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クエリ検索: "祖霊"
1,381件中 1-20の結果を表示しています
  • *横地 留奈子
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2011年 2011 巻 201
    発行日: 2011年
    公開日: 2012/03/23
    会議録・要旨集 フリー
    関東地方南部、利根川下流域である東京都、埼玉県、茨城県、千葉県をまたぐ範囲には、特異な形の盆の風習がある。 一般に、盆は、
    祖霊
    祭であるとされている。 かつては旧暦の7月中旬に行われることが多かった。新暦が導入された明治6(1873)年以後の日程は、さらに多様化している。7月や月遅れである8月の13日から15日、または13日から14日、そして8月の初旬に行われている地域もある。
    祖霊
    を家に迎えることが主と捉えられているが、同時に無縁仏が家にやってくるともいわれる。
    祖霊
    とは、イエの先祖の霊である。一方の無縁仏には二種類あり、一つはかつてイエの構成員だったが先祖とならなかった霊、もう一つはイエとは無関係と考えられる霊(行き倒れなど)である。 盆の期間には迎えと送りが行われる。迎えとはイエの墓地や辻、川や海などからイエまで
    祖霊
    を迎えることである。
    祖霊
    に対しては一定期間イエで供物を捧げ、その後再び
    祖霊
    を送る。 その祀り方も、地方毎の特色がある。盆棚と呼ばれる
    祖霊
    を迎える台を庭や屋内に設けたり、
    祖霊
    と共に家に来た無縁仏に対して屋内や屋外で供物を出したりする。 関東地方南部の利根川下流域では、8月、もしくは7月の13日から15日に行われる。都市部では7月、農村部では8月に行われるとされる。盆は、おおよそ以下のように営まれる。 13日の夕暮れに「お迎え」を行う。集落の墓地に、灯りのない提灯を持って住民が訪れてくる。家の墓へと向かい、水をかけ、線香を手向け、お供えの食物を供える。墓石の前で提灯に火を灯すもすと、また家へと帰って行く。東京都北西部では、墓地が遠い場合は家の前の道路で
    祖霊
    を迎えることもあるという。素焼きの皿の中でオガラを焚いて音を鳴らせる地域もある。 家ではあらかじめ仏壇の前に盆棚を用意し、位牌を並べて置く。墓地からイエに着いた
    祖霊
    は、本の機関にそこに留まるという。盆棚には朝昼晩と3度の食事を出す。そうして
    祖霊
    が留まる中、千葉県北西部や茨城県南東部では、14日の昼には
    祖霊
    が「タカノノセガキ」へ出かけると説明する地域もあった。 15日は「送り」である。送る
    祖霊
    にお弁当を持たせたる地域もある。
    祖霊
    の乗り物としてナスの牛やキュウリの馬を作ったりする。そうして夕方、盆棚から提灯を灯して
    祖霊
    を迎えた場所まで行き、提灯の火を消すと完了である。 以上のように、
    祖霊
    を墓などから迎え、送る一連の動きが、墓とイエとで行われている。 ところが、
    祖霊
    をイエに迎え、誰もいないはずの墓地へ、14日早朝に行く地域もある。千葉県北西部と茨城県南東部である。民俗学でも「十四日の墓参」と呼ばれ、全国に分布してよく知られた風習である。が、その時に使用する台が、今回のテーマである。 材料は、30cm長の竹棒2本と一晩干したマコモである。竹棒2本を十文字にし、マコモで四角く編んでいく。15_cm_四方まで編むと、残った15cmほどの竹棒を折り、脚がわりとして地面に立てる。14日の墓参の際には、マコモで編んだ屋根上の部分に「アラヨネ」「ミズノコ」と呼ばれる、イモの茎やキュウリ、ナスなどを刻み生米を混ぜたものを乗せる。墓参の対象は、行為者に聞いても不明であった。 一方、全く同じ台を使いながら、その対象を
    祖霊
    とし、13日の迎えで使用する地域もある。 作成に手間のかかる同一の台を広い地域で行われているにもかかわらず、その使用方法や意味付けが異なるのはなぜか。分布の広がりから考察することが本研究の目的である。
  • 小林 登志子
    オリエント
    1985年 28 巻 1 号 65-92
    発行日: 1985/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    In this paper I shall discuss the ki-a-nag (the libation place for the dead) of the Pre-Sargonic Lagaš, especially the ki-a-nag of Enentarzi who was the first ruler of the new dynasty after that of Urnanše. We have many records about ki-a-nag in the administrative-economic archives of the é-mí (the house of the wife (of the ruler)). There are some kinds of ki-a-nag as follows: ki-a-nag, the ki-a-nag of Enentarzi, the ki-a-nag of lugal of Lagaš (district), the ki-a-nag of NINA (district) and the ki-a-nag of Urub (district). The most significants results of my investigation are the following:
    1. We find the ki-a-nag of Lagaš and of NINA in níg-giš-tag-ga texts, detailed account books of offerings for deities and temples. It is the point at issue why these two places were involved in the records of offerings to deities, though ancestors were generally differenciated from deities.
    2. The ki-a-nag of Urub in which maš-da-ri-a offerings were brought seems to be identical with that of Enentarzi, because he was the only one departed spirit who was given those in his ki-a-nag.
    3. The ki-a-nag of ensi is identical with that of Enentarzi according to DP 56 and Nik. I, 161.
    4. The ki-a-nag of Enentarzi was built in the first year of his reign according to RA 11, 61.
    5. Lugalanda and Barnamtarra, his wife, gave many offerings to the ki-a-nag of Enentarzi, but they did not directly bring those to this place.
    6. The ki-a-nag in gar lists, lists of monthly expenditure of barley and emmer, seems to be identical with that of Enentarzi, because Dudu, father of Enentarzi and sanga of Ningirsu, had been received and Lugalanda and his wife had individually given same quantity of emmer and barley to it every month until the first year of Uruinimgina, ensi.
    7. Dudu was enshrined in the é-ki-šál-la, not his ki-a-nag.
    8. I can find the ki-a-nag of Enentarzi but can not find that of Lugalanda, his son, in the records.
    9. Uruinimgina suspended the giving of cereal to ki-a-nag of Enentarzi from the first year of lugal. Therefore he seemed to have had the obligation to worship his ki-a-nag. He, however, gave emmer to Enentarzi and Lugalanda in the fifth and sixth year of his reign according to DP 53, Fö 14 and Nik. I, 89.
    10. The ki-a-nag in VAT 4875 and DP 57 might have been identical with that of Uruinimgina, because he as well as Enentarzi was the first ruler of the dynasty and also must have built his ki-a-nag.
    The ki-a-nag was the sacred place that the first ruler of the dynasty must have built and the successors and their wives must have been enshrined together. Urnanše also may have built his ki-a-nag, because he was the first ruler of the dynasty. Some of the ancestors such as Gilgameš must have become a deity. When the ancestor who had been enshrined in a ki-a-nag was deified, his ki-a-nag became the holy place such as the temple of Ningirsu. The ki-a-nag of lugal of Lagaš must have been that of Urnanše, because he had assumed the title of lugal.
    Enentarzi, the first ruler of the dynasty, built his ki-a-nag and Lugalanda, his successor, was enshrined together with him in the same ki-a-nag. It had been the private libation place in which the ruler's family worshipped. Under the reign of Uruinimgina, his ki-a-nag became the place that the ruler worshipped officially. He attemped to make his rulersnip stronger in relation to his reform policy.
  • 1986-2006
    百瀬 響
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2009年 2009 巻 B-22
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/05/28
    会議録・要旨集 フリー
    アイヌの
    祖霊
    祭祀の変容:1986-2006                北海道教育大学札幌校 百瀬 響  1986年、旭川近文で行われたA家の
    祖霊
    祭祀では、同儀礼の参加者の約半数が中途で帰る事態となった。その理由は、近文のアイヌ社会を構成している成員から、同儀礼の様式が「アイヌの儀礼に正しくのっとっているか否か」が問われたためである。これ以降、1991年には
    祖霊
    祭祀に関する悉皆調査を試み、2006年、この調査内容を教えて欲しいとの要請を受けて、発表者による調査内容の還元を行う機会を得た。本発表では、2006年に行われた儀礼を中心に、現在旭川近文で行われている
    祖霊
    祭祀の実態を発表する。
  • 北部タイ、コン・ムアン社会における母系出自原理と祖霊祭祀集団
    *斎藤 俊介
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2018年 2018 巻 G16
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/05/22
    会議録・要旨集 フリー
    本発表は、北部タイのコン・ムアン社会において行われる、母系親族を基調とした出自原理にしたがい形成される
    祖霊
    祭祀集団について報告するものである。それが理念的なクランであり、実際に系譜として辿れるリネージとは乖離しているという点に留意しつつも、同じ
    祖霊
    を祀る集団、すなわち同一の母系クランに帰属する集団単位の可変性と
    祖霊
    祭祀にまつわる実践のありようについて、北部タイの社会変容との相関から考察を加える。
  • インドネシア・西ジャワ農村のムハンマド生誕祭と祖霊祭祀
    阿良田 麻里子
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2012年 2012 巻 PGb2
    発行日: 2012年
    公開日: 2012/03/28
    会議録・要旨集 フリー
    本発表では、近代化の進むインドネシアで周縁へと追いやられつつある混淆的なイスラームの宗教実践を描く。ムスリムが圧倒的多数を占める西ジャワのスンダ人社会ではイスラームの信仰の形も多様である。ムハンマドの生誕祭にあたって行われる霊宝の沐浴儀礼を事例として、供え物を前に安息香を焚きながら
    祖霊
    に捧げる祈りと集団でアラビア語の祈祷を唱える神への祈りがないまじりになった宗教実践の形を映像資料を用いて報告する。
  • 中野 義照
    密教文化
    1960年 1960 巻 48-50 号 52-70
    発行日: 1960/11/25
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 引田 弘道
    印度學佛教學研究
    1988年 37 巻 1 号 370-365
    発行日: 1988/12/15
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • A Study of Cultural and Creative Wood Firing
    TSAI CHUN HSIUNG, *LO TSAI YUN
    日本デザイン学会研究発表大会概要集
    2017年 64 巻 C8-05
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/06/29
    会議録・要旨集 フリー
    台湾原住民の至るところに菱形のトーテムがよく見られるが、その中、タロコ族(Truku)の「顔面タトゥー(PatasDqras)」のトーテムは既に、該族群の代表的イメージを示している。タロコ族の文化では、先祖崇拝、家の安泰を願うことから生まれた「
    祖霊
    (UtuxRudan)」文化が最も特色のあるところである。タロコ族の「
    祖霊
    」文化に関する諸説があるが、狩猟上手な男性及び布織りに励む女性で、しかも「顔面タトゥー」者だけが死後、「
    祖霊
    」が守る虹の橋(HakawUtux)へ行くことができると言われている。「顔面タトゥー」文化のトーテムはタロコ族で、成人のシンボルとされる婚姻の意義、魔除けや繁殖、真なる人(SeejiqbiTruku)、及び該族群のシンボルとされる社会的意義を表す。従って、「顔面タトゥー」文化はタロコ族人にとって、死後、「
    祖霊
    」のところへうまく行くという精神トーテムになると思われる。台湾ではここの数年、文化や産業の保存を次第に重要視するようになり、タロコ族の「顔面タトゥー」のトーテムが伝統的な織物の服から、現代のカバン、財布など種々の材質のものに応用された文化的創造商品はそれぞれの特色がある。本研究は、タロコ族の「顔面タトゥー」におけるトーテム文化の要素設計を取り上げ、柴焼創作と同時に実地調査を行い、該文化を保存すべきところの特色、及び開発可能な製品作り方向を検討する。
  • 北タイ、チェンマイの母系出自集団と霊媒集団の事例より
    福浦 一男
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2012年 2012 巻 A03
    発行日: 2012年
    公開日: 2012/03/28
    会議録・要旨集 フリー
    本発表は、北タイ、チェンマイの主要民族である「コン・ムアン」の人びとが実践する2種類の主要な集団憑依儀礼の事例について検討し、それらの儀礼が構築している社会的・集団的アイデンティティとその意義・重要性について考察する。本発表では、これまでの研究の主眼であるジェンダー、農耕儀礼論、社会変動との関係などを踏まえながら、寸劇、音楽、ダンスなど、儀礼のパフォーマンスに即してそれらの儀礼を分析・理解する。
  • タイ東北部ロイエット県の事例から
    *芝原 真紀
    日本森林学会大会発表データベース
    2008年 119 巻 K01
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/03/14
    会議録・要旨集 フリー
  • クシャンとヵーフィルーカラシュをつなぐもの
    藤原 達也
    オリエント
    1999年 42 巻 1 号 29-52
    発行日: 1999/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    Kanishka the Great of the Kushan issued a gold type which figures on its reverse a deity on a dicephalous horse whom the legend designates MOZΔOOANO (fig.2). Duchesne-Guillemin identified him with ωOPOMOZΔO “Ahura Mazdâ” on a gold issue of Huvishka I (fig. 3), and read the legend as “Mazdâ the Vanquisher”. Humbach, contra this, doubted Mazdâ worship in the Kushan, partly by suspecting the authenticity of ωOPOMOZΔO coins, and interpreted the legend as “Winner of Wisdom”. A Bactrian inscription of Kanishka the Great, discovered in 1993 at Rabatak (North Afghanistan) and published by Sims-Williams (1995/96), declares that Kanishka worshipped both Ahura Mazdâ and MOZΔOOANO as different gods and that both of the views above mentioned are not the case. 7 deities of the inscription correspond virtually, considered the interchangeability between the deities in Awesta, to those of Kanishka's gold coins (fig. 1). In Awesta they form Mithraic circle, and we find “remainder” each one in the circle and in the inscription and coins. The former is Fravaši, the latter MOZΔOOANO (<*Mazdâ-van). In all Awestan invocations of Fravašis they are addressed as aša-van and the synonymity of aša- with Mazdâ- is well attested. It is highly probable, supposed in an unorthodox Zoroastrian society like that of the Kushans whose supreme god is not Ahura Mazdâ but seemed Mithra, that Fravašis were worshipped under their own designation *Mazdâ-van which might have been robbed of them by the orthodox who used Mazdâ- almost invariably as the name of the Lord (Ahura).
    Only one figure ever found who rides in the way as MOZΔOOANO does is the ancestral images of the Káfir-Kalásh (figs. 5, 6) who survive in Hindukush valleys holding fast their own tongues (as archaic as those of Veda and Awesta) and —at least as to the Kalásh— own pagan religion. Their cults of ancestors, not only their making the wooden images, but the festival called Mandahík (meaning “coming of the deads”) which is well comparable with Hamaspaθmaêdaya, Zoroastrian festival for Fravašis (ancestral spirits), are linked up with warriors' god Mahandéw who is in a Kalásh myth also a rider on a dicephalous horse and only his altars have additional 2 (totally 4) wooden horse-heads (fig. 7). Mahandéw is, so to speak, a kind of archetype of ancient Indian war god Indra as a complex of divine beings and heroes (see Benveniste & Renou 1934). Fravašis are sometimes fearful warriors and Awestan descriptions of them are, as Wikander pointed out, comparable with those of Indra and his men (Maruts) in Rig-Veda. MOZΔOOANO, like the images of warrior-ancestors of the Káfir-Kalásh, and not like other Kushan deities, is figured as an armed Kushan monarch. The riders on a dicephalous horse common to the Kushan and the Káfir-Kalásh must be considered, not as an coincidence or as a result of direct connections between them, but in the Indo-Iranian context.
  • 嶋口 儀秋
    印度學佛教學研究
    1974年 22 巻 2 号 790-793
    発行日: 1974/03/31
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • 前田 卓
    社会学評論
    1960年 10 巻 2 号 87-105,145
    発行日: 1960/03/30
    公開日: 2009/11/11
    ジャーナル フリー
    Evidently, nealy half a century after it first revealed signs of decline (in late Meiji and early Taisho years), the traditional custom of ancestor worship is now found here in Japan to be even more deprived of its vitality. For all that, however, we would hardly be justified in utterly ignoring the influence it still exerts upon our social life as a whole.
    With the hope to investigate the real range of such a religious factor in our rural life of to-day, a field survey was recently undertaken by the Department of Kyoto University, so as to survey on the spot those several villages which had deen chosen as representing each of these three major types of village livelihood : “agricultural”, “fishing” and “forestry”. The present article which is the result of this survey, may be summarized as follows :
    In point of religious consciousness, first of all, the task consisted in determining whether the belief in ancestral spirit is faithfully maintained among the villagers or not, and if it ts, how it varies with the differences in sex, age and social status.
    Secondly, from the ritual point of view, close attention is focused on religious implications still observed in the yearly circle of festivals and practices, as well as in those which mark the stages human life (such as birth-ceremony, initiation, wedding, funeral, etc.). As to the daily acts of worship e. g. that of holy tablets memorial of the deceased, the observance of which used to be obligatory; the actual extent to which they are still maintained was investigated here also in regard of the difference in sex and age.
    Thirdly, a survey was conducted in an attempt to find out the relationship between inheritance and ancestor worship. The traditional predominance of the latter custom explains the fact that the former term is used to mean in fact the simultaneous succession (necessarily by right of primogeniture) of both the responsibility for sacred rites, as well as the right to secular estate, proper to each family. Now that, as a result of post-war reform, the new inheritance law does not concern ancestor worship any more than it limits inheritance to the eldest son alone, the research centers on the question of whether there still exists a tendency to allow the all real property to be inherited by the one who would be willing to take up the ritual responsibility.
    Conclusion : -Admitting that a gradual increase in the horizontal and vertical mobility of society surely tends to lessen the role of such a traditional custom as ancestor worship, its influence still survives in Japanese villages more forcibly than might be expected, to a remarkable extent, especially, in the matter of “inheritance”.
  • 河野 亮仙
    印度學佛教學研究
    1989年 37 巻 2 号 976-974
    発行日: 1989/03/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • 引田 弘道
    印度學佛教學研究
    1984年 32 巻 2 号 704-705
    発行日: 1984/03/25
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • 中野 義照
    密教文化
    1954年 1954 巻 28 号 1-8
    発行日: 1954/09/20
    公開日: 2010/03/16
    ジャーナル フリー
  • 小山 典勇
    智山学報
    1982年 31 巻 A47-A59
    発行日: 1982/03/31
    公開日: 2017/08/31
    ジャーナル フリー
  • その機能的関連性について
    大森 元吉
    アフリカ研究
    1966年 1966 巻 3 号 49-64
    発行日: 1966/05/15
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    Each of these religious beliefs shares in the same functions as follows: explanation of various misfortunes; moral sanction; and maintenance of a social structure.
    Besides each of them stands in a complementary relationship with one another in its functions indicated above. In many societies sudden death or serious diseases are thought to be caused by witches. Whereas ancestores give misfortunes of less severity, for ancestors do harms only when their descendants fail to observe their traditional way of living or their duties towards their kinsmen or ancestors, so that the descendants may correct their misbehaviors.
    Witches are generally associated with such character that tends to bring troubles into human relations. In this way people succeed in rejecting and banishing the persons of too much envious, competitive or uncompromising character from their society. Consequently witch-craft belief regulates the relationship between co-wives, neighbors and co-workers. Ancestor worship, on the contrary, gives sanction upon the relationship between a senior and a junior member of a kin group. Unless a son obeys his father's command, misfortunes fall upon the son, for the irritated father would not sacrifice to the ancestor in favor of his son.
    Witchcraft belief contributes to the maintenance of the solidarity of a group in two ways: it gives a safe way of dissolving frustrated feelings of the members which are created by conflicts that institutions and systems of the society might inevitably produce; and it prohibits the accusation of a witch within an intimate, cooperative kin group in which a collaborate relationship should be retained lest the fundamentally required stability of the society as a whole should not be broken. On the other hand ancestor worship considerably reinforces the authority of heads of kin groups of various size. The right of giving sacrifices to the ancestor is ascribed only to the heads, and thus the rest of the members must depend upon the heads in order to secure their ancestor's favor. In these ways the solidarity of the cooperative relationship among the members of a society is effectively strengthened and maintained by witchcraft belief and ancestor worship.
  • 共分散構造モデルによる死生観についての分析
    池口 惠觀, 荻野 景規, 長瀬 博文, 岡 紳爾, 李 恵英, 芳原 達也, 郡司 篤晃
    民族衛生
    1998年 64 巻 3 号 183-192
    発行日: 1998/05/31
    公開日: 2010/06/28
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to clarify the structure of consciousness which affects the attitude concerning organ transplantation, especially donation of one's organ, by means of the covariance structure analysis. The main findings from the survey for 705 subjects of ordinary group and 160 subjects of medical students were as follows: 1. In the ordinary group, background factors that construct a view of life and death are classified into two main flows which are interrelated from each other: one from "Animism" to "Buddhist belief" that respects the souls and the other from "Confucianist idea" that respects the body . "Buddhist belief" contributed to the attitude that did not reject the donation of their organs. 2. Regarding the medical students, only "Confucianist idea" among the background factors played a regulating role in construction of a view of life and death. 3. "Confucianist idea" remarkably regulated the attitude that rejects donation of their organs in both ordinary people and medical students. However, it was shown that the basic structure of a view of life and death in the ordinary people was quite different from that in the medical students.
  • 上ビルマ村落における祖霊祭祀の事例から
    飯國 有佳子
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2008年 2008 巻 D-4
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/05/27
    会議録・要旨集 フリー
    従来の東南アジア大陸部における人類学的研究では、様々なテクストにみられるジェンダー表象を、現実にそのままあてはめて理解する傾向が見られた。しかしこうした理解では、実践局面のジェンダーは等閑視され、ジェンダー表象と実践の間にある錯綜した状況を見落とす可能性がある。そこで本発表では、儀礼においてみられる多様なジェンダー表象に着目することで、表象と実践のあいだにみられる動態の一端を示すことを目的とする。
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