日本教育工学会論文誌
Online ISSN : 2189-6453
Print ISSN : 1349-8290
ISSN-L : 1349-8290
論文
数学科目における講義者の行動と大学生のノートテイキング行動の時系列分析
佐藤 敬子松原 圭吉岡 昌子藤 健一
著者情報
ジャーナル フリー HTML

2024 年 48 巻 3 号 p. 485-493

詳細
Abstract

本論文の目的は,大学の数学科目における板書講義とスライド講義に着目し,講義者の発話と板書/スライド提示,学習者のノートテイキング行動の関係を時系列的に分析し比較することであった.リアルタイムに測定された講義者の発話,板書,スライド提示,学習者のノートテイキングの移動ラグ相互相関から,板書講義では講義者の発話と板書が交互に行われるパターンが観察され,学習者のノートテイキングは板書行動に同調していた.一方で,スライド講義では,講義者は発話しながらスライドの切り替えによって情報を提示していること,学習者の筆記タイミングに個人差が生じることを示唆した.本アプローチは,現実の講義場面における2者の行動のダイナミクスを定量的に示す有用な手法となりうる.

Translated Abstract

The primary objective of this study was to investigate the effects of different visual presentation methods in a mathematical lecture, specifically blackboard vs. slides, on teacher and student behaviors. We recorded behavior metrics, including teacher speech, blackboard writing, slide presentations, and student note-taking. Cross-correlation analysis suggested that (1) in the blackboard class, there was an alternating pattern between teacher speech and writing behaviors, (2) students were more likely to align their note-taking with the teacher's actions in blackboard classes compared to slide classes, and (3) slide presentations occurred for more significant individual variability in note-taking timing and quantity. These findings provide quantitative insights into the relationship between teacher behavior and student note-taking in lecture environments employing blackboard and slides.

References
  • BADGER, R., WHITE, G., SUTHERLAND, P., and HAGGIS, T. (2001) Note perfect: an investigation of how students view taking notes in lectures. System, 29(3):405-417
  • BARTSCH, R. A. and COBERN, K. M. (2003) Effectiveness of PowerPoint presentations in lectures. Computers & Education, 41(1):77-86
  • BEETS, S. D. and LOBINGIER, P. G. (2001) Cyber Dimensions: Pedagogical Techniques: Student Performance and Preferences. Journal of Education for Business, 76(4):231-235
  • BONNER, J. M. and HOLLIDAY, W. G. (2006) How college science students engage in note-taking strategies. Journal of Research in Science Teaching, 43(8):786-818
  • BOYLE, J. R. (2010) Note-Taking Skills of Middle School Students With and Without Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43(6):530-540
  • BOYLE, J. R. and FORCHELLI, G. A. (2014) Differences in the note-taking skills of students with high achievement, average achievement, and learning disabilities. Learning and Individual Differences, 35:9-14
  • BUI, D. C., MYERSON, J., and HALE, S. (2013) Note-taking with computers: Exploring alternative strategies for improved recall. Journal of Educational Psychology, 105(2):299-309
  • LUO, L., KIEWRA, K. A., FLANIGAN, A. E., and PETERANETZ, M. S. (2018) Laptop versus longhand note taking: effects on lecture notes and achievement. Instructional Science, 46:947-971
  • LUO, L., KIEWRA, K. A., and SAMUELSON, L. (2016) Revising lecture notes: how revision, pauses, and partners affect note taking and achievement. Instructional Science, 44:45-67
  • MAEKAWA, K (2003) Corpus of Spontaneous Japanese: its design and evaluation. Proc. of The ISCA & IEEE Workshop on Spontaneous Speech Processing and Recognition, 7-12
  • MUELLER, P. A. and OPPENHEIMER, D. M. (2014) The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking. Psychological Science, 25(6):1159-1168
  • 岡崎泰久, 香月なつ美, 吉川厚 (2014) 板書による授業とスライドによる授業の説明パターンの比較. 電子情報通信学会技術研究報告, 114(285):17-22
  • PEVERLY, S. T., GARNER, J. K., and VEKARIA, P. C. (2014) Both handwriting speed and selective attention are important to lecture note-taking. Reading and Writing, 27:1-30
  • PEVERLY, S. T., VEKARIA, P. C., REDDINGTON, L. A., SUMOWSKI, J. F., JOHNSON, K. R. et al. (2013) The relationship of handwriting speed, working memory, language comprehension and outlines to lecture note-taking and test-taking among college students. Applied Cognitive Psychology, 27(1):115-126
  • 佐藤浩章 (編著) (2017) 講義法――シリーズ大学の教授法2――. 玉川大学出版部, p.110
  • 佐藤敬子, 吉岡昌子, 藤健一 (2023) 板書とスライド講義の違いは学習者の筆記行動にどのような影響をあたえるか. 日本教育工学会第42回大会講演論文集, 441-442
  • STEFANOU, C., HOFFMAN, L., and VIELEE, N. (2008) Note-taking in the college classroom as evidence of generative learning. Learning Environments Research, 11:1-17
  • SZABO, A. and HASTINGS, N. (2000) Using IT in the undergraduate classroom: should we replace the blackboard with PowerPoint? Computers & Education, 35(3):175-187
  • 髙橋均, 中井悠加, 吉岡真梨子, 井上弥 (2017) 大学生のノートテイキングはどのようになされているか? (2) ――スライドを用いた講義における特徴――. 学校教育実践学研究, 23:9-17
  • 渡邊栄治, 尾関孝史, 小濱剛 (2014) e-Learningにおける受講者によるノーティング動作の分析. 電子情報通信学会論文誌D, 97(12):1725-1728
  • 柳沢昌義, 福田沙織 (2008) 黒板とプレゼンテーションソフトによる授業とノートテイキングに関する調査研究. 日本教育工学会研究報告集, 08(5):63-68
  • 柳沢昌義, 岸亜希子 (2008) 黒板・白板・PowerPointの三種の提示メディアの模擬授業による比較研究. 日本教育工学会研究報告集, 08(2):147-154
  • 吉岡昌子, 藤健一 (2019) 大学生の手書き行動を測定する小型装置の開発. 行動分析学研究, 33(2):110-117
  • 吉岡昌子, 藤健一 (2022) 講義の板書行動を測定する小型装置の開発. 行動分析学研究, 36(2):168-174
  • 吉岡昌子, 藤健一, 佐藤敬子 (2020) 大学生による講義のノートテイキングと教員の教授行動の時系列評価――手書き行動の測定装置を用いて――. 行動分析学研究, 35(1):30-41
 
© 2024 一般社団法人日本教育工学会
feedback
Top