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クエリ検索: "独占禁止法"
1,903件中 1-20の結果を表示しています
  • -近時の農協関連の独占禁止法違反事件を手がかりとして-
    山部 俊文
    生協総研レポート
    2020年 92 巻 65-81
    発行日: 2020年
    公開日: 2023/04/05
    ジャーナル フリー
  • 鈴井 清巳
    生産管理
    1997年 4 巻 1 号 85-88
    発行日: 1997/06/30
    公開日: 2011/11/14
    ジャーナル フリー
  • 高橋 岩和
    生協総研レポート
    2012年 70 巻 18-46
    発行日: 2012年
    公開日: 2023/04/05
    ジャーナル フリー
  • 江藤 学
    映像情報メディア学会誌
    2008年 62 巻 5 号 640-641
    発行日: 2008/05/01
    公開日: 2010/05/01
    ジャーナル フリー
  • 布村 勇二
    法社会学
    1981年 1981 巻 33 号 89-98,286
    発行日: 1981/04/15
    公開日: 2009/01/15
    ジャーナル フリー
    The Japanese Antimonopoly Law, by prohibiting private monopolies, unreasonable practices in restraint of trade and unfair methods of trade, seeks to promote free and fair competition and thereby promote the democratic and sound development of the national economy as well as to assure the interest and welfare of the general consumer. To this end and to implement the Law, the Law itself sets forth administrative regulations, criminal regulations and civil regulations. Administrative regulations are especially important in implementing the provisions of the Law. This report seeks to analyze the real nature of injury arising out of any violations of this Antimonopoly Law and to deal with the way of seeking, and the requirement related to obtaining, private relief. Especially significant is a §25 action, which is an original devise that renders the right to recover damages without prejudice to the injured person after a judgement has been given. This report, after pointing out the requirements of a §25 action, analyzes the various aspects of private relief for the injured person. It then seeks to classify the various categories of injuries arising out of violation of the Antimonopoly Law in order to ascertain the proper remedy in conformity with the nature of the injury to the injured person.
  • 野口 直秀
    保険学雑誌
    2016年 2016 巻 632 号 632_81-632_98
    発行日: 2016/03/31
    公開日: 2016/11/26
    ジャーナル フリー
    本稿では,我が国生命保険業のグローバル化1)について,世界の生命保険市場を概観した上で,日本の生命保険会社の海外展開の現状を整理する。
    また,生命保険業のグローバル化への課題として,国内規制に焦点を絞り,海外の保険会社を買収する際に生じる子会社業務範囲規制を取り上げる。同規制については,国内を視野に制度導入時には合理的な理由を有していたものと考えられるが,我が国保険業のグローバル化が急激に進展している今日,とりわけ海外での適用について,国内外の監督体制の整備やERM等リスク管理手法の進展等の状況を踏まえ,抜本的な検討を要する時期に来ていると思われる。
  • ―そのたてつけと事業者団体規制序論―
    竹井 直樹
    損害保険研究
    2014年 75 巻 4 号 13-30
    発行日: 2014/02/25
    公開日: 2020/04/10
    ジャーナル フリー
  • 大橋 敏博
    文化経済学
    1998年 1 巻 2 号 25-29
    発行日: 1998/10/31
    公開日: 2009/12/08
    ジャーナル フリー
    書籍、新聞等の出版物 (著作物) の再販制度の存続の是非については、その文化的な意義と経済的な競争政策の両面から様々な議論が見られるところである。本稿では、我が国で出版物 (著作物) 再販制度が設けられた歴史とその背景となった海外の状況や現状等を中心に再販制度の文化的意義を考察するものである。
  • 後藤 元
    保険学雑誌
    2010年 2010 巻 609 号 609_49-609_64
    発行日: 2010/06/30
    公開日: 2012/08/29
    ジャーナル オープンアクセス
    法律の適用・解釈において保険概念に関する議論が意味を持つ局面としては,「保険」であることが法規定の適用要件になっているため,ある取引がまさに「保険」取引であるのか否かということが問題となる場合(Ex.保険法・保険業法・法人税法の損金算入)と,当該規定の要件に「保険」という概念は含まれていないが,ある取引に当該規定を適用するに際して,当該取引が保険取引であることがどのような影響を与えるかということが問題となる場合(Ex.
    独占禁止法
    の課徴金額の算定)がある。いずれの場合についても,「保険」という取引・制度をどう捉えるかという問題は重要なものであるが,その議論から個々の法規定の適用について直接結論を導きうるとは限らず,当該法規の趣旨・効果を踏まえて当該法規をいかなる場合にどのように適用すべきかという観点からの検討が必要である。
  • 稲川 和男
    マーケティングジャーナル
    1981年 1 巻 2 号 44-55
    発行日: 1981/05/25
    公開日: 2024/04/10
    ジャーナル フリー
  • 日本物理学会誌
    1995年 50 巻 3 号 229-
    発行日: 1995/03/05
    公開日: 2019/10/09
    ジャーナル フリー
  • 田口 冬樹
    マーケティングジャーナル
    1983年 3 巻 1 号 2-10
    発行日: 1983/03/20
    公開日: 2024/04/09
    ジャーナル フリー
  • 独占禁止法に「冬の時代」はあったのか
    山部 俊文
    日本経済法学会年報
    2017年 38 巻 3-19
    発行日: 2017/09/30
    公開日: 2025/01/16
    ジャーナル フリー
  • 杉田 稔, 川本 俊弘, 立道 昌幸, 三輪 祐一, 栗原 博, 佐々木 敏雄, 宮川 路子
    日本衛生学雑誌
    2018年 73 巻 3 号 413-420
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/09/29
    ジャーナル フリー

    Introduction: From 2007, competitive bidding for procurement became widely employed by the Japanese Government, and health check providers for government workers are selected every year by this method. Deterioration of health check quality due to excessive price competition is a serious concern. The National Federation of Industrial Health Organization (Zeneiren) conducted an investigative research on the contracting of health check providers and occupational physicians in workplaces in 2015–2016 in an effort to prevent low-cost but low-quality health checks. The report of the research is available on the homepage of Zeneiren. In this paper, we provide a brief overview of the report, and deterioration of health check quality due to dumping by and switching of health check providers is discussed from economic and legal viewpoints.

    Method: Information was obtained from articles in print and on the Internet.

    Results: A questionnaire survey of health check providers revealed that excessive discounts due to both competitive bidding and demand from companies commissioning health checks occurred on a routine basis, and some providers were concerned about worsening business conditions in the future. In a separate questionnaire survey of occupational physicians, it was discovered that they were able to evaluate the quality of health checks, whereas administrative officials responsible for selecting the providers were seldom able to adequately evaluate the health check quality, resulting in contracting providers of questionable quality, which in turn caused considerable dissatisfaction on the part of occupational physicians. Moreover, when health check providers were switched, the reporting format of health check results changed. The physicians did not favor such a change because of the considerably increased workload involved in coordinating past and current data and the risk of decreased occupational health service quality.

    Discussion: Dumping makes the management of health check providers very difficult and is a cause of loss of social capital. If health check providers of good quality withdraw from the market, the supply of high-quality health checks decreases. This corresponds to external diseconomy caused by dumping on the part of the health check providers and loss of social surplus (economic surplus).

    Conclusions: To avoid deterioration of occupational health service due to low-quality health checks and changes in the reporting format, occupational physicians must actively engage in the selection of health check providers of good quality.

  • ―革新企業育成基本法案―
    藤末 健三, 山田 太郎
    開発工学
    2006年 24 巻 3-7
    発行日: 2006/03/15
    公開日: 2010/09/09
    ジャーナル フリー
  • —1985年~1995年の動向—
    竹井 直樹
    損害保険研究
    2017年 79 巻 3 号 127-144
    発行日: 2017/11/25
    公開日: 2019/04/10
    ジャーナル フリー

     日本損害保険協会(以下「損保協会」という。)の百年史が2017年5月に刊行された。その前は七十年史なので30年の歩みが新たに追加されたことになる。本稿では,この30年の最初の10年,すなわち1985年から1995年ごろまでに損保業界にどのような動きがあって,どのような評価ができるかを考察する。それはまさに保険自由化前夜に該当する。護送船団行政と言われた時期であったが,商品開発競争は非常に活発であった。そして,金融自由化の流れに呼応して規制緩和を目指した保険業法抜本改正の論議が始まり,損保協会内にも専任組織が立ち上がった。1995年にはその改正内容が確定したが,論点のなかには実現には至らなかったが業界団体の自主規制機関化も俎上に上がった。また,この時期は公正取引委員会が損保業界の活動について監視を強めた時でもあった。これに対し損保業界は業界一丸となって

    独占禁止法
    コンプライアンスにまい進した。さらに,IT社会の先駆けもこの時代であった。損保協会を窓口にして保険会社間をネットワークで結び,利便性と効率性を高める共同システムが誕生した。

     こうしてみると,業界団体の価値観が大きく変貌を遂げようとするなか,損保協会のあらたな役割が萌芽した時期であったことがわかる。ただし,当時損保協会が主導していた代理店制度については,この時期には見直しが行われなかったことは興味深い。

  • 佐藤 雅俊
    損害保険研究
    2009年 71 巻 3 号 197-223
    発行日: 2009/11/25
    公開日: 2021/02/26
    ジャーナル フリー
  • 卸再編成の意味と顧客起点への基軸移動の可能性
    三村 優美子
    医療と社会
    2001年 11 巻 2 号 1-27
    発行日: 2001/10/10
    公開日: 2012/11/27
    ジャーナル フリー
    1980年代から90年代にかけて、医薬品卸売業は激しい再編成の渦中にある。特に,90年代後半にはその再編成の速度が加速するとともに,業界の勢力関係を根底から揺るがす大型合併も発生している。その結果,アメリカの卸売業に比べると緩やかではあるが,上位企業へのシェア集中が進んでおり,ある局面ではいわゆる「卸寡占」の兆候もみえる。
    卸段階の提携・合併を促進させる一般的な要因は,市場の伸び悩み(縮小)と競争激化,生産段階と小売段階の集中化の動きである。ただし,医薬品流通においては,これらに加えて,公的制度変更(薬価引き下げ,R幅の縮小)による流通段階の収益力低下の影響が大きい。特に,90年代後半の卸売業の急速な業績悪化に伴い,経営不安への対応と流通マージンをめぐる交渉力ポジション強化の意向が強く示されている。ただし,現在の流れは,メーカー,卸売業,医療機関を繋いでいた価値連鎖の鎖(関係性)をむしろ弱める方向に作用していることは留意すべきである。
    90年代以降の激しい流通変化には,従来とは異なる新しい要因が作用している。それは,情報システムを駆使し販売動向と在庫・物流活動を“同期化”することで全体在庫の最適化を目指す動きであり,製販統合あるいはサプライチェーン・マネジメントなどと呼ばれる活動である。医薬品流通では, 病院や診療所などの購入が“価格条件” に主として左右され, 大包装単位かつ低頻度発注を特徴としてきたことから,在庫や物流コストあるいは物流サービスのあり方への関心は低かったといえる。しかし,医薬分業の進展と調剤薬局の比重の上昇はいわゆる“多頻度小口化”の傾向を強めさせ,それが医薬品卸の物流システムを撹乱させるようになっている。物流システムの適否が医薬品卸の競争の鍵となりつつある。但し,患者の症状に合わせた多様な医師の処方と調剤を支えさらに服薬指導や経過管理なども含む価値実現を保証する必要のある医薬品流通には,既存のサプライチェーン・モデルでは十分でない。顧客との関係性維持と顧客理解を柱とした新しい流通マネジメント手法が必要である。
  • 花城 梨枝子
    消費者教育
    1985年 04 巻 1-16
    発行日: 1985年
    公開日: 2021/09/04
    ジャーナル フリー
  • 井本 太郎
    日本観光学会研究報告
    1988年 19 巻 23-31
    発行日: 1988/11/10
    公開日: 2023/09/08
    ジャーナル オープンアクセス
    A series of international movements towards “deregulation” in the field of so-called service -related industries including tourism has been unanimously observed among free nations in recent years. To cite a few of such service-related industrial sectors: - travel, transportation, insurance, information, inspection, finance, trust, judicial affairs, etc. In roder to cope successfully with such phenomenal deregulation, both private firms and governmental organs have been flexibly engaged in making business tie-ups with their foreign counterparts, even skipping legal barriers in between. The author presents, in this thesis, 3 recent cases of international agreements and/or contracts relevant to tourism/travel industry, and pursues such trend by scrutinizing their contexts.
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