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クエリ検索: "有価証券"
4,435件中 1-20の結果を表示しています
  • 白坂 亨
    国際ICT利用研究学会論文誌
    2017年 1 巻 1 号 38-47
    発行日: 2017年
    公開日: 2020/02/01
    ジャーナル オープンアクセス
    近年,国際会計基準を適用する日本企業が徐々に増えてきた。それにともない適用が進んでいる業 界とそうでない業界がはっきりしてきた。国際会計基準への移行がすすんでいる医薬品業界である。そこ で医薬品業界のなかから,そーせいグループを採り上げ,日本基準からIFRS を適用する際にいかなる経 緯で利益額に変化が起きるのか検討してみた。そーせいグループはIFRS 適用により赤字を黒字に転換さ せ,財務体質を一変させたからである。この検討からIFRS 適用の際に注意すべき問題点を明らかにする。
  • ―貨物海上保険実務からの考察―
    新谷 哲之介
    損害保険研究
    2021年 83 巻 3 号 79-99
    発行日: 2021/11/25
    公開日: 2023/03/13
    ジャーナル フリー

    保険証券の

    有価証券
    としての当否については,1世紀近くにわたる議論の経緯がある。保険証券が
    有価証券
    性を有すると主張する立場は,貨物海上保険証券の船荷証券への随伴性を前提とするものであるが,実際に今日においても貨物海上保険証券は,船荷証券とセットとして国際売買において関係者間で譲渡され,両証券は同一の流通過程を辿る。ときに,2021年4月から
    有価証券
    のデジタル化に対応するための法整備について研究が行われており,船荷証券がその研究対象となっている。折しも流通を前提とした貨物海上保険証券のデジタル化も黎明期にあり,もし貨物海上保険証券が
    有価証券
    性を有するならば,現在研究されている船荷証券のデジタル化に関する規整のあり方は,貨物海上保険証券のデジタル化においても役に立つ可能性がある。こうした事情により,貨物海上保険証券の
    有価証券
    性について,最新の実務に基づき改めて考察を行う。

  • 武田 康嗣
    応用数理
    2006年 16 巻 3 号 258-261
    発行日: 2006/09/26
    公開日: 2017/04/08
    ジャーナル フリー
  • 中川 正広, 渡辺 千仭
    年次大会講演要旨集
    2005年 20.2 巻 2L16
    発行日: 2005/10/22
    公開日: 2018/01/30
    会議録・要旨集 フリー
  • 〔オークネット〕
    坂本 英樹
    マーケティングジャーナル
    1997年 17 巻 2 号 75-83
    発行日: 1997/09/26
    公開日: 2023/09/12
    ジャーナル フリー
  • ― 技術のダイキンによる新たな挑戦 ―
    權 純鎬, 恩藏 直人
    マーケティングジャーナル
    2020年 39 巻 4 号 86-96
    発行日: 2020/03/31
    公開日: 2020/03/31
    ジャーナル フリー HTML

    ダイキン工業株式会社は90年以上を超える歴史の中で,優れた製品開発によって成長を遂げてきた。近年,同社は製品志向から顧客志向への転換を試み始め,空調設備のサブスクリプション・サービス「AaaS(エアアズアサービス)」で成果をあげつつある。AaaSは空調設備ではなく空気を提供するという発想であり,月額料金で空調設備の設置工事から最適な運用の提案,メインテナンス,アフターサービスに至るまで,快適な空気を安定的に供給するための一連のサービスである。顧客自身も気づかない潜在的なニーズに注目したダイキンは,既存のモノ売り発想では対応が困難であった課題をコト売り発想への転換によって解決を試みた。同サービスは空調の最適化を実現することでランニングコストを削減するなど,コストの面においても顧客にメリットをもたらしている。昨今のコモディティ化の深化に伴い,製品の機能や品質だけで競争優位性を保つことが困難になってきている中,ダイキン工業のAaaS事例は,製品志向から顧客志向に組織の軸足を移すことで,提供製品を変えることなく新しい価値を提供できることを示唆している。

  • 佐藤 史仁, 佐久間 洋明, 小寺 俊哉, 田中 良典, 坂地 泰紀, 和泉 潔
    人工知能学会第二種研究会資料
    2018年 2018 巻 FIN-020 号 39-
    発行日: 2018/03/20
    公開日: 2022/12/17
    研究報告書・技術報告書 フリー

    有価証券
    報告書には,業績の他,リスク対策や企業の施策等,決算短信にはない情報の記載もある.また,先行研究では,多くの情報から重要な文を効率よく抽出する方法として,因果関係文を重要文とした手法が提案されている.しかし,抽出対象を決算短信等とした報告はあるが
    有価証券
    報告書とした報告はない.そこで本稿では,この手法を応用し,
    有価証券
    報告書専用の因果関係文を抽出する判別モデルを提案した.そして,判別モデルの評価等を行い,高い性能であることなどを示した.この判別モデルにより
    有価証券
    報告書独自の投資判断に有益な情報の効率的な抽出が期待できる.

  • 小田 勝巳
    フードシステム研究
    2002年 8 巻 3 号 2-12
    発行日: 2002/01/25
    公開日: 2010/12/16
    ジャーナル フリー
  • *佐藤 史仁, 佐久間 洋明, 小寺 俊哉, 田中 良典, 坂地 泰紀, 和泉 潔
    人工知能学会全国大会論文集
    2018年 JSAI2018 巻 2O4-04
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/07/30
    会議録・要旨集 フリー

    有価証券
    報告書には,業績の他,リスク対策や企業の施策等,決算短信にはない情報の記載もある.また,先行研究では,多くの情報から重要な文を効率よく抽出する方法として,因果関係文を重要文とした手法が提案されている.しかし,抽出対象を決算短信等とした報告はあるが
    有価証券
    報告書とした報告はない.そこで本稿では,この手法を応用し,
    有価証券
    報告書専用の因果関係文を抽出する判別モデルを提案した.そして,判別モデルの評価等を行い,高い性能であることなどを示した.この判別モデルにより
    有価証券
    報告書独自の投資判断に有益な情報の効率的な抽出が期待できる.

  • 関口 潔, 赤瀬 朋秀
    日本医療経営学会誌
    2013年 7 巻 1 号 93-98
    発行日: 2013/08/31
    公開日: 2013/09/13
    ジャーナル フリー
    To investigate the influences of the 2010 revision of medical reimbursement system on the sales figures of the 39 pharmaceutical companies listed on the Japanese stock exchange market, the financial data obtained from EDINET (Electronic Disclosure for Investors’ NETwork) were examined. In April 2010, 5.75% of the standard price of drug prescribed under the Japanese Health Insurance System was reduced, which caused 2.62% reduce of drug costs in the national medical expenditure from 8.01 trillion yen to 7.80 trillion yen. However, there was no decrease in the gross sales of 39 pharmaceutical companies listed in Japanese stock market, and furthermore the sales of four high ranks increased considerably all. The rate of change of drug costs in the national medical expenditure in drug price revision year (1998–2011) was −2.38±4.747 (mean±s.d.)%, which was statistically lower than 5.57±2.741 (mean±s.d.) % of that in non-revision year (P<0.05: Wilcoxon signed-ranks test).
  • *近森 洋二, 那須 清吾
    映像情報メディア学会技術報告
    2017年 41.13 巻 ENT2017-6
    発行日: 2017年
    公開日: 2021/07/14
    会議録・要旨集 フリー
    E社は1970年代から90年代まで磁気記録用磁性材料で主導的な役割を果たし,好業績を長く維持してきた.しかし,デジタル化の急激な発展により急激に磁気テープ市場が縮小したことで,新規な事業を開発せざるを得ない状況に直面した.E社は90年代にリチウムイオン電池正極材の研究に着手した.2010年には伊藤忠と合弁会社を設立し,米国工場を建設した.しかし,2015年には伊藤忠が合弁を解消した.2016年からはBASFと合弁化の協議を進めている.2009年以降経常損失が発生するなど厳しい経営状況が続いている.
  • 齋藤 れい
    スポーツ産業学研究
    2021年 31 巻 2 号 2_127-2_140
    発行日: 2021/04/01
    公開日: 2021/04/26
    ジャーナル フリー
    This paper aims at showing the latest information and financial data of the global sporting brands which contribute to the expansion of the global sport related market. In recent years, the sport related market has been expanding globally, which has been partly caused by the fashionable trend of “athleisure”. “Athleisure” is a newly-coined word which means wearing athletic wear for daily use, and there are three brand groups in the market: the global sporting brands such as Nike and Adidas, SPA companies such as INDITEX and Fast Retailing, and the Japanese sporting manufacturers. Financial data of these companies are shown and analyzed.
  • -主に有価証券報告書の分析を通じて-
    赤崎 盛久, 高田 光雄
    日本建築学会計画系論文集
    2010年 75 巻 649 号 673-679
    発行日: 2010/03/30
    公開日: 2010/06/09
    ジャーナル フリー
    This study aims to clarify the differences between mass housing business with industrialized houses and the one with improved traditional houses or platform frame construction houses. As a result, in the latter business, the houses more expensive than those of smaller business are sold successfully by marketing strategies such as sales, advertisement, brand royalty and show houses, in the same way as the former business.
  • 西川 みな美
    流通研究
    2021年 24 巻 2 号 1-15
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/12/24
    ジャーナル フリー HTML

    本論の目的は,同業態競合店舗の多い市場に出店する「競争的出店」,自社店舗の多い市場に出店する「ドミナント出店」という対照的な2種の出店行動に注目し,チェーン小売企業がいずれの戦略を採用するのか,なぜその選択が同業態企業間で異なるのかを,理論的・実証的に説明することである。そこで,延期-投機モデルに依拠して,チェーン小売企業の出店行動は企業固有の在庫調整能力に依存するという理論仮説を導出し,GMSチェーン13社204店舗を対象に実証分析を行った。その結果,①在庫調整能力の低い企業は,競争的出店を避け,ドミナント出店を選択する一方で,②在庫調整能力の高い企業の出店行動は,企業の規模と収益性に条件づけられており,③規模が小さい高回転型企業は競争的出店を避ける一方で,収益性が高い高回転型企業はドミナント出店を避ける傾向を持つことが見出された。

  • ―1960年代~90年代―
    金 容度
    稲盛和夫研究
    2024年 3 巻 1 号 17-43
    発行日: 2024/03/25
    公開日: 2024/03/25
    ジャーナル オープンアクセス HTML

    This article aims to clarify the attributes and career paths of top management of KYOCERA from the 1960s to the 1990s.

    Compared to companies such as Panasonic, Hitachi, and Sony, KYOCERA had a shorter tenure from entry of each firms to entering directorship, especially for mid-career recurits. Correspondingly, the age at which they took executive offices was also lower than other companies. However, over time, the tenure from entry to executive positions has tended to become longer in KYOCERA as well as Panasonic, Hitachi and SONY.

    The mid-career recruits assumed directorship shortly after joining KYOCERA or a short time afterwards. In addition, there were only few job rotations before they became directors of KYOCERA.

    In the case of executives from new graduates, they were nurtured over time and groomed to become key players in management. After joining the company, they would typically become department heads such as the head of a business unit, manufacturing department, or sales department within 15 to 18 years. Accumulating 5 to 10 years of experience in that position, they would then be promoted to director. Additionally, it was not uncommon for individuals who joined the company as new graduates to rotate through various businesses and jobs before being promoted to director.

    Even after becoming executives, they often hold high-ranking positions in various departments. The career path after becoming the executives was also the process of being nurtured as general managers. In that process, there were many persons who experienced job rotation while the others did not. This job rotation was one of important reasons why KYOCERA tended to have longer tenures for its executives.

    At the same time, a series of proactive consolidations and mergers by KYOCERA resulted in a greater need for managerial manpower. Consequently, there were many cases of executives being dispatched from KYOCERA to its subsidiaries, or of KYOCERA headquarters’ executives concurrently serving as executives of subsidiary companies. There were also a lot of cases where KYOCERA top management served as executives of multiple subsidiaries. This practice of appointing executives from KYOCERA to subsidiary companies was also a strategy to cultivate young business leaders of it.

  • 芦澤 成光
    日本経営学会誌
    2010年 26 巻 51-64
    発行日: 2010/10/30
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    The Currency Crisis of 1997 had serious business consequence on the Japanese home electronics industry. But Mr. Machida, new CEO of Sharp, was bold to change the corporate-level strategy to adapt to this crisis. This article objectively and subjectively analyzes the change process of corporate-level strategy in Sharp. Objective strategy approach includes the theories of PPM, synergy, and core competence. Subjective approach includes the theories of strategic cognition, competitive cognition and dominant logic. The theory of dominant logic is basic theory for subjective theories. The Corporate-level strategy of Sharp has five distinctive strategies that Mr. Machida derived from his dominant logic. His corporate-level strategy was created from his own work experience and values. Mr. Machida had used the reasoning of analogy on the basis of dominant logic to make decisions for his strategies. The first change is to the former strategy for liquid crystal display. This change was focused on the strategy for television and liquid crystal technology that was selected from many products and technologies. The second change is the manufacturing strategy in Japan to create integrative capability that is not obtained abroad. The third change is a spiral strategy for the multiple use of liquid crystal technology to create distinctive home electronics. The fourth change is a brand strategy focusing on building the Sharp brand. The fifth change is training of multi-skilled workers to maintain employment in Japan. Because these strategies are created mainly by Mr. Machida on the basis of his dominant logic and objective reasoning, his corporatelevel strategy had distinctive characteristics created from his experience and values. Although the dominant logic of Mr. Machida has certain limit, as a result, Sharp had attained some 5% rate of operating income from 1997 to 2007.
  • 古澤 伸浩
    公共選択
    2016年 2016 巻 66 号 6-25
    発行日: 2016年
    公開日: 2023/03/29
    ジャーナル フリー

    This paper analyzes the inefficiency caused by the rate-of-return regulation in the power industry. The regulation is scheduled to continue in the power transmission and distribution market even after the coming liberalization. It is necessary to deepen the discussion about the inefficient regulation method of the rate-of-return regulation. First, to quantitatively grasp the inefficiency of the production cost caused by the regulation, financial data of Tokyo Electric Power Company is examined. The data catches the company at a time when it was under strong pressure for rationalization. It shows that 6.8% inefficiency existed in production costs before rationalization. In addition, the information made public regarding rationalization shows us quantitative and qualitative efficiency gains for each accounting title, which have not been revealed up to now. Second, the paper analyzes the mechanism by which the regulation method causes electricity rates to become higher than the actual cost. A high rate that consumers should not rightfully have to pay is being charged. It turns out that in the regulation, a mechanism exists in which the funds circulate cumulatively without being returned to consumers and shareholders. This can lead to negligent management. Based on the implications of these two issues, the paper points out policy proposals for the reform of the regulation method of the rate-of-return regulation.

  • 高田 敏文
    会計プログレス
    2001年 2001 巻 2 号 63-71
    発行日: 2001年
    公開日: 2021/09/01
    ジャーナル フリー
  • 木村 泰知, 佐藤 栄作, 門脇 一真, 乙武 北斗
    人工知能学会第二種研究会資料
    2024年 2024 巻 FIN-033 号 135-141
    発行日: 2024/10/15
    公開日: 2024/10/15
    研究報告書・技術報告書 フリー

    本稿では,

    有価証券
    報告書に含まれる表を対象としたコンペティション「SIG-FIN UFO-2024タスク」の枠組みについて述べる.
    有価証券
    報告書は,企業の財務状況や経営成績を示すために公開される重要な資料であるものの,そのデータを正確かつ効率的に解析するには技術的な課題が残されている.そこで,我々は,TOPIX500の
    有価証券
    報告書のデータセットを対象とし,表検索 (Table Retrieval) タスクおよび表質問応答 (Table QA) タスクのコンペティションを提案する.本コンペティションでは,2つのタスクに対して,参加者が自動で処理するシステム (プログラム) を開発し,リーダーボードでその性能を競う.参加者は,タスクの出力結果となるJSONファイルをリーダーボードに投稿することで,Accuracyのスコアおよび順位を確認できる.本コンペティションの上位入賞者には,賞状と副賞を授与する予定である.我々は,コンペティションを通じて,
    有価証券
    報告書の利用価値を高めるとともに,金融データを対象とした自然言語処理技術の進展に寄与することを目指している.

  • 鈴本 道哉, 岡 建雄, 岡田 圭史
    日本建築学会計画系論文集
    1994年 59 巻 463 号 75-82
    発行日: 1994/09/30
    公開日: 2017/01/27
    ジャーナル フリー
    Basic sector classification input/output table were applied to analyze the construction cost of single family houses and multi family houses in order to obtain the energy consumption and CO_2 emission. Final energy consumption including direct and indirect use per 1m2 of floor area is 2,000-2,500 Meal for SRC multi family houses, 720 Heal for wooden single family houses, 1,200 Heal for light weight steel-framed single family houses. The amount of CO_2 emission are 900kg/nf, 250 kg/nf, and 420 kg/m2 respectively. Energy Intensity is approximately 7.5 kcal/yen for SRC houses, 4.5 kcal/yen for wooden single family houses, 6 kcal/yen for light weight steel-framed single family houses.
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