詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "安全保障委員会"
183件中 1-20の結果を表示しています
  • 田中 由美子
    学術の動向
    2019年 24 巻 6 号 6_8-6_11
    発行日: 2019/06/01
    公開日: 2019/10/25
    ジャーナル フリー
  • 花谷 厚
    アフリカ研究
    2007年 2007 巻 71 号 63-71
    発行日: 2007/12/31
    公開日: 2012/08/13
    ジャーナル フリー
    本稿においては、2003年のODA大綱改定において日本の二国間開発援助政策に取り込まれた「人間の安全保障」概念のアフリカにおける実践、とりわけJICA事業を通じた実践経験に基づき、アフリカのコンテクストにおける「人間の安全保障」が要請する援助のアプローチとはいかなるものであるかについて考察する。アフリカにおいてなぜ人間の安全保障が大きく損なわれる様な状況が生まれているのか、そのような状況をもたらすアフリカの国家や社会の特性とはいかなるものかということについて、援助の現場で得られた経験を基に考察した上で、アフリカにおける「人間の安全保障」実現のために、援助(とりわけ二国間開発援助)に何が求められるかということについて検討する。アフリカの「人間の安全保障」の問題は、本質的にアフリカ国家の性質と国家一社会関係のあり方の課題に起因するものであると規定できる。したがってその対策としては、脆弱な状況にある人々に対し直接的にその生存確保や能力形成を支援したり、さらにまた国家の側から住民に対し社会サービスという形で保護を与えたりするだけでは十分ではない。アフリカ国家の機能不全の構造的背景を踏まえれば、アフリカ国家の基本的機能の是正を行うことが不可欠であり、それを通じて人々を国家やフォーマルな市場に対しより積極的にコミットさせ、国家一社会関係のあり方を変えていくことが必要である。
  • 廣瀬 和子
    学術の動向
    2011年 16 巻 8 号 8_89-8_92
    発行日: 2011/08/01
    公開日: 2011/12/09
    ジャーナル フリー
  • 人間の安全保障の観点から
    神余 隆博
    世界法年報
    2007年 2007 巻 26 号 33-61
    発行日: 2007/03/28
    公開日: 2011/02/07
    ジャーナル フリー
  • 南 裕子
    日本看護科学会誌
    2012年 32 巻 2 号 2_77-78
    発行日: 2012/06/20
    公開日: 2012/07/25
    ジャーナル フリー
  • 齊藤 正樹
    日本原子力学会誌ATOMOΣ
    2021年 63 巻 1 号 3-4
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/02/10
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 福林 良典, 木村 亮
    土木学会論文集C
    2009年 65 巻 2 号 550-563
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/06/19
    ジャーナル フリー
     開発途上国の多くは農業国である.それらの国々の農業収入向上のためには,農道やため池などの小規模なインフラの整備が欠かせない.農村部のインフラ整備には日常的に利用する住民自身が持続的に維持管理を行うことが重要である.この実現を目指し筆者らはこれまでに「土のう」による農道整備手法を開発したが,開発手法がより多くの現地の人々に定着し彼ら自身で運用することが課題であった.そのために本論文ではどのように技術移転を進めれば有効かを考察し,4カ国で4通りのアプローチを実践した.その結果,ある地域では現地住民の自発的な「土のう」を利用した道路整備や,橋の補修までもが行われた事例が確認された.農道整備を通して,技術開発から技術移転に至る開発途上国農村部の小規模インフラ整備に向けた一つのアプローチ手法を提案した.
  • アフリカ研究と国家および人間
    高橋 基樹
    アフリカ研究
    2007年 2007 巻 71 号 51-61
    発行日: 2007/12/31
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 佐藤 誠
    アフリカ研究
    2007年 2007 巻 71 号 101-106
    発行日: 2007/12/31
    公開日: 2012/08/13
    ジャーナル フリー
    アフリカにおける人間の安全保障研究が提起している第一の論点は,人間の安全保障概念の再検討である。そこでは,「人間」を個人に限定せずにコミュニティで生きる者として捉える視点,さらに個人やコミュニティごとに安全が不平等である現実を認識することが必要である。また人間中心主義ではなく,他の生命体と共生する安全保障でなければならない。第二の論点は,人間安全保障と国家(国民)安全保障との関連である。国家から国民の安全を守るだけでなく,国家の正統性を再構築し国家に国民の安全を守らせる課題が不可欠であることを,アフリカの現実は示している。第三の論点は,「欠乏からの自由」と「恐怖からの自由」およびダウンサイド・リスクへの対処という考え方に関わっている。アフリカにおける人間の安全保障研究は,大半が「欠乏からの自由」に集中している。だが,「恐怖からの自由」に対する侵害に目を瞑ったまま「欠乏からの自由」すなわち開発に集中するだけでは,アフリカの現実に向き合ったことにならない。ダウンサイド・リスクは重要な提起だが,公共領域の責任を問わずに私的な対応でリスクに対処させる方向性も秘めている。欠乏のみならず恐怖の現実にどうむきあうか,そこに一つの課題がある。
  • 藤田 安一
    日本の科学者
    2023年 58 巻 10 号 5-10
    発行日: 2023/10/01
    公開日: 2023/10/05
    ジャーナル フリー
  • 植田 隆子
    日本EU学会年報
    2000年 2000 巻 20 号 185-209,341
    発行日: 2000/09/30
    公開日: 2010/05/21
    ジャーナル フリー
    Firstly, this article traces the development of the European Security and Defence Policy (ESDP) of the European Union from the “Blair Initiative” in October 1998 to the European Council in Santa Maria da Feira in June 2000. The idea of conducting military crisis management by the EU has gained quick consensus among the 15 member countries. The major reason for introducing this new policy is because of the EU's incapability in Bosnia and then in Kosovo.
    Secondly, it deals with US attitudes towards the ESDP since EU military crisis management needs to establish a modality of cooperation with NATO. Hitherto, there has been no formal contact between NATO and the EU mainly because France has tried to impede strong US influence on EU affairs. The US administration has an ambivalent attitude towards the development of the ESDP. It might damage NATO cohesion while stronger European capabilities might strengthern NATO and reduce the US burden.
    At the moment, the EU has no idea about its territorial defence. Many countries in the EU oppose it for different reasons. The UK believes that it is NATO's mission, and Sweden, Finland and other countries are not in favor of being involved in a military alliance. This is one of the rationales for the EU's developing capabilities of non-military crisis management which is based on a tradition of a “civilian power.”
    In order to conduct military crisis management, the EU needs to have real military capability and decision-making mechanisms. The EU-NATO mechanisms for consultation and cooperation is another challenge. Lastly, this article examines future prospects. This evolution might lead to a changing balance between Europe and the US, if the EU successfully develops its military capability.
  • 規範と国際政治理論
    栗栖 薫子
    国際政治
    2005年 2005 巻 143 号 76-91,L11
    発行日: 2005/11/29
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    More than a decade has passed since the concept of human security was coined by the UNDP's Human Development Report. This article attempts to illustrate how the emergent ‘norm’ of human security has been developed in discourse of various actors, and how it has been adopted in policies and practices of human security. Main questions are how human security was invented and elaborated as a new ‘norm’ by ‘norm entrepreneurs, ’ and what main characteristics of the human security ‘norm’ are and how such characteristics and prescription of the ‘norm’ appear in practice of global governance.
    The first section of this article attempts to demonstrate human security as ‘norm-complex’ that consists of preexisting norms encompassing related issue-areas and other new norm elements. Human security is also a reconciliatory norm that amalgamates competing or contradicting norms under a common principle. Then it hypotheses detailed stages of norm creation: invention of an original norm, adaptation (remodeling) of presented norm by various interested and motivated actors, and then editing and publication of the norm by, for example, independent international commissions. Editor's role can be intrinsically important for selecting and combining relevant norms or in reconciling and amalgamating competing norms.
    The human security ‘norm’ was invented by NGOs and UNDP who tried to advocate human-centered development at the beginning of the 1990s. It was actively introduced into Canadian and Japanese governments' policy slogans. In the process, Canadian government rewrote (remodeled) the ‘norm’ by targeting on an aspect of ‘freedom from fear’ in order to legitimize its recent international policies such as its advocacy against anti-personal landmines. Although the emergent norm of human security began to be accepted by many international organizations, NGOs, and governments, human security at the same time caused a serious concern that it challenges a constitutive norm of non-intervention or national security. Then the UN Secretary General Kofi Annan and the Commission on Human Security took the initiative to edit the ‘norm’ so that it can more easily be accepted by various actors.
    The article then describes particular patterns of global governance that emerges from the property of human security norm-complex. The first pattern is a public policy network that connects various actors of NGOs, firms and governments. The second distinctive pattern is international territorial administration in post conflict situations, which is based on hierarchical governance. Lastly a concept of ‘complex global governance’ that combines different modes of governance will be explored as an indispensable element of human security governance. Complex global governance needs a mechanism of ‘meta-governance, ’ which should draw more attention in future research.
  • 国家安全保障の2つの系譜と人間の安全保障
    廣瀬 和子
    世界法年報
    2007年 2007 巻 26 号 1-32
    発行日: 2007/03/28
    公開日: 2011/02/07
    ジャーナル フリー
  • 中村 安秀
    医療経済研究
    2009年 20 巻 2 号 63-72
    発行日: 2009年
    公開日: 2025/01/29
    ジャーナル オープンアクセス

    1990年代に開催された国際会議での重要な争点、すなわち、環境、人権、リプロダクティブ・ヘルス・ライツ、HIV/AIDS、開発と貧困、ジェンダーなどは、いずれも地球規模での健康問題と深く関連していた。多くの国際会議やサミットで提唱された開発目標を統合し、一つの共通の枠組みとしてまとめたものがミレニアム開発目標である。2008年7月、日本政府はG8サミットの主催国として、「人間の安全保障」の視点から一人ひとりの健康に着目するとともに、感染症対策と母子保健サービスを包括し、個人や地域社会の能力強化を目ざした保健システム強化という基本政策を打ち出した。
    多くの途上国において、第二次世界大戦後の短期間に急激な健康水準の改善を成し遂げた日本に対する期待は大きい。文化、宗教、経済状況、交通手段、教育レベルなど、途上国の保健医療を取り巻く環境は日本とは大きく異なる。しかし、母子健康手帳のように日本の先輩たちの工夫や努力は、途上国の保健医療関係者にとって大きなヒントとなるに違いない。

  • 黒澤 啓
    国際開発研究
    2018年 27 巻 2 号 123-138
    発行日: 2018/11/30
    公開日: 2019/04/04
    ジャーナル フリー

    The importance of development cooperation for addressing refugee issues has been recognized since 1970s, in order to reduce burdens on refugee hosting communities in developing countries. The international community has therefore made efforts to promote durable solutions by strengthening collaboration of humanitarian assistance and development cooperation by launching various policies and initiatives.

    The purpose of this paper is to analyze outcomes and problems of previous efforts, to identify constraints and roles of development cooperation and to clarify current situation and challenges of the collaboration of humanitarian assistance and development cooperation for solutions of refugee issues.

    Although development cooperation for the refugees has various constraints, it plays important roles through the following points:

    - Improvement of livelihoods of refugees, strengthening of resilience of hosting communities, and reintegration of returnees,

    - Provision of rights defined by the 1951 Refugee Convention to refugees,

    - Responding to positive and negative impacts of refugees,

    - Support of self-reliance which is the basis for durable solutions, and

    - Influence of development agencies on recipient governments.

    It is expected that collaboration of humanitarian assistance and development cooperation for refugee issues will become increasingly important with adoption of the Global Compact on Refugees (GCR). It is therefore necessary for development agencies to further mainstream refugee issues in development cooperation, by taking into consideration the viewpoints of the support of SDGs and peacebuilding as well as by making efforts to mobilize additional resources.

  • 鬼丸 竜治, 國安 法夫
    農業土木学会誌
    2005年 73 巻 3 号 181-184,a1
    発行日: 2005/03/01
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    本報では, 開発途上国の農業農村の現状および貧困削減と平和構築に向けた国際社会の取組みを概観した上で, 両課題に対する農業農村開発分野における国際協力の展開方向を展望した。21世紀に入り, 国際社会では「極度の貧困と飢餓の撲滅」といった国際社会に共通の開発目標の設定や, アフガニスタンに対する復興支援等, 貧困削減と平和構築に向けた多くの取組みがなされている。農業農村開発分野においても, このような現状に適時適切に対応する必要があることから, わが国の協力の方向として,(1) 灌漑開発の推進等を通した貧困削減,(2)「村づくり」協力の推進を通した平和構築,(3) 持続循環型の農業農村へ向けた技術開発を示した。
  • APECとASEANを中心に
    長尾 名穂子
    グローバル・ガバナンス
    2014年 2014 巻 1 号 95-115
    発行日: 2014年
    公開日: 2022/05/13
    ジャーナル オープンアクセス
  • 羽後 静子
    平和研究
    2002年 27 巻 60-68
    発行日: 2002/11/15
    公開日: 2024/06/05
    ジャーナル フリー
  • 国際紛争の研究
    丸山 直起
    国際政治
    1976年 1976 巻 55 号 1-26,L1
    発行日: 1976/07/20
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    The fourth round of the Arab-Israeli War was started on 6 October 1973 by the Arabs. Before the War, the Arabs deliberately prepared their military build-up. Israeli intelligence noted these preparations along the ceasefire lines. But the military elite misinterpreted the intentions of the Arab leaders, believing that the Arabs would never renew the fighting because of their poor military capabilities and the opposing Israeli superiority in the military balance. Should the Arabs intend to surprise Israel, Israeli early-warning systems would founction, a standing army would hold the enemy forces, and the rapid mobilization would be carried out.
    In the early morning of 6 October, the decisive information that the war would break out that evening reached the military elite. Chief of Staff Elazar took the necessary steps immediately. He met the Defence Minister and proposed a pre-emptive strike and general mobilization of reserves. The political elite, such as the Prime Minister, Defence Minister and Vice Prime Minister, however, turned down the former proposal, but concerning the latter one they authorized Gen. Elazar to mobilize 100, 000 men. These two decisions were based on a political consideration. The factors which induced the political elite to adopt these decisions were mainly their image of the external environment and the political decision-making system itself. The Israeli political elite had viewed their environment as follows: (1) regionally, Israeli military supremacy and the maintenance of the ceasefire in the border areas ruled out any possibility of warfare; but (2) globally, her political position in the international area was symbolized by her isolation. Especially in 1973, two dramatic incidents, the downing of a Libyan airplane by Israeli warplanes in February and the hijacking of an Iraqi jet liner in August, deepened the isolation. In the latter case, the US Government condemned the Israeli action. The decisions not to pre-empt and not to call up all the reserves are explained by Israel's deteriorating pnlitical environment. Moreover there was no machinery in the decision-making organization to check the evaluations presented by the military intelligence.
  • ─災害とジェンダー─
    猪口 邦子
    学術の動向
    2011年 16 巻 8 号 8_68-8_71
    発行日: 2011/08/01
    公開日: 2011/12/09
    ジャーナル フリー
feedback
Top