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  • 入江 さやか, 西 久美子
    放送研究と調査
    2019年 69 巻 2 号 38-47
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/03/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
    2018年9月6日に発生した「平成30年北海道胆振(いぶり)東部地震」では、北海道のほぼ全域の電力供給が止まり、最大で約295万世帯が停電した。テレビの視聴が困難な状況になったほか、電話の通話やインターネット接続などにも影響が出た。NHKでは、地震発生当日のメディア利用動向を把握するため、北海道全域でインターネット調査を実施した。 ■地震発生当日に利用できた端末・機器は「ラジオ」が多く、「テレビ」は68%が利用できなかった。スマートフォン・タブレット端末によるインターネット通信は、発生直後から未明(午前6時ごろまで)は40%が利用できたが、その後20%台まで下がった。 ■地震に関する情報を得るのに利用したメディアは、発生直後から未明(午前6時ごろまで)は、「ラジオ(NHK)」が多かったが、午前中から夜間にかけて徐々に下がり、その一方で「家族・友人から聞いて」が多くなった。 ■利用者が多かった「ラジオ」については、NHK・民放ともに「情報が信頼できるから」「欲しい情報が得られると思ったから」などコンテンツへの評価も高いが、「他になかったから」「電力やバッテリーの消費を節約するため」という回答も目立った。 ■知りたい情報の種類によって、ラジオやポータルサイトやアプリ、ソーシャルメディアなどを使い分けている様子がうかがえた。 ■今後の大規模災害に備え、災害時のメディアの機能確保と被災者の情報ニーズに応える情報発信の強化が求められる。
  • 木村 忠正
    マス・コミュニケーション研究
    2018年 93 巻 43-60
    発行日: 2018/07/31
    公開日: 2018/10/13
    ジャーナル フリー

     People’s activities on the Internet are becoming digitized, and substantive

    analysis methodologies such as quantitative content analysis and network analysis

    are developing rapidly. Meanwhile, they cultural anthropology is methodologically

    characterized as essentially qualitative, with ethnography at their core.

    How can cultural anthropology approach our online activities and our lives in

    general with the Internet as a component through the method of ethnography?

    It is necessary to fundamentally revisit the conventional methodology built on

    the premise of the analog age with regard to ethnography in the context of the

    cyberspace field.

      Accordingly, cultural anthropologists who are interested in Internet studies

    and communications researchers who engage in an ethnographic approach have

    accumulated diverse developments in methodological discussions surrounding

    online ethnography, virtual ethnography, digital anthropology, and so on.

      Based on the author’s awareness of these issues and the developments in

    scientific discussions, has been proposed hybrid ethnography. The aim of this

    paper is to clarify the methodological subject of media studies pertaining to the

    digital network age based on the research the author conducted in online public

    opinion as part of the larger framework of the changes in ethnographical

    approaches, while attempting to propose concrete arguments on the methodology

    of hybrid ethnography by presenting research examples that include the

    elements of: 1. quantitative content analysis, 2. data structure analysis( various

    methods of multivariate analysis), and 3.( social) network analysis.

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