詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "全国警備業協会"
15件中 1-15の結果を表示しています
  • 雑踏警備業務の社会学
    田中 智仁
    現代の社会病理
    2009年 24 巻 99-116
    発行日: 2009/09/15
    公開日: 2024/10/10
    ジャーナル オープンアクセス
    明石の花火大会雑踏事故は、雑踏事故対策を強化し、雑踏警備業務の専門化を促すメルクマールとなった。しかし、雑踏事故対策の強化により、警備費用の増加と主催者責任の増大が、行事開催の阻害要因となっている。また、雑踏警備業務の専門化を進めるにあたり、警備員の雇用条件や人員確保といった、警備業界の問題も残されている。まず、警備業界が取り組むべき喫緊の課題は、有能な警備員の一定数確保である。そして、雑踏警備業務を実施する上では、警備業者は警備計画をマネジメントし、各所にリーダーを配置するとともに、広報重視の業務遂行により効率性を高めることが急務となっているのである。
  • ーワーキング・プアおよび労働意欲減退の要因ー
    田中 智仁
    現代の社会病理
    2010年 25 巻 97-116
    発行日: 2010/10/06
    公開日: 2024/10/10
    ジャーナル オープンアクセス
    地方警備業者に対する調査において、警備員が冷遇され、労働意欲を減退させている実態が明らかになった。警備員は複数の組織に対してマージナル性を有し、総合的な対応力が求められる一方で、ダブルバインド状況と成果の潜在性により労働意欲を減退させている。加えて、ポスト計算、入札制度、下請構造に由来する警備料金の下落により、警備員は冷遇を強いられている。警備業は社会安全に関わる業務を幅広く展開するがゆえに、警備員の労働実態が劣悪であるほど、治安対策の劣化や交通事故の多発といった社会病理現象が発現しやすくなる。警備員の労働実態を改善するためには、極端な安価受注に歯止めをかけ、金額以外の評価基準を設定するとともに、能力給や評価に応じた優遇措置が必要である。
  • ー求められる専門性との齟齬ー
    田中 智仁
    現代の社会病理
    2008年 23 巻 69-90
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2024/10/10
    ジャーナル オープンアクセス
    警備業は労働集約型の成長産業であり、社会安全にかかわる業務を幅広く展開している。従来から警察との類似性が高いといわれてきた警備業は、近年では犯罪対策閣僚会議でも重要な犯罪統制主体として育成と活用の対象とされている。この指針を受け、2005年に警備業法が改正され、警備業の専門分化や有資格警備員の配置が義務づけられるなど、警備業の専門性向上を強く要請する動きが顕著になってきた。しかし、警備業務従事の主体である警備員は、多くが低賃金・不安定・長時間の就労を余儀なくされ、職業威信の低いまま劣悪な労働条件から脱却できないでいる。警備料金下落や警備員教育義務慨怠といった警備業界の課題も山積しており、現状での警備業の専門性向上は可能なのであろうか。警備業者はリスクマネージャーとなり、適正料金と警備員の安定的雇用を確保した上で、専門性の向上に努める必要がある。
  • 森田 孝夫, 阪田 弘一, 高木 真人, 山本 宗
    日本建築学会技術報告集
    2004年 10 巻 20 号 307-312
    発行日: 2004/12/20
    公開日: 2017/04/14
    ジャーナル フリー
    There are possibilities of the crowd accidents on the street overflowed with people when common streets change to festival space. The purpose of this study is to clarify the characteristics of the crowd flow at a festival space on a street. The methods of this study are to survey the relation between crowd densities and walking speeds and to research the factors to cause dangerous high density. And the result is that the quality of the crowd flow is different from usual street condition and that the walking speeds become irregular as the result of various factors at a festival space.
  • 増田 功
    テレビジョン学会誌
    1995年 49 巻 3 号 261-267
    発行日: 1995/03/20
    公開日: 2011/03/14
    ジャーナル フリー
  • 堤 一憲
    安全工学
    2011年 50 巻 6 号 479-487
    発行日: 2011/12/15
    公開日: 2016/08/31
    ジャーナル オープンアクセス

    東北地方太平洋沖地震では,首都圏の交通機関が一斉に停止したことで多くの帰宅困難者が発生し,駅ターミナルでの混乱や路上の混雑などの状況が発生した.首都圏での帰宅困難者の状況は,当日帰宅を断念した人が約260 万人,遠距離を徒歩で帰宅した人が約600 万人と推定され,大きな混乱はなかったものの,路上では混雑度の高い区間も一部では見られた.今回の地震では首都圏中心部では被害は少なかったが,首都直下地震などが発生した場合には混乱をきたす可能性が極めて高いと考えられる. 震度6 強以上程度の揺れを伴うような首都直下地震が発生し,公共交通機関の運行が一斉に停止した場合には「翌日帰宅」を基本として実施し,今回の東北地方太平洋沖地震のような震度5 強程度の地震の場合には「時差帰宅」を実施することが混乱防止に有効である.

  • 一般化線形混合モデルを用いた分析
    藤本 典志, 大山 智也, 雨宮 護
    都市計画論文集
    2018年 53 巻 3 号 603-609
    発行日: 2018/10/25
    公開日: 2018/10/25
    ジャーナル フリー
    総合リユース店舗では,限られたスペースで利益を増やすために,商品棚の並べ方,すなわちレイアウトがしばしば複雑なものとなる.複雑化したレイアウトは,空間的に見えにくい箇所をつくり,結果として万引きを引き起こすこととなる.本研究の目的は,総合リユース店舗における万引きと店舗レイアウトの関連を明らかにすることである.私服保安員へのインタビューを通じて,商品特性やレジからの可視性に関わる変数が見出された.これらの変数について11の実店舗内で測定,POSデータをもとに算出した商品ロスの情報と統合した.店舗間・店舗内の差異を同時に考慮した一般化線形混合モデルによる分析の結果,レジからの監視の重要性,および万引きを誘発する商品特性が明らかになった.
  • 中島 泰, 武 正憲, 伊豆 菜津美
    ランドスケープ研究
    2019年 82 巻 5 号 631-634
    発行日: 2019/03/29
    公開日: 2019/07/03
    ジャーナル フリー

    Mt. Fuji is open to the public only during the summer, and during the two-month period, nearly 300,000 climbers visit. At the time of sunrise, the area around the top of the mountain is extremely crowded with climbers, so that proper administration of the climbers is necessary in order to secure the quality of the climbing and the safety of the climbers. Therefore, in this research, various investigations for clarifying the climbers’ dynamics were carried out for the purpose of accumulating the data for the management of the climbers. First, based on the idea of safe and comfortable crowd density required in urban public space, we set and proposed a standard for safe and comfortable crowd density assumed at climbing. Next, we obtained the GPS data of the climbers of Mt. Fuji, and visualized the time series climbers’ density on the trail using the standard presented. And then, we examined the relationship between the factors of congestion and the number of climbers per day.

  • 山本 昌和, 吉村 英祐
    日本建築学会計画系論文集
    2015年 80 巻 708 号 299-306
    発行日: 2015/02/28
    公開日: 2015/03/30
    ジャーナル フリー
    In order to grasp the relationships between crowd densities and uneasy feeling of persons on stairs in railway stations, we conducted experiments which reproduced the high-density crowd starting to walk up and down the stairs in a mock-up station stairs. As a result, we obtained delay in starting to walk at various densities quantitatively and following 3 opinions. 1. When the density reaches about 4.0 persons/ m2, a majority of passengers may feel uneasy. 2. More attention must be paid to downward crowd staying on stairs than upward crowd because of its uneasy feeling. 3. A crowd must not be stayed on stairs in railway stations at a density of over 4.0 persons/ m2.
  • 警備業に基づくリスクコントロール
    八木 良太, 亀井 克之, 大塚 寛樹
    危険と管理
    2019年 50 巻 125-152
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/07/11
    ジャーナル フリー
  • 冨田 安夫, 柳原 崇男, 北川 博巳
    交通科学
    2023年 53 巻 1 号 42-50
    発行日: 2023/03/06
    公開日: 2023/03/06
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    大規模災害時には公共交通が長時間不通となり大量の歩行帰宅者が発生する.ボトルネック箇所における大混雑によって群集雪崩の危険も生じる.東日本大震災(2011)後の東京都市圏において顕著な歩行帰宅混雑問題が発生したことから対策が進められてきた.しかしながら大阪府北部地震(2018)において再び同様の問題が生じ,特に淀川橋梁における歩行者混雑は顕著であったことから,本研究では,当時の歩行者混雑状況の再現シミュレーションを行い,対策としての歩行帰宅者の時間・空間分散や混雑情報提供の効果について試算した.
  • ~ビルメンテナンス業界における社員の二要因理論の役割~
    渡守 紘宜
    グローバルビジネスジャーナル
    2016年 2 巻 2 号 7-16
    発行日: 2016年
    公開日: 2019/08/07
    ジャーナル フリー
    本研究では、高齢者労働集約型産業における人的資源管理として、ビルメンテナンス業界における社員 の二要因理論の役割について注目した。具体的には、対象企業に対し二要因理論における動機づけ要因創 発の取り組みを行い、その取り組み前後におけるアンケート調査により、何らかの変化がみられるかを検 討した。また本研究において、様々な定義の方法はあるが、国際保健機構(WHO)の基準に則り、高齢 者を65歳以上と定義する。
  • 木村 昌平
    プロジェクトマネジメント学会研究発表大会予稿集
    2008年 2008.Spring 巻
    発行日: 2008/03/14
    公開日: 2017/06/08
    会議録・要旨集 オープンアクセス
  • 松本 一弥, 斉藤 良夫, 松井 知子, 川森 正夫
    産業医学
    1980年 22 巻 3 号 184-193
    発行日: 1980/05/20
    公開日: 2008/04/14
    ジャーナル フリー
    The present survey was carried out on the service of guards in the form of night duty in the shift system in order to elucidate the problems involved. Number of subjects was 148. Out of these, 85 worked under the alternate-day shift system whose average age was 42 years, 47 worked under the permanent night duty system of average age of 50 years, and the remaining 16 were on the normal duty of the average age of 45 years. Under the alternate-day shift system, the portal-to-portal time is 24 hours from 10:00a.m. to the same time of the next day from which about 3.O-3.5 hours are exempted for taking a nap. In the permanent night duty it is from 18:00 or 19:00 to 09:00 or 10:00 of the next day, the portal-to-portal ranging 13-16 hours, usually 15-16 hours. The normal duty covers 8 or 9 hours from 10:00 to 17:00 or 18:00, but with incidental night duty of several hours per month. The problems of the alternate-day shift system and of the permanent night duty system were as follows: (1) Under those two systems, the total monthly portal-to-portal time was 312 hours with additional overtime, the mean becoming 397 hours a month in the alternate-day shift system and 405 hours in the permanent night duty system. These are considerably longer than the working time (249 hours) of the normal duty. (2) As for the frequency of the consecutive night shift, it occurred more than twice at the rate of 23% a month in the alternate-day shift system, and some experienced even 7 consecutive night shifts. Under the permanent night duty system, night duty occupied the greatest part in a month (97%), 3 to 5 consecutive night duties being most usual with an exceptional case of 19 consecutive night duties. (3) Number of night duties per month is 16.1 per month on the average under the alternate-day shift system, while 23.2 under the permanent night duty system. (4) The incidence of the spell of the portal-to-portal exceeding 24 hours was 43% per month under the alternate-day shift system. The longest was 72 hours. Under the permanent night duty system, the incidence of the spell of 19 hours or more was about 15%, and the spell of 24 hours or more occurred at the rate of 9%. (5) From the shift formation point of view, the interval between the preceeding or succeeding spell was sometimes null, but it was usually 8-10 hours. The incidence of the former per month was 4.7 times under the alternate-day shift system and 2.7 times under the permanent night duty system. Incidences of the latter under the two systems were 2.0 and 15.1 times, respectively. (6) Number of holidays per month was 3.0 under the alternate-dayshift system, and, 1.1 under the permanent night duty system. Under the normal duty system, it was 4.6. (7) Number of sick absenteeism with medical certificate was 13 in a year (15.3% of the total employees) under the alternate-day shift system, and 7 (14.9% of the total) under the permanent night duty system. As regards diseases which were the reason of absenteeism, 6 were circulatory, 4 respiratory, 4 digestive, each 1 was musculoskeletal, of connective tissue, hepatic, hemopoietic and mental. Except one patient suffering from a respiratory disease and another suffering from a musculoskeletal disease, all were aged 40 years or over. Under the normal duty system there was no sick absenteeism. (8) Number of workers retired in the past one year was 30 under the alternate-dayshift system, 43 under the permanent night duty system, and 1 under the normal duty system. Ratios of the number of retired workers against those in service were 35, 91 and 6% under the three systems, respectively. In the alternate-day shift and permanent night duty systems, and especially in the latter, the number of retired workers tended to be larger among the middle- and old aged. From these results the following items were considered important: Introduction of such countermeasures as reasonably controlling the total work hours, decrease in the number of days of night duty, reor
  • 松永 明
    研究 技術 計画
    2017年 32 巻 1 号 7-20
    発行日: 2017/02/28
    公開日: 2018/01/26
    ジャーナル フリー

    It is widely recognized that new information technologies such as IoT (Internet of Things), Big Data and Artificial Intelligence will play decisive role in competitiveness of each company and industry itself. In this paper, I describe how Japanese government recognized the importance of these technologies. In 2016, the control tower for realizing Industrial Revolution 4.0 headed by the Prime Minister was established and started coordination among each ministry's policy measures.

    New rules and regulations will be necessary in order to control and promote new information technologies. In the latter half of this paper, I examine rule making process of small-scale pilotless planes (including drones) as a test case of controling and promoting these technologies. In this process, Japanese government invited multi-stakeholders in the very early-stage of the discussion and reached common understanding of rulemaking through drafting technology development road map of pilotless planes together.

feedback
Top