日本教育工学会論文誌
Online ISSN : 2189-6453
Print ISSN : 1349-8290
ISSN-L : 1349-8290

この記事には本公開記事があります。本公開記事を参照してください。
引用する場合も本公開記事を引用してください。

ウェアラブルアイトラッカーの映像と対話による熟練保育者の「みえ」の共有
中澤 謙久田 泰広渡部 琢也西原 康行
著者情報
ジャーナル フリー HTML 早期公開

論文ID: 48002

この記事には本公開記事があります。
詳細
Abstract

本研究は,ウェアラブル式アイトラッカー (W-ET) を用いて,熟練保育者の「みえ」を明らかにし,中堅保育者と共有することを目的とした.従来の映像では保育者の視点を完全に再現できない課題に対し,W-ETは保育者が見ている範囲と注視箇所をそのまま記録できるため,より具体的な事象に即してリフレクションを進めることが可能となった.対話リフレクションを通じて熟練保育者が子どもの内面の変化を予測して支援する際に,「二人称視点」,「この場では知り得ない情報」,「遊びの文脈」,「内発的動機付け」の4つの観点に留意していることが明らかになった.W-ETを通して熟練保育者の「みる」が具体的に示されることで,中堅保育者は熟練保育者の「みえ」と自身の「みえ」の違いに気づき,そこから学びを得た.W-ETを用いた対話リフレクションが中堅保育者の「みえ」の枠組みを再構築し,保育実践を省察する能力を高める効果を持つことを示唆された.

Translated Abstract

In this study, a wearable eye tracker (W-ET) is employed to elucidate the gaze ranges of a skilled childcare teacher during childcare practice. In contrast to conventional videos, which cannot fully reproduce the childcare teacher's gaze point, the W-ET can record the area observed by the childcare teacher and the gaze points as they occur. This facilitates reflection based on specific events. The recorded video of the skilled teacher’s gaze ranges is presented to a mid-career childcare teacher to elucidate the knowledge-based reasoning process during a skilled teacher's practice through reflective dialogue. The reflective dialogue shows the articulation process of a skilled teacher and the realization of a mid-career teacher regarding differences in the knowledge-based reasoning process. A skilled teacher highlighted the significance of considering the “second-person perspective,” “information not available in this situation,” “context of play,” and “intrinsic motivation.” She maintained these four perspectives when determining the goals and content of intervention while anticipating a child's internal changes. The complementary relationship of knowledge-based reasoning in a situation is facilitated by an appropriate pair of teachers and the sharing of a specific gaze range of a skilled childcare teacher, as presented by the W-ET.

References
  • Gaudin, C., and Chaliés, S. (2015) Video viewing in teacher education and professional development: A literature review. Educational Research Review, 16:41–67
  • 姫野完治, 生田孝至 (2019) 教師のわざを科学する. 一莖書房, pp57-128
  • 飯野祐樹 (2008) 新任保育者の省察に関する研究.中四国教育学会教育学研究紀要, 54:342-347
  • 生田孝至 (1998) オンゴーイングによる授業認知と教師研究. 日本教育工学会第14回大会講演論文集,:231-232
  • 生田孝至, 姫野完治 (2022) 教師のわざ研究の最前線.一莖書房, pp52-77
  • 生田孝至, 内山渉 (2018) 360°カメラによる授業記録と活用の意義. 岐阜女子大学デジタルアーカイブ研究所テクニカルレポート, 3 (2) :29-34
  • 生田孝至, 内山渉, 林なおみ, 伊藤祐輝, 越村尚貴 (2020) VRオン・ゴーイング法にみる教師の授業認知の特徴~教師に授業はどうみえているのか~.岐阜女子大学デジタルアーカイブ研究所テクニカルレポート, 5 (1) :33-42
  • 石橋美香子, 高橋翠, 野澤祥子 (2020) 保育士の経験年数と視線行動の関連:ウェアラブル型アイトラッカーを用いた検討. 認知科学 27 (4):540-553
  • 厚生労働省 (2019) 子どもを中心に保育の実践を考える−保育所保育指針に基づく保育の質向上に向けた実践事例集−. https://www.mhlw.go.jp/content/000521634.pdf (参照日 2024.05.10)
  • Manson, J. (2021) Learning about noticing, by, and through, noticing, ZDM – Mathematics Education, 53 (1) :231-243
  • McIntyre, N. A., Jarodzka, H. and Klassen, R. M. (2019) Capturing teacher priorities: Using real-world eye-tracking to investigate expert teacher priorities across two cultures. Learning and Instruction, 60 :215–224
  • 溝口綾子 (2009) 新任保育者の保育実践における課題意識と省察に関する研究-保育カンファレンスの分析を通して-. 教材学研究, 20 :235-244
  • 文部科学省 (2008) 幼稚園教育要領解説. フレーベル館,pp.90
  • 中尾綾子 (2022) ウェアラブルカメラ映像を用いた保育実践の共有と相互理解の試み. 修紅短期大学紀要, 42:27-36
  • 中坪史典, 岡花祈一郎, 古賀琢也 (2010) 幼児の協同遊びを育む保育者の実践的思考. 中国四国教育学会 教育学研究ジャーナル, 6:31-39
  • 中澤謙, 久田泰広, 渡部琢也, 西原康行 (2020) 視線計測法を用いた保育者の観察力量を高める方法の開発①−注視の回数, 時間及び働きかけの内容−. 会津大学文化研究センター年報, 26:21-28
  • 西之園晴夫 (1999) 教育実践の研究方法としての教育工学. 日本教育工学雑誌, 23 (2) :67-77
  • 佐伯胖, 刑部育子, 苅宿俊文 (2018) ビデオによるリフレクション入門―実践の多義的創発性を拓く―.東京大学出版会, pp.20-37
  • 志賀智江 (2001) 幼児理解促進のための教師教育に関する研究. 風間書房, pp.108-140
  • Shon, Donald A (1983) The Reflective Practitioner -How Professionals Think in Action. Basic Books, (監訳) 柳澤昌一, 三輪健二 (2001) 専門家の知恵 −反省的実践家は行為しながら考える. ゆみる出版, pp.76-121.
  • 小豆田啓友 (1996) 保育カンファレンスにおける語りとビデオ―ビデオ撮影者の立場から―. 発達, 17 (68) :17-22
  • Stürmer, K., Seidel, T., Mueller, K., Häusler, J. and Cortina, K.S., (2017) What is in the eye of preservice teachers while instructing? An eye-tracking study about attention processes in different teaching situations. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (1) :75-92
  • 杉原隆, 河邉貴子 (2014) 幼児期における運動発達と運動遊びの指導. ミネルヴァ書房, pp.31-44
  • 高橋尚美, 久保寺節子, 鵜飼津也子, 岩崎椀子 (1999) 幼児理解を深めるための園内研究の進め方その1―効果的なビデオ・カンファレンスについて―. 日本保育学会第52回大会研究論文集, :388-389
  • 高濱祐子 (2000) 保育者の熟達化プロセス-経験年数と事例に対する対応-. 発達心理学研究, 11 (3) :200-211
  • Taylor, H.S., McCorkle, L.S., Vestal, A.R. and Wood, C.L. (2021) “I Need You to Show Me:” Coaching Early Childhood Professionals. Early Childhood Education Journal, 50 (3) :503-513
  • 筒井真優美 (2010) アクションリサーチ入門. ライフサポート社, pp39-40
  • Yinger, R.J., (1986) Examining thought in action: A theoretical and methodological critique of research on interactive teaching. Teaching and Teacher Education,2 (3) :263-282
 
© 2024 一般社団法人日本教育工学会
feedback
Top