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クエリ検索: "衛星都市"
1,321件中 1-20の結果を表示しています
  • 衛星都市から新都市への展開に関する研究
    *王 飛雪, 中山 徹
    一般社団法人日本家政学会研究発表要旨集
    2006年 58 巻 1Ga-4
    発行日: 2006年
    公開日: 2008/02/28
    会議録・要旨集 フリー
    本研究は、1949年建国以来から2005年までの北京都市計画における都市空間構造の整備過程及び郊外都市開発の情況を明らかにするために、まず、
    衛星都市
    の変遷に対して時期区分を設定すると共に、各期の概要、特徴、問題点を論じ、
    衛星都市
    に関する都市計画の制定の背景を捉える。そして、その内容を踏まえ、
    衛星都市
    から新都市への展開に焦点をあて、新都市の特徴を明らかにする。最後にまとめをし、新都市に関する課題を考察する。
  • 山鹿 誠次
    地理学評論
    1963年 36 巻 3 号 159-168
    発行日: 1963/03/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    日本における
    衛星都市
    の性格・類型およびそのような性格の生じた要因について分析し,さらに
    衛星都市
    群の形成とその発達要因について考究した結果,次のような結論を得た。
    (1)
    衛星都市
    は巨大都市の周辺にあつて,巨大都市と密接な関係をもつて発達し,巨大都市の機能の一部を分担する中小都市である. (2)
    衛星都市
    の性格は大都市と地方都市のいずれとも異なり,その複合性・半独立性をもつ。しかしその中には,従属型・半独立型・複合型などいくつかの類型がある. (3)
    衛星都市
    性格形成の要因としては住宅・工業・学園など大都市機能の遠心的拡大によつて,大都市的性格が付与され,一方既存都市の変質や母市からの隔離によつて半独立性が要求され,この二つが複合した性格をおびるに至つたためである. (4) 日本の三大
    衛星都市
    群を対比すると,大阪中心のものが最も早く発達し,東京中心のものがこれにっいで,第2次大戦の影響を強くあらわし,名古屋中心のものは近年発展しつつある。このような差異には,三大都市圏における諸種の地理的条件が反映している。
  • 山鹿 誠次
    新地理
    1952年 1 巻 1 号 21-26
    発行日: 1952/04/01
    公開日: 2010/02/26
    ジャーナル フリー
  • 山鹿 誠次
    地理学評論
    1952年 25 巻 2 号 72-79
    発行日: 1952/02/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    The writer tried to study the characteristics of the satellite cities from the view point of the 'development of a city, and gave any example to Matsudo city in Chiba prefecture.
    Matsudo has developed as a ferry-town, station-town and a port-town on the river of Edo, and then became the commercial and political center of its vicinity. By the expansion of Tokyo, Matsudo came to be joined with the residential districts, and turned into a satellite city of Tokyo.
    In accordance with the change of the city functions, Matsudo had several different forms as follows.
    City Functions City Forms
    1st period station-town in a line along the road.
    2nd period local center town occupying the low-land between
    Edo river and the railway.
    3rd period satellite city extending to the east of the
    railway.
  • 田中 重光
    都市計画論文集
    2002年 37 巻 505-510
    発行日: 2002/10/25
    公開日: 2017/11/07
    ジャーナル オープンアクセス
    本計画は、1946年の春に中華民国政府の蒋介石によって策定された。本計画の特徴は、母都市と地方都市による
    衛星都市
    計画構想が基礎となっていた。研究の成果を以下に記すと、第一は、
    衛星都市
    は、環状緑地帯による都市の拡大抑制策が図られていた。第二は、母都市と
    衛星都市
    間の幹線道路網は、母都市から伸びる放射状道路とダブル・リング構想によって形成されていた。第三は、
    衛星都市
    構想は、社会組織の集団構成とその統制制度を都市計画に導入し、これらが都市構造と公共施設計画のあり方を提示し、さらに、都市形式の基本モデルをも示していた。
  • *田中 重光
    都市計画論文集
    2002年 37 巻 85_1-III
    発行日: 2002年
    公開日: 2002/10/29
    会議録・要旨集 フリー
    本計画は、1946年の春に中華民国政府の蒋介石によって策定された。本計画の特徴は、母都市と地方都市による
    衛星都市
    計画構想が基礎となっていた。研究の成果を以下に記すと、第一は、
    衛星都市
    は、環状緑地帯による都市の拡大抑制策が図られていた。第二は、母都市と
    衛星都市
    間の幹線道路網は、母都市から伸びる放射状道路とダブル・リング構想によって形成されていた。第三は、
    衛星都市
    構想は、社会組織の集団構成とその統制制度を都市計画に導入し、これらが都市構造と公共施設計画のあり方を提示し、さらに、都市形式の基本モデルをも示していた。
  • 吉田 創
    JSMDレビュー
    2017年 1 巻 1 号 19-24
    発行日: 2017年
    公開日: 2019/10/29
    ジャーナル フリー HTML

    都市間競争における商業論の分析枠組みとしてCox et al.(1965)の「都市に奉仕する産業」「都市を形成する産業」モデル,都市経済学では移出ベース理論が既存研究として挙げられる。

    衛星都市
    の労働者は雇用圏である大都市に立地する産業(企業)へ通勤してきたが,以上のCox et al.のモデルおよび都市経済学の理論では都市間の産業移転を中心に議論されており,産業従事者を消費者としたうえでの「消費者の買い物出向に伴う所得の移転」については議論されてこなかった。同時に,労働による所得と消費の循環も都市間で発生するために大都市を中心に所得が偏在することになる。そこで,
    衛星都市
    内商業の活性化のために地元資本型企業主導による小売業の発展により
    衛星都市
    内部で事業所得の循環,雇用および消費支出の増加を図り,
    衛星都市
    の内生的発展を促すことが必要不可欠であると考え,商業論の観点から新たに都市間競争の枠組みの分析を試みた。

  • -衛星都市から新都市への展開に関する研究-
    王 飛雪, 中山 徹
    日本建築学会計画系論文集
    2008年 73 巻 629 号 1521-1528
    発行日: 2008/07/30
    公開日: 2009/09/30
    ジャーナル フリー
    This study focuses on the change in the system from the transition of satellite cities to the new cities. And in the Beijing city planning (2005), the three principal new cities, YIZHUANG/TONGZHOU/SHUNYI, are recognized as the eastern development belt. Through the analysis of their development plan, the difference between satellite cities and new cities is examined. Finally, the summary is given.
  • 加藤 研二, 熊倉 俊郎, 松本 昌二, 佐野 可寸志
    環境システム研究
    1998年 26 巻 711-717
    発行日: 1998/10/15
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
    Theoretical and empirical studies have analyzed the problem of metropolitan land use or urban form which reduces traffic volume or travel energy use, but have never take into account the urban environment such as heat island, wind, and pollution dispersion. This paper applies a traditional traffic planning model and a regional atmospheric circulation model for the Niigata metropolitan area. Then, traffic vehicle-kilometer, temperature and wind are assessed for the three kinds of hypothetical urban forms: high-density monocentric, concentrated suburban dispersion, and concentrated decentralization (multi-function-polis). The paper concludes that the urban forms of concentrated decentralization induces the least environmental loads both of traffic and heat, balancing the trade-off relationship between traffic and heat factors.
  • 山中 均之, 田中 正郎
    マーケティングジャーナル
    1982年 2 巻 2 号 45-54
    発行日: 1982/05/20
    公開日: 2024/04/09
    ジャーナル フリー
  • 柴垣 寛
    土木学会論文集
    1998年 1998 巻 583 号 1-12
    発行日: 1998/01/20
    公開日: 2010/08/24
    ジャーナル フリー
    本研究は首都圏における通勤鉄道の開発に際して, その採算性に大きく影響を与える定住人口の予測を数量的に求めるために, 都心への通勤時間や, そのほかの要因について重回帰分析法によって解析をおこなったこれらの要因を用いると, 沿線の都市の人口の推移が実際の変化とよく適合し予測が可能となった. これを応用することによって通勤鉄道の採算性を向上するための方策として, 通勤鉄道は線形の改良や速度向上などによって都心への到達時間の短縮をはかれば, 沿線居住人口の増加と利用客の増加の程度を数量的に予測されるようになって, 通勤鉄道の採算性に寄与することを数量的に確かめられるようになった.
  • 明石 修, 菊池 輝, 福井 賢一郎, 北村 隆一
    都市計画論文集
    2003年 38.3 巻 385-390
    発行日: 2003/10/25
    公開日: 2017/10/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究は,人々の生活行動に主眼をおいた,京阪神都市圏の郊外化における都市構造変化を分析している.まず,1970年以降,京阪神都市圏において,どのような都市構造の変化が見られたのかを明らかにするために,人口や世帯,就業情報などの変数を用いて,動的な都市分類を行った.次に,都市構造や人々の移動パタンの違いに着目し,分類した都市類型間の階層関係の分析を行った.分析の結果からは,郊外化により確かに都市圏は拡散化したが,都心域の求心力自体が弱まったことだけが原因とは言い切れないことが言える.
  • *矢嶋 巌
    日本地理学会発表要旨集
    2010年 2010s 巻 S1203
    発行日: 2010年
    公開日: 2010/06/10
    会議録・要旨集 フリー
     大阪市を中心とする大阪都市圏では、第二次大戦前から私鉄沿線を中心に都市化が進展して、
    衛星都市
    が成立していたとされる。大阪市に隣接した町村では、明治末期から昭和初期にかけて大阪市による市外給水により水道が敷設された場合もあるが、多くの
    衛星都市
    では第二次大戦前から戦後にかけて水道が創設された。これらの主な
    衛星都市
    が位置する大阪平野は、年間降水量が比較的少ない瀬戸内側の気候区に位置している。淀川の支流や中小河川のほとんどは、流量が少ないうえにその季節変化が大きく、しかも古くからの農業開発の進展で既存水利の制約が大きかった。こうした状況から、これらの
    衛星都市
    の水道事業では水道水源を河川の表流水に求めることが困難であったことも要因となり、水道水源を井戸水や伏流水に求めた場合が多かったものと考えられる。
     大阪府の河内・和泉地方や兵庫県の阪神地方の
    衛星都市
    においては、大阪府営水道や阪神上水道市町村組合(現阪神水道企業団)といった水道用水供給事業が第二次大戦前に計画、着工され、一部では第二次大戦中から給水が開始され、水道水源として利用された。しかし、高度経済成長期における人口急増にともなう大幅な水需要増大時に、こうした水道用水供給事業の給水対象に含まれていないために水道用水の供給を受けられなかったり、供給対象に含まれてはいても水道用水供給事業の施設能力の不足から増大する需要に供給が追いつかない状態となるなどして、水道水源が不足した水道事業が大阪都市圏の
    衛星都市
    にみられた。
     一方、近代以降の大阪市を中心とした都市化の進展で、本来は居住に適さない低湿な土地へも市街地化の波がおよんだ。大阪都市圏の主な
    衛星都市
    が位置する大阪平野では、近代から現代にかけて淀川本流や支流による水害がたびたび発生した。第二次大戦後には内水氾濫も多発した。そのため、淀川本流や支流では、近代工法によるさまざまな治水工事がなされてきた。水害がきっかけとなり、第二次大戦前の淀川支流においてダムの建設が計画されたものの着工には至らなかったケースもある。
     高度経済成長期に水道水源が著しく不足した水道事業を有する
    衛星都市
    において、第二次大戦後の水害発生がきっかけとなり淀川支流において治水目的のダム開発が企図され、目的に利水(水道用水)が加えられたケースがある。ダム建設予定地となった地域では、建設計画が明るみに出ると反対運動が起こり、ダム建設は大幅に遅れた。そのため、水道事業ではさまざまな方法で水道水源を確保するなどして、増大する水需要に対応した。
     発表においては、高度経済成長期の人口増加による水需要の増大に対し、開発予定となったダムを水源として水道施設の整備を図ろうとしたものの、ダム建設が遅れたために水道事業が水道水源確保のための対応に追われた大阪都市圏の
    衛星都市
    を事例として取り上げ、水道水源という視点を中心にしてダムと流域について検討する。
  • 徐 培〓, 斎藤 光格
    人文地理
    1994年 46 巻 6 号 642-657
    発行日: 1994/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
  • 大都市圏研究における衛星都市再考の試み
    藤井 正
    人文地理
    1981年 33 巻 1 号 62-77
    発行日: 1981/02/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    This paper proposes to reconsider the significance of the cities arround metropolises, above all that of the concept of satellite city in the study of metropolitan areas.
    First of all, the characteristics of 412 units are examined in the factor analysis. These units consist of wards, cities, towns, and villages in Osaka, Kyoto, Hyogo, Nara, and Wakayama prefectures, and the eastern part of Okayama and Tottori prefectures. 44 variables are selected for the factor analysis. After the analysis has been completed, 4 factors are created as the results. Using the scores of these 4 factors, the units are classified in the next place. Fig. 1 shows the results that are got from these analyses.
    There are, however, some units which we cannot yet include to or exclude from Keihanshin Metropolitan Area. Then the flows of commuters and students are analyzed (Fig. 2). This analysis elucidates a part of the functional region structures of the metropolitan area. After these analyses, the extent and structure of Keihanshin Metropolitan Area are judged as Fig. 3. As the cores of it, there are Higashi ward of Osaka, Ikuta ward of Kobe and so on. Arround these cores, there exist the units classified into suburb and transitional zone to suburb. In them there are some cities recognized as the industrial centers. Besides they are central places in the metropolitan area. Himeji, Wakayama, and Nara, locating at the edge of the metropolitan area, belong to the model type. Sakai, Higashiosaka and Amagsaki, surrounding Osaka indicate higher score in the suburb, so these three cities also have the characteristics like industrial center.
    Untill now, cities arround the metropolis have been studied in the sense of expansion of residental area in Japan. Accordingly satllite city have also meant domitory city in which commuters to metropolis live. In America, however, satellite city means industrial suburb in the original sense. Then on the base of the satellite city concept by R.E. Murphy, I want to think about the above mentioned cities in Keihanshin Metropolitan Area according to the concept that satellite city is a industrial center and a central place. In the Keihanshin Metropolitan Area, the cities of this type are Himeji, Wakayaula and Nara. Sakai, Higashiosaka and Amagasaki are the near type to them. It is these cities that are very important as base points of urbanization and central places in the metropolitan area. Without the study of these cities, the synthesis between the study of urbanization and that of functional region in the metropolitan area would not be accomplished.
  • 山鹿 誠次
    地理学評論
    1951年 24 巻 8 号 283-289
    発行日: 1951/08/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    Urawa, has been and is the capital of Saitanla, Prefectre, but lately it became to be joined, with the residental district of Tokyo in accordance with the expansion, of the latter.
    Consequently, Urawa got to hold double role as the local city and the suburban district of metropolis Tokyo. This is one of the chief characteristics, that are held by most satellite cities around the metropolis.
    In this paper, the writer tried to analyse some of such characteristics of Urawa, in several municipal functions, political, economical and cultural as well as of communication, comparing them with those of other local cities in Kwanto, district.
  • 山鹿 誠次
    地理学評論
    1951年 24 巻 2 号 53-59
    発行日: 1951/02/10
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    The writer has investigated some characteristics of Urawa City (Saitama prefecture) as one of the satellite cities that develop around the metropolis Tokyo. The results may be summarized as follows;…
    1. Urawa has been a small local town untilrecent years, but lately it became rapidly to be joind with the res dental district of Tokyo, in accordance with its expansion. By the destruction of Tokyo in this war, the population of Urawa increased snore rapidly.
    2. The citizens of Urawa are closely tied together with Tokyo ha their daily life, majority of there working, shopping and amusing themselves there.
  • 帝都復興計画から首都圏整備法改正まで
    村上 善明, 秋田 典子
    都市計画論文集
    2023年 58 巻 3 号 921-928
    発行日: 2023/10/25
    公開日: 2023/10/25
    ジャーナル オープンアクセス

    1930~60年代、わが国の大都市圏では、都市の成長抑制を目的とした緑地帯計画がたびたび策定され、首都圏では東京における「環状緑地帯計画」が知られている。本研究は、当時、東京と同様の人口増加に直面していた、横浜市域における緑地帯計画の変遷と、東京の環状緑地帯計画との関係性や調整の過程と成果を明らかにすることを目的とするものである。  研究の結果、横浜における緑地帯計画は、当初、東京の環状緑地帯の拡張として策定されたが、その後、横浜市が独自の計画に発展させていたことが明らかとなった。また、首都圏基本計画が横浜市に持ち込まれた際は、横浜市の計画と首都圏基本計画で調整が行われ、調整の成果として両者の合意に基づく緑地計画が構想されていたことが明らかとなった。

  • 上海市郊外ニュータウンを事例として
    李 昂
    都市計画報告集
    2013年 12 巻 2 号 72-77
    発行日: 2013/09/10
    公開日: 2022/07/01
    研究報告書・技術報告書 フリー

    中国における都市化が急速な発展時期に入り,ニュータウンの建設は,最も顕著な都市開発現象となった。本稿は,中国の最も代表的なニュータウンである上海市郊外ニュータウンを事例として,中国ニュータウンの交通体系の課題を明らかにすることを目的とする。まず,上海市ニュータウンの開発経緯,すなわち「

    衛星都市
    」段階,「一城九鎮」段階及び「郊外ニュータウン」段階を顧みる。次に,交通システムと深く関わりのある人口・就業,建設用地及び産業区間配置の現状及びそれぞれの問題を分析する。最後に,中国における急速な発展段階にあるニュータウンにおける都市間交通,ニュータウン-都市中心部間交通,ニュータウン内部交通による構成された交通体系の整備課題について考察する。

  • 金 貞淑
    日本保健科学学会誌
    2006年 9 巻 3 号 155-163
    発行日: 2006/12/25
    公開日: 2017/10/27
    ジャーナル フリー
    本研究は,今後の韓国の高齢者福祉サービスに関する基盤整備の手掛かりを得ることをねらいに,韓国の最近の統計資料を基礎に,人口学的な地域特性と高齢者福祉サービスの供給量の関係を明らかにすることを目的とした。地域類型化は韓国234基礎自治体を対象とした。地域は,人口,高齢化率,世帯当たり人口を用い,クラスター分析で分類した。人口学的な地域特性と高齢者福祉サービス(高齢者生活福祉施設,ホームヘルプサービス,デイサービス,実費デイサービス,ショートスティサービス)の関連性は,t-test,一元配置分散分析,多重比較,ノンパラメトリック法,Mann-Whitney's U-test, Kruskal-Wallis testで解析した。統計解析の結果,前記3指標を基礎とする韓国の地域は「中規模都市・農村地域」(「過疎地・農村地域」と「中規模都市」を含む)と「大都市地域」(「大都市」と「巨大首都圏
    衛星都市
    」を含む)に区分できた。ただし,韓国の高齢者福祉サービスの供給量は人口学的な地域特性を適切に反映していないことが明らかになった。本論文では,以上の結果を基礎に,今後の韓国の地域社会福祉計画における人口学的特性を考慮した高齢者福祉サービス基盤整備と計画のあり方について論じた。
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