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クエリ検索: "ディフェンス" サッカー
384件中 1-20の結果を表示しています
  • サッカーにおける写真によるゲームの運動観察
    瀧井 敏郎
    スポーツ運動学研究
    1989年 2 巻 23-34
    発行日: 1989/10/15
    公開日: 2020/05/13
    ジャーナル フリー

     The purpose of this study was to investigate the methods of systematic observations on group skills (Worthington, E. 1974) in soccer.

     In this study, two themes and concrete methods investigated by indirect observation of still photograhs were showed as followed:

    (1) Themes: (A) Mobility in attack (photograph 1-3)

    (B) Advantage space (photograph4-5)

    (2) The schemata (Neisser, U. 1978): The schemata of observations on thema (A)

    Fig.1

    (3) Position of observer and Camera angle: Fig.3

    (4) Composition of still photographs: how to determine the balance of various information (ball, players, space).

  • 西側 敬治
    身体運動文化研究
    1995年 2 巻 1 号 37-46
    発行日: 1995/03/31
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    The present study was investigated the strategy of modern football. And we analyzed of the offensive system during 8 games in the World Cup Italy 1990. Average goals per game was 2.19 (in 52 games and 114 goals). The number of stealing the ball per 1 game were, in a team won a game, 116. 8 times/game and 114. 1 times/game in a team lost a game. The most number of stealing the ball in the field was 549 times in Area B (defending nalf). In a team won, numbers of stealing the ball in Area D and E was more than that of a team lost a game. With regard to a style of stealing the ball, a team won a game had lots of direct free kicks and pass intercepts etc. , but a team lost a game had lots of goal kick and saved a ball by goal-keeper. With pressing a highly developed tactic, success often depended on a team's ability to cop e with crowded areas and intense pressure. One significant factor in this situation was the speed with which a team reacted to a lose or gain of possession. Stealing the ball, counter attacking at space, taking quick free kicks, and surprising the oppositi on with either fast or disguised moved were all important methods of overcoming compact, highly organized team units.

  • 大江 淳悟, 磨井 祥夫, 沖原 謙, 黒川 隆志
    コーチング学研究
    2012年 26 巻 1 号 55-72
    発行日: 2012/11/20
    公開日: 2019/09/02
    ジャーナル フリー

        In this study, as well as Oe (2007) using the configured evaluation team tactics, patterns were analyzed to quantify aspects of an effective attack to break through in international soccer game, the following conclusions were obtained.
        1. Constitute a confirmatory factor analysis model for all aspects of the attacks against representatives of the two games against Slovakia and Japan Representative for Japan national team against UAE representative, population analysis revealed that simultaneous multi-factor loadings between the factors of the path and showed a high degree of fit of the model placed constraints imposed on the covariance, etc., has been verified that the factorial invariance is established. This showed that irrespective of the population to match the 10 factors extracted.
        2. Simultaneous multi-population analysis, using factor scores derived from the model were adopted, cluster analysis classified the attack scene. As a result, six pattern making stage, 11 stage trick patterns were classified into four phases break the pattern. The magnitude of the effect of the factor scores in attack patterns that characterize each phase (ES) and the success rate, could be an effective hierarchy break aspects of the attack pattern.
        3. By quantifying the attack scene, can be regarded fragmented attack patterns, it was clear to verify its effectiveness. Quantitative evaluation of the breakthrough stage attack patterns obtained in this study is superior in terms of objectivity, because when objective information and coaching tactics, thought to contribute to capacity building of soccer stadium be.

  • *小林 竜汰, *梶並 知記
    日本デジタルゲーム学会 夏季研究発表大会 予稿集
    2021年 2021 巻 3-3
    発行日: 2021年
    公開日: 2023/03/08
    会議録・要旨集 オープンアクセス
    本稿では,
    サッカー
    ゲームにおけるフォワードの動きに着目した初心者支援手法を検討する.一般的な
    サッカー
    ゲームでは,プレイヤーに対するフィールドの状況に応じた戦術的な指示が少なく,よりよい戦術を学びにくい.初心者プレイヤーにとって,わかりやすい動きであるフォワードに着目する.自陣が攻められている状況と,敵陣を攻めている状況に応じて,フォワードの動きを初心者プレイヤーに学習してもらうシステムを試作する.
  • 大江 淳悟, 上田 毅
    コーチング学研究
    2014年 27 巻 2 号 231-237
    発行日: 2014/03/20
    公開日: 2019/09/02
    ジャーナル フリー
  • *山本 裕二, 横山 慶子, 木島 章文
    日本体育学会大会予稿集
    2016年 67 巻
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/02/24
    会議録・要旨集 フリー

     

    サッカー
    の攻防ではボールと選手が双方のゴール方向への移動を繰り返す。この動きはあたかも振動子のようである。実際の試合を分析した結果、ボールはほぼ2チームの
    ディフェンス
    ライン(DL)の間の移動を繰り返し、両チームのDLとボールとの距離の変化はほぼ逆相同期していた。そこで本研究では、この
    サッカー
    の攻防を連成振動として表現することを試みた。連成振動とは、2つ以上の振動子が相互作用しながら振動する現象を指す。ここでは、2チームのDLとボールの3自由度系の連成振動とし、2つの固定されたゴールの間に、ゴール-AチームのDL-ボール-BチームのDL-ゴールという順序で、これら3つの振動子があるバネ定数で結合していると仮定し、数値シミュレーションを行った。その結果、両チームのDLとボールとの距離の変化に、実データと同様の逆相同期が確認できた。すなわち、複雑に見える
    サッカー
    の攻防、特にゴール方向への
    ディフェンス
    ラインとボールの動きは、3自由度系の連成振動という、単純な物理モデルで説明できることを示唆する。

  • 佐藤 亮平, 竹田 唯史
    コーチング学研究
    2011年 24 巻 2 号 225-228
    発行日: 2011/03/20
    公開日: 2019/09/02
    ジャーナル フリー
  • ─オフザボールに着目して─
    小川 美由紀, 中澤 理恵, 坂本 雅昭
    理学療法科学
    2008年 23 巻 3 号 407-411
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/07/28
    ジャーナル フリー
    〔目的〕
    サッカー
    における傷害は,コンタクトプレーに限らず,オフ・ザ・ボールのコンタクトのない状況下でも発生する可能性があり,本研究では,
    サッカー
    の試合中における移動動作の特徴を明らかにすることを目的とした。〔対象と方法〕先ず高等学校男子
    サッカー
    選手を対象に,試合の録画画像を用いてオフ・ザ・ボールの移動動作の様式分類を行った。次に各移動動作の実施状況を18名について調査・分析し,ポジション別に分けた3群間で比較検討した。〔結果〕移動動作の傾向およびポジション特性が明らかとなった。〔結語〕今後は各移動動作と傷害発生の関連性を検討し,傷害予防に継げることが課題である。
  • 大江 淳悟, 上田 毅, 沖原 謙, 磨井 祥夫
    体育学研究
    2013年 58 巻 2 号 731-736
    発行日: 2013年
    公開日: 2013/12/07
    [早期公開] 公開日: 2013/07/25
    ジャーナル フリー
  • 平嶋 裕輔, 浅井 武, 深山 知生, 中山 雅雄
    体育学研究
    2018年 63 巻 1 号 315-325
    発行日: 2018/06/10
    公開日: 2018/06/20
    [早期公開] 公開日: 2018/04/16
    ジャーナル フリー

    The present study was verify of reliability and validity the regression equation constructed using the game footage from the 2010 FIFA World Cup. Formulated using multivariate logistic regression analysis, this equation’s purpose was to predict the probability of a goalkeeper’s failure to stop shots at goal. The 2014 dataset consisted of 587 shots at goal from within the frames during 64 games played by 32 teams that participated in the FIFA World Cup in Brazil. The results showed that for the probability of failing to block a shot predicted by the regression equation, the 2 inter-rater interclass correlation coefficient was high (0.91), thus demonstrating reliability. Furthermore, when a contingency table was created with a cut-off value of 0.5, accuracy was high (85.9%); when an ROC curve was drawn and the area below the curve was measured (0.874), it was notably distinct, indicating generalizability. Therefore, the regression equation predicting the probability of failure to block a shot has high generalizability for predicting world-class goalkeepers’ probability of failure to block shots. This is considered a useful formula for evaluating goalkeepers’ blocking ability.

  • *浦 佑大, 高井 秀明
    日本体育・スポーツ・健康学会予稿集
    2022年 72 巻 3Gym223-43-17
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/12/22
    会議録・要旨集 フリー

    サッカー
    では、状況が多次元的に変化する中で適切な視覚探索により状況を認知し、プレーを決定しなければならない。状況判断および視覚探索研究の多くは、リアリティーを重視したフィールド実験もしくは内的妥当性を重視した実験室実験を採用している。しかし、近年はVirtual Reality(VR)技術により、リアリティーと内的妥当性の担保が可能である。したがって、本研究ではVR環境下における
    サッカー
    選手の状況判断能力と視覚探索方略との関連を明らかにすることとした。本研究では、
    サッカー
    経験群7名(男性7名、平均年齢24.3±2.3歳)と未経験群8名(男性6名、女性2名、平均年齢23.9±1.3歳)を分析対象とした。課題には
    ディフェンス
    視点の1対1映像を用い、実験参加者にはオフェンスが突破する方向をキー押しにより回答させた。実験参加者にはVRヘッドセットを装着させ、映像呈示と同時に注視行動が記録された。対応のないt検定の結果、経験群は未経験群よりも反応時間が有意に速い傾向があり、高い効果量が示された(p <.10, r=.51)。先行研究では
    サッカー
    熟練者の情報処理能力の優位性が報告されており(e.g., 松竹ほか,2018)、本研究においても、経験者の中枢情報処理能力の高さが示された。続いて、注視時間では、経験群は未経験群よりもKNEE(p <.10, r=.57)およびFOOT(p <.10, r=.66)を長く注視している傾向があり、高い効果量を示した。
    サッカー
    の1対1場面において
    ディフェンス
    選手は相手の膝下からボールにかけて注視していることが報告されており(Williams et al., 1998)、本研究においても、経験者はKNEEからFOOT付近を注視する特徴的な視線行動が示された。以上のことから、
    サッカー
    経験者は特徴的な視覚探索により、素早い反応を実現していたものと推察される。

  • 田中 敏光, 松井 健太郎, 安形 正人, 平野 一視, 吉岡 政洋, 大西 昇
    電気学会論文誌C(電子・情報・システム部門誌)
    2000年 120 巻 1 号 88-97
    発行日: 2000年
    公開日: 2008/12/19
    ジャーナル フリー
    We proposed a system for reproducing a soccer game from a video sequence, using animation. The system firstly calibrates camera parameters with white lines drawn on the field, then recovers position of the players and ball. Due to the calibration for each image, free camera panning is allowed. Action of the players is estimated from a change in time of the position of the players and ball. For example, the system interprets that a player kicked the ball if the player is close to the bending point of the ball's locus. The system can judge 9 types of action with 42 variation. We chose this approach because size of players in video images is too small to recognize their pose. Finally, the system synthesizes motion of CG actors by modifying the standard sequence of human action. Parameters of the sequence are adjusted in order to fit moving speed of the CG actors to the measured speed from the video. If a player changes his action in a scene, selected actions are smoothly jointed. The synthesized scene can be viewed from any position on demands.
  • 鈴木 保
    日本体育学会大会号
    1996年 47 巻
    発行日: 1996/08/25
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 高橋 翔, 長谷山 美紀
    映像情報メディア学会技術報告
    2015年 39.49 巻 ME2015-119
    発行日: 2015/12/03
    公開日: 2017/09/22
    会議録・要旨集 フリー
    本稿では,
    サッカー
    映像において,戦術上関連がある選手のグループを解析し,各グループに推定する優勢度(以降,グループ優勢度)と試合内容との関連について検討する.グループ優勢度は,選手位置の関係から求める戦術上関連がある選手のグループ,および戦術上の関係に基づいて各グループにおいてチームそれぞれが優勢である度合いとして推定する.
    サッカー
    において各選手の戦術上の役割や状況は,選手位置の関係から求めることが可能であり,本手法では,これらをグループ内で評価することでどちらのチームが戦術上優位な状況にいる選手が多いのかの推定を実現する.本稿の最後には,実際の
    サッカー
    映像に推定する優勢度と試合内容との関連について検討する.
  • 末永 祐介, 德野 一弓, 元塚 敏彦, 髙橋 健夫
    スポーツ教育学研究
    2012年 31 巻 2 号 1-12
    発行日: 2012/03/30
    公開日: 2013/10/11
    ジャーナル フリー
    A purpose of this study was to develop a simplified assessment instrument of the game performance especially focused on the situation of keeping ball with a team in “invasion type game”. 2 on 2 pass-catch test were adapted for the instrument, because of the smallest game including the basic elements of “on the ball skill” and “off the ball movement”.
    In order to examine the validity of the instrument, the relationships of student’s performances between2 on 2 pass-catch test as the assessment instrument and the modified handball game were analyzed. An experimental teaching unit was done with subject of 5th grade student at elementary school.
    Main findings were as follows.
    1) Frequency of success on pass, catch and supportive movement in 2 on 2 pass-catch test and modified handball game was recorded and analyzed before and after the experimental teaching unit of thephysical education classes. As the result, frequency of success on all item of the game performance increased significantly in 2 on 2 pass-catch test, but not in modified handball game. So it was suggested that the development of performance through learning was more strongly reflected by 2 on2 pass-catch test than modified handball game.
    2) As the result of analyzing the correlations of game performances between 2 on 2 pass-catch test and modified handball game, the significant correlation values in all item among 2 on 2 pass-catch test andmodified handball game were found both before and after the unit.)
    3) It was concluded that 2 on 2 pass-catch test was applicable to an instrument to assess the game performance especially focused on the situation of keeping ball with a team in “invasion type game”.
  • サッカー報道に見られるナショナリズム
    笹生 心太
    体育学研究
    2020年 65 巻 659-676
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/10/28
    [早期公開] 公開日: 2020/09/12
    ジャーナル フリー
     In this study, we investigated the concept of nationalism as a vague sense of individual identity as belonging to a common nation, i.e. also-called “cognitive nationalism”, focusing particularly on how the latter is constructed in relation to sports.
     Previous studies of “cognitive nationalism” have focused mainly on football and have examined the stereotyped concept that Japan’s national teams or Japanese players are “organized”. However, no empirical research has ever attempted to substantiate this stereotype. Therefore, to clarify whether Japan’s national football teams and players can indeed be considered as “organized”, we evaluated this issue using quantitative and qualitative measures, focusing on players and teams featured in football magazines.
     Quantitative analysis revealed that the number of expressions affirmed by collective traits accounted for only about half of the total. Many expressions affirmed the personal and physical qualities of Japan’s national teams or Japanese players. A detailed analysis of the collective traits revealed that in the early days, many expressions centered on collective tactics, whereas in more recent times references to pass work increased.
     Furthermore, it was shown that in the early period, the term “organized” often had a qualitative connotation of “playing collectively to make up for lack of personal and physical traits”. However, the meaning gradually changed, and recently the word “organized” has been used in the sense of “personal qualities of the Japanese nation”, with a specific emphasis on unity or diligence.
     Consequently, we conclude that perceptions of Japan’s national teams or Japanese players as being “organized” are no longer dominant in articles featured in football magazines, and that the term “organized” has developed some ambiguity of meaning.
  • 瀧井 敏郎
    スポーツ運動学研究
    2003年 16 巻 37-48
    発行日: 2003/11/18
    公開日: 2020/05/08
    ジャーナル フリー

     In recent years, interests on the tactics learning of ball games have been rising in the field of school physical education in Japan.

     The purpose of this study is to examine an assessment standard of game performance based on viewpoints of the tactics learning in soccer. Thereupon, the assessment of games of soccer in physical education in elementary school was intended. As the assessment standard of the game, Allen Wade’s Principle of Team Play (1967), which affected TGFU (Teaching Games For Understanding) and TSCS (Teaching Sport Conceptsand Skill —A Tactical Games Approach—), was applied.

     As a result, followings have been made clear.

    1. Games of children made progress along the route of genealogical evolution of soccer.

    2. The games of children made progress gradually to the 1st phase (Penetration), the 2nd phase (Depth), and the 3rd phase (Width). Then, it can be estimated that it develops to the 4th phase (Mobility) and the 5th phase (Improvisation).

    3. The progress stages of the game of children matched the principle and priority order of the team play.

     Therefore, the Allen Wade’s Principle of Team Play can be an assessment standard of the game performance based on viewpoints of the tactics learning in soccer.

  • 沼津 直樹, 藤井 範久, 中山 雅雄, 小井土 正亮
    コーチング学研究
    2017年 31 巻 1 号 43-52
    発行日: 2017/10/01
    公開日: 2019/03/01
    ジャーナル フリー

        The Aim of this study was to clarify the saving motion which soccer goalkeepers (GKs) have to acquire preferentially by analyzing the performances of GKs during games. Data were obtained from 27 official games such as 2014 Kanto University League and others. 54 GKs were sampled for analysis. 1398 performances of GKs were recorded on videos. We categorized 303 saving motions into seven motion patterns: diving motion with preparatory motion, diving motion after side step with preparatory motion, and so on. And we classified 1095 motions except the saving motion into seven items such as goal kick, throwing after the ball catching and so on, and counted up these items. The novel findings were as follows: (1) the most counted GK-specific motion is the saving motion. Especially, the diving motion with preparatory motion is most counted. (2) In most cases, GKs jump lightly as the preparatory motion before saving motions. (3) According to results from the shot area and the shot height, it is clear that GKs corresponded to the shot kicked from the inside of the penalty area to various heights. (4) It is assumed that it is necessary for GKs to acquire the diving motion with preparatory motion to correspond to the shot kicked from the inside of the penalty area to various heights. In addition, it is thought that the findings in our study are useful for biomechanical analysis of diving motion of GKs. (237 words)

  • 北原 格
    映像情報メディア学会誌
    2016年 70 巻 9 号 703-705
    発行日: 2016年
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • 寺田 進志
    スポーツ運動学研究
    2018年 31 巻 99-108
    発行日: 2018/12/26
    公開日: 2020/05/08
    ジャーナル フリー
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