手話学研究
Online ISSN : 2187-218X
Print ISSN : 1884-3204
ISSN-L : 1884-3204
16 巻
選択された号の論文の3件中1~3を表示しています
原著
  • −聴者の両親を持つろう児の事例から−
    阿蘇 ふみ子, 武居 渡
    2005 年16 巻 p. 1-11
    発行日: 2005年
    公開日: 2014/06/23
    ジャーナル フリー
    Almost all hearing impaired children are born to hearing parents. Moreover, in Japan since there are few hearing impaired teachers for the hearing impaired in the kindergarten of a school for the hearing impaired, the children acquire sign language with little contact with a native speaker of sign language. Given this, this study longitudinally observed 5 year-old hearing impaired children who were born to hearing parents, and were enrolled in the kindergarten of a school for the hearing impaired and instructed by hearing teachers, to clarify the sign language acquisition process. We videotaped hearing impaired children's free play over half a year, and analyzed the hearing impaired child's sign language utterances. Consequently, the following points became clear. At first, hearing impaired children communicate with gestures different from gestures used by their hearing age peers. Next, the gestures and sign language that a hearing impaired child uses have many features grammatically similar to the sign language used by adult hearing impaired. Lastly, it was clarified that a hearing impaired children elaborate ambiguous input as sign language from their hearing parents or their teachers to be "language", and acquires it as the first language by the hearing impaired children's group power. A review may be required for what should be taught in a school for the hearing impaired for sign language, compared with the sign language acquisition process of a hearing impaired child with a hearing impaired parent based on the findings achieved in this study.
  • Michael W. Morgan
    2005 年16 巻 p. 13-43
    発行日: 2005年
    公開日: 2014/06/23
    ジャーナル フリー
    これまで手話の類型論的研究はごくわずかしかない。これまでの研究は、全言語型論ではなく単独の特徴を中心にした研究である。このことはASLだけではなく、あまり研究されていない日本手話(JSL)についても言える。本稿はG.A.クリモフ(Г.А. Климов)の理論を応用しようと試みたものである。この理論によると、世界の諸言語は全部五つのタイプに属する: 主格・体格言語、能格言語、活格・状態格言語、など。それぞれのタイプは文法上の格役割より30以上の語彙的、形態的、統語的特徴に基づいている。この特徴はすべて意味論上の管理体(すなわちサピアのいわゆる「言語の構造的特質」(structural genius))に起因する。本稿ではこのこれまで典型的にアメリカインディアンの言語に見られる活格・状態格言タイプは、JSLも活格言語として見なすため多くのクリモフの特徴を持っていると論じる。これらのそれぞれの特徴を提示し、JSLデータをこれまで活格・状態格言語と考えられている言語のデータと比較する。本稿の主要な点の一つは、動詞の名刺項(動作主、主語、被動者、近い・遠い目的語、など)との一致と編入の役割を分析して、新しいJSL動詞類型論を提案する。JSLのデータをASL、およびその他の系統的にも地域的にも無関係な手話、並びにJSLが使われる地域に文化的に支配的である日本語と比べる。
特別論文
feedback
Top