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クエリ検索: "藤原妍子"
14件中 1-14の結果を表示しています
  • 山口 希世美
    印度學佛教學研究
    2018年 66 巻 2 号 713-716
    発行日: 2018/03/20
    公開日: 2019/01/11
    ジャーナル フリー

    In this paper, by analyzing diaries from the Heian period, I shed light on the fact that handwritten sūtra transcription by women were not rare.

    The Kechiengyō is one example of women’s handwriting. One type of currently existing Kechiengyō is called Kunōji-kyō. Kunōji-kyō is a common name of the Lotus Sūtra introduced to Kunōji temple. Among the existing 25 scrolls, women’s names are written on 15.

    Considering these cases, the possibility that Kunōji-kyō was indeed handwritten by women cannot be excluded.

  • 山口 希世美
    印度學佛教學研究
    2020年 69 巻 1 号 51-54
    発行日: 2020/12/25
    公開日: 2021/09/06
    ジャーナル フリー

    There are two major theories concerning Kunōji-kyō 久能寺経,a common name for the Lotus Sūtra preserved at the Kunōji temple. It has been considered a kechiengyō 結縁経,a sūtra copied for the purpose of forming a karmic link, during the Gyakushu 逆修 or Pre-emptive Funeral ceremony for either Toba-in 鳥羽院 (1103–1156) or Taikemmon-in 待賢門院 (1101–1145). This is because it was understood that the kechiengyō was made for the Gyakushu ceremony, and the Gyakushu was considered as a ceremony that creates a karmic relationship with the Tathāgata.

    However, because kechiengyō were not part of the Gyakushu ceremony during the Heian Period, the author cannot accept these conventional theories (Refer to the earlier paper, “Heian jidai no kechiengyō” 平安時代の結縁経 [Kechiengyō in the Heian Period]). Furthermore, neither the main purpose of making kechiengyō nor the purpose of the Gyakushu was to connect oneself with the Tathāgata (Refer to the earlier paper “Heian jidai no gyakshu no hensen” 平安時代の逆修の変遷 [The Transformation of the Gyakushu (Pre-emptive Funeral) in the Heian Period]).

    In this paper, I discuss the meaning of kechiengyō, to whom it refers and with whom it produces a connection, and for what one accumulates virtue in the Gyakushu ceremony.

  • 橋本 ゆかり
    物語研究
    2001年 1 巻 106-110
    発行日: 2001/03/30
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
  • —書き込まれた学習院本『栄花物語』嫄子女王逸話—
    中村 成里
    日本文学
    2011年 60 巻 5 号 46-58
    発行日: 2011/05/10
    公開日: 2017/05/19
    ジャーナル フリー

    我々が読む「古代文学」とは、中世あるいは近世の人間が書写しており、その過程を経て存在する。写本の本文は勿論、注釈及び補入された本文を読むことは、その筆者たちが構築した「古代文学」を読解する手がかりとなる。本稿では学習院本『栄花物語』のなかの異言語を考える。学習院本における特殊な注である嫄子女王逸話の分析を起点として、『栄花物語』写本群をとりまく本文に対する認識を読み解くことを目的とする。

  • 繁田 信一
    日本文学
    2005年 54 巻 1 号 2-11
    発行日: 2005/01/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    王朝時代の人々にとって、呪詛は他人の生命を奪う手段であり、それゆえ、それは一種の暴力であった。しかも、それが行使されているところを眼で見ることができないという意味で、呪詛は<見えない暴力>であった。その<見えない暴力>=呪謁は、王朝貴族社会で盛んに行われ、その結果、しばしば当時の物語にも登場することになった。そこで、本稿では、王朝時代の物語が呪詛=<見えない暴力>をどのように描くかを概観した。
  • 中村 成里
    日本文学
    2009年 58 巻 12 号 26-37
    発行日: 2009/12/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    『栄花物語』続編において、後一条院・後朱雀院・後冷泉院に関する記述には書き分けが為されている。後一条院は崩御後も繰り返し追慕され、後冷泉院は風雅な後宮や事績が評価される。両者とも藤原頼通に政務を任せ、「制」と呼ばれる奢侈の禁制に対して緩やかであり、温厚な人柄が称賛されている。だが、後朱雀院は歌の才などは評価されつつも、相対的な評価は低い。本稿は、これまで論じられてこなかった後朱雀院の位相に着目し、その理由を考察したものである。続編の姿勢は、藤原頼通と後朱雀院との関係及び頼通の子孫である師通・忠実父子らの後朱雀院に対する認識とも共通するのである。
  • 太田 静六
    日本建築学会論文報告集
    1983年 327 巻 127-134
    発行日: 1983/05/30
    公開日: 2017/08/22
    ジャーナル フリー
    This is a study on the Jyotomon-tei and Bywadono, Palaces of "Michinaga Fujiwara", the first man of Power in Fujiwara Period.
  • 日記の成立過程と読者圏、道長妾問題の現在
    上原 作和
    物語研究
    2023年 23 巻 129-144
    発行日: 2023/03/31
    公開日: 2024/04/04
    ジャーナル オープンアクセス
  • ―その形状より見た特徴―
    木下 政雄
    書学書道史研究
    1997年 1997 巻 7 号 3-20
    発行日: 1997/09/30
    公開日: 2010/02/22
    ジャーナル フリー
  • 高 正樹
    洛北史学
    2014年 16 巻 1-22
    発行日: 2014/06/07
    公開日: 2024/04/01
    ジャーナル フリー
    摂関・院政期に所有と居住が分離していることは先行研究で明らかにされてきた。本稿は、その関連について検討しようとするものである。分析ツールとして邸宅に関わる「本所」と女院号宣下を用いた。 「本所」については、居住している邸宅の券文を所持し、所有することがその要件として考えられているが、それは絶対条件よりも相対的に優先されるものであった。また、「券文所持」の目的として、その邸宅の居住があげられる。女院号宣下における「本所の儀」は院号が与えられる者の居住邸宅で行われる。 女院号は「御在所」が冠されることが原則であり、「本所の儀」も女院号である「御在所」で行われることが前提として考えられていたのであろう。共通して 言えることは、居住の重要性である。摂関・院政期は、邸宅を所有すること、使用することを比較した時に、使用することが重視されている社会であり、使用が所有認識の基底にあると考えられる。
  • 丸山 裕美子
    史学雑誌
    1996年 105 巻 8 号 67-88
    発行日: 1996/08/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
  • 佐藤 健治
    史学雑誌
    1994年 103 巻 11 号 1925-1951,2037-
    発行日: 1994/11/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー

    In this paper, the author attempts to show the conditions by which ancestor worship supports permanent families through a study of funeral and memorial services held for the heads of the Fujiwara Regent families. Through an investigation of those who presided over these ceremonies, how they were carried out, and the way in which they were financed, the author follows the process of how the various memorial services were ritualized into established family customs. He attempts to clarify the origin and characteristic features of these customs as regent family events and their significance within ancient aristocratic society. Concerning funeral services, the Fujiwara Regents were originally given state funerals in accordance with provisions under the ritsuryo codes stipulating that the presiding officer be appointed by the government and that funereal gifts be sent from the public coffers. However, beginning with the funeral of regent Tadahira in the mid-tenth century, both practices were abandoned, thus removing the ceremony from state control in terms of both personnel and material support, turning the event into a family affair. With respect to the ceremony itself, before the funeral of Tadahira the main practice consisted of the reading of an imperial order before the casket. This practice was done away with beginning with Tadahira's funeral, and the whole ceremony was changed so that the state would have no involvement whatsoever. Here we can observe how during the latter half of the tenth Century the funeral services for the Fujiwara Regents were transformed from affairs of state to family-centered events. Turning to the memorial services. Called chuin (an initial period of mourning lasting seven weeks) and shuki (the first anniversary of the death), in Heian period aristocratic society the former was marked by a Buddhist ceremony (gohoji) designed as a public demonstration of remembrance, while the latter was marked by a ceremony (shonichi-butsuji) that was merely a family memorial service. In particular, the gohoji ceremony, which was directed from the family to aristocratic society as a whole, concentrated on signifying the succession of the new family head, and in the case of the Fujiwara family it was a ceremony equal in stature to an affair of state and signified its transformation into the "family of the Regent" within aristocratic society. The latter half of the tenth century, when this ceremony was first established, marked the formation of families whose continuing existence was based on the succession of family heads. In the memorial service called nenki (yearly anniversaries of a death), there are the elements of an event carried on through one generation and an event Hasting from generation to generation. It was usual for the death of a family head to be commemorated yearly throughout the lives of his sons or grandsons; but if the family decided that funds were available, this memorial service could be upgraded to a semi-permanent yearly family event. While the former custom was based on the vertical father-son clientship relationship, the latter was guaranteed through a horizontal relationship involving the participation of all family members in deciding to hold the event and using the family's wealth to finance it. In practice, the latter event became a relatively modest version of the former and became closely tied to a consciousness, of Fujiwara Regent family membership. The idea of the permanent family organization and the funeral and memorial services reinforcing it came into existence during the latter half of the tenth century with the above described Fujiwara Regent family practices, practices that stress the patriarchal relationship between fathers and sons and guarantees by all family members that the events would be continued for generations to come. As long a these relationships existed, these ceremonies would be carried out.

    (View PDF for the rest of the abstract.)

  • 所 功
    日本學士院紀要
    1978年 35 巻 3 号 153-206
    発行日: 1978年
    公開日: 2007/05/30
    ジャーナル フリー
  • 桜井 宏徳, 古田 正幸, 諸井 彩子, 西野入 篤男, 久富木原 玲, 小川 陽子, 伊藤 禎子, 常田 槙子, 須藤 圭
    中古文学
    2018年 102 巻 1-75
    発行日: 2018/11/30
    公開日: 2019/12/01
    ジャーナル フリー
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