手話学研究
Online ISSN : 2187-218X
Print ISSN : 1884-3204
ISSN-L : 1884-3204
15 巻, 1-2 号
選択された号の論文の5件中1~5を表示しています
原著
  • 大杉 豊
    1999 年 15 巻 1-2 号 p. 1-14
    発行日: 1999年
    公開日: 2014/06/23
    ジャーナル フリー
    名詞の指示対象が名詞の前後に現れる{指差し}に寄って何らかの制限を受ける傾向は世界中の手話言語に共通して見られる。しかし、空間のある位置ではなく手話単語の{男}を指差す{指差し/男}は日本手話に特有の表現である。{男}と{指差し/男}のそれぞれを意味論的に、統語論的に分析することで引き算的に{指差し}の言語的な性質が解明される可能性がある。本論は明示的な意味論的分析である。 単独で現われる{{男}はその生起する環境の意味的、統語的、語用的な要因に左右されて、照応的解釈、総称的解釈、存在的解釈のいずれかをとるが、{指差し/男}は常に照応的解釈しか取れない。また、同じ照応的解釈を受ける場合でも、{男}と{指差し/男}の指示対象の限定範囲に差が見られる。{男}の指示対象は先行文脈によって支持される男の人の集合内に限定されるが、{指差し/男}の指示対象は聞き手によって固定可能な、ただ一つの要素しか持たない男の人の集合に限定されるという違いがある。つまり、{男}が特定性、定性、および人数の面で、中立であるのに対して、{指差し/男}は特定性と定性を持ち、人数も単数に限られている。 この一般化より導かれる本論の主張点は、Barwise and Cooper(1981)の論理学的な枠組みにおいて、{男}は限量表現でなく単なる集合表現であるが、{指差し/男}は限量表現であり、その{指差し}の部分は限定詞に相当するということである。
研究ノート
  • −ロチェスター大学における日本手話初級コースデザインとその成果−
    大杉 豊
    1999 年 15 巻 1-2 号 p. 15-28
    発行日: 1999年
    公開日: 2014/06/23
    ジャーナル フリー
    The University of Rochester with its comprehensive undergraduate program in sign language studies and faculty interested in comparative studies of sign languages around the world, was a natural environment for the development of Nihon Shuwa (Japanese Sign Language) curricula. The cross-linguistic interests of the community sparked interest in the learning of this natural sign language and provided the impetus for the offering of Nihon Shuwa for credit at the university for the first time in 1997.The University of Rochester has demonstrated by this pioneering work that Nihon Shuwa is a rich language worthy of serious linguistic inquiry. This paper chronicles the events which led to the development and ultimate establishment of the Nihon Shuwa curricula at the university. Then this paper presents the rationale for such a program of courses and outlines the steps taken to guarantee its successful integration into the course offerings. While the curriculum includes language, culture and literary courses on Nihon Shuwa, the rest of the paper describes the interesting aspects of the processes of developing curricula for the introductory language courses. The benefits of teaching Nihon Shuwa have been more extensive than originally imagined. The dynamics of offering a course where both American and Japanese students participate in learning more about not only Deaf culture and its language, but Japanese culture and its language as well, has resulted in creating an environment of self-awareness, mutual understanding and respect for other cultures and languages. Students have broadened their understanding of their own culture by looking through a different lens at the similarities and differences between American, Japanese and Japanese Deaf cultures. This experience has heightened awareness and appreciation for diversity so needed in this global community.
ミニ特集
学会報告
feedback
Top