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クエリ検索: "大島かおり"
139件中 1-20の結果を表示しています
  • 日高 勝之
    日本コミュニケーション研究
    2023年 51 巻 Special 号 59-69
    発行日: 2023/01/31
    公開日: 2023/02/03
    ジャーナル フリー
  • 羽鳥 剛史, 中野 剛志, 藤井 聡
    人間環境学研究
    2010年 8 巻 2 号 163-168
    発行日: 2010年
    公開日: 2010/12/29
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to examine the relationship between nationalism and civil society. The present hypothesis, which was developed from the theory of civil society, especially Hegel's thought, supposes a mutually dependent relationship between nationalism and civil society: the stronger (weaker) nationalism, the stronger (weaker) civil society and vice versa. On the other hand, its competitive hypothesis supposes a mutually substitute relationship: the stronger (weaker) nationalism, the weaker (stronger) civil society and vice versa. These hypotheses were tested in a survey, in which participants (n = 400) were asked to respond to measurements for a sense of alienation from four communities (family, organization, region, and state). All the items for the measurements were developed based on Hegel's descriptions about alienation from communities. The obtained data showed that the sense of alienation from each community was positively related with each other. This result gave supports to the interdependent relationship hypothesis. The implication of the result was discussed.
  • 青木 由直
    テレビジョン学会誌
    1995年 49 巻 11 号 1488-1495
    発行日: 1995/11/20
    公開日: 2011/03/14
    ジャーナル フリー
    西サモアの酋長ツイアビがヨーロッパの白人 (パランギ) 社会の文明を見て語った演説集『パパラギ』を引用しながら, マルチメディア時代における時間と情報の問題, 情報ダイエット, 情報環境, メディアの統合, メディアの功罪, 教育の問題等について, この方面の文明批評の著作を参考にして考察した.
  • 本川 達雄
    高次脳機能研究 (旧 失語症研究)
    2017年 37 巻 1 号 1-6
    発行日: 2017/03/31
    公開日: 2018/04/01
    ジャーナル フリー

      サイズの生物学によれば, 時間は体重の 1/4 乗に比例し, 体重当たりのエネルギー消費量は体重の 1/4 乗に反比例する。よって, 動物の時間の速度はエネルギー消費量に比例するという関係が得られる。 この関係は現代人の社会生活の時間にもあてはまると考えた。そしてエネルギーによりつくり出された異常に速い時間が現代人のストレスの源になっていると心配した。現代人はエネルギーを使って時間をつくり出す。一つにはコンピュータなどの時間加速装置を用いて余暇を生み出している。もう一つは医療により死という不活発な時間を活発なものに変換している。こうして人工的に生み出された時間とどうつきあうかは, 高次脳機能障害の治療に関わる方々にとっても, 大きな課題であろう。

  • 視点 子どもをとりまく生活環境-児童学の視点から- 4
    岡野 雅子
    日本家政学会誌
    1995年 46 巻 11 号 1115-1118
    発行日: 1995/11/15
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
  • いわゆる“フラウエンヴンダー”に関する世代論的一考察
    島村 賢一
    年報社会学論集
    1988年 1988 巻 1 号 103-114
    発行日: 1988/06/18
    公開日: 2010/04/21
    ジャーナル フリー
    I say that each woman's life was changed by a part of activities under the order of establishment Nazism by re-construction life-story of workingclass's woman who had passed her adolescence in the Period of Nazism. I describe that made positive effects on the rapid industrialization of Germany. They gave the value of achievement orientation to women by promoting the occupational trainning and participation for the group. And some aspects of Nazism made preparation for indusrialization of post-war.
  • 「女性国際戦犯法廷」の挑戦
    大越 愛子
    法社会学
    2002年 2002 巻 56 号 40-65,274
    発行日: 2002/03/30
    公開日: 2009/01/15
    ジャーナル フリー
    The andro-centric history='his-story' has been formed by making violence against women invisible and covering over the affliction and powerlessness of women who are forced to keep silence for fear of attack against them. At last, the Women's International War Crimes Tribunal 2000 for the Trial of Japanese Military Sexual Slavery, which took place in Tokyo from December 8-12, made a severe judgment on sexual crimes in wartime, crimes which had originated in the andro-centric state, the Great Japanese Empire, and labelled these crimes against humanity.
    Along with the testimonies of former comfort women, analyses of the historical background of the system make clear that the comfort women system was a crime based upon the gender policy of the modern nation-state. For long have Modern nation-states exploited the gender-hierarchical system for the purpose of their establishment and continuation.
    Hegel's "The Philosophy of Law" elucidates that nations have been engendered, which reflects national laws and ethics. According to his philosophy, men must work hard to pay taxes, fight for national defense, and carry out national policies. On the other hand, women must be engaged in reproduction, child-rearing, and unpaid house work. If either men or women tried to escape from their duties, they were blamed and punished by the community.
    Feminist movements have been fighting against the gender-policy of modern nation-states. The Women's Tribunal was planned by the international women's network and stands as a major achievement of modern feminist movements. It is said that the tribunal was established to redress the historical tendency to trivialize, excuse, marginalize and obfuscate crimes against women, particularly sexual crimes. I want to consider in this paper the new perspectives that will be opened by the spirit of this tribunal.
  • 中西 聡
    歴史と経済
    2019年 61 巻 3 号 1-2
    発行日: 2019/04/30
    公開日: 2021/04/30
    ジャーナル フリー
  • 姫岡 とし子
    学術の動向
    2008年 13 巻 4 号 16-20
    発行日: 2008/04/01
    公開日: 2012/02/15
    ジャーナル フリー
  • ―リベラリズムの暴力性―
    平手 賢治
    ロシア・東欧研究
    2007年 2007 巻 36 号 133-145
    発行日: 2007年
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    The aim of this article is to clarify the traditional natural law Theory and the systemic Ethics on the “theology of the body” of Karol Józef Wojtyla (John Paul II) .
    First, after being based on the time situation of rupture of solidarity by the hometown loss (existence loss) in Central Europe, which first had big influence on the ideological background of Wojtyla, the Thomistic Personalism which is the ideological basis of Wojtyla is expressed. Then, I point out that Persona is relational subsistence and, so, the essence of Persona has an other-directedness.
    Second, if a human being given Persona is created as “an image of God”, ontological structure of the individual of body-soul one has hylomorphic structure, and it will be shown clearly that this individual's ontological structure is a dynamic state which is called the union (unio) to the One based on the order of existence.
    Third, the outline of the natural law theory based on the ecstatic metaphysics is described. As long as God is imaged in itself, since existence in itself is brought by the ecstatic creation of the highest existence (God), it is oriented to the others so that it may be transcended. That is, because the good is by nature self-diffusive and the diffusive self must be given to the others, creatures are interiorly propelled to communicating that good. (Bonum est diffusivum sui [Pseudo-Dionysius] ) . In the basis of this view, what is called “a law of ecstasy” (Wojtyla) is worked. This law is consists of firm belief that those who love follow and come out of self, in order to find out the existence completed more in the others. Given this metaphysics of bodily ecstasy, the natural law is our participation in the pattern of ecstasy that governs the universe, and created nature's sharing in the ecstatic being of its Creator.
    Fourth, from the Thomistic viewpoint, after examining critically the body-soul dualism of Descartes=Hobbes, just the loss of God and the idol-worshipizing of reason which come from the body-soul dualism show clearly that they are the nature of violence of liberalism.
    At last, I discuss the critique of liberalism, that is, the “culture of death” which is described in John Paul II's encyclical “Evangelium Vitae” I point out that just a natural law which takes a Christological form establishes the “culture of life”, and just the politics which accepts the others is just the affirmation of the social “solidarity” symbolized by the blood (of Christ) which flowed out of the body. And a part of the Christoform constitutionalism (relation between Privilege and Democracy) is clarified.
  • ―ハンナ・アーレントの「パブリックな領域における活動」論を手がかりとして―
    本田 洋一
    文化経済学
    2020年 17 巻 1 号 35-45
    発行日: 2020/03/31
    公開日: 2020/04/21
    ジャーナル フリー

     小論においては、高齢化社会における「クリエイティブ・エイジング」(創造的加齢)に向けた文化政策の課題について、ハンナ・アーレントにおける「パブリックな領域における活動」の役割の考察を手掛かりとして検討を行った。特徴的な事例の考察から、「クリエイティブ・エイジング」をめざす地域文化活動が次世代への文化の伝達、継承と地域文化資本の蓄積に貢献すること、文化活動を促進する基盤として、地域文化拠点、アーティスト、芸術団体、事業者、公共団体のネットワークと協働が重要な役割を果たすことが明らかとなった。

  • 中西 聡
    歴史と経済
    2019年 61 巻 3 号 3-14
    発行日: 2019/04/30
    公開日: 2021/04/30
    ジャーナル フリー

    This paper researches the spread of consumer culture into Japan’s hinterland during the pre-WWII period and considers the historical significance of that spread through an examination of the gift culture and clothing purchases of wealthy people. Wealthy people frequently purchased gifts for ceremonial occasions and also exchanged or presented seasonal gifts at the mid-year and end of the year. Such purchasing expanded in the early 20th century, and as department stores in particular began selling gift coupons, traditional choices were supplanted by either useful goods or gift coupons as the main type of gift. This new gift economy itself began to supplement the market economy. Moreover, the gifts that wealthy people gave to the ordinary classes or to local communities provided aid in times of social crisis and promoted improvements in infrastructure and thus played the role of ameliorating the regional and income-based gaps in standards of living.

    Wealthy people’s consumption behavior included both personal consumption for their own families and social consumption for their local communities, so their significant outlays on ceremonial occasions and their contributions to the local community can both be regarded as social consumption. In addition, from the 1920s on, department stores actively expanded into the provinces

    and became involved in outreach sales and in doing the work involved in ceremonial events. Local wealthy people made use of such services, with the result that department-store culture became to penetrate countryside areas where there were no “brick-and-mortar” stores. The general public in local agricultural areas gradually became less resistant to consumption for ceremonies and events.

    These developments laid the foundation for rural people to be comfortable with consuming when their incomes rose with the post-WWII land reform and the spread of consumer culture into rural districts.

  • 細谷 広美
    文化人類学
    2022年 87 巻 2 号 331-334
    発行日: 2022/09/30
    公開日: 2023/02/16
    ジャーナル フリー
  • ―アレント革命論の理論的射程―
    川原 彰
    年報政治学
    2007年 58 巻 1 号 1_35-1_55
    発行日: 2007年
    公開日: 2012/02/22
    ジャーナル フリー
      Hannah Arendt discussed it about political theory of revolution and violence, but never told it about political theory of war. Political theory of Arendt comes out of experience in the days of totalitarianism. Arendt rediscovered “the revolutionary tradition and its lost treasure” and evaluated it as a nucleus of new political theory. Political theory of Arendt makes the public sphere which constitutional power of multitude creates a theme. Arendt discovered an opportunity to let public sphere revive and argued in possibility of non-violent revolution. Arendt interested in French Revolution and American Revolution, Russian Revolution and German Revolution, Hungarian uprising and the Spring of Prague as experience of revolution of modern times and the present age. Arendt pays her attention to experience of revolution not experience of war daringly and searches experience of the beginning that is not accompanied with violence. Arendt catches a war phenomenon as a problem of a pre-political stage and is interested in experience of the foundation as a political action. This article wants to clarify outlook on the Arendtian Revolution.
  • 「無媒介性の夢」をめぐるノート
    奥村 隆
    社会学評論
    2002年 52 巻 4 号 486-503
    発行日: 2002/03/31
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    「社会」というリアリティが喪失している, という.では, いかなる状況において「社会」はリアルに経験されるのだろうか.そのひとつは, いわば「社会を剥ぎ取られた地点」を経験・想像することを通してであるように思われる.この地点から「社会」を認識・構想することを, これまで多くの論者が行ってきた.われわれは, この地点をどう想像できるだろう.そこから「社会」はどのように認識されるのだろう.
    本稿は, ルソー, ゴフマン, アーレントという3人の論者がそれぞれに描いた「社会を剥ぎ取られた地点」と「社会」への認識を辿るノートである.そこでは, 人と人とのあいだに介在する夾雑物を剥ぎ取った「無媒介性」とも呼ぶべきコミュニケーションに対する, 異なる態度が考察の中心となる.このコミュニケーションを希求しそこから「社会」を批判する態度を出発点としながら, 「同じさ」と「違い」を持つ複数の人間たちが「社会」をどう作るかという課題への対照的な構想を, 本稿は描き出すことになるだろう.
  • L’empreinte de L’ange を題材に
    加藤 久佳
    通訳翻訳研究
    2008年 8 巻 229-253
    発行日: 2008年
    公開日: 2021/11/29
    ジャーナル フリー
    This paper examines so-called ‘point of view’ in narratives and their translations. When it appears differently between narrative and translation, it could make difference between the context of an original text and that of its translations. First I make a distinction between ‘point of view’ and ‘narrative voice’ to claim that they play the important roles in identifying ‘grooves of expression’ as found in each language. And I coin the four terms ‘cardinal point of view of narrator [character] (CPVN [C])’ and ‘cardinal point of narration of narrator [character] (CPNN [C].’ Then I observe the relationship between ‘CPVN [C]’ / ‘CPNN [C]’ and other factors. Based on these theories, I analyze the French narrative L’empreinte de L’ange and its English and Japanese translations. This paper states that there are various patterns of ‘CPVN [C]’ and ‘CPNN [C]’ which have not been identified. It also shows how significant it is to analyze the ‘grooves’ of languages.
  • 岡部 大介, 松浦 李恵
    ヒューマンインタフェース学会論文誌
    2016年 18 巻 1 号 19-26
    発行日: 2016/02/25
    公開日: 2019/07/01
    ジャーナル フリー

    This paper analyzes the relationship between digital fabrication and fandom learning represented in ethnographic case studies of six informants aged 21-24 participating in common-based peer production group, a craftwork group in a college. Learning as digital fabrication and social fabrication is a new wave culture of mavens, who are devoted to an alternative to mass production and the mission of "how to make (almost) anything". In addition, craftwork (especially, "Costume Play") with digital fabricators is a valuable venue for observing about, for example, appropriation, boundary crossing, poaching, and so on. First we frame this work as an effort to think about their making and learning using the concept of "appropriation" [20] from Wertch. Then we share an overview of Cosplay in "Fab society" in Japan, in particular our methodology based on shadowing and participant observation. Using Tsuchikura's methodology[18], we group our findings in three different categories: (1) learning as appropriation of meanings of new technologies, (2) appropriation of waiting time and (3) learning from and taking interest in cross-cultural practices through participation in local and small fandom group.

  • 新潟県への原発避難の事例から
    松井 克浩
    社会学年報
    2016年 45 巻 19-29
    発行日: 2016/12/26
    公開日: 2018/09/25
    ジャーナル フリー

     本稿では,福島県の隣に位置する新潟県への原発避難の事例を対象として,長期・広域避難とコミュニティとのかかわりについて考察する.避難指示区域からの避難者に対して,間隔を置いて同じ人に数回行った聞き取りをもとに,避難生活の経過と将来の見通し,故郷/福島について,奪われたもの/失ったものの順に,現状とその変化などをたどった.その結果,表面的には生活の安定がうかがわれる一方で,避難者の迷いや不安はむしろ深まっていることが分かった.何が「難民」という言葉に象徴されるような避難者の苦悩をつくりだしているのだろうか.
     若松英輔の議論をふまえると,避難者は「人生の次元」抜きの「生活の次元」を強いられているといえる.すなわち,時間の蓄積をふまえた未来への展望,被害の真の回復までに要する時間,「根っこ」のある生き方,住み慣れた生活空間での承認等々を失い,しかも失っていることさえ周囲から理解されずに日々の生活に追われている.避難者が再び地に足をつけて前に進んでいくためには,「生活の次元」の再建・維持に加えて,時間的・空間的・関係的な「人生の次元」の再生が不可欠である.避難者全体の不可視化と難民化がいっそう進むのか,それとも「人生の次元」の再生がはかられるのか,現在はその岐路にあるといえる.

  • 「職業婦人」と「主婦」イメージの接続
    濱 貴子
    社会学評論
    2018年 69 巻 3 号 320-337
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/12/31
    ジャーナル フリー

    本稿では, 戦前期の大衆婦人雑誌『主婦之友』における職業婦人イメージの形成と変容を明らかにする. 『主婦之友』では, 会社や学校, 病院, 百貨店などに勤める女性が典型的な職業婦人とみなされていた. 第1期 (1917-27年) には, 女性は妻・母という天職を重視すべきで, 職業婦人は腰掛的で誘惑に陥りやすいとみなされ, 女性の就職に否定的な論調が主流であった. 就職するとしても, 男性就業者と競わない綿密さや柔和さを生かした女性の適職に就くべきで, 職場での処世が「成功」であると説かれ, 女性の職業アスピレーションは冷却されていた. 第2期 (1928-37年) に入ると, 職場における裁縫や料理などの家庭教育の実施とともに, 単純補助労働, 感情労働という職業婦人と主婦の労働の共通点をもとに実務教育により忍耐強さや感情管理能力も身につくと説かれ, 就職は花嫁準備教育として推奨されていった. そのうえで「結婚=幸せな主婦」という「成功」が説かれ, 女性の職業アスピレーションは加熱されていった. 以上の過程をへて「職業婦人」と「主婦」のイメージは接続され, 参政権などの諸権利を制限された状況下における女性のライフコース規範は構築されていった. この規範は, 職業婦人の周辺労働を娘の花嫁準備教育として正当化し, かつ, 結婚の途上にある未熟な娘としての職業婦人を引き立て役として主婦という存在の正当性を強化することに寄与するものであった.

  • 言説領域のオートポイエーシスをめぐって
    橋本 摂子
    社会学評論
    2009年 60 巻 1 号 141-157
    発行日: 2009/06/30
    公開日: 2010/08/01
    ジャーナル フリー
    ハンナ・アーレントの政治論をめぐっては,しばしば,その公/私‐境界の硬直した二分法が指摘される.公的空間からあまりに厳格に自然必然性を抜き去ることによって,社会問題への適用可能性を狭め,政治理論としての価値を損なっているのではないか.本稿はこうしたアーレント解釈に抗し,彼女のおこなった公/私の境界区分を,テクストに沿って精確に描き直す.社会学の文脈にアーレント政治論を配置し,新たな可能性をひらく試みである.
    アーレントにおける公/私‐境界の区分は言語/非言語‐境界に対応する.彼女は公的領域から言語外在的要素を排除したが,単に2つの領域を分断したのではなく,「事実」という独自の視点から言語/非言語-領域を分離・接合(articulate)させた.そのような公/私-区分は法執行カテゴリーよりも,むしろ理論社会学におけるシステム/環境‐区分に等しい.このことから,アーレントの政治思想は,近年の社会システム理論と強い親近性をもつことが示される.超越的根拠を排した〈政治〉=言論の自己準拠的再生産を通じて創設・保持される「公的空間」は,システム/環境‐差異にもとづくオートポイエーシスとして読み解くことができる.それによって,「複数性」という術語が,生命や真理などの伝統的な政治理念のかわりに立てられた,世界の実在性(reality)に立脚するアーレント〈政治〉の存立根拠であることを明らかにする.
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