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クエリ検索: "ウォーターマン"
74件中 1-20の結果を表示しています
  • ―エブリイ社の事例―
    星野 優太
    メルコ管理会計研究
    2019年 11 巻 1 号 45-58
    発行日: 2019/01/10
    公開日: 2019/06/17
    ジャーナル フリー

    本稿は,エブリイホーミイグループの中核企業であるエブリイ社にインタビューしてその特徴を分析し,成功要因と課題を提示したものである。エブリイホーミイグループは,食に関する総合プロデュースグループとして新しい企業価値を生み出すという壮大な理念のもとに様々な事業を展開してきた会社である。

     エブリイホーミイグループの成功の要因は,11のグループ企業が一つのホールディングス体制のもとに多様な業態の理念と戦略を共有し,中核のスーパーについて次々と新たな店舗を開拓しつつ,新しいビジネスモデルを打ち出してきたことにある。しかも,それぞれの店舗は選択と集中により地域で一番を目指すという戦略,基幹店である緑町店などは産直売り場を思い切って3倍にするという圧倒的な集客力を実現する戦略等,ユニークな経営をおこなったところにその特徴がある。

     とくにエブリイの優れた点を挙げると,一つは,独自のビジネス・マインドを持って経営をしていること,もう一つは,ミッションとメッセージを通じて有為な人財を育てていること,さらに付け加えれば,時流をいち早く読んで,その時代にタイミング良く新しいビジネスモデルに基づく店舗を開設していることにある。

     そうしたエブリイのユニークな経営と新たなビジネスモデルの成功の要因について,実際の比率分析からその証拠を見出してみようというのが,本事例研究の狙いである。最後に,まとめとエブリイの今後の課題を提示している。

  • ~CIと企業文化の記号論的視点~
    星野 克美
    マーケティングジャーナル
    1986年 6 巻 3 号 7-15
    発行日: 1986/12/20
    公開日: 2024/04/09
    ジャーナル フリー
  • 経営学輪講 Hofstede (1991)
    佐藤 悠一
    赤門マネジメント・レビュー
    2008年 7 巻 11 号 821-832
    発行日: 2008/11/25
    公開日: 2018/03/04
    ジャーナル フリー
  • 有江 大介
    経済学史学会年報
    1997年 35 巻 35 号 185-186
    発行日: 1997年
    公開日: 2010/08/05
    ジャーナル フリー
  • 柳沢 哲哉
    経済学史研究
    2005年 47 巻 2 号 125-138
    発行日: 2005/12/24
    公開日: 2010/08/05
    ジャーナル フリー
    The purpose of this review is to examine some recent studies that shed new light on the relation between Christianity and political economy in Britain in the first half of the 19th century. It has been thought that the influence of Christianity on social theory at that time was giving way before the growing appeal of philosophic radicalism and other secular ideas, but recent historiographies emphasize the ideological alliance of political economy and Christian theology, or Christian political economy (CPE). In A. M. C. Waterman's view, in the early 19th century CPE was the mainstream of Anglo-Scottish social theory, and philosophic radicalism was peripheral. B. Hilton argues that CPE was brought into the world of public policy chiefly through Liberal Tories and had an important influence on trade and financial policy and poor law amendment.
    From this perspective, Malthus was the first Christian political economist. Malthus's demographic ideas were absorbed into both secular political economy and CPE and were modified to conform to Paleyan natural theology, in part by Paley himself, and by J. B. Sumner. Noetics largely accepted Sumner's version of Malthusian population theory, upon which, P. Mandler argues, political economy was introduced into Oxford. Oxford economists attempted to prove that with deductive reasoning political economy did not undermine divine benevolence and wealth and virtue were not incompatible.
    Hilton emphasizes the role in ideology and public policy of evangelical political economy, especially in T. Chalmers's thought. Seeing Malthusian population theory as revealing a providential moral discipline at work in the economic order, Chalmers was a doctrinaire adherent of laissez-faire individualism who believed that economic policies such as protectionism would obstruct the operation of the ‘natural system.’
    D. Winch regards W. Whewell and R. Jones as CPE thinkers. They objected not only to Ricardian economics but also to Noetics's CPE, which they saw as having lost its moral dimension in economic activity. For Winch, it was the moral dimension of political economy that brought Whewell and Jones close to Malthus: the ethical school of political economy.
  • 大川 洋史
    赤門マネジメント・レビュー
    2009年 8 巻 3 号 93-112
    発行日: 2009/03/25
    公開日: 2018/02/26
    ジャーナル フリー

    文化変容(acculturation:アカルチュレーション)は日本の経営学においてはまだ馴染みの薄い用語であるが、欧米では1980年代から企業の合併・買収(M&A)に関連して文化変容の研究が行われている。本稿ではこの文化変容の視点からM&Aの成否を論じた欧米の研究者による代表的な研究成果をレビューし、その中でも特に重要なJ. W. Berry (1983, 1984) とA. Nahavandi and A. R. Malekzadeh (1988) の文化変容モデルの問題点を指摘する。

  • 久島 環
    日本内科学会雑誌
    1924年 12 巻 1065-1068
    発行日: 1924年
    公開日: 2008/06/12
    ジャーナル フリー
  • Claudia Carello, 廣瀬 直哉
    生態心理学研究
    2005年 2 巻 1 号 57-67
    発行日: 2005/05/30
    公開日: 2021/11/01
    ジャーナル フリー
  • —その思想的源流と系譜—
    国分 峰樹
    大学経営政策研究
    2020年 10 巻 125-141
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    “Excellence” is a key concept in discussions about modern research universities. However, the perception of excellence is ambiguous. The purposes of this paper are to investigate the concept of excellence from a historical perspective and to clarify its ideological roots and trajectory. Previous studies have addressed the concept of excellence only as a subject pertaining to the debate on the education reform in the United States that took place in the 1960s and 1980s. This research presents a new historical perspective on the formation of excellence, which refers to the concept of “excellence” in universities proposed by Frederic Terman. Historical research reveals the hypothesis that excellence is a concept based on “war,” which emerges when international competitiveness is strongly sought. The three periods when the pursuit of excellence became the main theme coincided with the time when international competitiveness was threatened in the United States. International competitiveness has historically meant competitiveness in military technology, that is, a struggle that bets on the survival and dignity of the nation. In this context, the concept of excellence encompasses the search for prominence in academic research and education through university reform in modern society, and its roots are the pursuit of military competitiveness at the Center of Excellence.

  • 川崎 近太郎
    ファルマシア
    1965年 1 巻 11 号 474-
    発行日: 1965/11/15
    公開日: 2018/08/26
    ジャーナル フリー
  • 『新製品・新事業開発のための情報探索入門Q&A』
    小原 満穂
    情報管理
    1988年 31 巻 2 号 179
    発行日: 1988年
    公開日: 2012/03/23
    ジャーナル フリー
  • 農業法人研究における理論的意義の検討
    若林 直樹, 野口 寛樹
    農業経営研究
    2020年 58 巻 1 号 31-40
    発行日: 2020/04/25
    公開日: 2021/05/01
    ジャーナル フリー

    Recently, Japanese agricultural corporations face many difficulties as they attempt to promote management reform, such as technological innovation, a change from being a family business to an organizational business, cultural changes surrounding farmers and their communities, industrial growth, business diversification, modernization of products and services, and internationalization. These corporations find that it is important to change not only their business structure but also their organizational culture, which may lead to sharing a mind-set of adapting to changes in modern markets and technology. However, our review of existing literature reveals that there has been limited empirical research on agriculture corporations in terms of their organizational culture. Based on the Competing Values Framework (CVF) which suggests four main cultural types -- hierarchical culture, market culture, clan culture and adhocracy (or innovative) culture -- current managerial reforms in modern agricultural corporations seem to indicate a shift from traditional clan culture to market and innovative cultures.

    Major parts of previous research have suggested that when organizational culture is strongly shared within an organization, ] it facilitates excellent coordination and communication and provides efficient performance. But agricultural corporations are different from major business organizations as they tend to be social corporations rather than profit seeking organizations; that is they are small medium sized, family owned businesses that embedded in the local community. However, existing research on organizational culture has focused on large-scale organizations and multi-national businesses. Thus, research on organizational culture in agriculture corporations may need to focus on these differences in order to explore the uniqueness of their culture and the special conditions of their cultural transformation.

    We propose that future research into organizational culture in agricultural corporations should be further developed along the following four points: First, we should find out the most dominant culture profile for the agricultural corporations by using the competing values framework (CVF), or some similar framework that analyzes effective organizational culture in agriculture; Second, we should explore why organizational culture change is needed in agricultural corporations by investigating the possible fundamental incompatibility between performance and business environment; Third, it is necessary to analyze agricultural corporations from a multi-level approach, not a single case or single level approach; Fourth, researchers had better engage in culture research on agricultural corporations as social enterprises, because of their social mission.

  • 高瀬 武典
    社会・経済システム
    1987年 5 巻 53-54
    発行日: 1987/11/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
  • 東海ゴム工業株式会社
    野崎 康夫
    繊維学会誌
    1990年 46 巻 4 号 P144-P145
    発行日: 1990/04/10
    公開日: 2008/11/28
    ジャーナル フリー
  • 板井 広明
    経済学史研究
    2014年 56 巻 1 号 122-123
    発行日: 2014年
    公開日: 2019/08/24
    ジャーナル オープンアクセス
  • 植田 重雄
    オリエント
    1962年 5 巻 3-4 号 1-18,92
    発行日: 1962年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    Ich habe einige Frage von šir hašivim (hohen Lied) in das alten Testament. Erstens, König Solomon ist nicht gar Verfasser des hohen Lied, ferner auch nicht die Hauptperson in diese Lyrik. Wirklich ist die Hauptperson ist eine Schäferin von Šnem.
    Wenn König Solomon wird einmal durch die Schönheit des Mädchens bestrickt, so will er sich seine Herzen zu ihr aussprechen. Aber diese schäferin hat gegen die seine Bitte entscheidend abgelehnt. Sie singt mit den Frauen des Jerusalem (die Tochter des Sion) im Wechselgesang, dann sie spricht feuerige ihr Liebesherzens. Sie kann Geliebte wiederfinden, so beide kommen freudig nach dem Dorf Šnnm singend einander zurück.
    Die hohe Lied ist nicht die einfachen Sammelung des Lyrik in alten jüdischcn Volkes, sondern die dramatische Dichtung. Ich glaube, dass dies Hauptthema ist die Freiheit der Liebe, das heisst, Tragödie des Geistes, also es kann die Möglichkeit des Allegoria Israel-Gott-Liebe entstehen, und die menschliche Liebe kann immer Metaphar Gott-Mensch-Verhältnisse geworden sein. Die hohe Lied, die wir jetzt haben, wird von jerusalemischer Herausgeber im Hellenismus zusammengestellte.
    Also vielleicht Ur-hohe Lied-Manuskript müsste ganz andere Form und Ordnung besitzen. Diese kleine Forschung will solch ein Problem beweisen. Dafür müssen wir wieder Ur-Text dramatische Dichtungs-Form anordnen.
  • アフリカ音楽研究の視座
    塚田 健一
    アフリカ研究
    2002年 2002 巻 60 号 35-39
    発行日: 2002/03/31
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • *WATERMAN Daniel, 野波 健蔵
    自動制御連合講演会講演論文集
    2007年 50 巻 133
    発行日: 2007年
    公開日: 2008/12/11
    会議録・要旨集 フリー
    Industrial machines with hydraulic arms such as backhoes typically rely on levers to control the motion of individual joints, which are coordinated to actuate an end effector. Professional operators require training and experience to become proficient. Teleoperation and autonomous control of hydraulic manipulators are difficult to achieve due to the inherent nonlinearities and complexities of hydraulic systems. In this work, we lay out an approach for simultaneous joint control of a hydraulic manipulator developed for humanitarian demining. The approach allows the end effector’s trajectory to be controlled directly by joystick or commands issued via a virtual reality interface. Direct control of the end effector is preferable to manual control of individual joints because of the precision required and delicate nature of demining. VR provides a means for the operator to view the shape of the terrain as well as the location of landmines and other objects buried beneath the surface in a single, composite image, and the manipulator’s position relative to these objects. We use a redundant manipulator, having three degrees of freedom in its planar portion. Velocity control is used for the planar joints and position control is used for the end effector pitch. A solution is presented for the inverse Jacobian problem for avoiding physical joint limits and maintaining manipulability. Neural network deadzone compensation ensures the planar joints begin to actuate simultaneously to prevent error in the initial motion of the end effector.
  • 佐藤 方宣
    経済学史研究
    2012年 54 巻 1 号 116-117
    発行日: 2012年
    公開日: 2019/10/31
    ジャーナル オープンアクセス
  • 理論と測定
    小菅 竜介
    赤門マネジメント・レビュー
    2007年 6 巻 7 号 243-266
    発行日: 2007/07/25
    公開日: 2018/03/05
    ジャーナル フリー

    本稿では、マーケティング・コンセプトの実行に関する研究のレビューを行う。これまでの研究は、個人の販売行動に焦点を当てる顧客志向研究と、事業単位の組織文化に焦点を当てる市場志向研究に分けられる。市場志向研究は、製造業の文脈を想定し、また、組織文化が組織内で同質的であると暗黙の前提を置くことで、従業員の存在を看過してきた。今後は、従業員の市場志向に対する知覚と、顧客接点における顧客志向を取り込むことが重要である。

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