詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "紀尾井ホール"
14件中 1-14の結果を表示しています
  • 根岸 雄児
    照明学会誌
    1995年 79 巻 7 号 348-352
    発行日: 1995/07/01
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
  • 照明学会誌
    1995年 79 巻 7 号 plate7
    発行日: 1995/07/01
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
  • 日本耳鼻咽喉科免疫アレルギー感染症学会抄録集
    2023年 3 巻
    発行日: 2023/03/22
    公開日: 2023/06/02
    会議録・要旨集 フリー
  • 村上 陽一郎
    矢川 元基
    学術の動向
    2012年 17 巻 3 号 3_3
    発行日: 2012/03/01
    公開日: 2012/07/06
    ジャーナル フリー
  • 野倉 一也, 島田 佳明
    神経眼科
    2021年 38 巻 1 号 1
    発行日: 2021/03/25
    公開日: 2021/04/03
    ジャーナル 認証あり
  • ―市民調査の分析から―
    川口 夏織, 垣内 恵美子, 角 美弥子, 小川 由美子
    音楽芸術マネジメント
    2010年 2 巻 85-98
    発行日: 2010/09/01
    公開日: 2022/07/01
    ジャーナル フリー
  • 小口 恵司
    日本音響学会誌
    1999年 56 巻 1 号 56-61
    発行日: 1999/12/25
    公開日: 2017/06/02
    ジャーナル フリー
  • М・カーゲルの音楽劇『フィナーレ』を題材に
    平田 誠一郎
    ソシオロジ
    2009年 54 巻 1 号 37-52,180
    発行日: 2009/05/31
    公開日: 2015/05/20
    ジャーナル フリー
     This paper is a sociological consideration of the performance aspect of the conducting of classical music as seen in the conducting of a contemporary musical work. The work is “Finale,” composed by Mauricio Kagel (b.1931) in 1981. In this piece, the composer’s score instructs the conductor to “fall down on the stage.” “Finale” employs a trick the sociologist Erving Goffman called the “manufacture of negative experience,” and I have applied Goffman’s approach to my analysis of performance in this work. “Finale” is an example of “Music Theater” with the theme of the “conductor” as a dramatic element. This paper first explains the features of “Finale” based on Goffman’s theories about audiences. It then demonstrates the nature of the dramaturgy of the conductor by describing differences between the conductor’s usual performance of music and his or her performance in “Finale.” This consideration leads to an observation of features emphasized in “Finale” with respect to the conductor as “performer.” Based upon this discussion, this paper posits, from the viewpoint of sociology, some of the problems a classical music conductor faces when performing today.
  • 橋本 典久, 佐藤 亮二
    日本建築学会計画系論文集
    2000年 65 巻 537 号 1-6
    発行日: 2000/11/30
    公開日: 2017/02/03
    ジャーナル フリー
    For the purpose of knowing acoustic characteristics of a stage floor in a concert hall, vibration measurements of the floors in piano playing was carried out and the sound radiation from the stage floor was examined using the discrete calculation method. The following are revealed after the investigation on the stage floor. Distribution of the vibration in a low frequency range has a directional quality according to the direction of the boarding of stage floor. The sound radiation coefficient of the stage floor has a depression at about 125 Hz. Sound radiation power from the stage floor is greater than the sound power from the piano in the frequency range below about 125 Hz and is smaller over 20 dB in the other frequency range. Sound characteristic of the stage floor is therefore significant on a hearing sense in the low frequency range.
  • ~『三曲』誌上の楽譜をめぐる論から~
    藤波 ゆかり
    音楽教育学
    2007年 37 巻 1 号 1-11
    発行日: 2007年
    公開日: 2017/08/08
    ジャーナル フリー

     本研究は, 箏曲教習における楽譜普及の過程を, 雑誌『三曲』誌上の楽譜をめぐる論をたどる中から, 明らかにしようとするものである。箏曲教習における楽譜の使用は昭和10年頃には普及し, 昭和13年には近い将来に箏も楽譜での習得が慣例となることが予測されていた。組織的・体系的・効率的教授が必要な学校教育の中で楽譜が用いられるようになったことが楽譜普及の一要因となった。また楽譜が学校以外の場にも普及した要因としては, 晴眼の箏曲家が増えたことも挙げられる。地歌箏曲家の大勢が視覚障害者から晴眼者に移行していく過程と楽譜が普及していく過程は, 重なり合っている。

     昭和期には, 楽譜を使うことにより生じる弊害として, 安易に教授の効率化が図られること, 楽譜に頼りすぎることによって仕上げが疎漏になること, 楽譜を用いた教授と従来の教授法が噛み合わないこと等が論じられた。楽譜の普及のための課題としては楽譜知識の普及と, 記譜法の整理統一という課題も挙げられた。

  • 女性舞踊家のオーラル・ヒストリー
    波照間 永子
    舞踊學
    2015年 2015 巻 38 号 146-154
    発行日: 2015年
    公開日: 2018/11/12
    ジャーナル オープンアクセス
  • 日本内分泌学会雑誌
    2015年 91 巻 1 号 1-33
    発行日: 2015/04/01
    公開日: 2015/03/26
    ジャーナル フリー
  • 北川 啓介, 黒田 祐五, 水野 翔太
    日本建築学会計画系論文集
    2017年 82 巻 735 号 1297-1307
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/05/30
    ジャーナル フリー
     Building and space basically are the aggregate of the substance of three dimensions. In text description of buildings, architects freely uses line which is concept of one dimension and explain concept and composition of building which is three dimensions. Since the process on which we create meanings of words is based on our own mental activity, one word would have numerous meanings, which leads to polysemy. Equally, architects have described various meanings of words in terms of their linguistic activity. Meanings of line are organized by their own several recognitions to line. For these backgrounds, to consider the polysemy of line is important for evaluating the buildings created by architects. In this research we clarify polysemy of line in text description by architects.

     The flow of this research is as below:
     1. Extract the sentences that contain words associated with the meaning of line used by architects to explain their design of architecture in the architectural magazine, Shinkenchiku during 1950-2010.
     2. Extract Type of Line, Adjectival Term, and Verbal Term. Type of Line is the word described as the line or related to it. Adjectival Term is the modifier for Type of Line to express its property and a state . Verbal Term is the modifier for Type of Line to express its action.
     3. Analyze and consider the relationships between Type of Line and Adjectival Term, Type of Line and Verbal Term. After that, derive the tendencies of their relationships.
     4. Categorize the relationships by creating a matrix in which the horizon axis is the tendency of Type of Line and Adjectival Term, and the vertical axis is of Type of Line and Verbal Term then derive aspects of polysemy of line.

     As a result, four tendencies of the relationships between Type of Line and Adjectival Term were found: Line which shows system, Transfiguration of the line by a factor, Impresed line which occurs with the phenomena, Direction which occurs by visual recognition. And three tendencies of the relationships between Type of Line and Verbal Term were found: Manifestation of the line with recognition, Technical skill which completes system, Delivery and reception of the line which exists in the space.

     Through the investigation of a matrix, 25 different types of interpretations about polysemy of line were derived. Within these types, four major frameworks were found as below: Line which records the consecutive movement, Line which shows the recognizable present phenomena, Line which sumilates appearable phenomena, Line where concept of time exists with the experience, interpretation, recognition and sensitivity of the human multidimensionally. Architects have regarded these four lines in 4 phases, conception, planning design, completed building and utilization of architecture and have utilized the right line for the right place. At that time, it revealed that architects do not only provide a certain concept by line, but also influence completely other phenomena, influence it by mixing other phenomena and create the egotistical and ideal situation.

     Since time and a human being are mixed in the architecture and space that are physically three dimensions, various dimensions coexist, and the architecture and space cannot be called merely three dimensions. Also, the description about the line was able to confirm the expression to make a round trip to the dimension. Therefore, among space, time and human, it revealed that the architects regarded a building flexibly through a line by making a round trip to the various dimensions.
  • 初版における挿絵と詩文を手がかりに
    澤田 まゆみ
    音楽表現学
    2017年 15 巻 37-54
    発行日: 2017/11/30
    公開日: 2020/05/25
    ジャーナル フリー

    山田耕筰の《子供とおったん》は、子どもを題材として書かれた山田の最初のピアノ曲である。総合芸術を目指す文化的世相の中、楽劇や舞踊詩を多く生み出していた山田は、姉とその二人の子どもとの生活をとおして初めて平和な家庭の実在と、生活に基づいた芸術の存在を知りえてこの小品集を作曲した。1917 年大阪開成館からの初版では、斎藤佳三による挿絵と山田による詩文が添えられ、斎藤との芸術的交友や甥や姪たちへの愛情が伝わってくる。《子供とおった ん》は、当時山田が没頭していた舞踊詩とは一線を画し、後の詩と音楽の融合による歌曲や童謡を中心とする創作期との間にあって、生活に基づいた芸術の存在に気づいた山田の大きな感動と新たな創作活動に対するメッセージをわれわれに示している。

feedback
Top