詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "大阪電気通信大学高等学校"
11件中 1-11の結果を表示しています
  • 岸本 有生, 島袋 舞子, 兼宗 進
    日本産業技術教育学会誌
    2023年 65 巻 3 号 197-204
    発行日: 2023/09/30
    公開日: 2024/11/28
    ジャーナル オープンアクセス

    新学習指導要領では情報活用能力の育成が重視され,各教科等の学習におけるコンピュータの利活用と共に統計教育についても内容の拡充が行われている。データ分析の学習は授業用に用意されたデータを利用して行われることが多いが,高等学校の工業科の学習内容との接続を考えるとセンサ等の計測データを使用することが考えられる。しかし,センサ計測を取り入れる場合は基板等の計測機器の準備やセンサ値を取得するためのプログラムの作成など,データ分析を行うために事前に理解しておくべき知識が多く,学習に集中して取り組むのは容易ではない。そこで本研究では,オンライン上でデータの整形やグラフ描画等のデータ分析が可能な Connect DB を拡張し,アクセスした端末のセンサ値を取得することで手軽に計測データを用いたデータ分析の学習が行える環境を提案し,授業実践をした。高等学校工学科の 2 年生 30 名を対象に授業実践を行い,授業内で設定した実習課題から,提案環境によって計測・取得した値を用いたデータ分析の授業が可能であることを確認した。

  • — 円運動での学習支援教材の評価 —
    小川 勝史, 田中 宏明, 鄭 聖熹
    計測自動制御学会論文集
    2018年 54 巻 2 号 281-289
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/02/20
    ジャーナル フリー

    In this paper, we have developed an RT educational tool for physics in high school curriculum. Students, who use this tool, can see and feel physical phenomena and theories and they will consider questions by themselves. This system has enough sensors to make every physics experiment possible in a high school curriculum. We designed this sensors-system based on systematized physical quantities which we previously reported. We gave a class to four groups under different conditions. Group-A was with the RT tool, and group-B was traditional classroom learning, and Group-C was with the experiment tool as usual, and Group-D was without display system of the RT educational tool, to confirm visual effect of display. We carried out a questionnaire survey about each class, and tested students' comprehension on the class content. As a result, Group-A with the RT educational tool improved an understanding level and a result of the test together, and statistical significance was confirmed, although limited to a circular motion. Here we report the development and evaluation of RT educational tool for physics.

  • D・H・ロレンス研究
    1993年 1993 巻 3 号 107-111
    発行日: 1993/03/30
    公開日: 2009/08/21
    ジャーナル フリー
  • 漆原 宏丞, 島袋 舞子, 岸本 有生, 本多 佑希, 兼宗 進
    日本情報科教育学会誌
    2023年 16 巻 1 号 5-12
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/05/27
    ジャーナル 認証あり
    2022年度より高等学校で必履修科目である情報Iが始まり,すべての高校生がプログラミングを学ぶことになった.プログラミングは他教科での学習と同様に,「前に学んだ内容を前提とし,新しい内容を学んでいく」といった積み上げ型で学習を進めることが多い.数学や英語では学習順が系統表や学習指導要領等で示されているが,プログラミングの学習順は示されておらず,教員に委ねられており,教科書の説明順で学習を進めているのが現状である.そこで本研究では,高校生が使用する情報Iの教科書に着目し,プログラミングにおける構文要素の学習順の検討を行う.情報Iの教科書13冊を調査した結果,ほとんどの教科書で「変数」,「分岐」,「反復」,「配列」,「関数定義」などの個々の構文要素と「反復と分岐」の入れ子構造が扱われていることがわかった.また,教科書での説明順を調査することで,情報Iにおけるプログラミング学習の系統図を作成した.各構文要素の文法的,意味的な関係性を分析することで,標準的な学習順を明らかにすることができた.
  • 本多 佑希, 岸本 有生, 漆原 宏丞, 島袋 舞子, 兼宗 進
    日本情報科教育学会誌
    2023年 16 巻 1 号 45-55
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/05/27
    ジャーナル 認証あり
    プログラミングの学習において,算数の計算や漢字の書き取りのように類似問題を反復的に練習することは知識の定着に有効と考えられる.しかし,教科書等では紙面のスペースの都合などにより,掲載できる問題数は限られている.そこで,本論文では学校教員がプログラミングの授業で活用できるワークシートを作成できるツールと,このツールの中に自由にインポートして使える問題バンクを提案する.問題バンクはprint,変数,if,forなどの基本要素を学ぶための「基本問題」と,それらの要素を組み合わせた「応用問題」などが多数用意されている.提案するツールを使うと,教員は生徒の理解度に応じてこうした問題バンクから適切に問題を選択して簡単にワークシートを作成できる.また,このワークシートにはWeb上で動作するプログラムの実行環境が埋め込まれているほか,自動正誤判定や生徒の識別,進捗状況管理などの授業利用に適した機能が組み込まれている.
  • 岸本 有生, 本多 佑希, 漆原 宏丞, 島袋 舞子, 兼宗 進
    日本情報科教育学会誌
    2023年 16 巻 1 号 33-43
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/05/27
    ジャーナル 認証あり
    学習指導要領の改定により,高等学校においても「データの活用」の分野が重要視されている.共通教科「情報」においては,情報Iでは基本的なデータ分析について学習し,情報IIでは重回帰分析等の発展的な内容を学習する.その一方,情報IIに対応した教材や授業案が多くないといった課題がある.そこで本研究では,情報IIで扱われる分析手法である重回帰分析に着目し,授業の中で生徒が重回帰分析を行えるデータ分析学習ツールを開発し,その特徴を学習できる授業案を検討した.高等学校では情報IIの授業は実施前だったことから,作成した授業案による実験授業を工学部の大学2年生(N=149)を対象に実施した.事前アンケートと3つの課題,振り返りから学習効果について検証を行った結果,約8割の学生が重回帰分析と散布図行列の特徴を読み取れていることを確認できた.今後は作成した授業資料を公開し,高等学校での利用を進める予定である.
  • ―JAPAN Local Hubの設置・運用―
    *小川 勝史, 上善 恒雄, 鄭 聖熹
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集
    2024年 2024 巻 2P2-T04
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/12/25
    会議録・要旨集 認証あり

    CYBATHLON is an international competition organized by ETH Zurich, Switzerland, that provides an opportunity to promote the development of new assistive technologies useful in daily life, challenging development teams from around the world to work with people with disabilities to develop assistive technologies. In this study, we are participating in the Powered Wheelchair Race (WHL), an electric wheelchair category, as Team OECU RPwheel Project. This paper reports on the findings of the JAPAN Local Hub set up at Osaka Electro-Communication University in the Cybathlon Challenge 2024 held on February 2, 2024, including the preparations and precautions leading up to the event.

  • 本多 佑希, 岸本 有生, 漆原 宏丞, 兼宗 進
    日本情報科教育学会誌
    2021年 14 巻 1 号 29-38
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/06/02
    ジャーナル フリー
    近年,情報社会は急速に発展しており,プログラミング教育の重要性が高まっている.高等学校でも,2022年度からの新課程「情報I」でプログラミングが必修になり,モジュールなどプログラムの構造化が扱われる.本論文では,スマートスピーカーのアプリケーションを開発するプログラミング教材を提案する.生物の分類など,生徒が想像できる身近な例を対象に,オブジェクト指向の継承を用いてスマートスピーカーに与える知識をプログラムする.知識はシソーラスのように階層的な構造であることから,クラス階層を用いて表現することができる.本稿では提案する教材の紹介とともに,高校生のスマートスピーカーのプログラミングの授業と,初学者がオブジェクトの階層構造を用いてプログラミングが行えるかを確認するために実施した大学生の授業について報告する.
  • 小川 勝史, 田中 宏明, 鄭 聖熹
    工学教育
    2016年 64 巻 2 号 2_38-2_43
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/03/31
    ジャーナル フリー
    In this paper, we propose the systematization of physical quantities and the learning tool for physics in high school curriculum. This tool gives students the correlation diagram of physical quantities with button operation on PC. We gave a class about correlations between each physical quantity to four groups under different conditions, and carried out before-and-after comprehension test and questionnaire survey on the lecture content. Group A is an explanation of answers to the test carried out before a class without them, group B is to teach the systematization, group C is to teach it with a learning tool, and group D is to study it by themselves with a learning tool. Here we report the effect on the systematization and learning tool.
  • 小川 勝史, 田中 宏明, 鄭 聖熹
    工学教育
    2016年 64 巻 6 号 6_99-6_104
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/12/07
    ジャーナル フリー
    In this paper, we propose an RT educational tool to support learning frictional phenomenon in a high school curriculum of physics. Students can see and feel physics phenomenon associated with the theory from the tool. This tool calculates a coefficient of friction from directly measurable quantities which are the frictional force and the normal force, and shows their values and a theoretical equation with a liquid crystal display. We gave a class to two groups under different conditions. Group-A is traditional classroom learning, and group-B is with the RT tool. We carried out a questionnaire survey about each class, and tested students’ comprehension on the class content. As a result, Group-B with the RT educational tool improved an understanding level and a result of the test together, and statistical significance was confirmed, although limited to a friction phenomenon.
  • 秋山 好一, 濱 裕光, 松田 稔
    日本音響学会誌
    2000年 56 巻 6 号 418-426
    発行日: 2000/06/01
    公開日: 2017/06/02
    ジャーナル フリー
    楽曲分析の一つとして, 旋律パターンを判別するための手法は旋律を比較する形で発展してきた。その多くの分析手法は目的毎に特異な分析形態をとっているのが普通である。本論文は, 日本の歌謡曲においては伝統的旋律の一つである演歌旋律パターンの類似関係について述べている。その類似関係の評価は旋律パターンのスペクトル傾度空間におけるファジィクラスタリングによって行われる。日本の歌謡曲531曲に適用したクラスタリングでは, 演歌と非演歌の二つのクラスタに大別できた。演歌が集群したクラスタ内の特徴ベクトルから演歌に共通する旋律パターンの特徴を類推する。更に, 旋律パターンのスペクトル傾度と旋律進行のお互いの関連についても議論する。
feedback
Top