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クエリ検索: "屋台"
3,223件中 1-20の結果を表示しています
  • 新規屋台・既存屋台に着目して
    嘉名 光一, 藤本 和男, 赤崎 弘平
    都市計画論文集
    2009年 44.3 巻 397-402
    発行日: 2009/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル オープンアクセス
    呉公園
    屋台
    は、営業場所を道路区域から公園区域に変更し、呉市都市公園条例の適用及び、蔵本通りの
    屋台
    に関する要綱を制定することで新規
    屋台の営業を可能とした全国的にもめずらしい公園屋台
    である。2002年には新規
    屋台
    を公募し、現在はこれまでの中華そば、おでんが主流の既存
    屋台
    とイタリアン、オリジナル料理などの新規
    屋台
    が混在している。本研究では、こうした新旧混在する
    屋台
    の実態とそれにより生まれる街や通りの賑わいの効果について考察することを目的とする。
  • ‐新規屋台・既存屋台に着目して‐
    *嘉名 光一, 藤本 和男, 赤崎 弘平
    都市計画論文集
    2009年 44 巻 67
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/10/30
    会議録・要旨集 フリー
    呉公園
    屋台
    は、営業場所を道路区域から公園区域に変更し、呉市都市公園条例の適用及び、蔵本通りの
    屋台
    に関する要綱を制定することで新規
    屋台の営業を可能とした全国的にもめずらしい公園屋台
    である。2002年には新規
    屋台
    を公募し、現在はこれまでの中華そば、おでんが主流の既存
    屋台
    とイタリアン、オリジナル料理などの新規
    屋台
    が混在している。本研究では、こうした新旧混在する
    屋台
    の実態とそれにより生まれる街や通りの賑わいの効果について考察することを目的とする。
  • ヴィルタマウォン ピチャウット, 南 博文
    人間・環境学会誌
    2022年 24 巻 2 号 9-18
    発行日: 2022/03/30
    公開日: 2024/02/22
    ジャーナル 認証あり

    タイにおいて

    屋台
    は,首都の都市的生活の一部となっており,公的空間の占有は合法的ではないにも関わらず,その存在は市民からはごくノーマルな状況として受容されている。本研究の対象となるノンタブリー埠頭地区は,バンコク市の境界に位置する交通の要衝地点(ハブ)であり,本市の拡大に伴い
    屋台
    業者の進出が見られた場所である。コロナ禍による都市封鎖期間中に,公共での人の集まりの閉鎖や制限を与えるガイドラインは,路上の
    屋台
    業者に直接の影響を及ぼした。本研究は,上記地区内の立地特性の異なる3つのエリアにおいて,2020年の都市封鎖期間中の2回の調査期間(5月から6月,及び8月から9月)で
    屋台
    業者及び利用者の行動と意識の変容を現地観察と質問紙調査法によって調査した。結果からは,1)購買行動のパタンには大きな変化は見られない,2)都市アクターの減少により
    屋台
    業者への経済的ダメージがあった,3)業種や地区の特性によって
    屋台
    の開業形態に弁別的な差異がある,4)異なる年齢層間において
    屋台
    での購買行動と公的な問題に関する態度との関係に統計的に有意な差がある,ことが明らかになった。これらの知見は,これまで不明確であった要因と隠れた相互関係を示すものであり,将来の都市開発の視点にどう寄与するかが議論された。

  • 福岡市と呉市を事例に
    渡辺 直
    都市計画論文集
    2005年 40.3 巻 391-396
    発行日: 2005/10/25
    公開日: 2017/07/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究は、 1990年代半ば以降、公共空間上の
    屋台
    営業に対して施策整備に取り組んだ2市、福岡市ならびに呉市の
    屋台
    政策を、対象事例として取り上げ、公共空間利用の可能性を探る視点から、
    屋台
    政策の背景および方針、ならびに実現された施策内容について比較・分析を行った。両市の
    屋台
    政策比較からは、公共空間利用を図る上で、1)ルールと利用許可をセットで制度整備することの有効性、2)特例化するのではなく、利用機会が公平に用意される制度の必要性、3)「組合」のような受け皿的機能・組織の必要性、の3点が抽出できた。
  • ストリート空間の総合的マネジメントに向けた基礎的調査
    相津 七海, 志摩 憲寿
    都市計画論文集
    2016年 51 巻 3 号 1197-1204
    発行日: 2016/10/25
    公開日: 2016/10/25
    ジャーナル オープンアクセス
    東南アジア諸都市のストリート空間のマネジメントにおいては、「
    屋台
    ・露店vs合理的な空間マネジメント」という対立の構図ではなく、それらが共存した「総合的マネジメント」がとりわけ強く求められる。本研究は、インドネシア・ジョグジャカルタのマリオボロ通りを事例として、
    屋台
    商の置かれた制度的枠組みや社会関係に着目しつつ、
    屋台
    業を通じたストリート空間の利活用を明らかにすることを目的とするものであり、また、ストリート空間の総合的マネジメントに向けた基礎的調査として、その成果を報じるものである。本研究を通じて、制度的枠組みと重層的な社会関係の中で、
    屋台商が屋台
    業を営み、ストリート空間を利活用する姿が明らかになり、また、
    屋台
    商によって創出されるストリート空間の賑わいについても考察した。
  • 石川 仁生, 木下 光, 丸茂 弘幸, 長友 伸介
    都市計画論文集
    2003年 38.3 巻 877-882
    発行日: 2003/10/25
    公開日: 2017/10/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究は西條祭りにおいて、
    屋台
    奉納、
    屋台
    運営の手法、運営基盤としてのコミュニティの三つの観点から祭りの運営形態の分析を通して、その内発的発展の基礎的条件を明らかにするものである。第一に、
    屋台
    の数は過去 20年間の間に伝統的な祭礼を守りながら、約2倍に増加した。第二に経費負担者は部落内の人々が主であるのに対して、
    屋台
    を運行する舁き夫は部落内外の者で構成されている。第三に地域コミュニティは地縁という空間的なまとまりと人的ネットワークという社会的まとまりの二つの性質を有しながら、
    屋台
    数や舁き夫の増加を支える重要な役割を果たしている。
  • 志摩 憲寿
    日本建築学会技術報告集
    2018年 24 巻 58 号 1251-1255
    発行日: 2018/10/20
    公開日: 2018/10/20
    ジャーナル フリー

    How can livable street be created? This is a part of study to answer this question in terms of institutional framework. Through field survey of Malioboro Street, Yogyakarta, the paper aims to clarify the institutional framework for those street vendors running along Malioboro Street, with specific interest in the street vendor’s associations called paguyuban. The conclusion highlights, under the recently altered mayor’s decision, both the city government and the street vendors, which have organized the associations since the late 1980’s, are gradually preparing the institutional framework for collaborative as well as comprehensive street management of Malioboro Street.

  • 中村 航, 古谷 誠章
    日本建築学会計画系論文集
    2011年 76 巻 661 号 583-591
    発行日: 2011/03/30
    公開日: 2011/03/31
    ジャーナル フリー
    There is an “Illegality” on people's activity like hawkers on street. It can be considered coexistence of the spontaneous order as “code” and free behavior without restriction from the law. With that background, Hawker's behavior was analyzed through the comparison with the cases of 4 South-East Asian Cities based on following 3 aims.
    1. To show the effective utilization through a classification of eating activities on the street as an urban public space.
    2. To discover the “code” developed from hawker's relations between themselves as a making spontaneous order with their unspoken agreement.
    3. To obvious the relationship between citie's “code“ and people's behavior.
  • *石川 仁生, 木下 光, 丸茂 弘幸, 長友 伸介
    都市計画論文集
    2003年 38 巻 147
    発行日: 2003年
    公開日: 2003/12/11
    会議録・要旨集 フリー
    本研究は西條祭りにおいて、
    屋台
    奉納、
    屋台
    運営の手法、運営基盤としてのコミュニティの三つの観点から祭りの運営形態の分析を通して、その内発的発展の基礎的条件を明らかにするものである。第一に、
    屋台
    の数は過去20年間の間に伝統的な祭礼を守りながら、約2倍に増加した。第二に経費負担者は部落内の人々が主であるのに対して、
    屋台
    を運行する舁き夫は部落内外の者で構成されている。第三に地域コミュニティは地縁という空間的なまとまりと人的ネットワークという社会的まとまりの二つの性質を有しながら、
    屋台
    数や舁き夫の増加を支える重要な役割を果たしている。
  • 嶋田 暁文
    自治総研
    2013年 39 巻 420 号 43-95
    発行日: 2013年
    公開日: 2022/08/22
    ジャーナル オープンアクセス
  • 福岡市と呉市を事例に
    *渡辺 直
    都市計画論文集
    2005年 40 巻 66
    発行日: 2005年
    公開日: 2005/12/21
    会議録・要旨集 フリー
    本研究は、1990年代半ば以降、公共空間上の
    屋台
    営業に対して施策整備に取り組んだ2市、福岡市ならびに呉市の
    屋台
    政策を、対象事例として取り上げ、公共空間利用の可能性を探る視点から、
    屋台
    政策の背景および方針、ならびに実現された施策内容について比較・分析を行った。 両市の
    屋台
    政策比較からは、公共空間利用を図る上で、1)ルールと利用許可をセットで制度整備することの有効性,2)特例化するのではなく、利用機会が公平に用意される制度の必要性,3)「組合」のような受け皿的機能・組織の必要性、の3点が抽出できた。
  • 視覚・聴覚・エピソードで学ぶ「屋台」方式の提案
    小林 孝子, 宇野 宏幸
    LD研究
    2022年 31 巻 3 号 201-210
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/08/25
    ジャーナル オープンアクセス
    通常学級の授業において,子どもが主体的に漢字学習を行うための「
    屋台
    」型学習の場を設定し,これが漢字書字の学習方略選択に及ぼす影響と漢字書字テストの正答率への効果について検討した。全体的に視覚方略の使用頻度が高く,エピソード方略,聴覚方略の順であった。「
    屋台
    」型学習を行った漢字の正答率は100%(中央値)になるとともに,「
    屋台
    」型学習を行わなかった漢字の正答率も上昇した。漢字の画数とポストテストの正答率との関係をみると,画数が少ない漢字ほど正答率が高い傾向が認められたが,画数と比較して正答率の低い漢字もあった。漢字別の正答率では,プレテストで正答率が低かった文字ほど,ポストテストでの伸び率が高かった。以上から,通常学級の授業で子ども自身が学習方略を選択できる学習の場を提供することは,漢字書字の習得に効果的である可能性が示唆された。
  • 中村 航, 古谷 誠章
    日本建築学会計画系論文集
    2011年 76 巻 662 号 755-762
    発行日: 2011/04/30
    公開日: 2011/07/29
    ジャーナル フリー
    The Coffee Shop called Kopi Tiam in Malaysia is an interesting system of eating house as assembly of hawkers. The independent hawkers with each special meal are assembled by the shop's owner, and the owner provides drink stall and tables for eat. It is similar to Hawker Centre in Singapore or modern food court, but It seems to became a spontaneous system to sustain the quality of foods. The Coffee Shop in Malaysia is analyzed by compared with Hawker Centre in Singapore to clarify the system and know a type of the plan.
  • 孫 大輔, 密山 要用, 守本 陽一
    日本プライマリ・ケア連合学会誌
    2018年 41 巻 3 号 136-139
    発行日: 2018/09/20
    公開日: 2018/09/26
    ジャーナル フリー

    地域志向性ケアの一つのあり方として「モバイル

    屋台
    de健康カフェ」プロジェクトを紹介する.家庭医・医学生である筆者らは,東京の「谷根千」地域と,兵庫県豊岡市でモバイル
    屋台
    による健康生成的なダイアローグを実践した.モバイル
    屋台
    は健康無関心層へのアプローチや多世代がつながる場として,「小規模多機能」な機能を発揮する可能性がある.

  • 嶋田 暁文
    自治総研
    2013年 39 巻 419 号 1-38
    発行日: 2013年
    公開日: 2022/08/22
    ジャーナル オープンアクセス
  • 中里 亮平
    日本民俗学
    2019年 300 巻 154-166
    発行日: 2019/11/30
    公開日: 2023/04/19
    ジャーナル フリー
  • 青森県弘前市「ドテヒロ屋台村」の事例を対象に
    小野 ちれか, 後藤 春彦, 遊佐 敏彦, 山崎 義人
    都市計画論文集
    2009年 44.3 巻 181-186
    発行日: 2009/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル オープンアクセス
    地方自治体の財政は年々圧迫され続けており、地域を取り巻く様々な問題に対し、地方自治体のみでは限界がある。このような状況を受け民間による事業運営への転換など、様々な事業において運営主体のあり方が模索されている。それは、空き店舗の運用においても例外ではない。空洞化により増加する空き地・空き店舗への対策としてチャレンジショップ事業(が挙げられ、その一つとして「
    屋台
    村」といわれる事業モデルがある。この事業は民間企業による運営が特徴の一つとして挙げられるが、その応用例として青森県弘前市の商工会議所による運営の事例が位置付けられる。本稿では、2003-2006年にかけて営業されたドテヒロ
    屋台
    村の事例を対象として、商工会議所による
    屋台
    村の運営及び空き地・空き店舗運用の利点を明らかにする。それにより、中心市街地活性化の主体としての商工会議所の役割とその可能性を提示する。
  • 小久保 慶一
    物理教育
    2009年 57 巻 1 号 50-51
    発行日: 2009/03/06
    公開日: 2017/02/10
    ジャーナル フリー
    溶液の組成などの工夫を行えば-2℃程度の気温の中,シャボン玉を凍らせる事ができることがわかってきた。シャボン膜に出来る結晶の形,その結晶が成長する様子や,凍ったシャボン玉が割れる様子などは神秘的で見る人に感動を与えてくれる。また,凍るシャボン玉が理科部の研究対象としてだけでなく,その研究成果が地域イベントなどへ還元されており地域貢献にもなっている。
  • 「非常設店舗商業」に関する序論的考察
    中村 周作
    人文地理
    1993年 45 巻 2 号 192-205
    発行日: 1993/04/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
  • 1998年以降の中心市街地活性化を目的とした路上空間活用イベントとの関連に着目して
    岡松 道雄, 毛利 洋子, 木方 十根
    日本建築学会計画系論文集
    2017年 82 巻 733 号 745-755
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/03/30
    ジャーナル フリー
     This study focuses on the relaxation of road use regulations following the implementation of the Law on Improvement and Revitalization of City Centers (Chushin-Shigaichi Kasseika Hou) in 1998. Since the law was implemented 18 years ago, events such as open cafes and morning markets have been held on public roadways in regional centers across Japan, allowing for the temporary installation of benches, parasols, and other such furnishings, attracting people, and increasing activity in the areas. This study is divided into three phases: a review of the processes which contributed to a relaxation of the regulations; an analysis of the sociopolitical motivations behind relaxing road use regulations; and an examination of the impact of regulation relaxation on events held on public roadways.

     Since 1998 there has been a shift in focus from using this law to revitalize regional centers to using it to increase activity in metropolitan centers. When the law was initially implemented, there is little evidence that the government had any concrete ideas of how public roadways specifically, could be used; only that there was a need to relax regulations for regional revitalization. With the establishment of the Act on Special Districts for Structural Reform (SDSR, Kouzou-Kaikaku Tokku Hou) in 2002, the government began to collect data on the needs and requests of regional centers. From this information it became clear that the regulations relating to the use of public roadways needed reform. The cabinet ordered the Ministry of Land, Infrastructure, and Transport (MLIT) to ease the regulations of the Road Law (Douro Hou) without changing the law itself. In 2005 MLIT issued a set of guidelines which would allow public roadways to be used for purposes other than transit.

     Also in 2005, the cabinet created an Act for Area Rebirth (Chiiki Saisei Hou) to support regional governments’plans for revitalization. The practice of collecting data, begun with the development of SDSR, had been built upon and improved, while the idea of relaxing road regulation was reinforced with the Act on Special Measures Concerning Urban Renaissance (SMCUR, Toshi Saisei Tokubetsu Sochi Hou), an act intended to help cities recover from the bursting of the economic bubble in the 1990’s. The focus of this act was to help Japanese metropolitan areas remain competitive with other Asian metropolises, such as Shanghai or Singapore. To this end, MLIT recently amended both their guidelines and the Road Law, as of March 2016.

     Our research found that the needs of the organizers had a significant impact on the relaxation of road use laws. Before issuing the 2005 guidelines, MLIT engaged in a rigorous research process, gathering data on 570 existing events before conducting 41 social experiments relating to events held on public roadways, of which 15 were permanently implemented. In more recent years, as the cabinet has focused more on economic recovery and global competitiveness, the use of public roadways in metropolitan areas has become more common. In this way the motivation and procedures to relax road use regulations have improved significantly.

     This increased ease in the processes involved in using public roadways for events, as well as the increase in political motivation to do so, is now effective in the Metropolitan areas. After 18 years, it is the time to rethink how it creates an opportunity for regional centers struggling with the combined issues of depopulation, decreasing birthrate, aging population, and change in industrial structure, to create favorable conditions for their community. By implementing the new civic tools available to them, it may be possible to arrange and customize the use of their public roadways to attract more activity and ultimately, more people.
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