詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "プスコフ州"
18件中 1-18の結果を表示しています
  • 田畑 朋子
    人口学研究
    2005年 37 巻 67-82
    発行日: 2005/11/30
    公開日: 2017/09/12
    ジャーナル フリー
    ロシアの人口は,1989年と2002年の国勢調査の間に,自然減少により大きく減少したが,その主要因は男性の早死と出生率の低下であった。本稿では,他国で例を見ないような男性の早死について,その原因を把握し,地域別特徴を明らかにするために,これまで利用できなかった1989〜2002年の14年間における地域別の年齢別死亡率のデータを用いて分析を行った。まず,男性およびそのうちの労働可能人口の死亡率が高い地域と低い地域がこの14年間においてほぼ固定されていることを確認した。男性について労働可能人口(16-59歳)の死亡率の悪化が際立っていることから,次に,労働可能人口の死亡率とその死亡要因の地域別データについて,続いて,25-44歳の年齢層における5歳ごとの年齢別死亡率と労働可能人口の死亡要因の地域別データについて,主成分分析とクラスター分析を利用した分析を行った。その結果,40-44歳の男性死亡率が高い地域,すなわち,欧露部中央と北西(モスクワ市とサンクトペテルブルグ市を除く)では循環器系の疾患による死亡が多く,25-34歳の男性死亡率が高い地域,すなわち,東シベリア南部とカリーニングラード州などでは事故・中毒による死亡が多いことが明らかにされた。この結果は,ロシア男性の早死の原因として,1992年以降の体制転換の影響とアルコールの影響がともに大きいこと,しかも,それらが地域によって異なる形の死亡数増加として現れていることを明らかにした。
  • 上野 俊彦
    ロシア・東欧学会年報
    1996年 1996 巻 25 号 119-141
    発行日: 1996年
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
  • 新井 洋史
    比較経済研究
    2018年 55 巻 2 号 2_1-2_3
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/09/28
    ジャーナル フリー
  • 大津 定美
    比較経済体制学会会報
    1994年 1994 巻 32 号 25-28
    発行日: 1994/10/01
    公開日: 2009/07/31
    ジャーナル フリー
  • 山村 理人
    社会主義経済学会会報
    1989年 1989 巻 27 号 22-26
    発行日: 1989/11/20
    公開日: 2009/07/31
    ジャーナル フリー
  • 横川 和穂
    比較経済研究
    2020年 57 巻 1 号 1_67-1_70
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/02/05
    ジャーナル フリー
  • 新しいヨーロッパ-拡大EUの諸相
    小森 宏美
    国際政治
    2005年 2005 巻 142 号 113-126,L14
    発行日: 2005/08/29
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    This paper deals with Russian-speakers in Narva, a city in the northeast of Estonia. Most of the city population (c. 95%) speaks Russian as a mother tongue, while Russian-speakers are minorities in Estonia as a whole (c. 30%).
    In this paper I consider whether Russian-speakers are “immigrants” or “national minorities” in the context of Estonia. W. Kymlicka points out that Russians did not see themselves as immigrants in any sense and Estonians rejected the idea that Russians should have the sorts of rights accorded to national minorities in the West. He also argues despite this major gap in perceptions, there is some evidence that the two sides are converging on something like the immigrant model of integration.
    The paper begins with an overview of the migration process in Narva during the Soviet era, which is divided into three periods. Immediately after WW, an influx of immigrants from other regions of Soviet Union began. Most of the people came to Narva as workers from neighboring areas, enticed by the Soviet central government in the 40's and 50's. In the 60's and 70's many people were recruited by factories and enterprises and there were also family reasons for their immigration to Estonia. Thus, it is difficult to say which factors most influenced the migration processes and to clarify the intention of the Soviet authorities.
    The second part of paper deals with language rights given by internal laws and international conventions. It is important to point out that the Estonian government ratified the Framework Convention for the Protection of National Minorities with the declaration that only citizens can be national minority members. This means that a part of the Russian-speaking population is not eligible for national minority status. However people actually use Russian not only in the private sphere, but also in the public sphere. In addition, the Estonian authorities do not control the situation so rigidly. They put an emphasis on enhancing knowledge of the Estonian language, while Russian-speakers are positive about learning Estonian.
    Though it is too early to make any conclusions about the minority issue in Estonia, the differences in perceptions between national minorities and immigrants are decreasing, which means that problems have been solved from pragmatic viewpoints. However there are still plenty of stateless permanent residents, who are not EU citizens.
  • 日臺 健雄
    アジア動向年報
    2018年 2018 巻 25-42
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/03/27
    解説誌・一般情報誌 フリー HTML

    内政面では,プーチン大統領の支持率は70~80%台と高止まりしており,2018年3月の大統領選挙で再選された。一方,メドベージェフ首相はインターネット上の動画で不正蓄財疑惑が告発され,退任を求める世論が強まり,政治的基盤に揺らぎが生じた。なお地方の首長が2人,汚職で逮捕されている。この2人を含め,2017年を通じて20人近い知事・首長が解任されて若手が登用されるなど,地方高官の積極的な交代がみられた。若年層による反政府集会は大都市部を中心に活発に行われ,政権は拘束などの弾圧を加えた。2018年3月の大統領選挙を前にプーチン政権は「安定」の重要性を強調する一方,「変革」につながる動きを警戒し,ロシア革命100周年に際してプーチン大統領は公式行事を行わなかった。

    経済面では,2017年の実質GDP成長率は前年比1.5%増となり,2014年以来3年ぶりのプラス成長となった。プラス成長をけん引した主な要因として,原油価格が緩やかに上昇したことで石油・天然ガス関連企業の業績が好転したことなどが指摘される。一方,中銀の政策が功を奏して消費者物価上昇率は前年比2.5%となり,2016年の同5.4%を下回ってソ連解体以来もっとも低い水準を記録し,政策金利の引き下げが6回にわたって行われた。

    日本との関係では,プーチン大統領の訪日があった2016年に引き続き,2017年も日ロ間の要人の往来は活発であった。中国との関係では,北朝鮮の核問題をめぐり対話路線で一致し両国で行程表を作成したほか,政治,経済,軍事の各面で関係強化がみられる。北朝鮮との関係では,国会議員団が複数回にわたり訪朝し,ウラジオストクに万景峰号の寄港を一時認めるなど,国連による経済制裁の下でも一定の関係を保っている。その他アジア諸国との関係では,東南アジア諸国にロシア太平洋艦隊の艦船が複数回にわたり航海を行い,アメリカの同盟国フィリピンとは兵器の供与を含めた関係強化がみられるなど,トランプ政権が自国最優先主義をとるなかで,アジアでの影響力強化をねらう動きをみせている。

  • ―ロシア・クラスノダール地方の経験を中心として―
    岩崎 正吾
    学習社会研究
    2010年 1 巻 140-151
    発行日: 2010年
    公開日: 2024/06/14
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • ロシアの知事⼈事の変化とその選挙動員への影響,1991-2019年
    ⿃飼 将雅
    ロシア・東欧研究
    2020年 2020 巻 49 号 144-166
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/06/12
    ジャーナル フリー

    As a result of a series of centralization reforms, initiated in 2000, a great number of studies have discussed that the center entrenched its control over regional subjects in Russia. Yet, several regional unrests observed in the recent years demonstrates an urgent need for an overhaul of the Russian center-periphery relationship, to which only limited attention has been paid yet. This study explains this instability by the increase of outsider governor deployments. Exploiting an original dataset of all governors from 1991 to 2019, patterns of outsider deployments and the effect of such deployments on the regional political processes are examined. Although President Boris Yel’tsin initially held the right to appoint and dismiss most governors in the first half of the 1990s, he did not try to dispatch outsider governors not firmly embedded in the regional societies. Whereas governors began to be elected through the popular gubernatorial elections in almost all of the regions since 1995, outsider candidates rarely won the posts of governors. In Vladimir Putin’s first and second terms (2000-2008), the power balance between the center and regions radically changed in favor of the center. In addition, scholars have argued that the center’s dominance over regional elites increased rapidly due to the de facto appointment system of governors was introduced in 2004. Nevertheless, even then, outsider governor deployments remained exceptional cases. Since the influence of United Russia as a dominant party was limited at that time, federal elites had to receive the endorsement of governors, as regional bosses, to secure the stability of the regime. However, after the triumph of United Russia in the 2007 parliamentary election and the advent of President Dmitrii Medvedev, the Presidential Administration embarked on active replacements of regional bosses with outsider governors loyal to the center. Consequently, while the center got capable of controlling regional political processes more tightly, these radical cadre reorganizations caused dissatisfaction and protests of regional elites, as a result of which electoral performances in the 2011 parliamentary and 2012 presidential elections declined in the eyes of the center. As a compromise to massive protest movements brought about by the immense size of electoral frauds, popular gubernatorial elections were reinstated in 2012. However, the influence of the center over the recruitment of governors continues to be remarkable and the number of outsider governors is still growing. Yet, in the late 2010s, the decline of the regime’s popularity caused instability at the regional level, as demonstrated by the fact that several candidates backed by the federal government lost in gubernatorial elections. While outsider deployments have merits for the federal elites to control regional political processes through them as loyal agents of the federal government, their lack of embeddedness in local elite communities has detrimental effects on regional unrests. To test this argument, this study investigates the relationship between outsider deployments and regional electoral performances. The OLS estimate and Inverse Probability Weighted estimate demonstrate that outsider governors deliver fewer votes than local governors. Those findings imply that the center-periphery relationship in Russia is still in flux even though the rules of the game have changed since the 1990s.

  • ムルザーエフ E.M.
    地図
    1991年 29 巻 3 号 34-39
    発行日: 1991/09/30
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
  • ―アンケート調査(R-JIGS1)から読み解く非営利団体の政治活動―
    貝田 真紀
    ロシア・東欧研究
    2013年 2013 巻 42 号 72-87
    発行日: 2013年
    公開日: 2015/05/28
    ジャーナル フリー
    This paper attempts to clarify the political behavior of non-governmental and non-profit organisations in modern Russia based on a questionnaire-type survey carried out from December 2003 to March 2004 in Moscow and St. Petersburg. The survey was designed by Prof. Yutaka TSUJINAKA (University of Tsukuba), Prof. Itsuro NAKAMURA (University of Tsukuba), and Prof. William Smirnov (Institute of State and Law, Russian Academy of Sciences) with an aim to analyze the relationship between non-profit organisations and political actors: the central and local governments, political parties, politicians, the mass media, and others. The questionnaire is called the “Japan Interest Group Survey” (JIGS), because it was initially designed to determine the situation with interest groups in Japan. Since then, it has been developed into a global research project, conducted in 15 countries. Russia is among these countries in a similar survey form. In this paper, I examine the political behavior of Russian organisations using JIGS data. Many scholars have analyzed Russian civil society from multiple angles after the collapse of the USSR, based on the assumption that civil society would develop smoothly under a new political system. However, NPOs and NGOs did not grow as expected, because “marionette organisations” controlled by the government dominated Russian civil society. These organisations receive grants from the government directly or indirectly, and in many cases they are managed by retired government officials. Also, these organisations invariably support the government and often participate in government-sponsored conferences as “civil society representatives.” Researchers have claimed that such organisations do not contribute to the development of the civil society, whereas organisations opposed to the government depend largely on donations from abroad. Furthermore, scholars have demonstrated that the Russian people rarely trust outside organisations and systems, but tend to trust personal networks with relatives, friends, and acquaintances. This is seen as one of the reasons why the Russian people tend not to participate in NPO activities. As a result, it is the accepted view that Russian civil society is weak owing to weak NPOs and NGOs. While I recognize that Russian civil society is quite different from civil society in the developed Western countries, it is still important to analyze the actual situation of NPOs in Russia, where there were 85,185 “non-profit organisations” and 108,736 “public associations” in 2012. It is safe to assume that these organisations have some influence on Russian politics, and the question of their lobbying behavior remains open. Thus, I consider here the subjective influence of these organisations on problem-solving, the proposal or altering of policies, the frequency of their contact with administrations and political parties, political activities during elections, and lobbying methods. It is beyond the scope of this paper to address all the questions and responses to the questionnaire-survey, but I attempt to discuss the organisations’ political actions based on the above six points. In conclusion, I found that Russian organisations are very confident in problem-solving in their working areas and that they succeeded in proposing or altering policies more often compared to similar organisations in other countries. They have frequent contact with administrations, especially locally, and they often engage in exchanges of opinion. On the other hand, the organisations do not have close contact with political parties and do not participate in political campaigns during elections. Also, the organisations prefer the outside lobbying method (through mass media, demonstrations, etc.) to inside lobbying (through the politicians, political parties, administrations, etc.).
  • 志田 仁完
    比較経済研究
    2023年 60 巻 1 号 1_13-1_28
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/02/22
    ジャーナル フリー

    本研究は,2015年第2四半期に実施されたアンケート調査の対象企業742社に関して,2022年夏までの経営状況を追跡し,その発動からコロナ禍を挟む8年間において,対ロシア経済制裁が企業に与えた影響の有無とその効力の持続性について,生存時間分析のアプローチを用いて検証を行った.分析を通して経済制裁の初期の影響は時限的であり,2017~2018年頃には消失したと考えられること,また,政府支援の有無で評価した政府・企業間関係の強さと,制裁の影響を受けた企業の生存確率が相関関係にないことが,示された.

  • 松戸 清裕
    ロシア史研究
    2011年 88 巻 44-63
    発行日: 2011/05/25
    公開日: 2017/07/25
    ジャーナル フリー
    На XXI съезде КПCC H. С. Хрущев заявил, что Советский Союз ныне вступил в период развернутого строительства коммунизма, и многие функции, выполняемые государственными органами, постепенно должны перейти в ведение общественных организаций. Им было отмечено, что в деле обеспечения общественного порядка наряду с такими государственными учреждениями, как милиция, суды и прокурaтуpы, вce более важную роль призваны итрать народные дружиные дружины, товарищеские суды и подобные им общественные организации. Данная посвящaeтся выяснwнию взаимоотнршений мwжду государством и обществом анализа <<общих ycилий>> государственных и общественных организаций в деле общественного порядка и борьбы с пpecтупностью. После XXI с'ьезда КПCC в СССР были созданы десятки тысяч народных дружин и товарищеских судов, миллионы людей учacтвовали в деятельности этих организаций, залимаясь важной общественной работой. Oднако <<общие ycилия>> государственных и общественных организаций не вceгда давали хорошие результаты. Для ycпexa этих <<общих ycилий>> были необходимы не только энергичная работа людей, входивших в указанные общественные организации, но и помощь им со стороъы партййных, советских и административных органов. Руководство странЫ не раз обязывало эти органы оказывать помощь, общественным организациям, однако, в действительности, должную помощь они оказывали далеко не вceгда.
  • ―ERINA企業調査に基づく東西地域企業の比較分析-
    志田 仁完
    比較経済研究
    2018年 55 巻 2 号 2_51-2_70
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/09/28
    ジャーナル フリー

    本稿は,2015年第4四半期に実施された企業調査の結果に基づき,対ロシア経済制裁が企業経営に与える影響を検証した.分析は主に次の点を明らかにしている.第1に,企業経営幹部は,経済制裁が自社の経営に与える負の影響を,世界金融危機や欧州ソブリン危機と同程度において深刻な問題として評価している.第2に,金融危機の影響とは異なり,経済制裁の影響の評価には地域差が認められない.

  • 道上 真有
    比較経済研究
    2018年 55 巻 2 号 2_29-2_49
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/09/28
    ジャーナル フリー

    本稿では,大規模企業アンケート調査結果から,ロシア企業の主に法定外福利の実施の有無と,労務費に占める法定,法定外福利厚生費の割合に着目し,規模の大きな企業や労働組合を有する企業で積極的に福利厚生が実施されているという仮説を検証した.またロシア福利厚生施策の地域差の有無を推定した.その結果,仮説は支持され,地域差が確認された.さらにその地域差と地域市場の福利厚生ビジネス発展との関係について考察した.

  • 菅沼 桂子
    比較経済研究
    2011年 48 巻 2 号 2_13-2_27
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/08/01
    ジャーナル フリー
    本稿の目的は,1995~2007年におけるロシアの地域発展への外国直接投資(FDI)の経済効果をサハリン州の事例に即して定量的に評価することである.同州は初期条件がほぼ等しい他地域と比較して相対的に巨額の FDI を享受している.分析の結果,サハリン州は,賃金水準(名目),国内投資,貿易活動,経済成長及び社会資本の面で同州向け FDI から肯定的な経済効果を得たことが確認された.一方,雇用水準,賃金水準(実質),技術水準及び政府財政の面では統計的に有意な効果は検出されなかった.
  • 堀江 典生
    比較経済研究
    2018年 55 巻 2 号 2_5-2_27
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/09/28
    ジャーナル フリー

    本稿は,ロシア極東地域と北西地域を中心とした17連邦構成主体で実施したERINA企業調査のデータを利用し,現代ロシア企業における人事労務管理の特徴に東西地域差が顕著に見られないものの,東部地域が西部地域に比べて高度人材の知識やスキル不足により深刻な危機感をもち,そうした状況への対応として旧ソ連時代から継承した旧社会主義時代の人事労務管理施策への依存が根強いことを明らかにしている.

feedback
Top