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クエリ検索: "コスモポリタニズム"
595件中 1-20の結果を表示しています
  • 寺﨑 新一郎, 石井 裕明
    流通研究
    2018年 21 巻 2 号 17-30
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/06/30
    ジャーナル フリー HTML

    人々の社会意識の高まりに伴い,近年,多くの企業でコーズ・リレーテッド・マーケティング(以下,CRM)が採用されている。本研究では,CRMに影響を及ぼす要因として,

    コスモポリタニズム
    を取り上げる。特に,先行研究で明らかにされている特徴から,
    コスモポリタニズム
    の高さとCRMに対する評価が関係している可能性や,国外の支援対象への心理的距離を通じて好ましい訴求内容に違いを生む可能性に注目し,議論を進めた。実験1では,国内を支援対象としたCRMを設定し,
    コスモポリタニズム
    と消費者反応との関係性を探った。実験2と3では,国外を支援対象としたCRMを設定し,
    コスモポリタニズム
    に応じた効果的な訴求内容について,解釈レベル理論に着目して議論した。一連の実験結果からは,
    コスモポリタニズム
    が概してCRMに対する反応と正の関係性にあることに加え,国外を支援対象としたCRMにおいては,
    コスモポリタニズム
    によって生じる解釈レベルの差異に対応した訴求が好ましい評価を導くことが示された。

  • U. ベックのコスモポリタニズム論
    伊藤 美登里
    現代社会学理論研究
    2019年 13 巻 6-18
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/03/09
    ジャーナル オープンアクセス
    本稿はU. ベックの
    コスモポリタニズム
    論の独自性がどこにあり、
    コスモポリタニズム
    を論じるにあたりなぜコスモポリタン化の語を造る必要が彼にはあったのかをベック理論内在的に探ることを目的とする。本稿でいうベックの
    コスモポリタニズム
    論とは、彼が述べるところの(狭義の)
    コスモポリタニズム
    、コスモポリタン化および方法的
    コスモポリタニズム
    を含む理論を指す。コスモポリタン化という造語が主として事実を分析する概念でありながら、部分的に理想を実現する方途としても機能している点に彼の
    コスモポリタニズム
    論の独自性があると本稿は考える。それは彼の再帰的近代化論の論理的帰結でもある。この理論によれば、第二の近代において社会は目的―手段図式によって変革されるよりも、むしろ副次的帰結として変容していく。とすれば、副次的帰結を考量しつつ、世界がコスモポリタン化しつつあるさまを記述することが、彼にとって
    コスモポリタニズム
    へと舵取りするためのもっとも有効な戦略だったのではないか。コスモポリタン化の概念を用いて社会の発展の方向を分析する行為は、彼にとって理論的営為でもあり実践でもあったのではないか。この意味においてコスモポリタン化は彼の
    コスモポリタニズム
    論にとって必要不可欠な概念であり、この点に彼の
    コスモポリタニズム
    論の独自性があるといえよう。
  • 國方 栄二
    西洋古典学研究
    2009年 57 巻 65-77
    発行日: 2009/03/26
    公開日: 2017/05/23
    ジャーナル フリー
    The concept of the modern cosmopolitanism is connected with the ideal of cessation or prevention of wars, as represented in Kant's Toward Perpetual Peace, and it has been claimed that this concept has its origin in ancient Greek philosophy. Martha C. Nussbaum, an American scholar on ancient philosophy as well as on political philosophy, advocates in her article, 'Patriotism and Cosmopolitanism' (Boston Review, 1994), the revaluation of ancient cosmopolitanism as an effective thought for the realization of peace and the protection of human rights across countries' borders. However, she is often criticized for anachronistically importing our enlightenment-derived interpretation into ancient Greek thoughts (cf. Lee Harris, 'The Cosmopolitan Illusion', Policy Review, 2003). Diogenes the Cynic, upon being asked to give the name of his home city, replied 'I am a citizen of the world (cosmoplolites)'. But Cynic cosmopolitanism seems to have been rather negative in that it rejected any ethical obligation. I attempt in this paper to trace cosmopolitanism to its origins, making use of materials from Cynics, early Stoics and Roman writers. My contentions are as follows: 1) Diogenes said that the only true city is that which belongs to cosmos (DL 6, 72). For him no other cities on earth could be genuine. The true city has law just like any other cities, but it is not any such system of rules as adopted in communities on earth. It was rather a system of virtues. 2) Although we know very little about what more Diogenes made of his ideal city, we can at least infer from materials of early Stoics what it was like. The assertion of Epicurean Philodemus(On the Stoics) that Diogenes and Zeno wrote works with the same title, Republic, and that they both had essentially the same opinion, suggests that they actually believed in an ideal city. As to its concrete nature, we know from the criticism of Cassius, a Sceptic, that the ideal city was for Zeno a small community of sages, and this is confirmed for Diogenes too, by relevant passages in Diogenes Laertius. It is thus likely that Diogenes' cosmopolitanism was a negative one, virtually equivalent to anarchism. 3) For Roman philosophers like Plutarch and Epictetus, both Diogenes and Zeno were philanthropists, who treated national origin and location as a matter of secondary importance. It is interesting that they also attributed 'cosmopolitanism' to Socrates. However, Socrates' 'cosmopolitanism' covered too small a part of the world, i. e. Greek world. Hence, their attributions were not exactly correct although they believed that they took Diogenes and Zeno in the right spirit. Thus, such cosmopolitanism as Nussbaum is willing to recognize in ancient world is safely traced to Roman philosophers and their interpretation of Diogenes and Zeno, even though it is difficult to trace it to these two philosophers themselves.
  • 新井田 智幸
    歴史と経済
    2019年 62 巻 1 号 29-37
    発行日: 2019/10/30
    公開日: 2021/10/30
    ジャーナル フリー
  • 板橋 亮平
    法社会学
    2008年 2008 巻 68 号 212-230
    発行日: 2008年
    公開日: 2017/01/31
    ジャーナル オープンアクセス
  • 佐久間 由梨
    アメリカ文学研究
    2013年 49 巻 21-38
    発行日: 2013/03/31
    公開日: 2017/09/29
    ジャーナル フリー
    Alain Locke (1885-1954), a seminal African American intellectual of the early twentieth century, is today best known as a midwife of the Harlem Renaissance and editor of The New Negro (1925). His multi-faceted contributions to the artistic and intellectual landscape of the Harlem Renaissance are widely recognized, but the depth of his philosophy-specially his pragmatism, cosmopolitanism, and multiculturalism-remains underappreciated. This essay aims to fill that gap by examining Locke's philosophical works, arguing that cosmopolitanism is an important philosophical foundation both for Locke and The New Negro. In addition, this essay seeks to provide a detailed account of Locke's relationship with Horace Kallen, another important philosopher of cultural pluralism, and William James, a pragmatist philosopher. Their relationships reveal the way in which Locke's cosmopolitanism builds on the cultural pluralism fostered by these important philosophers. The beginning of this article investigates why Locke's cosmopolitanism has been misunderstood for a long time. One reason is that the term "cosmopolitanism" in the early-to-mid twentieth-century was associated with the ideal of the universal human community, one that requires a person to transcend all particular racial, ethnic, and local differences and divisions. This sense of cosmopolitanism was problematic for African Americans; cosmopolitanism for African Americans meant abandoning their racial differences and assimilating into the dominant group. As a result, at the time when Locke articulated his ideal of cosmopolitanism, he was criticized by other African American artists and critics for espousing cosmopolitanism as an assimilation strategy. However, this was only a partial understanding of Locke's cosmopolitanism. By closely examining his unpublished manuscript "Cosmopolitanism" (1908), this essay reveals that, rather than theorizing cosmopolitanism as a way to assimilation, Locke created what can be called multicultural cosmopolitanism (or critical cosmopolitanism). Locke's cosmopolitanism articulates a vision of a multicultural America, in which ethnic and racial differences are part of a shared national community. Locke's critical cosmopolitanism, in this sense, resonates with Horace Kallen's "cultural pluralism," which rejected the melting pot theory and expectations of conformity during the great wave of European immigration. By juxtaposing Locke with other contemporary multiculturalists in this way, this essay analyzes what is unique about Locke's cosmopolitanism. The latter half of this essay argues that Locke's theory of multicultural cosmopolitanism opens up a new understanding of The New Negro. Traditionally, critics have identified this anthology as a cultural nationalist text that forged a new racial consciousness among African Americans. At the same time, however, the scope of The New Negro is actually far larger. In this anthology, Locke collects a variety of contributions that support his view of multicultural cosmopolitanism. Among the selections in The New Negro, John Matheus's short story "Fog," winner of the 1925 Opportunity prize, is of great importance for this essay. The story foregrounds American cultural pluralism-or what Locke calls a "cosmopolitanism within a nation" and "unity through diversity"-in the context of the modern urban landscape. Describing a variety of immigrants and racial minorities sitting side by side in a single train car, "Fog" represents Locke's multicultural-cosmopolitanism that sought an inter-racial, inter-ethnic, and intercultural communication.
  • 伊藤 恭彦
    政治思想研究
    2010年 10 巻 4-30
    発行日: 2010/05/01
    公開日: 2025/05/24
    ジャーナル フリー
  • 岩田 紀
    社会心理学研究
    1989年 4 巻 1 号 54-63
    発行日: 1989/03/15
    公開日: 2016/11/23
    ジャーナル フリー
    A 24-item scale of cosmopolitanism was developed in which subjects were asked to indicate the degree of agreement or disagreement with each statement on its five-point scale. Scales were administered to 107 Japanese undergraduates including 60 female students and 26 female students at a school of nursing. Factor analysis of their responses produced four factors and they could explain over 80 percent of the total variance. The factors were "low ethnic superiority", "orietation to cross-cultural experiences", "awareness of global communities being bounded together by common fate" and "awareness of needlessness of the nation". Determinants of cosmopolitanism and its four factor scores were investigated including sex and various experiences of cross-cultural contact. According to the results, four variables contributed to the total cosmopolitanism score in a relatively greater degree. Those who had higher cosmopolitanism scores were female and studying a foreign language in addition to their studies in foreign language classes, wached TV programs of overseas affairs more often or had a book or two which describe cultures and life of foreign countries.
  • 『コスモポリタニズムの挑戦─ ─その思想史的考察』 (古賀敬太)
    伊藤 恭彦
    政治思想研究
    2016年 16 巻 278-279
    発行日: 2016/05/01
    公開日: 2025/05/01
    ジャーナル フリー
  • グローバル化時代の新たなオルタナティブとしてのアクチュアリティと困難性
    鈴木 弥香子
    現代社会学理論研究
    2014年 8 巻 55-67
    発行日: 2014年
    公開日: 2020/03/09
    ジャーナル オープンアクセス
    現在、グローバリゼーションの進展によって様々な変容が社会に対して迫られ、多方面で弊害が生じており、それに対してどう対応するかという新たな社会構想を描く必要性が増しているが、その試みはこれまで進展してこなかった。本稿では、新たな構想として
    コスモポリタニズム
    に着目し、それがアクチュアリティを持つ考えであると同時に、実践するにあたってはある困難性を有していることを明らかにする。
    コスモポリタニズム
    は、近年グローバリゼーションの進展に呼応するようにヨーロッパ圏を中心として盛んに議論されている一方で、日本においてはその検討が不十分であるのが現状である。そこで第一に、
    コスモポリタニズム
    の中でも政治的な変革に関連する議論を、「規範的」なものと「記述的」なものに区別し、整理する中で、そのアクチュアリティを明らかにする。第二に、同概念をより具体的な実践として考えるため、政治的な変革に関わる
    コスモポリタニズム
    の議論の多くがコスモポリタンな実践の条件となるグローバルな連帯の存在を自明視、過大評価しているという問題について検討を行う。その中で、連帯を「弱い連帯」と「強い連帯」に分けて考える必要性を提起し、グローバルなレベルでは「弱い連帯」は見られるものの「強い連帯」の構築は困難であることを指摘し、
    コスモポリタニズム
    の実践における困難性を明らかにしながらも、EUにおける金融取引税という事例から新たな可能性についても素描する。
  • ―カント哲学を参考にして―
    野上 玲子
    体育・スポーツ哲学研究
    2017年 39 巻 2 号 109-120
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/05/02
    ジャーナル フリー

    Although the Olympic Games have been holding as the sports festival with a view to promoting a peaceful society, they have ever been boycotted for political reasons and being used of as a means to an act of terrorism. The Olympic Games have opportunities to activate a sense of nationalism hidden in the background of their principle in the age of globalization. The difference between the principle to embody peace and the reality far removed from it is an issue which cannot be ignored. In this paper, we payed attention to cosmopolitanism, which is located comparatively in nationalism, and investigated the peace initiative in the Olympic Games while relating it to the issue of cosmopolitanism based on the idea of universal peace by Kant. The first half of this paper considered the theory of cosmopolitanism and peace by Kant and the second half did the peace initiative of cosmopolitanism in Olympics. The following three points were suggested according to this procedure.

    1.Any participant in the Olympic Games should take part in them as a cosmopolitan who has a sense of belonging to his/her own race or nation.

    2.Any participant as a cosmopolitan, who has the right of hospitality that enables to exchange one other, tries to establish friendly relations with other participants.

    3.Any participant, who has the right of hospitality that imposes restrictions on hostility one other, can drive out participants who did an act of hostility or violence.

  • アブシュ アレクサンダー, 志村 博
    日本文学
    1955年 4 巻 4 号 272-275,301
    発行日: 1955/04/01
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
  • 寺﨑 新一郎
    JSMDレビュー
    2017年 1 巻 1 号 25-32
    発行日: 2017年
    公開日: 2019/10/29
    ジャーナル フリー HTML

    本研究の目的は急速かつ不可逆的なグローバル化に起因する,外国に対する肯定的な消費者態度を社会的同一性理論に基づき整理した上で,消費者行動研究にとって有用な消費者アフィニティ,消費者世界志向,消費者

    コスモポリタニズム
    に焦点を当てレビューすることである。

    レビューの結果,セグメントの特徴,各態度が単独で消費者反応にもたらす効果に関する先行研究が多くみられること,他の理論との複合的な効果や,製品ではなくサービスを対象とした研究は限られていることなどが明らかになった。また,外国に対する肯定的な態度を,否定的なそれと分けて考えるのではなく,統合的に捉えることで,この研究領域に新しい理論的貢献が期待できることが示唆された。

  • 野原 慎司
    経済学論集
    2024年 84 巻 1 号 99-101
    発行日: 2024/03/29
    公開日: 2024/04/08
    ジャーナル フリー
  • —アカデミア支部創設計画をめぐって—
    遠藤 健太
    HISPANICA / HISPÁNICA
    2015年 2015 巻 59 号 105-126
    発行日: 2015年
    公開日: 2016/05/10
    ジャーナル フリー
    1870年代以降、スペイン王立アカデミアによるアルゼンチン支部創設の是非をめぐって展開された「国語論争」は、アルゼンチンの言語の在り方、ひいては同国のナショナル・アイデンティティの在り方をめぐる論争となった。多くの場合、この論争は、既存のスペイン語を純粋な形で保存すべきと唱える「純粋主義」(親アカデミア派)と、アルゼンチン固有の言語を形成すべきと唱える「新国語形成論」(反アカデミア派)との間で展開された論争として、捉えられてきた。本稿では、この捉え方の不備を指摘し、国語論争の実態をより正確に把握するための指標として、「親スペイン」対「反スペイン」、「権威主義」対「民衆主義」、「反
    コスモポリタニズム
    」対「親
    コスモポリタニズム
    」という対立軸を提示する。
  • グローバルな正義の可能性について
    竹村 和也
    法哲学年報
    2004年 2003 巻 141-148,231
    発行日: 2004/10/20
    公開日: 2008/11/17
    ジャーナル フリー
    Severe and extensive poverty persists while there is great and rising affluence today. The question to be asked is, What should we in the rich states do according to the principles of justice
    Arguments about justice in an international society are often divided broadly into two approaches. One is a ‘global justice’ approach which applies principles of liberal justice directly to an international society. The other is a particularist approach which restricts the domain of justice to nations or societies.
    If strict cosmopolitanism, which claims that duties to provide aid applied to all without distinction of nationality is right, then global justice command us to help the poor. Even if it is false, moderate cosmopolitanism is compatible with the global justice. And even if particularist approach is right, particularist approach is compatible with Pogge's theory of global justice.
    He suggests what he calls an institutional understanding of human right. According to this understanding, having human right means any society ought to be organized that all members have secure access to the objects of their human rights. Responsibility for a person's human rights falls on all and only those who participate with this person in the same social system.
    He also suggests that present global order imposes severe poverty on the poor who cannot resist this order. According to Pogge this imposition deprives them of the objects of their most basic rights and it is human rights violation. Then what we must do is to diminish the injustice of the global order through institutional reforms. We must stop thinking about world poverty in terms of helping the poor.
  • コスモポリタニズムの人類学の試み
    リー=ペレス ファビオ
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2015年 2015 巻
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/05/13
    会議録・要旨集 フリー
    本発表の目的は、幼少期からいくつもの異なる社会で異なる文化との接触を繰り返してきた個人のライフ・ストーリーを題材に、彼ら「多文化をさすらう人」が、自らの多文化経験をどのように解釈し、文化の境界を越えて移動し続ける人生にどのような意味付けを与えているのかを、
    コスモポリタニズム
    の人類学という視点から考察することである。
  • On Issues of Cosmopolitanism and Multiculturalism
    ゴロウィナ クセーニヤ
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2015年 2015 巻
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/05/13
    会議録・要旨集 フリー
    本発表は、日本在住のロシア人女性移住者と婚姻関係にある日本人男性に焦点を当て、年齢や職業等を含むバックグラウンドのデータを紹介すると共に、留学等の経験の例が少なくない彼らの生活実践において
    コスモポリタニズム
    がどのように表れ、彼らが多文化共生についてどのような態度を示すかを検証する。
  • ハーヴェィ、マッシーの近著の検討を軸に
    *熊谷 圭知
    日本地理学会発表要旨集
    2015年 2015s 巻 511
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/04/13
    会議録・要旨集 フリー
    報告者は、「場所論と場所の生成」と題した報告を2012年春の地理学会で行い、「場所論再考――グローバル化時代の他者化を越えた地誌のための覚書」(お茶の水地理52、2013年)を著した。本報告の目的は、その後に翻訳が刊行された場所論をめぐる重要な著作、ハーヴェィ『
    コスモポリタニズム
    』(大屋定晴訳、2013年)と、マッシー『空間のために』(森正人訳、2014年)を加えて、場所論を再度検討することである。
  • 『連邦主義とコスモポリタニズム─ ─思想、運動、制度構想』(千葉眞)
    施 光恒
    政治思想研究
    2016年 16 巻 280-281
    発行日: 2016/05/01
    公開日: 2025/05/01
    ジャーナル フリー
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