詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "無調"
2,182件中 1-20の結果を表示しています
  • 柿沼 敏江
    音楽学
    2021年 67 巻 1 号 58-59
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/10/15
    ジャーナル フリー
  • 8. ウズラ卵の長期保存における卵白電気泳動像の変化
    田名部 尚子, 小川 宣子
    日本家禽学会誌
    1975年 12 巻 5 号 234-237
    発行日: 1975/09/25
    公開日: 2008/11/12
    ジャーナル フリー
    0~12カ月間流動パラフィン塗布または無処理のまま保存したウズラ卵の卵白を, 1mA/cmの定電流で澱粉ゲル電気泳動を行い, オボアルブミン域, ポストアルブミン域, オボグロブリン域, コンアルブミン域, ポストコンアルブミン域に分離し, 蛋白質の電気泳動像の変化を調べた。
    無処理ウズラ卵では, 保存によりコンアルブミン域に顕著な変化が認められ, この変化は内部卵質の低下と比較的よく一致した。他の泳動域も保存時間の経過とともに大きくなった。この変化は, 冷蔵庫に保存したものでは
    無調
    温の室内に保存したものよりも遅れて起った。
    卵殼に流動パラフィンを塗布したウズラ卵では, 12カ月保存卵でも5つの蛋白質の泳動域がはっきり区別できた。流動パラフィン処理して
    無調
    温の室内に12カ月保存したウズラ卵は, 10個中8個が官能検査によって腐敗と判定されたにもかかわらず, コンアルブミン域に濃い泳動帯が認められた。
  • 依田 博
    電氣學會雜誌
    1936年 56 巻 572 号 259
    発行日: 1936/03/10
    公開日: 2008/11/20
    ジャーナル フリー
  • 11. 鶏の有精卵と無精卵の成分と保存性について
    田名部 尚子, 小川 宣子, 早川 博, 関谷 竜吉
    日本家禽学会誌
    1977年 14 巻 6 号 292-295
    発行日: 1977/11/25
    公開日: 2008/11/12
    ジャーナル フリー
    雌鶏1羽あたり0.02mlの雄鶏精液を人工授精した鶏群より得られた有精卵と, 他の産卵鶏群より得られた無精卵の水分, 粗蛋白質, 粗脂肪, 粗灰分を測定した。その結果卵白中の粗蛋白質のみ, 無精卵の方が有意(P<0.05) に高かったが, 卵白中の他の成分および卵黄中の測定した全ての成分において有意差は認められなかった。14.5~15.5°Cの
    無調
    温室内および25°Cの恒温器内に保存した場合の内部卵質の変化も, 有精卵と無精卵の間に差が認められなかった。
  • 北 均, 伊藤 森幸
    体育学研究
    1964年 9 巻 1 号 46-
    発行日: 1964/06/10
    公開日: 2016/12/31
    ジャーナル フリー
  • 榊原 功二, 花島 美和, 普光江 洋一
    日本顎咬合学会誌 咬み合わせの科学
    2006年 26 巻 1-2 号 140-147
    発行日: 2006/04/18
    公開日: 2010/09/09
    ジャーナル フリー
    とくに咬合についての主訴がない患者の治療に際して, 臨床で使用する睡眠時のブラックスチェッカーを用いることによって, 咬合の問題を把握し, 平均的なデータを基に補綴装置を製作した.その結果, 咬合を考慮した補綴治療は予防歯科学においても重要な意味を持つことが考えらた.
  • その影響の痕跡と12音の組織化のはざまで
    竹内 直
    音楽表現学
    2014年 12 巻 1-14
    発行日: 2014/11/30
    公開日: 2020/05/25
    ジャーナル フリー

     日本の「民族主義」を代表する作曲家の一人とされる早坂文雄(1914-1955)は戦後になって日本で本格的に受容された12音技法について否定的な見解を示した。しかし、1955年に書かれた《交響的組曲「ユーカラ」》のスケッチのなかには12音音列やオクターヴ内の12の音すべてを重複なしに使用した旋律の断片が残されている。早坂の12音技法への関心を示すスケッチの存在は、早坂が12音技法を少なからず試みた、あるいは試みようとしたことの証左である。早坂は作品の完成稿に12音技法そのものを用いなかったが、音程や音数のグループ化によって、12音の組織化を試みている。本稿はスケッチを足がかりとして、早坂文雄と12音技法との係わりを、彼自身の汎東洋主義の音楽論との関係も含めて明らかにすることを試みたものである。

     12音技法自体は放棄したものの、早坂は《ユーカラ》のなかで様々な音を組織化する手法を用いた。同じ音程の反復や音数のグループ化といった音の組織化は12音技法そのものよりも、むしろ新ヴィーン楽派の

    無調
    期の作風との関連を感じさせるものである。音を組織化する種々の手法は、早坂が12音技法をそのまま受け容れたのではなく、独自の方法でそれらを咀嚼し、東洋的な抽象性・ 形而上性と
    無調
    音楽との融合を目指した音楽観である自らの汎東洋主義との接点を模索した結果であると結論づけられる。

  • :自己決定理論に依拠した検討
    鷲見 克典
    教育医学
    2014年 60 巻 2 号 125-134
    発行日: 2014年
    公開日: 2021/10/01
    ジャーナル オープンアクセス
     Relationships between learning motivation and psychological adjustment have been suggested by self-determination theory, a broad framework for understanding motivation and well-being. However, there are a few prospective studies which need to examine effects on subjective well-being and mental and physical health, and especially few prospective studies on the effects among Japanese samples. The purpose of this study has been to examine the effects by using a prospective design.  The participants, 147 college students (62 women and 85 men), participated in two sessions (Time 1 and Time 2) with a four-week interval. At Time 1, the Learning Motivation Scale for Japanese Learners, the Japanese versions of the Satisfaction with Life Scale, and the three subscales of the Hopkins Symptom Checklist (the Somatization, Depression, and Anxiety) were administered. At Time 2, the scales except the Learning Motivation Scale for Japanese Learners were administered. Questionnaires were anonymously administered by a teacher in the class at both sessions.  Hierarchical regression analyses showed that the whole motivation had small effects on all the facets of psychological adjustment at Time 2, even after controlling for the facets at Time 1. Although subsequent psychological adjustment was influenced negatively by prior amotivation and positively by prior intrinsic motivation, prior extrinsic motivation had only effects on subsequent life satisfaction and somatization. Both prior controlled regulation and autonomous regulation also had effects on most of the facets of subsequent psychological adjustment. Introjected regulation and identified regulation had little effects of subsequent psychological adjustment.
  • 尾上 洋一, 高橋 孝則, 森 實
    日本細菌学雑誌
    1987年 42 巻 5 号 751-755
    発行日: 1987/09/25
    公開日: 2009/02/19
    ジャーナル フリー
    Combined effects of pH (4.5-7.4) and water activity (aw, 0.99-0.88) on the growth and enterotoxin production by five Staphylococcal strains 100, S-6, 361, K858 and T7436, producing enterotoxins A, B, C, AB, and AC, respectively, were studied in Brain Heart Infusion broth for 48hr. At 35C, Staphylococcal enterotoxin A (SEA) was produced at aw>0.92 or at pH>4.5, but no SEA was produced at aw 0.92 and pH 5.3. SEB and SEC were produced at aw>0.96 and pH>5.3 and aw>0.96 and pH>4.5, respectively. No SEB was produced at aw 0.96 and pH 5.3. No growth occurred at aw<0.92 and pH 4.5. The enterotoxin production changed depending on the interaction of these factors. SEA production was much less affected by aw and pH than was SEB and SEC. The enterotoxin production by the strains K858 and T7436 producing respectively SEA plus SEB and SEA plus SEC were both affected.
  • 福中 冬子
    音楽学
    2020年 66 巻 2 号 115-117
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/03/15
    ジャーナル フリー
  • 塩見 誠, 三浦 邦昭, 茂呂 栄治, 小倉 節生, 金成 重明
    テレビジョン学会全国大会講演予稿集
    1986年 22 巻
    発行日: 1986/08/01
    公開日: 2017/10/02
    会議録・要旨集 フリー
  • 金 鐸東, 川崎 富夫, 左近 賢人, 上林 純一, 大城 孟, 森 武貞
    人工臓器
    1985年 14 巻 2 号 792-795
    発行日: 1985/04/15
    公開日: 2011/10/07
    ジャーナル フリー
    一般に薬剤をリポソーム化することにより, その薬剤効果の延長, 副作用の減少と目的とする場所への選択的移行が可能であると言われている。今回わたしたらはこのリポソームを利用して血中内での半減期が比較的短いヘパリンをリポソーム化することによりその半減期が延長するものと期待しin vitroの実験に加えラットを用いた動物実験において良い結果を得られた。わたしたちはヘパリンのリポソーム化に成功しこのリポソーム内のヘパリンは十分に薬剤効果を示しリポソーム内のヘパリン定量が可能であった。ここで使用したリポソームの構造はマルチラメラータイプでそのほとんどが3.0μm以内の大きさであった。またケタラール麻酔下にラット頸静脈より無処理化ヘパリンとリポソーム化ヘパリンを投与し経時的に凝固時間を測定し比較した結果リポソーム化ヘパリンにおいて有意にその効果が延長していることを認めた。
  • 三雲 真理子
    心理学研究
    1990年 61 巻 5 号 291-298
    発行日: 1990/12/25
    公開日: 2010/07/16
    ジャーナル フリー
    This experiment was attempted to investigate the strategies of pitch coding in melody processing. Twenty-six musically trained and twenty-six musically naive subjects were instructed to make recognition for melodies after a 12-s retention interval, during which four conditions of interference (i.e. pause, interfering melody, nonsense syllables, musical note names) were interpolated. Both the standard and comparison melodies were 6-tone sequences which composed of high-tonality structure or low-tonality structure. It was found that the recognition of musicians was severely distrupted by the “note names” under a tonal melody, while it was disrupted by “interfering melody” under an atonal melody. On the other hand, the recognition of non-musicians was significantly worse than musicians, and there were no significant differences in distruptive effects between the interferences. These findings suggest that musicians could used verbal (note names) coding strategy for tonal melody and sensory pitch coding strategies (ex. humming, whistling) for atonal melody, but that non-musicians could not use any effective strategies for melody coding. Results were also discussed in relation to contour and pitch of melodies.
  • 星川 清親, 庄司 駒男
    日本作物学会東北支部会報
    1992年 35 巻 9-10
    発行日: 1992/12/05
    公開日: 2017/11/01
    ジャーナル フリー
  • 西崎 邦夫, 横地 泰宏, 柴田 洋一, 大谷 隆二, 長井 忠宣
    農業機械学会誌
    1997年 59 巻 Supplement 号 235-236
    発行日: 1997/04/01
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 鷲見 克典
    教育医学
    2013年 59 巻 2 号 139-150
    発行日: 2013年
    公開日: 2021/10/07
    ジャーナル オープンアクセス
     Relations between motivation and adjustment among learners have attracted considerable interest. Self-determination theory has recently received attention as a useful framework to guide understanding the relations. The main purpose of this study was to examine relations between academic motivation and adjustment among learners based on self-determination theory. The secondary purpose was to develop a convenient measure of academic motivation based on the theory.  In Study 1 on the development of a new academic motivation scale, participants were 157 college students (mean age 19.9 years old). Only 98 of them participated in two sessions separated by four weeks. Results showed adequate reliability and validity of 15-item academic motivation scale with five subscales to measure five regulatory styles in the self-determination theory (non-regulation, external regulation, introjected regulation, identified regulation, and intrinsic regulation).  In Study 2 on the examination of the relations between academic motivation and adjustment among learners, participants were 200 college students (mean age 21.2 years old). They completed the academic motivation scale and questionnaires about learning-related satisfaction, efforts, self-efficacy, self-actualization, anxiety, interpersonal relationship, and general adjustment. The results showed that more self-determined motivation was positively correlated with academic adjustment, and less self-determined motivation was negatively correlated with academic adjustment. In addition, learners with autonomous motivation style showed better academic adjustment than those with heteronomous motivation style.
  • 鈴木 雅之, 荒俣 祐介
    心理学研究
    2021年 92 巻 1 号 1-11
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/04/25
    [早期公開] 公開日: 2021/01/31
    ジャーナル フリー

    The purpose of the present study was to develop a scale for measuring motivation in school-based extracurricular activities/clubs based on organismic integration theory, and to examine the relationship between students’ motivation and instructors’ leadership. In study 1, 304 high school students completed the questionnaire. The results of an explanatory factor analysis identified 5 factors: intrinsic regulation, identified regulation, introjected regulation, external regulation, and non-regulation. In study 2, 870 high school students completed the questionnaire. The results of multilevel analyses indicated that the instructors’ leadership to maintain interpersonal relations and guide club members was positively correlated with students’ intrinsic regulation and identified regulation, and negatively correlated with their non-regulation. Furthermore, the results indicated that students’ perception of their instructors’ leadership to maintain interpersonal relations and guide club members was positively correlated with students’ intrinsic regulation and identified regulation, and negatively correlated with their non-regulation.

  • 鷲見 克典
    教育医学
    2018年 63 巻 2 号 175-185
    発行日: 2018年
    公開日: 2021/10/01
    ジャーナル オープンアクセス
    Based on the self-determination theory, which is a framework for understanding motivation and adjustment, high self-determined motivation facilitates subsequent learning-related adjustment, which low self-determined motivation negatively affects learning-related adjustment. However, few studies have examined such effects of academic motivation in Japanese college students. The purpose of this study was to examine the effects by using longitudinal data.  In total 206 college students (90 women and 116 men) took part in two questionnaire sessions (Time 1 and Time 2) separated by four weeks. They completed the academic motivation scale at Time 1 and the learning-related adjustment measures at Time 1 and 2, which comprised the learning satisfaction, learning efforts, learning self-efficacy, learning self-actualization, and learning anxiety scales, and the Japanese version of the Rosenberg Self-Esteem Scale. All the measures were anonymously administered by a teacher after classes. The data were analyzed using a hierarchical multiple regression analysis.  The results showed that academic motivation had an effect on subsequent learning-related adjustment at Time 2, even after controlling for previous learning-related adjustment at Time 1. The effect seemed to be small on self-esteem as compared to that on other aspects of learning-related adjustment. There were negative and positive effects of amotivation and intrinsic motivation, respectively, on subsequent learning-related adjustment. Although extrinsic motivation exerted a significant effect on learning-related adjustment, of the regulation styles that constituted extrinsic motivation, external and introjected regulations had a negative effect, while identified regulation had a positive effect. Therefore, in most cases, controlled motivation and autonomous motivation had negative and positive effect on subsequent learning-related adjustment, respectively. The findings of this study supported the validity of the self-determination theory on its relationship to learning-related adjustment, and revealed that the dichotomy of controlled and autonomous motivation was more advantageous than that of extrinsic and intrinsic motivation.
  • 浅井 佑太
    美学
    2013年 64 巻 2 号 114-
    発行日: 2013/12/31
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
  • 光山 裕生
    行動医学研究
    2015年 21 巻 2 号 111
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/11/19
    ジャーナル フリー HTML
feedback
Top