詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "特報首都圏"
11件中 1-11の結果を表示しています
  • 蚊口 理恵, Hensley Joel, 滝川 ゆかり, 神徳 備子, Barrett Geraldine, 江藤 宏美
    日本助産学会誌
    論文ID: JJAM-2025-0002
    発行日: 2025年
    [早期公開] 公開日: 2025/05/31
    ジャーナル フリー 早期公開

    目 的

    本研究の目的は,計画外妊娠をスクリーニングする質問票The London Measure of Unplanned Pregnancy(以下,LMUP)日本語版の言語的妥当性を踏まえて開発することである。

    方 法

    LMUP 日本語版は,第1段階:2名による独立した順翻訳,第2段階:研究者による協議・順翻訳の統合,第3段階:2名による独立した逆翻訳,第4段階:研究者による協議・日本語版(暫定版)作成,第5段階:再検討,を経てLMUP日本語版を作成した。

    結 果

    LMUP日本語版の作成過程における研究者協議ならびに再検討ではLMUP原文開発者であるGeraldine Barrettとの検討の結果,第5段階にて言語的妥当性を検討し,日本語版を確定した。翻訳過程において検討を要した主な内容は,「In the month that I became pregnant」や「Just before I became pregnant」など,回答者により様々な時間軸で捉えられる言語間で生じる意味やニュアンスの差異を最小にするように検討した。

    結 論

    一連の翻訳手順を経て,言語的妥当性を踏まえたLMUP 日本語版を開発した。

  • NHK番組アーカイブスを用いた表象研究
    古屋 憲章, 古賀 万紀子, 小畑 美奈恵
    言語文化教育研究
    2024年 22 巻 322-337
    発行日: 2024/12/23
    公開日: 2025/01/18
    ジャーナル フリー

    本稿では,テレビ番組が日本語教育をどのように描いてきたかを当時の社会的文脈をふまえて分析し,テレビ番組が一般大衆に対して日本語教育に関するどのようなメッセージを発してきたかを考察した。NHK番組アーカイブスで選定したテレビ番組33本を分析した結果,番組で取り上げられる学習者は,1960年代は留学生,1970年代は中国帰国者子女,1980年代は国内外のビジネスピープルや労働者,1990年代は日系人,2000年代は看護師候補者,2010年代は外国人労働者子女と,当時の社会情勢や政策に応じて変遷していた。テレビ番組はその時代の関心が高い学習者層に焦点をあて,個人や特定の教育機関における学習/教育の困難や限界を描きだすことで,一般大衆に対して次のようなメッセージを発してきたことがわかった。①日本語教育の現状や課題を自分たちの身近な課題として捉えるべきである。②政府・自治体による施策として日本語教育を推進すべきである。

  • 日本臨床外科学会雑誌
    2006年 67 巻 supplement 号 240-243
    発行日: 2006/10/10
    公開日: 2009/01/22
    ジャーナル フリー
  • -インド人国際学校とグローバル人材育成-
    徐 輝
    アジア教育
    2014年 8 巻 71-86
    発行日: 2014年
    公開日: 2023/12/13
    ジャーナル フリー
  • 立教女学院短期大学紀要
    2016年 48 巻 189-204
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/03/23
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 石原 孟, 山口 敦, 由田 秀俊, 藤野 陽三
    日本風工学会誌
    2002年 2002 巻 93 号 23-34
    発行日: 2002/10/31
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
  • ―カリキュラム・マネジメントの視点から―
    末藤 美津子
    東京未来大学研究紀要
    2017年 10 巻 61-69
    発行日: 2017/03/31
    公開日: 2018/12/03
    ジャーナル フリー

     2015(平成27)年12月に出された中教審答申「チームとしての学校の在り方と今後の改善方策について」は、これからの時代の学校組織の在り方を示すもので、多様な専門性を有した教職員、専門スタッフが「チーム学校」として協力関係を築いていくこと、ならびに地域との連携体制を整備していくことを提言している。「チーム学校」が注目される背景の一つには、アクティブ・ラーニングを取り入れた授業改善やカリキュラム・マネジメントによる組織体制の整備を通して、新しい時代に求められる資質・能力を育む「社会に開かれた教育課程」の実現が要請されていることがある。そこで本稿では、多文化共生を目指して「社会に開かれた教育課程」を実現しようと、カリキュラム・マネジメントによる学校組織体制の整備を進めている「チーム学校」の取り組みの具体的な事例として、横浜市立飯田北いちょう小学校の実践を検討していく。

  • 編集委員会
    レコード・マネジメント
    2007年 54 巻 66-90
    発行日: 2007/12/25
    公開日: 2017/03/24
    ジャーナル オープンアクセス
  • 小野田 正利
    日本教育行政学会年報
    2009年 35 巻 77-93
    発行日: 2009/10/16
    公開日: 2018/01/09
    ジャーナル フリー
    Nowadays in Japanese schools, including nursery schools, kindergartens, elementary schools, lower secondary schools and upper secondary schools, keeping a good relationship between teachers and parents has become more difficult. The advance of the information society and changes in social structures have been causes of stress for many people. At the same time, from the latter half of the 1990s the Neoliberal political movement has been promoted in the society and educational system. The result of the latter movement has been "structural reform," usually as seen as the weak becoming the victim of the strong. As the society has experienced greater and greater economic inequality, the tendency to turn one's own irritations and frustrations upon the other has become worse. In many industrial fields the demand for an improvement in the quality and content of services has been increasing, and such demands can now be seen for schools and teachers as well. In this context, on the one hand we have the schools, which now have little surplus energy, not to mention a lack of financial support, to deal with these high-level requests from parents, so they are at times caught in a dilemma. Given these changes, we have seen an increase in teacher suicides and cases of teachers suffering from mental illness, notably depression, lately attracting considerable attention as social problems. On the other hand, there is also a problem with traditional ways of thinking. Schools and those who work in them continue to have an authoritarian consciousness, thinking that parents should follow the logic and convenience of schools. Schools thus turn down reasonable requests from parents without good reason. Schools need to respond to these changes of the times and society, accept parents' request, and try to improve school management. In this paper, given the present situation where parents and teachers each actively assert themselves, how can better relationships be created between these two groups? We will examine some of the political prospects and problems by examining: 1 .The causes of difficulties in parents and teachers getting along with each other 2. The suicide of a new female teacher 3. The structure of parents' distrust of the school and bringing a suit against the school 4. The cause of an explosion of troubles between parents and teachers 5. The implementation of a policy for an improvement of the relationships between parents and schools
  • 森 禎徳
    医学哲学 医学倫理
    2015年 33 巻 10-20
    発行日: 2015/09/30
    公開日: 2018/02/01
    ジャーナル フリー
    Withholding medical treatment to neonates born with congenital diseases has been prevailed in many countries since the 1970s. In Japan, several guidelines have been established that classify the cases in which we are permitted to withhold life-prolonging treatment. Nonetheless, no definite social consensus has been reached about whether and how withholding treatment because of disability can be ethically valid. Our aim in this study was to clarify the standards of withholding medical treatment to handicapped neonates that are ethically justifiable. First, we point out that withholding treatment to infants is essentially different from ordinary cases because the infant patients utterly lack autonomy. Then, we argue that "intolerable suffering," "quality of life," and even "the best interest" can never compensate for the lack of autonomy. These principles are inadequate for the standard we seek because objective validity is required for the criterion to justify selective nontreatment of infants with handicaps but aforementioned principles can acquire only subjective and individual validity. Consequently, we examined the justifiability of deciding selective nontreatment, which can be both ethical and feasible, claiming the importance of changing our point of view from an individual to a social level, and of a decision-making system based on a broad consensus, not on personal will. Meanwhile, we propose introducing palliative care for terminally ill neonates in order to provide them with dignified end-of-life phase.
  • -NHK豪雨災害特集番組の通時的内容分析-
    川西 勝
    地域安全学会論文集
    2024年 44 巻 239-249
    発行日: 2024/03/23
    公開日: 2025/01/16
    ジャーナル フリー

    This study aims to examine how NHK programs on torrential rain disasters have reported "disaster prevention information and evacuation" by a diachronic content analysis of 45 documentaries for about 40 years. Based on the media frame analysis, it was found that the perspectives of the programs can be divided into three periods. In the first period of the 1980s, the scientific limitations over disaster prevention information were recognized. In the second period from the 1990s, any mismanagement of disaster prevention information was harshly blamed. In the third period from the mid-2010s, the focus shifted to the actual situation of residents who do not evacuate even after receiving disaster prevention information, and various new solutions are now being sought.

feedback
Top