詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "タブー"
7,236件中 1-20の結果を表示しています
  • 小山 茂
    島しょ医療研究会誌
    2020年 12 巻 22-28
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/01/15
    ジャーナル オープンアクセス
  • 埼玉県秩父郡大滝村の場合
    根笈 美代子
    家政学雑誌
    1980年 31 巻 3 号 202-213
    発行日: 1980/04/20
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
    以上の調査結果を要約すると次のようになる.
    (1)
    タブー
    の禁止形よりみると, 大半が, 「…するな, …しては悪い」「…すると…になる」という形で残っている.
    (2)
    タブー
    がどの程度生活慣習として認められているかについては, 5割近くの人が, 「実践している」と答えた
    タブー
    が, 全体の約3割あり, また, 個人評点が3.0 (最高点6.0の半分) をこえる人が5割近くいる.ということは,
    タブー
    が生活慣習として, 割合に高く受け入れられていることを示している.
    (3) 若年層から高年層になるにつれ, 社会的なものに関わる
    タブー
    への関心が高まっている.
    (4) 生業との関係では, 大滝村の場合, 最も自然との関わりが深い農林業に従事する者 (農林業従事者の人口は減少してきているが) の
    タブー
    への依存度, 肯定度が高い.
    (5) 竹中の全国調査結果と同様に, 「葬式の忌, 死のけがれ」に関するものが, とくに評点が高く, また, 生活内容別には, 食, 衣, 住生活など日常生活に関わるものの評点が高かった.
    (6) 性別には, 月経など女性に関わりの深いものは, とくに大きな差がみられ, 女性のほうが評点が高い. 全体的には, 男女差はみられなかった.また, 地域的には.近接した3部落であったため, 顕著な差はみられず, 大滝全体の傾向であるとみてよいであろう.
    以上であるが, 今後さらに,
    タブー
    をたんなる宗教としてとらえるのではなく, 生活慣習としての
    タブー
    が, 人間生活において, どのような機能を果たしているのかなど考えてゆきたい.さらに, 地域的変化, あるいは生業との関わりについて等々, 研究を重ねてゆきたい.
  • 澤井 敦
    社会学評論
    2002年 53 巻 1 号 118-134
    発行日: 2002/06/30
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    現代社会は死を
    タブー
    視する社会であると度々指摘される.しかしメディアにおいて死が頻繁に話題になるようになり, 死は
    タブー
    から解放されたとする見方もなされている.本稿の目的は, 「死の
    タブー
    からの解放」とは何を意味しているのか, また, 依然として死が
    タブー
    視されているとすれば, それはどのような意味においてなのか, という点を検討し, それを通じて「死の
    タブー
    化」の概念の実質を明確にすることにある.
    本稿ではまず, P.アリエスやG.ゴーラーによる古典的定式化の再検討, および, 死の「公的な不在, 私的な現存」というテーゼの批判的検討を行い, 死の
    タブー
    化という概念の実質的な意味が, 死にゆく者や死別した者との「関係」の忌避という点にあることを明らかにする.そして次に, メディアにおいて流通する, 死をめぐる多様な情報の質的差異について考察し, それらの情報が, ゴーラーのいう「死のポルノグラフィ」としての性質を有すると同時に, 死や死別の受容の仕方を教示する「死のガイドライン」としての性質を有することを確認する.そして最後に, 死の
    タブー
    からの解放という見方は, この「死のガイドライン」としての情報がメディアを通じて流通するという現象を指し示すものであるということ, しかしながら, そうした「解放」にもかかわらず, 死を身に帯びた者との関係の忌避という意味での死の
    タブー
    化は, 依然として存続していくことを指摘する.
  • タブー・中絶・避妊と月経
    池端 祐一朗
    未来共創
    2024年 11 巻 175-201
    発行日: 2024/03/31
    公開日: 2024/08/08
    ジャーナル オープンアクセス
    月経に関する女性の不遇を論じる際、「
    タブー
    」があることはこれまでも論じられてきた。その「
    タブー
    」には宗教と関連づけられて説明されているものも多い。そして、そうした「
    タブー
    」が月経を巡る女性の環境が改善できない要因の一つであるとも指摘されてきた。本稿は、そうした「
    タブー
    」の中でカトリックと関連するものについて、検討したものである。本稿では、まず月経と
    タブー
    が(西方教会を含む)カトリックにおいてどのように論じてきたのかを確認した後(第1 章)、月経コントロールに有用なピルを禁止する要因である中絶(第 2 章)と避妊(第 3 章)の言説が歴史上どのような言説を経てきたのか、月経周期による避妊を認める要因(第 4 章)について検討をする。本稿は、この検討において、①月経の
    タブー
    とカトリックを論じる際、その多くは教会の司祭等の現場の教導職によるものであり、教皇や教皇庁によって一元的に禁じていると言える教説はほぼないこと、②月経コントロールにも有用なピルの使用の禁止の背後には中絶と避妊の言説があるが、そこでは月経自体は特に関心を示されてはいないことを明らかとした
  • 北村 こころ
    日本ジェンダー研究
    2004年 2004 巻 7 号 1-14
    発行日: 2004/09/01
    公開日: 2010/03/17
    ジャーナル フリー
    “The Thousand Skins”, one of the fairy tales collected by Grimm Brothers portrays the fact of an incestuous marriage within a royal family. In the story, a king proposes to his own daughter. In spite of oppositions, the king makes his own daughter as the new queen. His former queen left a will before she died, which said the king had to remarry a woman more beautiful than she was, and whose hair had to be blonde. The king followed his wife's will, and found that his own daughter was the best woman for him to remarry. The former queen's will symbolically expressed the need of sustaining the orthodox royal family structure and more prosperity of the kingdom. It was their own daughter who had proper status, fortune, and welfare
    In the 19th century, people did not accept such story of a king marrying his own daughter as a fairy tale. “The Thousand Skins” was revised by the Grimm Brothers in the 19th century, because of the obvious expression of the “incest taboo”, since the king married his own daughter. The revised story has the king's daughter rejecting her father's proposal, and marrying another king. In the revised version, marriage between the king and his daughter had been eliminated completely. However, the revision made the story lose its true meaning.
    Incestuous marriage in “The Thousand Skins” has a great significance: Incestuous marriage has been prohibited, since it believed to be unhealthy for genetic makeup. But the recent eugenic study reports that the percentage of disabled offspring produced by incestuous marriages is quite low. Hence, there is a theory that suggests humans tend to lose sexual interest in those they nurtured. It means humans recognize their relatives by social interactions, not by biological fact. This theory was presented. by Westermarck in 1891, and had been ignored until Wolf presented his research about infancy marriage among Taiwanese tribes and children brought up in Kibbutz. Wolf employed the Westermarck's theory that introduces the new dimension to view the idea of “incest” itself, and made the Westermarck's theory come to life again.
    “The Thousand Skins” originally tells the story of incestuous marriage among the members of royal families until the modern age. In an aristocratic family, the father does not raise his child. Therefore there is no socially constructed relationship between father and child, and there is no reason to avoid sexual relationship, because they have no such relation as father and daughter.
    However, the notion against the “incest taboo” led the Grimm Brothers to rewrite the story and present the new concept of marriage, which is “marriage for love”. This concept demonstrates that for people to marry they do not need any status nor fortune but only need love. But marriage for love was not socially recognized until the 19th century. To change the concept of marriage, the Grimm Brothers found a way of emphasizing the beauty of women. “The Thousand Skins” is the best example that displays the conceptual change of marriage during the 19th century, and reveals the fact of incestuous marriage.
    Women living in this modern world make a great effort to look physically better in order to reach a marriage for love. They strive to go on a diet because they believe that if they are beautiful, they will have truly happy marriages. Are they victims of the Grimm Brothers?
  • またもうひとつの人格論
    中川 敏
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2008年 2008 巻 C-20
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/05/27
    会議録・要旨集 フリー
    エンデにおいて儀礼の
    タブー
    を破るとさまざまな結果を招くこととなる。治療不可能な傷をおったり、若死したり、災難がふりかかったりする。さらに「姦通をする、盗みをする」もまた、同じ
    タブー
    破りの罰として挙げられる。姦通がまるで天災のように語られるのだ。エンデの文化の持つ一見理解を拒絶するような人格概念を、私達にも理解可能なものとして再提示することが、この発表の目的である。
  • 黒田 学
    栄養と食糧
    1977年 30 巻 5 号 249-258
    発行日: 1977/10/10
    公開日: 2009/11/16
    ジャーナル フリー
    ひとびとの食習慣の形成とそれに伴う栄養摂取上の問題を考えるうえで, 食に関連する
    タブー
    と俗信とを理解する必要があるとの観点に立ち, 宮城県食生活改善推進員実践活動報告会におけるS町T部落の事例発表を契機として, 本研究が企画された。
    1) S町は面積約45km2, 人口7,827, 第1次産業就業者割合約53%の町であるが, 5年前から宅地造成や企業の誘致に努めている。T部落は人口230, 世帯数43のうち42世帯が農業を営んでいる。部落自治会や食生活改善をはじめ, 地域活動は活発に行なわれている。
    2) 昭和50年6月, 部落の住民等22名に対し面接調査を行なったところ, 爪の割れた動物の飼養の
    タブー
    が部落一円に現存するほか, 一部の区域には長ねぎ類の栽培の
    タブー
    もみられた。これらの
    タブー
    は神とかかわったものとして認識されていたが, 摂食には関係がないとされていた。このほか, 戦後になって再燃したこと, およびT部落にのみ限局していたことを明らかにした。
    3) 昭和50年11月, S中学校生徒に対し, すききらいの程度, 日常の喫食頻度, 最近7日間の実喫食回数および自家生産食品の需給状況について, 50品目の食品に関して質問紙調査を実施した。農村地区から通学する228名の回答について, それぞれ95%および99%信頼区間を求め, それとT部落から通学する9名の回答を比較することにより, 全体のなかでのT部落の位置を求めた。自家生産食品の需給状況を除いた3項目の調査をとおして, 頻度等の多い側で有意の偏りがみられた12品目の食品のうち, 5品目は飼養の
    タブーや栽培のタブー
    に関連の深い食品であったが, 逆に頻度等の少ない側で有意の偏りがみられた3品目のなかには,
    タブー
    に関連の深い食品は見当たらなかった。つまり, T部落の中学生は,
    タブー
    に関連の深い食品を, むしろ積極的に好み, かつ, 多くたべていることになることを示した。
  • 大石 久和
    日本原子力学会誌ATOMOΣ
    2022年 64 巻 5 号 251
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/05/10
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 勝又 勇治, 寺野 隆雄
    電気学会論文誌B(電力・エネルギー部門誌)
    2004年 124 巻 6 号 879-889
    発行日: 2004年
    公開日: 2004/09/01
    ジャーナル フリー
    This paper applies Bayesian Optimization Algorithm with Tabu Search (Tabu-BOA) to electric equipments configuration problems in a power plant. Tabu-BOA is a hybrid evolutionary computation algorithm with competent GAs and meta-heuristics. The configuration problems we consider have complex combinatorial properties, therefore, they are hard to formulate and solve via conventional mathematical programming techniques. Using the proposed method, we have solved the following problems. The complexity of the problems are increasing in order: (1) Cost Minimization of electric equipment configuration and the corresponding cabling; (2) Plus the decision of the power plant operation patterns; (3) Plus parallel operation of plural transformers, (4) Plus the change of the supply voltages (high voltage or low voltage) to the electric power load, and (5) Add the other objective, that is, both minimization of the cost and maximization of the surplus power supply.
  • 土田 了輔, 阪元 容昌, 相河 美花
    身体運動文化研究
    2002年 9 巻 1 号 13-24
    発行日: 2002/03/31
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    Sports games have had many prohibitions. For example, three steps with carrying the ball were prohibited in Basketball. In addition, you were not able to touch the net when you attempt to block the opponent's attack in Volleyball.

    These prohibitions were believed to be severe and to be undoubted so that they were called taboos in sports. Taboo was, however, known as a special prohibition among other prohibitions in social anthropology. According to the structuralist analysis in social anthropology, taboos were found in ambiguous boundaries between two or more verbal categories that consist of our perception of the world. These taboos were thought that they were the markers showing some dangers for a society.

    With this character on mind, taboo had a possibility to become a tool of analysis for classifying prohibitions in a sport.

    Therefore, this study attempted to find taboos in soccer for investigating the validity of the tool; taboo. As the results of this study, handling the ball was distinguished from other prohibitions as a taboo. In addition, there were two different kinds of handling and this result was in accordance with the historical study of handling in soccer. One handling was strongly prohibited for distinguishing the role of goalkeeper from the field player. The other was, however, not strongly prohibited, because this handling had permitted as the fair catch.

    This study successfully investigated the validity of taboo as a tool of analysis for classifying prohibitions in sports rules.

  • 黒田 学
    栄養と食糧
    1976年 29 巻 4 号 205-212
    発行日: 1976/07/10
    公開日: 2010/02/22
    ジャーナル フリー
    本研究は, 宮城県内において食に関連する
    タブー
    と俗信が依然として存在するという前提に立ち, 栄養士を情報収集源として横断的調査を実施したものである。
    1) 宮城県内に居住する栄養士435名に対し, 昭和50年4月にアンケート調査を実施した (回報: 23.7%)。
    2) 提供された160件の情報のうち, 食べてはいけない食品については145件, 90.6%であり, そのうち
    タブー
    と判断されるものは113件, 77.9%を占めていた。
    3) 食べてはいけない食品に関する情報を分析したところ, 現在も行なわれているものが73.4%を占めていること, および, 都鄙の別なく県内いたるところに存在していることが判明した。
    4) 獣肉を食べてはいけないとする情報は40件にのぼり, そのうち, 25件は現在も行なわれているものであった。この情報を新旧別等に分析してみると,
    タブー
    を社会内部に保持する力は, 時代の進展とともに減弱する傾向にあることがうかがわれた。
    5) 栄養士からの情報提供状況を分析したところ,
    タブー
    や俗信に関する有用な情報の回報という点では, 地域活動に従事する栄養士がもっとも重要であった。
    たえずご指導を賜わった東北大学医学部公衆衛生学教室鈴木継美教授に深く感謝申しあげる。また, 調査にご協力をいただいた日本栄養士会宮城県支部野口丑松支部長はじめ会員の栄養士各位に厚くお礼申しあげる。
  • 三宅 英一郎, 川崎 清, 東田中 成佳
    日本建築学会計画系論文集
    2000年 65 巻 528 号 253-260
    発行日: 2000/02/28
    公開日: 2017/02/03
    ジャーナル フリー
    This paper aims to clarify, by the survey and its analysis of Shinto shrine festival of local villages community, following two findings, hirst, relation between its festival environment and human action of participants generates schematically generative space composition. To analyze structure of the relation, we introduced a methodological general idea of dialectic between environment, and action which meant tactics between them. Second, analyzing its materials of local history, the Shinto shrine festival generates, by the relation between human action and festival space, symbolicexpression of history of founded time of their villages community, which reapears and expresses the landscape of their native land.
  • 奥谷 巖, 福井 紀行, 風間 克則
    土木計画学研究・論文集
    1996年 13 巻 323-330
    発行日: 1996/08/31
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
    本研究では, マン・スケジューリング問題に対する
    タブー
    探索法 (TABU) の適用方法が示されいる。提案方法は既に発表している遺伝的アルゴリズム (GA) による方法と同様に, 1プロジェクトの複数目標を同時に考慮し得るという特徴を持っている。アローダイヤグラムで表わされた初期スケジュールに対して, 新しい追加アークを示すビット列によって代替スケジュールを表わし, アルゴリズムを適用できるようにしている。局所探索技法であるスワップ操作について3つの方法が検討されているが, そのうちの最良のものを用いればGA法に比べて, より良好なスケジュールを生成し得ることを, ノード数8-88の100個のネットワークの計算例で実証している。
  • *原 章, 井上 仁見, 市村 匠, 高濱 徹行
    会議録・要旨集 フリー
    アントコロニー最適化に基づく探索では,アリエージェント群がフェロモンを介した相互作用により次第に良い解の周辺を集中的に探索し,最終的にある1つの(準)最適解を獲得する.しかし,動的な環境や多目的な問題においては,基本コストの優れた解集合の中から状況に応じて選択できるように,複数の多様な解を提示できることが重要となる.本研究では,多様な解を獲得するため,
    タブー
    探索を導入したアントコロニー最適化法を提案する.本手法では,発見した解を
    タブー
    リストに記憶しながら探索を行い,探索が収束した場合に,解が重複しないように
    タブー
    リストを参照してアリエージェントの行動を変化させる.提案手法を巡回セールスマン問題に対して適用し,形状の異なる複数の準最適解を発見できることを確認した.
  • 坪井 正五郎
    東京人類學會雜誌
    1893年 8 巻 86 号 319-328
    発行日: 1893/05/28
    公開日: 2010/06/28
    ジャーナル フリー
  • 勝又 勇治, 寺野 隆雄
    電気学会論文誌C(電子・情報・システム部門誌)
    2002年 122 巻 3 号 417-424
    発行日: 2002/03/01
    公開日: 2008/12/19
    ジャーナル フリー
    This paper addresses electric equipments configuration problems in a electric power plants. These equipments include ventilators, conveyance devices, electromotive valves, and so on. The problems are intrinsically large-scale combinatorial optimization problems with various constraints. The objective of the problems are to minimize both total cable lengths and their operating costs. These objectives may be contradictious. Furthermore, we would like to have multiple candidate solutions. Thus, to solve them, we must develop novel evolutionary algorithms. In this paper, we apply Bayesian Optimization Algorithm with Tabu search (Tabu-BOA) to the problems. From intensive experiments, the proposed method has shown the effectiveness to practical problems.
  • 山極 寿一
    教育哲学研究
    2018年 117 巻 1-11
    発行日: 2018年
    公開日: 2025/09/30
    ジャーナル フリー
  • —内地留学から学んだこと—
    中本 延良
    日本特別活動学会紀要
    1993年 1 巻 103-109
    発行日: 1993/03/31
    公開日: 2022/03/17
    ジャーナル フリー
  • *加藤 浩介, 坂和 正敏, 大林 和寛
    会議録・要旨集 フリー
    一般に,現実のさまざまな意思決定状況は,多数の変数と制約を含む大規模な数理計画問題として定式化される.問題が大規模になるにつれて探索すべき解の数が飛躍的に増大するので,厳密な最適解を求めることはきわめて困難になる.近年,Glover らが中心となって研究が進められてきた
    タブー
    探索法は,さまざまな最適化問題への適用における良好な結果が報告されている.そこで,本研究では,角型構造をもつ整数計画問題に対して,特殊構造を利用した分解手続きを含む
    タブー
    探索法を提案する.
  • 太田 たまき
    群馬高専レビュー
    2022年 41 巻 69-80
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/04/26
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    This book is about the death of emperor Horikawa(1079-1107). Since "the death of the emperor" is something that ordinary people cannot know, many people pay attention to it. As a result, the feature of this book is defined as "writing the death of the emperor". And the author who wrote it is recognized as "a person who ignores taboos. "
    There were various taboos in the Heian period, and people paid close attention to them. Various taboos are also mentioned in this work. Therefore, if we look at them in detail, we recognize the author was a person of common sense.
    This paper considers the author's motives for writing this work and why the taboo had to be broken.
feedback
Top