詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "宮澤淳一"
33件中 1-20の結果を表示しています
  • ―ヘルダーリンとショスタコーヴィチ―
    田中 周一
    昭和学士会雑誌
    2024年 84 巻 Supplement 号 s45-s54
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/09/30
    ジャーナル フリー
  • 近藤 聡
    全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集
    2010年 118 巻
    発行日: 2010/05/29
    公開日: 2020/07/15
    会議録・要旨集 フリー
  • 山澤 紀子, 大曲 勝久, 木下 秀樹, 松尾 功, 水田 陽平, 山口 広之, 中越 享, 綾部 公懿, 石崎 驍, 河野 茂
    肝臓
    1997年 38 巻 9 号 570-573
    発行日: 1997/09/25
    公開日: 2009/11/17
    ジャーナル フリー
    症例は59歳, 男性. 左下腹部痛で近医を訪れ, 腹部超音波検査で左肝内胆管の拡張を指摘され, 当科へ入院となった. 腹部CT, MRI, ERCPにて肝内胆管左外側枝に拡張がみられ, 左外側下枝に一部陰影欠損像を認めた. Caroli病を疑ったが, 肝内胆管癌も否定できないため肝左葉外側区域切除術を施行した. 組織学的には, 胆管内腔の円柱上皮は扁平化していたが, 腫瘍性の変化はみられず, Caroli病に矛盾しない像であった. また, 拡張した胆管の近傍に若干の線維化を伴う小胆管の増生がみられ, von Meyenburg complex (VMC) と考えられた. Caroli病とVMCはともに肝胆道系の線維性多 胞性疾患の一つであるが, 両者の合併例の報告はきわめて稀であり報告する.
  • 日本消化器内視鏡学会
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    2000年 42 巻 8 号 1352-1355
    発行日: 2000/08/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
  • 板生 清, 駒澤 真人
    エレクトロニクス実装学会誌
    2015年 18 巻 6 号 384-389
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/12/01
    ジャーナル フリー
  • 日本消化器内視鏡学会
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    2002年 44 巻 4 号 804-809
    発行日: 2002/04/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
  • 三浦 光一, 大澤 佳之, 鈴木 俊夫, 千葉 満郎, 正宗 研, 高橋 さつき
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    1996年 38 巻 5 号 1180-1185_1
    発行日: 1996年
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
    症例は40歳女性,主訴は血便.大腸内視鏡検査で回腸末端に潰瘍性病変を認め,生検から悪性リンパ腫と診断した.小腸原発と判断し,手術施行.同病変はLSG分類でDiffuse, mixed, UCHL-1陽性よりT細胞性と判断した.術後VEPA療法を施行したが,1年後には扁桃および残存小腸に再発した.そのため小腸病変切除およびCHOP療法を施行したが,大腸に再発した.再発救援療法も効果なく,初診から約3年後に死亡した.
  • 十倉 正朗, 勢馬 佳彦, 上坂 邦夫, 杉本 武巳
    日本臨床外科学会雑誌
    2008年 69 巻 11 号 2872-2876
    発行日: 2008年
    公開日: 2009/05/12
    ジャーナル フリー
    原発性血小板血症(以下essential thrombocytemia;ET)に合併した胃癌手術症例(78歳,女性)を経験した.本症例は約10年前確定診断当時,上部内視鏡検査にて腫瘤は見られずETの診断基準を満たしていた.
    ETは比較的珍しい疾患で血栓や出血を伴うことが多く,血小板数と血小板機能が問題となる.骨髄系悪性転化がみられる一方,胃癌合併は一般発症と同程度と考えられる.血小板機能亢進や血小板増加は薬剤にて対応が可能であるが,出血に対する対応は難しい.本症例は血小板が200万/mm3以上になることがあるが血栓症状・出血症状を呈することなく安定し,200万/mm3以上ではラムニスチンを使用していた.胃癌手術に伴う出血や凝固異常が心配されたが,特に術後大きな合併症なく経過した.ETは個々の患者によって出血や血栓症状の出現は大きく異なり,臨床経過を観察し,手術時の急激な変化に対する準備が必要と考えられた.
  • 日本消化器内視鏡学会
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    2000年 42 巻 6 号 1129-1135
    発行日: 2000/06/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
  • 宮澤 淳一
    音楽学
    2020年 66 巻 2 号 97-101
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/03/15
    ジャーナル フリー
  • 日本消化器内視鏡学会
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    1990年 32 巻 3 号 784-790
    発行日: 1990/03/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
  • 近藤 聡
    国語科教育
    2009年 65 巻 35-42
    発行日: 2009/03/31
    公開日: 2017/07/10
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to clearly identify the agents of media literacy education introduced in the 1987 English curriculum in Ontario Province, Canada, while considering the cultural and social context of Canadian society from the 1950's through the 1980's. As a result of this study, the following two agents have been identified in the introduction of media literacy education by the Ontario Ministry of Education, in English Curriculum Guideline: Intermediate and Senior Divisions (Grades 7-12). Toronto: Queen's Printer. 1987 edition. 1. The language educational aspect "to form social and self recognition and identity" in English class was expressed as an educational objective by the Ontario Department of Education, English Intermediate Division, 1969 edition, and was clearly expressed by the Ontario Ministry of Education in the Curriculum Guidelines for Intermediate Division English, 1977 edition. Identity formation was successfully achieved in Canada by media literacy education in the 1987 edition. 2. The language aspect, "media as a language," to support English media literacy education, first began to emerge in the Ontario Ministry of Education. Basically Right: English Intermediate and Senior Divisions, 1984 edition. This "media language aspect" was created on a large scale in the 1987 edition, while media literacy education was positioned as language education.
  • ―「5つのライン」のマニフェスト―
    木本 麻希子
    ロシア・東欧研究
    2014年 2014 巻 43 号 105-120
    発行日: 2014年
    公開日: 2016/09/09
    ジャーナル フリー
    This study aims to clarify Sergei Prokofiev’s compositional characteristics and techniques used in his late piano sonatas through both aesthetic and theoretical analyses based on the manifestation of his so-called “five lines.” This research also focuses on the historical background and conceptual origin of his five lines to highlight his usage of these lines in his works. In his autobiography, Prokofiev specifically mentioned that his five lines permeated all his compositions. These lines have distinct musical characteristics: classical, which takes a neo-classical form in pieces such as sonatas or concertos and is indispensable for exploring the form and structure of his piano sonatas; modern, which is mainly found in his harmonic language, including melody, orchestration and dramatic features; toccata or motor, traceable to the Toccata Op. 7, which is one of Robert Schumann’s solo piano works, and its driving energy from its repetitive rhythmic pattern reflecting the industrialization of the early 20th century; lyrical, which reflects a thoughtful and meditative mood and links long melodic lines, showing Prokofiev’s romanticism; and grotesque, a term used by his contemporaries that Prokofiev himself described as “scherzo-ish.” In addition, Prokofiev’s five lines manifest his standing in music among his contemporaries, and compositions based on them echo several aesthetic ideas such as neo-classicism, primitivism and constructivism. Prokofiev’s musical career in piano sonatas is generally divided into the following three periods. The first period constitutes his formative years in Russia, namely 1891–1918 (Piano Sonatas Nos. 1–4); the second period includes his years in the USA and Europe, namely 1918–1936 (Piano Sonata No. 5), and the third period includes his final years in the U.S.S.R., namely 1936–1953 (Piano Sonatas Nos. 7–9). Prokofiev wrote many works during this latter period, which include ballet music for “Romeo and Juliet” Op. 64 and “Cinderella” Op. 87 and film music for “The Queen of Spades” Op. 70, the opera “War and Peace” Op. 91, and Symphony No. 5 Op. 100. Above all, his late Piano Sonatas (i.e., No. 6 Op. 82, No. 7 Op. 83, and No. 8 Op. 84), commonly referred to as “The War Sonatas” since they were composed during the Second World War, are most representative of his piano writing. However, previous analytical studies on his late piano sonatas allow plenty of scope to reconsider these works for an aesthetic and historical investigation against the political background at the time (such as against the existing socialist realism). This study explores Prokofiev’s five lines principle and its compositional practice against the social background in his later works to illustrate the composer’s approach during the political repression of the time. The results of this investigation show that, despite the intense political pressure in the U.S.S.R. during the 1930s and 1940s, Prokofiev managed to maintain his own musical identity and expressive style through his manifestation of the five lines concept.
  • ―「ソヴィエト連邦政府への書簡」分析を中心に―
    秋月 準也
    ロシア・東欧研究
    2017年 2017 巻 46 号 90-99
    発行日: 2017年
    公開日: 2019/02/01
    ジャーナル フリー

    This paper examines Mikhail Bulgakov’s letter to the Soviet government, sent on March 28, 1930, and explores how Bulgakov expressed his purpose, or, rather, his creative creed as a playwright. Bulgakov’s self-orientation, as discerned from the letter, is also discussed. The three major audience members Bulgakov had in mind for this letter were Stalin, Kalinin, Maxim Gorky, which we can deduce from the fact that he had sent a nearly identical letter as a petition to these three in June 1929.

    The 1930 letter has two aspects: petitionary and artistic. First, Bulgakov protested the banning of his plays “The Days of the Turbins”, “Flight” and “The Crimson Island”, as well as the repeated refusal of his requests for a short trip abroad with his wife to escape a series of critical campaigns against his personality and his work. He asked the Soviet government to immediately grant his request of leaving with his wife, Lubov, or, failing that, to give him a job in the Moscow Art Theatre, to work under the guidance of Stanislavsky and Nemirovich-Danchenko either as an assistant director or an extra or even as a member of the stage crew.

    Additionally, Bulgakov flatly denied that he was trying to curry favor with the Soviet government by writing a letter full of falsehoods about his plays and thoughts. He declared that he would never create a communist drama or even try to do so, simply because he fully understood that such a drama from his pen would never be a success. He confessed that “The Crimson Island” was a satire of the Glavrepertkom, a Soviet censorship agency, and he called for freedom of the press and the playwright’s imagination in the Soviet Union. Bulgakov severely criticized the censorship system in effect in Soviet Union as a writer in the satiric tradition of Nikolai Gogol and Mikhail Saltykov-Shchedrin, he defended the Russian intelligentsia and claimed that he had tried to portray the intelligentsia as the finest class of society in “The Days of the Turbins” and “Flight” following the tradition of Lev Tolstoy’s “War and Peace”.

    This letter shows Bulgakov, sometimes directly and sometimes with indirect intent, putting on radical anti-communist plays under his own direction for an audience of the Soviet government, or rather Stalin alone, which obviously increased the risk to his life. This was, however, a bet that partially paid off: on April 18, 1930, Stalin personally telephoned Bulgakov and informed him that the Moscow Art Theatre would accept him onto their staff.

  • 日本消化器内視鏡学会
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    1990年 32 巻 3 号 774-783
    発行日: 1990/03/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
  • 日本消化器内視鏡学会
    日本消化器内視鏡学会雑誌
    1991年 33 巻 1 号 114-124
    発行日: 1991/01/20
    公開日: 2011/05/09
    ジャーナル フリー
  • 佐藤 正則
    ロシア史研究
    2009年 85 巻 3-19
    発行日: 2009/11/20
    公開日: 2017/07/25
    ジャーナル フリー
    Настоящая статья посвящена пересмотру понятия <<реальности>> у В. И. Иванова и Г. И. Чулкова, проповедовавших <<реалистический символизм>>. До сих пор их <<реализм>> считался утверждением <<реальности>> метафизического бытия. Правда, они стремились к метафизическому бытию, но их взгляды на <<реальность>> имеют две противоречащие друг другу стороны, особенно в отношении мира явлений. Иванов и Чулков, с одной стороны, провозгласили непосредственное постижение метафизического бытия, только его признали <<реальностью>> и отказались от <<реальности>> мира явлений. Но, с другой стороны, они придали <<реальность>> не только метафизическому бытию, но и миру явлений. При этом основание <<реальности>> мира явлений они нашли в том, что мир явлений является символом метафизического бытия. Исходя из <<реальности>> метафизического бытия, они стремились косвенно восстановить <<реальность>> мира явлений, которую отрицали декаденты. И отношение символа к метафизическому бытию, то есть функцию символа и Иванов, и Чулков понимали двояко. С одной стороны, символ является формой представления метафизического бытия, непосредственно воспринятого интуитивным путем. С другой стороны, символ служит средством или посредником для познания метафизического бытия. У Иванова и Чулкова с этими двумя пониманиями функции символа связана двусторонность понятия <<реальности>>. Двусторонность понятия <<реальности>> у Иванова и Чулкова отражает духовную ситуацию начала ХХ века. Сознание кризиса существующего миросозерцания и изменение концепции <<жизни>> вызвали колебания в определении понятия <<реальности>>. В таких условиях они стремились разработать новый <<реализм>>.
  • -アドルノをどう読むか-
    山越 正彦
    社会学評論
    1992年 42 巻 4 号 405-418
    発行日: 1992/03/31
    公開日: 2010/11/19
    ジャーナル フリー
    アドルノはその著『三つのヘーゲル研究』のなかで、「たしかに、偉大な哲学が数あるなかで、ひとりヘーゲルだけは、そもそも何のことをいっているのか、しばしばまったく判らず、的確に決めることもできない哲学者である。」といって、ヘーゲルを「どう読むか」の一モデルを提示しているが、世にはまれにもその著作の「読み方」じたいが問題と化す著作家が現れるもののようである。今世紀においてはアドルノがそのうちのひとりなのではないだろうか。そこでわれわれは、ここで「アドルノをどう読むか」の試みを提出してみたい。まず、アドルノの哲学をシェーンベルク楽派の無調の音楽に匹敵する「無調の哲学」と呼ぶことによってある種のイメージを喚起させたい。ベートーヴェンの音楽がヘーゲルの哲学に平行するとしたら、シェーンベルクがベートーヴェンじしんの晩年に見られる自己解体の過程を徹底化して無調音楽へ至ったように、アドルノはヘーゲルの哲学を諸力のせめぎあう場として読み、そこに見られる諸々の断絶や亀裂そして傷跡をおしひろげることをとおして、それを否定弁証法すなわち無調哲学へと転位させたのである。アドルノの「批判」とは、あらゆる理論 (システム理論等々) が暗黙のうちに定位している「同一性」へとはけっして溶解され得ない「非同一的なもの」としての単独性にあくまで固執し、ユートピアを救出しようとする、つねに一回的でつねに最後的な、くりかえし得ないものの「反復」の試みなのである。
  • こころの健康
    1995年 10 巻 1 号 67-85
    発行日: 1995/06/30
    公開日: 2011/03/02
    ジャーナル フリー
  • 日本消化器病学会雑誌
    1993年 90 巻 35taikai 号 1906-1915
    発行日: 1993/08/15
    公開日: 2008/02/27
    ジャーナル フリー
feedback
Top