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クエリ検索: "差別化戦略"
902件中 1-20の結果を表示しています
  • 政府企業間関係論的視座からの国際比較分析
    米谷 南海
    情報通信学会誌
    2016年 34 巻 1 号 27-40
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/06/17
    ジャーナル フリー
    本論文は、日本、韓国、台湾を事例に、ケーブルテレビ事業者の
    差別化戦略
    がどのように決定されるのかを、政府企業間関係の観点から分析したものである。三か国のケーブルテレビ事業者は同様の技術的発展経緯を辿り、現在では世界有数のケーブルテレビ大国に成長した類似点がある一方、その
    差別化戦略
    と政府企業間関係の密接度には大きな違いがある。分析の結果、ケーブルテレビ事業者の政府企業間関係が密接な日本では、事業者が採算性の低い地域サービスを事業の中心に据えながらも「地域メディア」として市場で生き残ることが可能だったことが判明した。それに対し、政府企業間関係が希薄な韓国と台湾では、ケーブルテレビ事業者の地域性は初期段階で失われてしまい、現在では採算性を重視した通信サービス中心の
    差別化戦略
    を採用するに至っている。ケーブルテレビ事業者の
    差別化戦略
    は国によって多様であるが、そこには政府企業間関係の違いが反映されていることが明らかになった。
  • 白石 弘幸
    情報経営
    2023年 85 巻
    発行日: 2023/06/24
    公開日: 2024/03/04
    会議録・要旨集 フリー
  • 小笠原 亨, 新井 康平, 井上 謙仁
    管理会計学 : ⽇本管理会計学会誌 : 経営管理のための総合雑誌
    2023年 31 巻 1 号 37-53
    発行日: 2023/03/28
    公開日: 2023/03/28
    ジャーナル フリー

    近年,企業の戦略的な行動が財務諸表から統計的に推定可能となり,管理会計の視点からも,それら行動についての理解が深まりつつある.代表的なものとして,コストリーダーシップや差別化といった「ジェネリック戦略」,組織が見えざる資産を有して収益を獲得するための資源である「組織資本」の会計情報からの測定という研究成果がみられた.本研究では,これらの会計情報によって測定された戦略的な行動が中長期的な将来利益にどれだけ影響を与えるのかを実証的に明らかにした.

  • ──組織のエスカレーティング・コミットメント解明に向けて──
    *上小城 伸幸
    經營學論集
    2009年 79 巻
    発行日: 2009年
    公開日: 2019/09/25
    会議録・要旨集 フリー
  • なぜiPhoneは売れなくなったのか?
    *中田 行彦
    経営情報学会 全国研究発表大会要旨集
    2019年 201906 巻 2K1-3
    発行日: 2019/08/31
    公開日: 2019/08/30
    会議録・要旨集 フリー

    アップル社は、iPhoneでスマホというビジネスモデルを創出した。iPhone発売後、アップルの売上は毎年30~50%増加した。しかし、iPhoneの売上が2018年末に前年同期より減少した。なぜiPhoneは売れなくなったのか?その原因を分析した。アップルは、「あこがれの高級ブランド」で「

    差別化戦略
    」を取っている。2018年から有機ELパネルを採用することで状況は一変した。サムスンから有機ELを調達するため、「マルチベンダー」方式を止めてまで「シングルベンダー」方式を取った。デザインが「平板」と期待を裏切った。「ブランド力」以上に「価格」を高くしすぎた。iPhone売上不振の原因は、「
    差別化戦略
    」の失敗と言える。

  • 鈴木 定省
    日本物流学会誌
    2005年 2005 巻 13 号 59-66
    発行日: 2005/05/28
    公開日: 2011/03/14
    ジャーナル フリー
    多様化や変化に対応しながらサプライチェーンにおけるロジスティクスの効率化を維持するため, DFL (DesignFor Logistics) の重要性がますます高まっている.本研究では, DFLの主要な手法の一っとして挙げられる遅延
    差別化戦略
    に関して, サプライチェーンにおいて発生するブルウィップ効果といった観点から, その評価式を導出し, SCMにもたらす影響を定量的に示すとともに, シミュレーションによって評価式の精度と妥当性を検証する.
  • 松島 法明, 松村 敏弘
    社会科学研究
    2010年 61 巻 2 号 67-77
    発行日: 2010/01/27
    公開日: 2021/02/09
    ジャーナル フリー
  • 米山 猛
    ぷらすとす
    2019年 2 巻 18 号 317-318
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/06/25
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 土屋 高康, 國領 二郎, 村井 純
    デザイン学研究
    2017年 64 巻 1 号 1_19-1_28
    発行日: 2017/07/31
    公開日: 2017/09/20
    ジャーナル フリー

     デジタルヘルス市場では,スマートフォンを活用した新サービスの創出が活況である。しかし,市場ではコモディティー化も顕著であり,

    差別化戦略
    は益々重要性を増している。一方,健康に纏わるユーザーの価値観は定量化が難しいだけでなく,サービス価値の判断は競合サービスにも影響を受け変化することから,競合関係とともに捉えることが重要である。そこで本稿は,ユーザーレビューを活用し,テキスト解析と対応分析を駆使することで,
    差別化戦略
    を構築する上での有用な指針を抽出する方法を提示する。分析結果より,ユーザーは、体組成計データ等のグラフ表示や記録・管理機能などの一次的価値(機能そのものによる便益)を重視している傾向の他、睡眠管理や服薬管理などの分野ではコモディティー化を逃れていることが示唆された。よって、分野の特性を的確に捉えた上で差別化要素を検討する重要性などが指針として得られ、本稿で示した方法はデジタルヘルス分野における
    差別化戦略
    の構築に於いて,一助になると考えられる。

  • ―岩手県「ふうせつ花」製品に対する消費選好分析を通じて―
    吉田 貴弘, 中村 哲也, 板垣 啓四郎
    農林業問題研究
    2013年 49 巻 2 号 292-297
    発行日: 2013/09/25
    公開日: 2014/03/14
    ジャーナル フリー
    This study examines the act of creating in Japan soybean products with high added value, based on the results of a questionnaire survey of consumers at Fusetsuka, a soybean product shop in Iwate prefecture. In general, soybean products are delivered on a daily basis and sold at low prices. A great number of soybean shops in Japan offer imported soybeans at prices lower than local soybeans, in or der to maximize their profits. On the other hand, Fusetsuka sells high-added-value products that make use of local soybeans; these products are likely to be offered at prices higher than those delivered daily. In addition, products that use local soybeans can potentially boost their satisfaction of those who buy them. Eventually, it can be said that local soybeans could substantially increase overall demand for high-quality products.
  • 畑村 洋太郎
    精密工学会誌
    2019年 85 巻 6 号 481-484
    発行日: 2019/06/05
    公開日: 2019/06/05
    ジャーナル フリー
  • 三重県における株式会社浅井農園の取り組み
    浅井 雄一郎, 南石 晃明
    農業経営研究
    2019年 57 巻 1 号 36-44
    発行日: 2019/04/25
    公開日: 2020/05/01
    ジャーナル フリー

    Asai Nursery, Inc. has introduced a management development process based on constructing and optimizing a unique agricultural value chain that has lead to the strengthening of its competitive power in greenhouse vegetable management. Under the slogan “A research and development oriented agricultural company dedicated to improving field performance,” our firm researches and develops new varieties, develops new cultivation and management techniques, and implements a highly productive agricultural production process management system. In addition, vertical integration is used for the stable integration of agricultural product development through differentiation strategies. Various joint research and development projects are being carried out in order to actively promote partnerships with non-agricultural companies and to incorporate highly competitive technologies and know-how possessed by companies in different fields. Results are implemented by integrating these projects with the high production management technology of Asai Nursery to improve productivity and profitability.

    In addition, by utilizing the capital strength and financial capabilities of partner companies, we have successfully expanded the scale of business as a group. Two major factors for the evolution and development of the cherry tomato business at Asai Nursery are : “Differentiation Strategy” and “Numerical Management.” An example of a concrete result of the “Differentiation Strategy” is the “cluster-type cherry tomato (Ureshino),” which conveys the product concept to the consumers and leads to its distinction from other products. We also use value chain analysis as an analysis method to build our differentiation strategies. Furthermore, in executing these differentiation strategies, we have set up a management concept for implementing a “Numerical Management” strategy for product quality control.

    With respect to various management items in the production process, the idea that “digitization=visualization” is implemented as much as possible. By working on production management based on common standards, all employees further standardize their work, improving productivity along the way. As a result, productivity of the whole organization is improved. We are promoting the introduction of ICT in cultivation management, labor management, business management, etc. as a tool to realize numerical management, giving many success stories and achievements in the standardization of work and improvement of productivity. Some examples of our use of ICT in “numerical management” include a complex environmental control system introduced for optimizing the cultivation environment in plant growth, and a labor management system that can efficiently and effectively carry out labor management and MBO. In this way, Asai Nursery, has developed a market centered around a “differentiation strategy” and established a reproducible production system by “numerical management” in order to respond to market demand. We are also working to maximize value in order to optimize the value chain, to realize rapid business scale expansion, and to enhance the competitiveness of the group as a whole through partnerships with companies. However, even if there is an excellent vision and management strategy, unless there is an organization capable of executing this vision reliably and promptly, it is impossible to enhance competitiveness and to sustain management development. At Asai Nursery, we focus on the executive ability of our management strategy, emphasizing the development of “human capital,” and are challenging ourselves to build a structure of human capital from employment to education and establishment. Therefore, as an assumed “agricultural personnel image,” it is “human capital” that combines the three elements of “farming,” “business,” and “science.”

    (View PDF for the rest of the abstract.)

  • *中山 有仁, 遠藤 正之
    経営情報学会 全国研究発表大会要旨集
    2018年 2018s 巻 2A-2-6
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/05/31
    会議録・要旨集 フリー
    証券業界では、バブル崩壊後の日本経済や株式市場の停滞、リーマンショックの影響により国内営業部門の不振が続いている。そのため、ここ数年間、合併・吸収、倒産があり、証券会社の数が2008年の322社から2016年には260社まで減少している。
    本報告では、証券会社が生き残っていくための経営戦略について考察する。特に厳しい経営環境にある中堅の証券会社に関して採り上げる。具体的には、藍澤証券、いちよし証券の中堅証券会社に重点を置き、野村證券や大和証券などの大手証券会社と差別化する特色のある戦略を考察していく。
  • 祁 岩
    国際ビジネス研究
    2013年 5 巻 1 号 37-55
    発行日: 2013/04/30
    公開日: 2017/07/02
    ジャーナル フリー
    中国では近年、国有企業改革によって、民営中小企業の役割が重視されるようになっている。中小企業によって生み出された最終製品およびサービスの価値は国民総生産のおよそ60%を占め、都市部における中小企業の雇用比率は80%近くに達している。しかし、一方で、中小企業において、雇用短期化の傾向があり、人材流出による企業内部ノウハウの蓄積不足、人材育成の遅れなど人的資源管理面の問題が浮かび上がっている。ところが、中国民営中小企業の人的資源管理についての研究は少なく、とりわけ、その実証研究はきわめて限られている。さらに、東北地域の民営中小企業の人的資源管理についての研究は皆無に近い。そこで、本論文では、中国東北地域の27社の事例(インタビュー調査)を基礎に中国での市場競争が激化するなか、中国民営中小企業が、いかなる経営戦略のもとに市場での競争優位確立を志向しているのか、そしてこうした経営戦略のもと各企業は市場環境に適応するため、どのような人的資源管理施策を実施しているのかを、それらの内部労働市場の形成状況の調査を通じて考察することを目的としている。分析の結果の要約は以下の4つである。第1に、中国民営中小企業は経営戦略類型によって内部労働市場化の程度が異なる。第2に、中国民営中小企業の内部労働市場化の進む状況は、特定の階層と結び付いている。第3に、同じように積極的に教育訓練を実施していても、離職率に差がある。最後に、中国民営中小企業の発展に伴い、社内人材育成の傾向が強くなる。これらの結果は、中国民営中小企業において、経営戦略と内部労働市場とに強い関係があることを示している。また、中国民営中小企業は、将来の成長を成し遂げるために人的資源管理の諸施策にもっと力を入れるべきであることを示唆する。
  • 林 津瑩
    LEC会計大学院紀要
    2008年 4 巻 123-136
    発行日: 2008/05/20
    公開日: 2018/05/02
    ジャーナル フリー
  • 神代 英昭, 石塚 哉史
    農業市場研究
    2006年 15 巻 2 号 138-143
    発行日: 2006/12/31
    公開日: 2019/12/09
    ジャーナル フリー
    Since the 1990's, the importation of konnnyaku product from China to Japan has been increasing remarkably. For the same period, the comsuption of konnyaku product has been reducing. So, konnyaku manufacturres in Japan gets into managemental trouble, just now. One of the konnyaku manufacturres in Japan starts on the strategy of product differentiation by 'namaimo-hou', the special process for mashing Konnnyaku potate and manufacturing Konnyaku product. While the comsuption of special Konnyaku product -made in 'namaimo-hou- was very low in the past, it has been increasing slowly in the last 10 years. But, actual supply quantity is shorter than the potential demand of its product, owing to imperfection of supplier system. The advanced manugfacturres changes material procurement behavior, and the process for manufacturing product. They can diffferntiate their product from imported one, and one made by other manufacturres in Japan. And, they can sell their product at the profitable price.
  • 木村 雅和
    産学連携学
    2023年 20 巻 1 号 1_30-1_37
    発行日: 2023/12/31
    公開日: 2024/01/30
    ジャーナル フリー

    著者は産学連携学会の第8期,9期の会長を務めさせていただいた.その間の学会の活動,課題,そしてそこから得られるインサイトによる今後の展望について述べる.さらには,個人の産学連携活動の経緯,地域イノベーション・エコシステムの確立を目指した活動,大学経営について概説する.最後に著者が関わっている法人統合・大学再編について,道半ばであるものの,大学再編の意義を中心に説明する.

  • *古田 龍助
    經營學論集
    1990年 60 巻
    発行日: 1990/09/01
    公開日: 2017/08/01
    会議録・要旨集 フリー
  • ― ケーブルインターネット高加入率地域を対象とした事例研究を中心に ―
    米谷 南海
    情報通信政策レビュー
    2014年 9 巻 91-113
    発行日: 2014/11/19
    公開日: 2020/09/05
    ジャーナル フリー
    日本では「地域メディア」サービスの提供がケーブルテレビの主要な社会的役割であるとされてきたが、現在、制度とサービスの両面において、ケーブルテレビが果たしうる社会的役割は必ずしも「地域メディア」に限定されないものとなっている。
    そこで本論文では「地域メディア」機能に重点をおく事業者とそれ以外のサービスをより積極的に展開する事業者との違いが何に起因するか、ケーススタディーを通じて考察した。その結果、両者の違いは、ケーブル事業者とサービスエリアの地域情報化政策や地方自治体との関係性など、政府企業間関係の密接度に起因することが明らかになった。政府企業間関係の密接度が高い場合には、「地域メディア」サービスを十分に提供できるだけの財政支援や地域密着性といったアドバンテージがケーブルテレビ事業者に与えられるが、密接度が低い場合には、採算性の低い「地域メディア」サービスを事業の中核にしながら一定の収益をあげていくには困難が生じるため、事業者は経営方針の変換を迫られる。このように、密接度の濃淡にかかわらず、企業政府間関係がケーブルテレビ事業者のあり方に与える影響は非常に大きいといえる。
  • ミッションマネジメントシステムと経営診断
    三宅 隆之
    日本経営診断学会論集
    2002年 2 巻 24-35
    発行日: 2002/09/30
    公開日: 2010/06/15
    ジャーナル フリー
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