詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "電話"
144,705件中 1-20の結果を表示しています
  • 受信統計と人口動態統計を用いた量的解析
    影山 隆之, 名嘉 幸一
    こころの健康
    1997年 12 巻 2 号 23-32
    発行日: 1997/10/31
    公開日: 2011/03/02
    ジャーナル フリー
    日本の代表的な自殺予防活動である「いのちの
    電話
    」について, 活動が社会的ニーズにどのように応えているかを量的に評価するために,
    電話
    相談統計と人口動態統計を用いる新しい活動評価方法を提案した。全国の「いのちの
    電話
    」が1年間に受信した自殺志向通話件数の, 全国の自殺死亡数に対する率 (1995年) は, 若年者で高く, 年齢を問わず男性より女性で高かった。つまり, 「いのちの
    電話
    」は相対的にみて, 若年者・女性に対して濃密に活動しており, 中高年男性の自殺志向者に対する活動量が少ないことが示唆された。この傾向は, 日本の自殺死亡率・数の性・年齢別傾向と逆であった。さらに, この率が小さい場合には自殺予防効果がほとんど期待できないことを, 理論的に示した。
    以上の結果を, 「いのちの
    電話
    」の活動においてどのように位置づけるべきかについて考察した。
  • 堀井 茂男
    自殺予防と危機介入
    2021年 41 巻 1 号 8-17
    発行日: 2021/03/31
    公開日: 2022/04/04
    ジャーナル フリー
  • 尾崎 乕四郎
    新地理
    1978年 25 巻 4 号 54-63
    発行日: 1978/03/25
    公開日: 2010/02/26
    ジャーナル フリー
    1) Recently the number of the public telephones is increasing remarkably in Japan.
    2) Nippon Telegraph and Telephone Public Corporation is working quite well with its local offices and has decided successfully where to put the new public telephones.
    3) The number of the public telephones is the better indicator than that of the telephones at home to show the development of the city.
    4) Checking the distribution of the public telephones around the railway stations in the cities, we can obviously prove the character of the cities.
    5) “A geographical study on the public telephones” can play one of the basic parts of the science of social studies.
  • 1950年代における鎌倉市の事例
    松尾 浩一郎
    年報社会学論集
    2001年 2001 巻 14 号 114-125
    発行日: 2001/06/05
    公開日: 2010/04/21
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to examine the social condition of the telephone and its users in 1950s. The telephone of today is one of the most common means of communication and forms a universal network, whereas in those days the telephone was still very rare and uncommon. Rapid popularization of the telephone in Japan started from 1960s, so there are two questions: How did the telephone had pass the critical stage in the process of rapid popularization? Who contributed to that popularization by adopting the telephone at the very beginning? To answer these questions, we take the example of Kamakura City, Kanagawa Prefecture in 1950s, and investigate the profile of early users and their ways of using the telephone. The findings of this analysis show social usage of the telephone and development of its network in these periods was reflected in social activity in the local community. In 1950s, the telephone network was growing as a community medium.
  • 益子 清孝
    東北地理
    1972年 24 巻 4 号 214-221
    発行日: 1972年
    公開日: 2010/10/29
    ジャーナル フリー
    This paper examines telephone communication in Akita prefecture as an indication of general advancement and changes in the form and function of social patterns.
    The general theory of telephone communication postulates that the number of telephone calls is the inverse square of the distance between two places and directly proportional to the multiplier of the number of telephones in each place. This phenomenon is found to be true in Akita Prefecture.
    A number of telephone spheres are identified and the relational patterns between spheres is shown. Distinct strata are found to distinguish cities, market towns, and mountain villages. A complicated relationship is found in Yokote Basin where proximity between populated areas intensifies telephone exchanges.
  • 西野 豊
    日本機械学会誌
    2000年 103 巻 985 号 820-821
    発行日: 2000/12/05
    公開日: 2017/06/21
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • ―T-DOSによるケーススタディ―
    瀬戸口 香, 岸 益司, 梅本 春夫
    マーケティングジャーナル
    1981年 1 巻 4 号 51-59
    発行日: 1981/11/20
    公開日: 2024/04/09
    ジャーナル フリー
  • 小幡 重一, 村井 賢, 大内 曉
    日本数学物理学会誌
    1941年 15 巻 1 号 A65-A76
    発行日: 1941/07/20
    公開日: 2010/03/16
    ジャーナル フリー
  • 本多 正喜, 城田 陽, 金子 鈴, 依田 しなえ, 恩田 光代, 高橋 滋
    民族衛生
    1994年 60 巻 1 号 44-55
    発行日: 1994/01/31
    公開日: 2010/06/28
    ジャーナル フリー
    We studied a statistical analysis of client telephone consultations at the Gunma Prefectural Mental Health Center. Consequently, we made clear the following: first-time calls overwhelmingly outnumber second-time calls. Moreover, the total number of calls increase when Mental Health Center publicity is actively implemented. Most calls are from the clients themselves, and more calls are from women than men. Most clients are in their twenties. Most consultations concern mental illness of some sort, but cases of dissatisfaction and/or doubt of the effectiveness of ongoing treatment are also numerous. In many cases anonymity is preferred, and client names and addresses cannot be confirmed. Newspapers, advertisements, and use of the telephone directory appear to be the main source information gathered on the telephone counseling services offered by the Center. According to counselors, providing advice to clients is the most frequently used counseling tactic. Face-to-face counseling services at the center are available, and client introductions to other institutions are also implemented. The length of consultation is typically longer for women than men. These findings suggest that the Mental Health Center is perceived as a special facility for conducting telephone consultations by the citizens of the prefecture.
  • 稲永 幸男
    地理学評論
    1959年 32 巻 3 号 145-161
    発行日: 1959/03/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    A human being has been endeavoring to enlarge the living space and to shorten the time of correspondence. As a means to achieve this purpose we have communication, which always arises at a certain place, alternates and gradually shortens the time of correpondence to zero. In other words, we are accelerating the alternation between areas of human groups and changing the form and function of the construction of each area. And we can see differences both in the alternating and arising of communication according to the areas.
    Now in this study, we are going to divide Japan into areas, 278 planet cities which are municipalized, as model ones, according to the arising of telephone communication. Concerning the way of study we count out quantitative factors such as population, amount of enterprising, number of workers in the second class industry as well as those of the third class and the proceeds of shops. In order to vanish the influence we made a function as follows:
    X0=-1.028+0.091X1+0.0128X2-0.064X3-0.049X4+0.145X5+ε'
    And we also tried the same thing for the qualitative factors such as dwelling planet cities, hotspring cities and important port cities, using the statistical way of measuring. Finally we have divided Japan into 13 areas, from which we have tried to reduce influence caused as mentioned above and have found that the following 13 areas still have their own powers.
    1. Hokkaido area ……………………………0.003 2. Tohoku area ……………………………0.019 3. Northern Kanto area …………………-0.072 4. Eastern Tokai area ……………………0.042 5. Mid11e land of Japan ……………………0.054 6. Middle back side of Japan ……………0.036 7. Chukyo area ………………………………0.049 8. Kinki area ………………………………0.105 9. Sanin area ………………………………-0.067 10. Sanyo area ………………………………0.015 11. Shikoku area ……………………………-0.066 12. Northern Kyushu area ………………0.022 13. Southern Kyusyu area ………………-0.183
    It shows that Kinki area becomes the center, Tokai and Hokuriku higher than average in the power of arising of communication; the power is gradually reducing to below average, as if goes on toward the southern part of Japan, such as Sanyo, Shikoku and Kyushu. In other words the eastern part of Japan is high and the western and southern part low.
    It means that the middle of Japan is regarded as an advanced area, and the south-western part the last one, and the north-eastern part the middle area regarding of telephone-communication.
  • 本多 正喜, 城田 陽子, 金子 鈴, 高橋 滋
    民族衛生
    1995年 61 巻 2 号 115-123
    発行日: 1995年
    公開日: 2011/02/25
    ジャーナル フリー
    We studied 388 cases who have consulted by telephone twice or more, and were selected from records kept at the Gunma Prefectural Mental Health Center since its opening (1986) until March 1993. For many cases, such series of consultations ended after no more than four calls, but 19 cases have lasted over several years or over a hundred calls. The most frequent type was related to mental illness of various sourts; the second most frequent concerned problems of children. Among the first type, many cases had visited psychiatric hospitals or clinics, increasing percentage wise as they passed the stages of their condition; first, anxiety overhaving fallen mentally ill; second, dissatisfaction or doubt about psychiatric treatment; third, anxiety over rehabilitation. Many cases felt completely at a loss over difficulties in finding solutions to their problems even after consulting with mental hospitals, clinics, or other counseling facilities. Cases continually used telephone for a sense of ease and/or familiarity with counselors of the Center. It was suggested that these continuing telephone consultations followed public relations that the Center's services were available without charge, and especially that they were so easily accessible by telephone.
  • 林 豊洋, 黒崎 覚, 金光 昂志
    学術情報処理研究
    2024年 28 巻 1 号 125-136
    発行日: 2024/11/20
    公開日: 2024/11/20
    ジャーナル オープンアクセス

    コミュニケーション手段が多様化している現在においても,

    電話
    は依然として重要な手段として用いられ続けている.九州工業大学においては,戸畑・飯塚・若松の各キャンパスの建屋に
    電話
    網があり,各キャンパスに設置された構内交換機,キャンパス間内線(SIP回線)ならびに外線(公衆
    電話
    網)を組み合わせ,構内
    電話
    を提供している.構内
    電話
    については,維持コストが高額である点,部屋に
    電話
    を設置する想定のシステムであることから,場所に依存しない
    電話
    環境の提供が困難な点をはじめ,多くの課題がある.対して,近年ではIP
    電話
    の技術とSaaSを組み合わせたクラウド
    電話
    システムが提供されており,構内
    電話
    が抱える課題の多くが解消されることが期待される.

    本学においては,クラウドサービスであるMicrosoft 365 A5にて利用可能な

    電話
    システムであるMicrosoft Teams
    電話を用いた構内電話
    の移行について,2022年6月より技術検証や方式の検討を実施し,2024年1月より順次移行を開始した.移行に伴い,管理コストの低減や豊富な機能が利用できる事を重視し,ダイレクトコーリングと呼ばれる公衆
    電話
    網の収容方式に対応した通信事業者を選定した.また,職域や
    電話の利用形態に応じて電話
    番号体系や発着信方式を定義し,窓口等の
    電話
    番号の変更が生じることなく,かつ,従来の構内
    電話
    設備が全廃可能な構成を実現した.

  • 601A型のダイヤルの開発に携わって
    鈴木 利雄, 川治 健一, 関口 理希, 石川 智士, 伊藤 智博, 立花 和宏
    科学・技術研究
    2016年 5 巻 1 号 123-1128
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/07/07
    ジャーナル フリー
    関東大震災をきっかけに固定
    電話
    網の整備のためにダイヤル式
    電話
    機と自動交換機の技術のニーズは生まれ、黒
    電話
    が産声を上げた。終戦を経て高度成長期に黒
    電話
    の完成版600型が世に姿を表した。電電公社がダイヤル自動化100 %を目指す中、日本はオイルショックの狂乱物価に見舞われた。黒
    電話
    の製造コストを下げるため、完成されたと言われた黒
    電話
    600型をさらに改善することを余儀なくされた。山形大学工学部電気工学科を卒業して間もない鈴木を中心として山形県米沢市の田村電機で黒
    電話
    601A型ダイヤル開発が行われた。新しく開発された黒
    電話
    601A型は日本の家庭を
    電話
    で隅々までつないだといっていい。本稿はその開発の状況がいかがなものであったか時代背景とともに書き残すものである。
  • Symposium “What is Public Opinion Survey: Discussion on theReliability of Public Opinion Survey at a Crossroads”
    桶田 敦
    マス・コミュニケーション研究
    2019年 94 巻 3-12
    発行日: 2019/01/31
    公開日: 2019/06/06
    ジャーナル フリー

     A symposium was held on June 23, 2018, entitled “What is Public Opinion

    Survey  Discussion on the Reliability of Public Opinion at a Crossroads” at

    the Spring Research Presentation of the Japan Society for Studies in Journalism

    and Mass Communication.

      In public opinion polls, it is natural that reliability and validity are required

    together with its immediacy. However, although the trial and error is being carried

    out at each research institution about the methodology of such cellular

    phone RDD (Random Digit Dialing) survey, researchers and practitioners of

    related positions will meet together to discuss its reliability and validity. Therefore,

    it is the purpose of this symposium to overview the present situation of

    public opinion surveys, to discuss its reliability and consider its validity, and to

    confirm the concept of “public opinion survey in the present age” at the same

    time.

      Discussions were held at this symposium by three public opinion survey

    practitioners and two researchers. The point of discussion is the current state

    of public opinion survey in the mass media; in particular the basic concepts of

    RDD fixed telephone survey and the problems of RDD phone survey to landlines

    and mobile phones. The issues were then collated. In addition, there was a

    report on conditions for the creation of alternative methods and investigation

    methods conforming to the conditions for post-RDD fixed telephone surveys.

      In response to these reports, important points were identified, stating that

    it is necessary to clearly distinguish between surveys and polls and to handle

    polls appropriately.

  • カバレッジ・エラーとノンレスポンス・エラーへの対応
    松田 映二
    計量国語学
    2018年 31 巻 4 号 299-314
    発行日: 2018/03/20
    公開日: 2019/07/31
    ジャーナル オープンアクセス
    電話
    調査は,公的な名簿や
    電話
    帳を利用して調査対象者を選ぶ方法で始まった.
    電話
    帳に番号を掲載しない人を捕捉できなければ,調査ができず調査結果が偏るから,
    電話
    番号を乱数発生(RDD)させる方法に移行した.携帯
    電話
    番号も対象にして調査をすれば,携帯
    電話
    だけ所持する若年,中年層の多くも捕捉できる.ただし,携帯
    電話
    への調査は,回収率がとても低く,日本においては番号に地理情報が付加されていないという欠点がある.本稿は,
    電話
    法の利用に資する判断材料を提供する.
  • 看護師による電話相談の効果
    細井 千晴, 坂田 英明, 安達 のどか
    小児耳鼻咽喉科
    2008年 29 巻 1 号 56-61
    発行日: 2008年
    公開日: 2012/09/24
    ジャーナル フリー
    耳鼻咽喉科疾患は中耳炎や鼻出血など,小児に多い救急疾患の特徴があり,その対応には専門的な知識が必要である.今回我々は,専門的な知識を要する耳鼻咽喉科に関連した
    電話
    による問い合わせについて,その内容や対応などの現状を調査した.2006年1月から3月において,耳鼻咽喉科疾患に関連した診療時間外の
    電話
    による問い合わせは,81件で全体の8.5%であった.内容は,「異物」「外傷」「鼻出血」に関するものが上位を占めていた.救急外来看護師による院内
    電話
    対応マニュアルに沿った対応の結果,約67.1%が救急受診を回避することができた.症候や疾患の特徴をよく理解した上で,
    電話
    相談により緊急度を判断し,さらに適切な指導を行うことは,(1)保護者の不安の軽減・対処能力への支援,(2)夜間の時間外診療の負担軽減に効果が期待できる,など小児救急医療の抱える問題の解決の一部として,大変意義深いと考えられる.
  • 増井 敏郎
    計測と制御
    1974年 13 巻 8 号 625-630
    発行日: 1974/08/10
    公開日: 2009/11/26
    ジャーナル フリー
  • 正本 順三
    生産管理
    2009年 16 巻 1 号 29-34
    発行日: 2009年
    公開日: 2025/06/08
    ジャーナル フリー

    現在、日本では携帯

    電話
    は1人1台持っている時代である。生活も仕事にも携帯
    電話
    は不可欠な存在となった。携帯
    電話
    端末の誕生、日本の発展、世界の発展について論じた。現在、日本の携帯
    電話
    端末ビジネスは世界で孤立状態にある。それらをふまえて、今後のあり方もあわせてを論じた。

  • 村上(鈴木) 理映, 村上 進亮
    廃棄物資源循環学会誌
    2012年 23 巻 3 号 216-229
    発行日: 2012年
    公開日: 2019/01/16
    ジャーナル フリー
    携帯
    電話
    は,単なる 「通話の道具」 であったところにさまざまな機能が加わって 「便利な多機能ツール」 に発展し,さらに 「おもちゃ」 としての側面も兼ね備えたものに進化した。そのため携帯
    電話
    は,通話機能を使用しなくなった後にも,その他の機能を目的に二次利用され,結果としてデジタルカメラ等の消費財を代替している。このことは,資源利用量の抑制と,使用済み製品の排出抑制につながっている。他方で,携帯
    電話
    等からの資源回収も,資源利用量の抑制につながるが,二次利用すらされぬまま退蔵されている端末も多い。
     そこで,退蔵された小型家電からの効率的な資源回収を目指し,自治体等が小型家電を回収して,認定事業者が資源回収する法制度が検討されている。また,国内外で中古端末や部品リユースのビジネスも徐々に拡大しており,携帯
    電話
    の多機能化は,携帯
    電話
    の3Rに影響を与えているといえるが,不正利用や模造品製造などの課題も残されている。
  • 甚田 桂
    情報通信政策研究
    2020年 4 巻 1 号 187-200
    発行日: 2020/12/01
    公開日: 2021/01/07
    ジャーナル フリー HTML

    第201回通常国会において成立した聴覚障害者等による

    電話
    の利用の円滑化に関する法律は、聴覚障害者等1による
    電話
    の利用の円滑化を図るため、①国等の責務及び総務大臣による基本方針の策定について定めるとともに、②聴覚障害者等の
    電話
    による意思疎通を手話等により仲介する
    電話
    リレーサービスの提供の業務を行う者の指定に関する制度及び当該指定を受けた者の当該業務に要する費用に充てるための交付金に関する制度を創設する等の措置を講ずるものである。

    ①については、聴覚障害者等による

    電話
    の利用の円滑化に当たっては、国等の関係主体が政策的意義を共有し、相互に連携した上で、
    電話
    リレ-サービスの提供を含む措置を総合的に講ずる必要があることから、国、地方公共団体、
    電話
    提供事業者及び国民について、それぞれの役割に応じた責務を課すとともに、
    電話
    リレーサービスの適正かつ確実な提供に加え、音声認識やAI等の技術開発の推進等も含め、聴覚障害者等による
    電話
    の利用の円滑化に資する施策全般についての方針を定める観点から、聴覚障害者等による
    電話
    の利用を円滑化するための施策に関する基本方針の策定について規定するものである。

    ②については、聴覚障害者等による

    電話
    の利用の円滑化を図るためには、
    電話
    リレーサービスの適正かつ確実な提供を実現することが重要であることから、
    電話
    リレーサービスの提供の業務を適正かつ確実に実施できる者を、その申請により、
    電話
    リレーサービス提供機関として指定することができることとし、業務規律及び監督規律に関する規定を整備するとともに、
    電話
    リレーサービスの提供の業務に要する費用に充てるための交付金を、
    電話
    リレーサービス提供機関に対し交付することとし、当該交付金に係る負担金について、
    電話
    提供事業者に納付を義務付ける等の措置を規定するものである。

feedback
Top