詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "西修" 法学者
11件中 1-11の結果を表示しています
  • 杉原 充志
    日本ニュージーランド学会誌
    2021年 28 巻 1-2
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/09/17
    ジャーナル オープンアクセス
  • 吉川 智
    法政論叢
    2011年 48 巻 1 号 227-237
    発行日: 2011/11/15
    公開日: 2017/11/01
    ジャーナル フリー
    When we discuss the Japanese Constitution, many people primarily take Article 9. Moreover, when discuss Article 9, Japanese people are concerned with the existence of the SDF and its significance. The Constitution holds fast to the basic principle of pacifism, but it is very clear that the SDF is the Forces even if the Japanese Government explains that it is a nonmilitary organization. There is a definite contradiction between the Government explanations and the circumstances in the SDF various activities. Japanese people passed through Hanshin-Awaji earthquake (1995) and East Japan earthquake (2011). In the two earthquakes and PKO activities, the SDF accomplished a great remarkable achievement. In this article, I will consider the Japanese national security with special reference to the particular trend of interpretation about Article 9 and the SDF.
  • 小森 義峯
    法政論叢
    1987年 23 巻 34-41
    発行日: 1987/05/20
    公開日: 2017/11/01
    ジャーナル フリー
    This thesis consists of four parts:(1)preface, (2)responsibility for war of the Emperor viewed from the standpoint of constitutional law, (3)responsibility for war of the Emperor viewed from the standpoint of international law, (4)conclusion. Prof. Hasegawa places constitutional responsibility on World War II for the Emperor in his thesis. But his opinion is wrong, because the Meiji Constitution adopts a principle of irresponsibility of a monarch after the examples of foreign constitutional monarchies. Prof. Hoshino places responsibility of international law on World War II for the Emperor in his thesis. But his opinion is wrong, because we can not find such grounds in Art. 227 of the Versailles Treaty in 1920 and also in Cl. 10 of the Potsdam Declaration.
  • 住吉 雅美
    法哲学年報
    1999年 1998 巻 44-58
    発行日: 1999/10/30
    公開日: 2008/11/17
    ジャーナル フリー
  • ―日本特有「二権分立制」の再生―
    下條 芳明
    法政治研究
    2017年 3 巻 19-
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/05/26
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 出口 雄一
    法制史研究
    2006年 2006 巻 56 号 141-174,12
    発行日: 2006年
    公開日: 2012/07/17
    ジャーナル フリー
    二次世界大戦が終結してから六〇年が経過した現今、「戦後」を対象とした歴史研究が盛んであり、法史学の立場からの言及も見られるようになってきた。本稿は如上の現況を踏まえ、「占領史研究」の立場からの戦後改革研究、及び、実定
    法学者
    による占領期法制改革研究の中から、「戦後日本法史」あるいは「現代日本法史」の構築に資すると筆者が考える業績を紹介するものである。その前提として、第二次世界大戦後の我が国における「占領管理」の枠組みと、その実施のために用いられた「ポツダム命令」を中心とする法令についても若干の検討を試みた。
    この領域で最も研究が進んでいる日本国憲法の制定過程についての研究は、一九五〇年代の憲法調査会の活動により先鞭がつけられたが、アメリカ側史料の公開と日本側史料の整理が進んだことにより、多角的視点による通史的叙述、逐条的な実証研究、占領側の多様性の分析、本格的な史料批判などが行われている。それ以外の法領域については、本稿では一九四六年に設けられた臨時法制調査会の活動に即して研究動向を紹介したが、多くの法領域では、日本側立法関係者の同時代的な研究及び史料翻刻に加え、アメリカ側史料の利用がようやく始まった段階である。
    地方制度改革・教育改革・経済改革などの「占領史研究」が盛んな分野では現在、占領政策の実施過程への関心が高まりつつある。「戦後日本法史」あるいは「現代日本法史」は、戦後占領期の我が国における「アメリカ法継受」のあり方の検証も視野に含めて、これらの研究に積極的に応答する必要があるが、そのためには洗練された方法論が不可欠である。
  • 霜村 光寿
    史学雑誌
    2013年 122 巻 10 号 1721-1746
    発行日: 2013/10/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
    Kanamori Tokujiro, who is best known as Minister of State for Constitutional Reform in the 1st Yoshida Shigeru Cabinet, was also regarded in Japan's prewar era as a constitutional scholar active in the offices of the bureaucracy dealing with legal institutions ; however, due a lack of detailed analysis in the research to date on the history of Japan's constitution in general and on the history of Imperial Institution Incident (25 Feb 1935) in particular, Kanamori's rightful place in the events of that time has yet to be established. In light of such cursory treatment of Kanamori by historians, the present article aims as examining Kanamori's ideas about such institutions as the Diet, cabinet and Emperor, focusing on his collected works other than his best known Teikoku Kenpo Yoko 帝国憲法要綱 (General Outline of the Imperial Constitution), in order to better clarify his interpretation of Japan's prewar constitution. The treatises chosen by the author for study enable a more detailed analysis of the subject matter than General Outline, because they reflect the political situation at the time of their publication. The article also provides a comparison of the ideas expressed by the other leading constitutional scholars of the day, in order place Kanamori in the political and constitutional history of prewar Japan. The author makes clear from the politically relevant sources he has chosen that Kanamori was of the opinion that the Diet was an advisory body to the emperor, that the cabinets acted in the role of independent counselor to the emperor on affairs of state, and regarding the emperor himself, Kanamori adhered to the principle of political dualism, consisting of a national polity (kokutai 国体) and a governmental regime (seitai 政体). All these views were based on accurate interpretations of the articles of the Imperial Constitution. Therefore, within the history of constitutional thought, Kanamori should be placed alongside Minobe Tatsukichi in his imperial institution view of the Constitution (tenno kikansetsu 天皇機関説; that the emperor was the highest placed organ in the governance of the national polity), and while not playing as proactive a role as Minobe in the dissemination of those views, he was certainly more enthusiastic than Constitutional Scholar Shimizu Toru, earning him a place in the ranks of those who regarded the emperor as an independent authority in the governance of the nation. Through the lens provided by Kanamori's orthodox, mainstream ideas, which needed no constitutional revisions to be consistent, the way in which the Constitution was enforced up through the year 1935 stands out in prominent relief.
  • 大矢 吉之
    憲法論叢
    2007年 14 巻 21-51
    発行日: 2007/12/26
    公開日: 2018/01/10
    ジャーナル オープンアクセス
    Ichiro Ozawa, representative of Democratic Party which won the House of Councilors election objected to extension of Antiterrorism Law, and the law lapsed on November 1. As for the reasons of his opposition, he said that the refueling activity of the Marine Self-Defense Force in the Indian Ocean is a cooperation to the American war and the use of the right of collective self-defense is not recognized by the Japanese constitution. He published his essay in "Sekai" magazine and clarified the thought. This article examines these problems critically.
  • ――戦争放棄の起源――
    福島 啓之
    国際政治
    2019年 2019 巻 195 号 195_75-195_91
    発行日: 2019/03/25
    公開日: 2019/05/16
    ジャーナル フリー

    This article re-examines the historical process of framing Article 9 of the Constitution of Japan, which is called Renunciation of War Clause, and focuses on its function as reassurance by the loser. Dealing with the function, this research explains the reason why postwar Japan-U. S. relationship could dramatically progress conflict resolution from the total war to the restoration of peace from both theoretical and historical standpoints.

    To answer the question mentioned above, this article argues that, in terms of a theory of reassurance by the loser, Postwar Japan intended to treat the victor’s anxiety on its challenge by relying on the normative self-restraint of Article 9 of the Constitution. The argument regards the provision of the Article as a signal justified by an appropriate norm. While the U. S. was concerned about Japan’s challenge and intended to make it impossible by prohibiting armament, Japan dealt with the fear of the U. S. by reassuring its own intention. Japan sent a normative signal of reassurance, which bound itself by denying war and armament. Therefore, it is appropriate to understand that, in essence, Article 9 of the Constitution had practical meaning as a signal of reassurance in order to let the U.S. and other countries know Japan’s peaceful intention, rather than an abstract norm derived from the idea of pacifism, which came from regret for the war.

    Tracing the historical process of framing Article 9 of the constitution reveals that it worked as the loser’s reassurance. The process was the opposite direction of the order of the completed text. The U. S. home government decided to disarm Japan at first, and the local commander MacArthur followed the policy. On the other hand, as Japanese leader, Prime Minister Shidehara proposed renunciation of war to MacArthur. However, it was just an ideal promise regarding peaceful intention, and lacked reassurance in terms of the capability. The Japanese government hoped to maintain the provision of armament in the constitution. It was unacceptable for the U.S., so it prepared a draft of the constitution which included renunciation of war proposed by Shidehara as well as the prohibition of arms. The U.S. presented the draft to Japan in order to confirm its peaceful intention. The draft imposed the cost of the prohibition of arms, while it mitigated the impression of burden by referring to the normative legitimacy of renunciation of war. The draft as the U.S. screening set up a hurdle that Japan should clear. Japan reassured the U.S. and other members of the international society by sending a signal which became costly due to the democratic institutional constraint of diet deliberations. It made Renunciation of War Clause a national pledge.

  • ―参議院制度改革論に焦点をしぼって―
    荒邦 啓介
    憲法研究
    2023年 55 巻 97-
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/07/16
    ジャーナル オープンアクセス
  • ―有事法制における憲法論議を中心として―
    江口 直希
    法学ジャーナル
    2019年 2019 巻 96 号 37-177
    発行日: 2019/03/15
    公開日: 2022/10/21
    ジャーナル フリー HTML

    本稿は集団的自衛権が1945年から今日まで行使されたことがないのか検証することを目的とする。また、本稿は日本を取り巻く国際環境が刻々と変化し、従来の考え方が国際社会において通用しにくくなってきている今日、安全保障環境を憲法解釈というレンズを通して判断することは非常に重要であると考えたことを問題意識としている。

    2015年に成立した安全保障関連法案は限定的な集団的自衛権の行使を認めるものであり、国際環境の変化を如実に示すものであった。この法案が審議されている間、国会近辺等では学生団体まで巻き込んだ反対運動が展開され、テレビや新聞もこれを大々的に喧伝した。この時に反対する勢力が口を揃えて言ったのはこれまで1人も戦死者を出していない自衛隊が集団的自衛権の行使容認によって戦死者が出るような組織になってしまうのではないかという危惧であった。

    では、これまで、本当に戦後日本は集団的自衛権を一度も行使したことはなかったのであろうか。このことについて研究を始めた際、偶然、朝鮮戦争時に日本が朝鮮海域に「日本特別掃海隊」を派遣していたことを知った。そして、そこでは若い隊員が「戦死」していたのである。

    朝鮮戦争はどのような経緯で始まり、どのような経過を辿ったかについて、国際環境や戦局を概観し、当時組織された国連軍がどのような状況にあり、日本の助けを必要としていたかについて考える。

    そして、この戦争において日本は自国の領域内外においていかなる協力を行ったのか。占領期であったとはいえ、日本国憲法が施行されて5年経つ日本が行った協力について考える。日本が行った協力には現在の法制ではとても考えられないような協力を行っている場合もあり、これについては政治的判断以上の解釈を行うことは難しい。

    その様々な協力を踏まえた上で、現在、日本国憲法下において国防任務にあたっている自衛隊の成立過程と変化してきた憲法解釈についても考え、どのような解釈が時代の変化とともに採られるようになってきたのかを併せて考える。

    日本の憲法解釈の変遷に基づいて、PKO協力法、周辺事態法、イラク特措法、そして平和安全法制について、成立の経緯や歴史、当時の国際環境等を勘案し、述べていく。

    そして最後に、日本の集団的自衛権行使を限定的ながら認めるという新しい憲法解釈が政治的判断を狭めるものであり、時代に適したものであるのか、そうでないのかについても判断する。

feedback
Top