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クエリ検索: "自転車駐車場整備センター"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 高橋 大輔, 室町 泰徳
    都市計画論文集
    2009年 44.3 巻 79-84
    発行日: 2009/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究では、自動車利用者と異なる自動二輪車利用者の駐車特性を考慮し、自動二輪車利用者の駐車場選択行動の検討を行った。鉄道駅周辺地区の時間貸し駐車場において自動二輪車利用者、及び自動車利用者に対して駐車行動に関するアンケート調査を実施し、駐車場選択行動に影響を与える要因を検討した。本研究の主な結論としては、まず、自動二輪車利用者は自動車利用者よりも若年齢者の割合が高く、目的地までの距離に関しては、全体的に自動二輪車利用者の方が長く、通勤や買物目的でも同様な傾向がみられた。自動二輪車と自動車の駐車特性の相違点に関しては、「屋根の有無」等の6項目に関して有意差が認められた。最後に、仮想的な選択肢に基づくSP調査により駐車場選択行動モデルを推定し、自動二輪車利用者と自動車利用者の駐車場選択行動の相違を定量的に検討した。いずれの場合も目的地までの徒歩時間、駐車場料金、入庫に要する時間が有意となった。また、自動車利用者の方が徒歩時間に対して比較的高い抵抗を持つこと、自動車利用者の駐車場選択行動に関する推定結果をある程度自動二輪車利用者にも適用できる可能性があることが示された。
  • 古倉 宗治
    地域学研究
    2001年 32 巻 3 号 329-343
    発行日: 2002/12/31
    公開日: 2008/10/10
    ジャーナル フリー
    The bicycle is the most energy efficient vehicle. Among Japanese people, it is used as one of the most important means of transportation for commuting compared with US. But the safety environment for bicycle user is very sever in Japan. We can get many lessons from the US policy, because of its progressiveness and strength.
    US Transportation policy gives priority on non-mortorized vehicle, especially on the bicycle. According to US Code 23 (High Way), the bicycle is considered as means of transportation. And financial assistances by federal government to the States for multi modal transportation are very hospitable, and accordingly every state shall make comprehensive and long term transportation plan which includes a bicycle plan. And in addition to this, every state shall put the bicycle and pedestrian coordinator in the State department of transportation. There are no such policy situations in Japan.
    Bicycles have the same rights and duties as motor vehicles, and are treated as a means of transportation on the road by vehicle laws of many state. The motor vehicle users must share the road with bicycle. There are the same obligations to give attention to each other for both motor vehicle drivers and bicycle riders. As a result, the number of the traffic accident fatalities of bicycle riders is much smaller compared with that of Japan and decreasing in these years. Japanese Policy needs to learn the fundamentals of those of US.
    Lessons from US bicycle policy are as follows. The Bicycle must be considered clearly as the means of transportation by law, and at the same time, had better be given the same rights and duties as motor vehicle. And through these actions, the bicycle policy can be put more priority among Japanese transportation policies. To realize these points, such legislation and financial measures needs to be taken by the Japanese government.
  • 山田 泰之, 小倉 健太郎
    人間工学
    2023年 59 巻 5 号 207-215
    発行日: 2023/10/15
    公開日: 2023/11/03
    ジャーナル フリー

    近年,日本の都市部では自転車の利用が増加している.この際,子ども乗せ自転車での転倒等での子どもの損傷リスクが懸念される.本研究では,日本の都市事情を踏まえ,子ども乗せに自転車に搭乗する子どもの安全性を高めるため,子どもの乗車位置が低い子ども乗せ自転車の実現可能性と,その効果について実験的に検証した.子ども搭乗時を模擬した実物大自転車の横転実験により,一般的子ども乗せ自転車よりも提案した低座席子ども乗せ自転車のほうが頭部傷害基準値を半減できるなど安全性向上の可能性を見出した.

  • 太田 秀也
    計画行政
    2018年 41 巻 1 号 55-63
    発行日: 2018/02/15
    公開日: 2022/06/03
    ジャーナル フリー
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