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クエリ検索: "ポーター" 鉄道
856件中 1-20の結果を表示しています
  • 椎名 美純, 福田 悦夫
    日本鍼灸良導絡医学会誌
    1985年 14 巻 3 号 8-11
    発行日: 1985/11/01
    公開日: 2011/10/18
    ジャーナル フリー
  • *中島 純三
    經營學論集
    2013年 83 巻
    発行日: 2013年
    公開日: 2019/09/26
    会議録・要旨集 フリー

    アジアは,安い労働力の提供地から,豊かな中産階級を抱える魅力的な内需を有する市場へと変貌してきた。企業にとって,アジアでの拠点を単機能の生産拠点から,より多角的な視点を持つ事業拠点へと変える必要がある。

     ハーバード大学の

    ポーター
    教授らによると,企業の存在意義は長期的に持続可能な形で地域社会を含む広いステークホルダーへ共通価値を創造(Creating Shared Value)することにある。

     日立も,製品の生産,販売,保守などで現地企業と協力するなど,現地で行う活動を広げている。グローバルにガバナンスする真のグローバル企業となり,日立の目指す価値をお客様・パートナーと共に創りあげる努力をする中で,諸々の課題に直面している。グローバルに活躍できる人財の育成・確保,海外で社会インフラを受注するための官民連携,大規模ファイナンスの組成,国内産業集積の維持などである。いずれも試行錯誤中であるが,問題提起しておきたい。

  • 東村 篤
    四日市大学論集
    2019年 31 巻 2 号 211-237
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/05/20
    ジャーナル フリー
  • Adinda Putri Wisman, 玉田 佳大, 広畑 修二, 五味 勝也, 福崎 英一郎, 新間 秀一
    日本醸造協会誌
    2020年 115 巻 5 号 265-271
    発行日: 2020年
    公開日: 2024/02/23
    ジャーナル フリー
    一麴,二酛,三造り,と言われるとおり,日本酒製造において麴造りは最も大切な工程である。筆者らは,GUSレ
    ポーター
    システムを活用した菌糸体可視化法を開発するとともに質量分析イメージングを適用することで,製麴中の麴菌の破精込とグルコース分布との相関について解析を行った。米麴品質を理解するための新たな可視化技術について解説いただいた。
  • - えちぜん鉄道三国芦原線を事例として-
    山﨑 翔史, 中島 伸, 三寺 潤
    日本都市計画学会中部支部研究発表会論文集
    2021年 32 巻 61-64
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/10/05
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    近年の地域
    鉄道
    事業者の厳しい経営状況下において、路線廃止等の議論があるが、多くは利用者数推移など直接的な利用価値が評価軸となっている。しかし地域
    鉄道
    には、車窓風景や
    鉄道
    の走る風景による人々の認知を通じた存在価値的要素が内在しており、現況の評価軸と異なる視点による評価方法を模索することが重要であると考えられる。  本研究では、えちぜん
    鉄道
    三国芦原線を対象に、沿線自治体の都市計画の把握、車窓動画撮影資料による空間分析と利用者の印象的な車窓・沿線風景の把握を目的としたアンケート調査を実施する。車窓・沿線風景の現況と利用者の風景イメージを明らかにした上で、車窓景観が利用者にとって地域
    鉄道
    の重要な視点であることを考察し、今後の地域
    鉄道
    の存在価値検討の基礎的知見を得る。  空間分析では、3種類の景観要素から景観類型Ⅰ〜Ⅶが抽出された。アンケート調査では、利用者の約8割から印象的な車窓・沿線風景要素の回答があり、魅力的な風景要素を有していると言える。以上から、利用者が車窓景観を強く意識していることを示しており、車窓景観による
    鉄道
    と利用者との関係性は、地域
    鉄道
    の存在価値検討における重要な視点だと考えられることが明らかとなった。
  • 事前計画としての戦略、事後的パターンとしての戦略
    網倉 久永
    赤門マネジメント・レビュー
    2009年 8 巻 12 号 701-738
    発行日: 2009/12/25
    公開日: 2018/02/26
    ジャーナル フリー

    経営戦略とは、個別の競争行動の背後にあって、それらに一貫性をもたらすような、企業活動を導くガイドラインやシナリオである。本稿では、ヤマト運輸の宅配便事業およびホンダの北米モーターサイクル事業の二事例の比較検討に基づいて、長期的なシナリオとしての戦略が策定されるプロセスには、計画的策定と創発的形成の二側面があることを議論する。

  • 舘林
    化学と教育
    1991年 39 巻 1 号 107-
    発行日: 1991/02/20
    公開日: 2017/07/13
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • トレンドサーチによる特性の把握
    三寺 潤, 小塚 みすず, 本多 義明
    日本雪工学会誌
    2008年 24 巻 2 号 131-138
    発行日: 2008年
    公開日: 2010/09/17
    ジャーナル フリー
    In this research, the role of local railways in snowfall and depopulated areas is explored, and the fundamental information about these railways is offered. The results are as follows. 1) As a result of Trend Search Analysis, Everydayness, Sightseeing, Local Support, Management and Profitability and Scenery are the five which existed in the target local railway as an image. 2) There is a tendency of demand which respects Local Support in snowfall and depopulated areas, and Scenery and Sightseeing in depopulated areas, and Management and Profitability in snowfall areas. 3) The problems about local railways in snowfall and depopulated areas were shown by the case studies.
  • 石川県奥能登4 市町の事例分析
    青木 卓志
    地域経済学研究
    2024年 45.46 巻 41-53
    発行日: 2024/02/28
    公開日: 2024/03/19
    ジャーナル フリー

    In numerous regional areas in Japan, tourism policies have played an important role for the regional development, which includes the advance of their local economy. The main target of this paper is to analyze how regional tourism policies are implemented in the regions investigated. The target areas of study are constituted of four municipalities in the Oku-Noto area in Ishikawa Prefecture. Ishikawa Prefecture is located by the Japan Sea, and the Oku-Noto area lies in the northern region of Ishikawa. This area does not have a train system (with just one train station at the southern border of the region), but has an airport (Noto Airport) and a freeway (Noto Satoyama Kaido). There are two direct flights between Noto and Haneda, Tokyo, which take about fifty to sixty-five minutes. The freeway connects Kanazawa City, the capital of Ishikawa Prefecture, to the gate city to the Oku-Noto area in about two to two and half hours. From the multiple regression analysis, the train system, which stops only at the entrance of this area, is yet shown to play a valuable role in visiting this area. Especially after the launch of the Hokuriku Shinkansen (bullet train) to Kanazawa in 2015, the number of the visitors to the Oku-Noto area increased, and in 2019 the total number of the visitors rose to around three and half million, as compared to three million in 2014, showing no negative effects of COVID-19. For the increasing visitors to this area is largely attributable to the tourism policies of these Oku-Noto municipalities, the analysis of their budgets for accepting tourists is also conducted. The result indicates, especially from the perspective of the relations between the number of the visitors and the volume of the budgets, two of the aforementioned municipalities have utilized their budgets with relative efficiency, in comparison with the other two municipalities. Moreover since the launch of the Hokuriku Shinkansen in 2015, the efficiency between the two figures above have been relatively better, especially in two of the municipalities. Since 2020 though, the time of rampancy of COVID-19, the negative effects to the regional tourism have been quite severe in all the municipalities analyzed in this paper.

  • ひたちBRTを事例として
    山本 早里, 野濱 ありさ, 前田 萌
    デザイン学研究作品集
    2020年 25 巻 1 号 1_40-1_45
    発行日: 2020/03/31
    公開日: 2020/03/27
    ジャーナル 認証あり
    本研究の目的は、茨城県日立市のバス高速輸送システム(ひたちBRT)のデザインプロセスをケーススタディとし、公共交通のデザインによる地域活性化への寄与を考察することである。我々は、バスおよびバス停のグラフィックデザイン等を担当し、そのためモチーフを探索し、地域のサ
    ポーター
    組織と話し合いをしつつ、最終的なデザインを行った。バスのモチーフは日立市民が誇りにしている事物から選定し、「海」「桜」「日立風流物」「鉱工業」「ポポー」「かみね公園」「海中」「きららの里」「シビックセンター」である。2013年度に2台、2017年度に5台、2018年度に2台のバスが完成した。1台目のみ公募で選ばれたデザインのリ・デザイン、他は我々のオリジナルである。バス停17箇所それぞれのグラフィックもデザインした。市民の身近なモチーフをグラフィックに展開したことにより、市民の愛着が得られることが期待され、地域活性化に寄与することが示唆された。
  • 小出 力, 増井 幸夫
    化学と教育
    1991年 39 巻 1 号 105-107
    発行日: 1991/02/20
    公開日: 2017/07/13
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 衛藤 彬史
    社会情報学
    2019年 7 巻 3 号 53-62
    発行日: 2019/06/30
    公開日: 2019/07/09
    ジャーナル フリー

    多くの中山間地域では,生活する上で自家用車が必要不可欠であり,自身で車を運転することが難しく,身近に同乗を依頼できる相手がいない場合,移動に多大な困難を伴う。地方行政の財源が限られている中,十分な交通手段を地域で確保するためには地域独自の交通サービスを構築する必要がある。住民がドライバーを担い,需要に応じて利用者を送迎する仕組みの導入を模索する地域が増えつつある中,配車の手配や運行管理といった業務を省力化するツールとしてICTの活用に期待が高まっているが,実践例は少ない。

    本稿では,ICTを活用した地域独自の交通サービスを構築し,交通空白地問題を解消ないし軽減している先進的な事例地において,調整役を果たした実務者を対象に聞き取り調査を実施し,どのようにサービスの導入を進めてきたのか,導入過程における技術利用上の課題は何かを明らかにした。導入当初,高齢者を中心としたサービスの利用者にとって(1)決済システムがクレジットカードのみであること,(2)インターネットやアプリの使用が前提となっていることが利用拡大を阻む主な課題としてあったが,システム上の変更に加え,各ドライバーが車内での現金収受に対応することや,近隣住民らが機器を代理で操作する等の協力体制を地域で構築することで克服していることが分かった。

  • リレーションシップ・マネジメントの視点から
    日本経営品質学会誌 オンライン
    2011年 5 巻 1 号 2-18
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/10/14
    ジャーナル フリー
    2008年9月の金融危機を契機に多くの識者が「投資銀行ビジネスモデルの崩壊」を唱えたが、投資銀行のビジネスモデル自体が不明確であるのみならず、ビジネスモデルのどの部分が崩壊の要因であったのかについてもあいまいといわざるを得ない。本稿では、19世紀央に誕生した個人銀行(生成期の投資銀行)と1980年代以降急速に規模の拡大を目指した投資銀行(現代投資銀行)のビジネスモデル、とくに顧客とのリレーションシップ・マネジメントに焦点を当てて比較研究をおこなった。1980年代以降の規制緩和と急速なITの発展を背景に、生成期の投資銀行の強みであった暗黙知をベースとした人的資本が形式知をベースとした金融資本に変質したことが、ビジネスモデルにおける重要な要素である顧客価値の低下をもたらし、それが現代投資銀行ビジネスモデルの崩壊につながった。
  • ファジアーノ岡山を事例として
    谷本 翔平, 氏原 岳人
    都市計画論文集
    2019年 54 巻 3 号 1253-1259
    発行日: 2019/10/25
    公開日: 2019/11/06
    ジャーナル オープンアクセス

    本報告では、スポーツ観戦者に対するMM(Mobility Management)として、Jリーグのファジアーノ岡山の試合観戦者を対象として、自家用車から徒歩や自転車、公共交通などに行動変容させるための複合的な施策を提案し、実施した。その結果、2017年(初年度)は自家用車来場者かつMMに関する本プロジェクトを認知している試合観戦者のうちの10%(全自家用車来場者の7%)が自家用車以外の手段に転換した。転換者の属性は、30代~40代が多く、サ

    ポーター
    歴が長いこと、単独での観戦者である傾向があった。また、手段転換のきっかけとしては「ワンショットTFP」が最も多く挙げられていた。その一方で、二年目には、プロジェクト認知度と手段転換者割合ともに減少しており、継続的な効果につなげるための課題も見えた。

  • 武井 明通
    燃料協会誌
    1939年 18 巻 2 号 129-137
    発行日: 1939年
    公開日: 2011/10/21
    ジャーナル フリー
  • 須山 静夫
    英文学研究
    1984年 61 巻 2 号 378-382
    発行日: 1984/12/01
    公開日: 2017/04/10
    ジャーナル フリー
  • 山下 良平, 石下 諒, 新井 健
    地域学研究
    2012年 42 巻 4 号 977-989
    発行日: 2012年
    公開日: 2013/05/28
    ジャーナル フリー
    Local railway management is facing severe problems in Japan. Especially in rural areas, the number of rail users has decreased since the 1970s not only because of depopulation but also because of rapid motorization. Therefore, many local railway companies have decided to abolish lines that are unprofitable under such difficult conditions. However, although public investment by a municipality is considered indispensable for supporting local railways, research is lacking on the non-market value of local railways as an authority of public investment. It is therefore necessary to clarify certain social situations in relation to the conditions caused with-without and before-after political actions based on a basic policy evaluation. However, this analysis is difficult because local railways as common social capital are highly probable to possess both market and non-market values.
    In this study, we examined the Hitachi Railway System, which was abolished six years ago, and considered the influence of this abolition on factors such as residents' means of transportation, lifestyles and outlooks. To understand these issues, we conducted a questionnaire survey by mail for a part of residents living near the railroads in rural areas in November 2010. The main items in the questionnaire were concerned with 1) individual attributes of respondents, 2) frequency of travel before the abolition of the railway, 3) possible and actual alternate means of transportation, 4) possible and actual increase or decrease in the frequency of outings, 5) possible and actual increase or decrease in compensation for travel, 6) possible and actual perception of the impact of abolition of the railway on the region, and 7) views for and against abolishing the railway before and after its occurrence. The collection rate was 39 percent.
    The results of this study were as follows. First, residents with a driver's license and who used the Hitachi Railway had relatively accurate views about the social situations that resulted from abolishing the railway. For example, their views on the frequency of people's outings and compensation for travel were more accurate than persons who did not possess a driver's license or who did not use the railway. Second, there were gaps in transportation convenience with the introduction of substitute or regular buses, and resident views of punctuality. Approximately 10 percent of the respondents that assumed they would use buses as an alternate means of transportation now use a family car or taxi. Third, the abolition of the railway had impacts on the lifestyles of residents regardless of their previous methods of transportation or use of the railway. This suggests that local railways function as a local symbol. On the basis of these results, a discussion that is not confused by fragmentary information or value judgments is needed to determine whether to continue or abolish a railway.

    JEL Classification: R11
  • 伊藤 かさね, 高井 ろみた, 大嶋 鴻太, 中原 亜莉沙, 布施 佑馬, 森田 修司, 澤井 和彦
    スポーツ産業学研究
    2022年 32 巻 3 号 3_257-3_267
    発行日: 2022/07/01
    公開日: 2022/07/23
    ジャーナル フリー
    In recent years, regional migration has become an important policy theme in Japan from the perspectives of correcting the concentration of population in Tokyo and regional revitalization. Based on the previous studies, not only public policies and institutions but also the “social capital” of the destination region and migrants are considered important to promote migration and support migrants. On the other hand, fans and supporters of community-based professional sports clubs have high social capital, suggesting that they may play a new public role as social public goods. Therefore, the purpose of this study was to examine the use of J. League clubs to promote immigration and support immigrants. Based on interviews with people who have immigrated to rural areas and people involved with J. League clubs, etc., it was considered that the following elements are important to promote and support migration: “community” and “human resources” to connect migrants to local informal networks, and “place” and “content” to expand such opportunities. In particular, the problem is how to procure communities and human resources with “bridging social capital”. On the other hand, it was suggested that supporters of J. League clubs and their communities have bridging social capital, which could be a potential management resource for the development of migration support mechanisms. Based on the above findings and analysis, the authors proposed a “J. League Clubs’ Authorized Welcome Café”, operated in collaboration with J. League Clubs, supporters, and local governments to promote regional migration and support migrants at the “Sports Policy for Japan 2020”, a conference on sports policy conducted by university students held in November 2020. The café will be a “place where anyone can stop by casually”, including not only soccer fans but also local residents and prospective immigrants. If the social capital of J Club supporters can function as a “bridge”, such cafes have the potential to reach a wide range of people. One of the important findings of this study is the potential of J-club fans/supporters to become a management resource for the community when viewed from the perspective of social capital. These findings may be applicable not only to the promotion of migration, but also to the solution of various local issues.
  • 伊藤 江里, 松本 和浩
    日本地域政策研究
    2021年 26 巻 66-73
    発行日: 2021/03/31
    公開日: 2022/02/25
    ジャーナル フリー

    We conducted participant observation, survey of face-to-face interviews and questionnaire, to reveal the system and the problems of a rural foods community. The community was established with 4 categories. 1) promoter (grandma Sayo), 2) core members, 3) support members and 4) visitors. In recent years, many visitors come to the community only to eat low price foods. However, promoter, core and support members hope to enjoy the communication with each other. The community do not have any defined objective and rule how to manage it. Therefore, following 3 factors 1) decide a goal of the activities, 2) establish the situation that the all members can enjoy the activities, 3) establish the situation that the new members easy to join the activities, will be needed to continue the community.

  • 轟 朝幸, 小早川 悟, 金子 雄一郎, 石坂 哲宏, 関根 太郎, 高橋 聖, 長田 哲平, 西内 裕晶, 富永 茂, 稲垣 具志, 川崎 智也
    日本大学理工学部理工学研究所研究ジャーナル
    2017年 2017 巻 138 号 138_17-138_33
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/03/23
    ジャーナル オープンアクセス
    In recent years, many information and data related to transport systems are available, for example traffic counter, traffic detector and electronic toll collection system as road traffic data, smart card data and train/bus operation data for public transportation data, and map information and so on. However, there are also its limitations to use the data especially when the issue contains the needs of data use from several resources, because administrator of transport data is mostly recording at different organizations or transport companies. Therefore, these projects aim to show the possibility of integrating transport data collection system using cloud computing system to improve transport data collection. And this paper shows its applications of the integrated transportation data system for improvements of several transportation issues.
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