心理学研究
Online ISSN : 1884-1082
Print ISSN : 0021-5236
ISSN-L : 0021-5236

この記事には本公開記事があります。本公開記事を参照してください。
引用する場合も本公開記事を引用してください。

中学生対象日本語版BRIEF構成概念妥当性の検証と標準化
桃田 茉子浅野 良輔永谷 文代宮川 広実中西 真理子安田 由華柴田 真理子橋本 亮太毛利 育子谷池 雅子
著者情報
ジャーナル フリー 早期公開

論文ID: 88.16215

この記事には本公開記事があります。
詳細
抄録

This study sought to examine the reliability and validity of the Japanese version of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (J-BRIEF). In this study, BRIEF was administered to evaluate executive function in everyday life in 91 subjects with autism spectrum disorder (ASD; ages 12–15; 72 boys) and 2,230 community samples (CS; ages 12–15; 1,083 boys). For this purpose, we applied categorical confirmatory factor analysis, which revealed that the scale was composed of two factors and eight subscales of the high test-retest stability. Reliability was confirmed using an external criterion (ADHD-Rating scale: ADHD-RS). Receiver operating characteristic analysis revealed an optimal cut-off of 118.5 (sensitivity = 0.811, specificity = 0.828). This study confirmed the reliability and the validity of J-BRIEF.

著者関連情報
© 2017 公益社団法人 日本心理学会
feedback
Top