詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "自然体験活動推進協議会"
31件中 1-20の結果を表示しています
  • ―ベテラン指導者についての事例的研究―
    土方 圭
    野外教育研究
    2013年 16 巻 2 号 29-44
    発行日: 2013年
    公開日: 2018/12/29
    ジャーナル フリー

    This study clarified the significance of nature-based experiential activities of leaders who had abundant experience. The subjects were two men with extensive teaching experience. PAC(Personal Attitude Construct)analysis was adopted as the method of analysis for interpretation. Images of nature were shown to each subject prior to the analysis, and then, an interpretation of significance was carried out.

    Subject A interpreted the images using the phrases 1)harsh beyond control, 2)wild and divine, 3)place of healing, 4)openness and diversity, 5)source of human life, and 6)peace and tranquility. On the other hand, Subject B interpreted the images using the phrases 1)diversity of life, 2)change, 3)openness of nature, 4)relationship and balance, and 5)infallibility of nature. With regard to the significance of nature-based experiential activities, Subject A interpreted the images using the phrases 1)preservation of wildlife, 2)human evolution, 3)openness, 4)communication, 5)understanding nature, and 6)ties with nature, and Subject B, using 1)involvement, 2)increase in wisdom, 3)sense of nature, and 4)leisure and health. Moreover, as a result of attempts to comprehensively interpret the significance of nature-based experiential activities of experienced leaders , provide a real experience, sharpened emotion and feelings, social constitutive of self-localization and involvement.

  • 山本 綾美, 大槻 達郎, 近藤 順子
    森林応用研究
    2022年 31 巻 1 号 1-11
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/09/01
    ジャーナル フリー

    昨今、持続可能な社会を推進する上で、森林教育への期待は増し、その効果に対する評価や改善が求められるが、指導者が内部評価を行うための方法の報告はほとんどない。本研究では、滋賀県が取り組む森林環境学習「やまのこ」事業を対象に、指導者が実践できる簡易なプログラム効果測定方法の開発を試みた。指導者が実践できる方法を開発するため、一連の作業の大部分は、研究者と指導者が共同で取り組んだ。まず、ロジックモデルを作成し、評価指標を決定した。児童の感想文の文章を分類して数値化し、プログラム効果の定量的な測定(方法Ⅰ)を行い、学校間の測定値の差異を比較した。次に、利便性を高めるべく、評価指標に対応する言葉を抽出し、加算する方法(方法Ⅱ)を開発し、方法Ⅰとの差異を比較した。その結果、学校間の比較では、児童と指導者の相互作用が得点に反映されていることが明らかとなった。また、両方法ともにプログラム効果を測定できることが示された一方で、方法Ⅱは方法Ⅰに比べ、「感動驚き」の得点が高いことが判明した。今後はデータを蓄積し、評価指標や分類方法が適正かの検討を重ね、より高い妥当性や信頼性を確保する必要がある。

  • *井倉 洋二
    日本森林学会大会発表データベース
    2018年 129 巻 C19
    発行日: 2018/05/28
    公開日: 2018/05/28
    会議録・要旨集 フリー

     2017年3月に告示された新学習指導要領では、「主体的・対話的で深い学び」という表現でアクティブラーニングを推進することを明示しており、その主な改善事項の一つに「体験活動の充実」も挙げられている。

    自然体験活動推進協議会
    (CONE)では、2017年に開催した全国フォーラムのテーマに「自然体験活動とアクティブラーニング」という表現を入れ、自然体験が持つアクティブラーニングとしての効果についての議論が行っている。森林環境教育では森林での直接体験を伴う学びのスタイルが一般的であり、アクティブラーニングとして位置づけることができる。小学校~高校教育だけでなく大学教育においても、自然の中での体験活動には主体性や対話性を育む要素があると考えられる。 本報告では、大学生を対象として鹿児島大学演習林で実施しているAL型授業「森・ひと・体験」を紹介し、そのプログラムの構造と、その中で受講生がどのように主体性や対話性を引き出されていったのかという点に焦点をあて、レポートやアンケート内容をもとに考察する。

  • —長野県・泰阜村におけるNPO活動を事例として—
    岡島 成行
    農村計画学会誌
    2007年 26 巻 2 号 86-94
    発行日: 2007/09/30
    公開日: 2008/09/30
    ジャーナル フリー
  • 石崎 一記
    日本教育心理学会総会発表論文集
    2006年 48 巻 PB074
    発行日: 2006/08/21
    公開日: 2017/03/30
    会議録・要旨集 フリー
  • ―ツアー提供者の視点からの検討―
    坂谷 充, 井村 仁
    スキー研究
    2014年 11 巻 1 号 103-111
    発行日: 2014年
    公開日: 2018/02/08
    ジャーナル フリー
    本研究の目的はBCスキーツアーを提供する側の視点から,安全対策の現状および安全対策に影響を及ぼす要因,問題点や課題を明らかにすることによって,BCスキーツアーおよびBCスキーの今後の普及・発展への示唆を得ることである.本研究ではアンケート調査とインタビュー調査の2段階の調査を設定した.アンケート調査の結果から安全対策がしっかりできていない項目7項目,安全対策の現状に対して改善意識の高い項目7項目が明らかになった.インタビュー調査の結果からBCスキーツアーの安全対策に影響を及ぼす要因として①「団体の方針」,②「ガイド要因」,③「フィールド要因」が明らかになった.また本研究においてBCスキーツアーの安全対策に影響を及ぼす要因としてhospitality,ローカルガイドの活用,関連エリアからの理解とルールの設定,雪崩という新たな概念が明らかになった.
  • 江川 潤, 中野 恵介, 吉田 章
    野外教育研究
    2013年 16 巻 2 号 15-28
    発行日: 2013年
    公開日: 2018/12/29
    ジャーナル フリー

    The purpose of the study is to obtain a panoramic view of management issues and similarities of privately run outdoor educational organizations in the current and the next 10 years, using the Delphi Study.

    The analysis showed that the management issues with the most variants found among respondents for both the present and future were related to ‘management policy’. This result represents the varied nature of the characteristics and strengths of each organization surveyed, and is thought to be an item difficult on which to reach consensus. The items with the least variants for both present and future were related to ‘human resources’. This represents the importance of human resources in that they will always be present, whatever changes may occur in the wider environment. The study clarified that management policy is a unique factor in the identity of the privately run outdoor educational organization, while human resources are a permanent factor and highly required.

  • 桜井 良
    環境教育
    2018年 28 巻 1 号 1_12-22
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/03/16
    ジャーナル フリー

      In many coastal areas of Japan, local fishermen and residents have managed marine resources sustainably, and such areas are referred to as “Satoumi.” To conserve and manage Satoumi, education is necessary to increase people’s understanding and active participation in the conservation of oceans. H Junior High School (HJHS), in the city of Bizen, Okayama Prefecture, is implementing a proactive marine education program in collaboration with local fishermen. In this study, in order to identify the effectiveness of the marine education program, semi-structured interviews were conducted with junior high school students (n=36) and high school students (n=5) who graduated from HJHS. Based on an analysis of the results, it was revealed that students in higher grades (i.e., second- and third-year students) were able to explain about Hinase Sea, and most of the third-year students like the sea. The results revealed that the program appears to have changed students’ awareness and attitude (e.g., recognition about the importance of the sea), and also their behavior (e.g., they no longer throw garbage into the sea). The marine education program at HJHS is contributing to the development of human resources knowledgeable about Satoumi and who will continuously support the community.

  • 櫻井 義維英, 関岡 東生, 山本 信次, 枚田 邦宏, 比屋根 哲, 大石 康彦
    野外教育研究
    2005年 8 巻 2 号 10-30
    発行日: 2005年
    公開日: 2010/10/21
    ジャーナル フリー
  • 奥島 孝康
    大学体育
    2005年 32 巻 1 号 5-7
    発行日: 2005/06/15
    公開日: 2017/07/03
    ジャーナル フリー
  • 山田 亮, 白岡 千帆里, 能條 歩
    日本森林学会誌
    2020年 102 巻 1 号 69-76
    発行日: 2020/02/01
    公開日: 2020/04/01
    ジャーナル フリー

    自然体験活動の有効性が様々な研究において論じられてきたが,本研究では森林環境における自然体験活動が参加した子どもたちの生きる力と自然との共生観に及ぼす影響を検証した。また,参加者のもつ特性に着目し,元々の自然体験の経験の多寡という視点と自然の営みにより心身に大きな損傷を受けるような自然災害というネガティブな経験をした子どもたちへのプログラム効果を検証することとした。分析対象者はふくしまキッズプログラムに参加した子どものうち有効回答が得られた213名とその保護者であった。参加者には,生きる力,自然との共生観,自然体験の経験を問う項目,保護者には,被災時の経験等を問う項目でそれぞれ質問紙調査を行った。自然との共生観について,自然への親和性,自然と生命の関係性,自然への興味と配慮の3因子構造が認められた。参加者全体において,プログラムによる生きる力および自然との共生観の向上効果が実証された。参加者のうち自然体験の経験が少ない子どもは,多い子どもよりもプログラムによる向上効果がみられた。また震災による恐怖体験の有無は身体的能力の変容に影響を与えることが明らかとなった。

  • 岩村 和平
    農業土木学会誌
    2001年 69 巻 2 号 131-136,a1
    発行日: 2001/02/01
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    農業農村を巡る情勢の変化と教育分野での諸課題の顕在化が呼応する形で田んぼや水路, 溜池等を利用した環境教育活動が全国で始められている。
    (社) 農村環境整備センターでは, 平成10年度に実施した受托研究の成果として「田んぼの学校」というコンセプトと運動の展開を提唱し, その後支援センター活動も開始している。
    ここでは,「田んぼの学校」の考え方を紹介し, センターで行った全国実施状況調査結果から活動の現状を概観するとともに, 全国での活動事例を, 地域活動から発展したもの, 土地改良関係者の活動が発展したもの, 土地改良事業と連携して実施されているもの等活動タイプ別に紹介している。また, 今後このような活動を普及拡大していくための課題を整理している。
  • 岡島 成行
    野外教育研究
    2003年 7 巻 1 号 1-11
    発行日: 2003年
    公開日: 2010/10/21
    ジャーナル フリー
  • 能條 歩, 前田 和司, 山本 理人, 速水 修
    日本科学教育学会年会論文集
    2006年 30 巻 1B1-J5
    発行日: 2006/08/10
    公開日: 2018/05/16
    会議録・要旨集 フリー
    自然体験学習指導者の養成は,学校外の諸団体によるものが多く,大学教育のメインのカリキュラムとされることは少ない.そこで,2006年度からスタートした北海道教育大学岩見沢校のアウトドアライフ専攻のカリキュラムを例に,大学での指導者養成カリキュラムのあり方を提案したい.
  • 降旗 信一
    日本科学教育学会年会論文集
    2006年 30 巻 1B1-J1
    発行日: 2006/08/10
    公開日: 2018/05/16
    会議録・要旨集 フリー
    本稿では、ネイチャーゲームの科学教育としての可能性を、目的・指導者論・展開法、指導者養成カリキュラム、自然体験学習の授業への導入意義などから検討し、その特徴を「従来の法則性・普遍性などを探る科学教育ではあまり重視されてこなかった自然の多元性・固有性などに着目した上で二つの視点を統合しようとする活動」と仮説的に位置づけた。
  • 中村 正雄
    野外教育研究
    2009年 13 巻 1 号 13-27
    発行日: 2009年
    公開日: 2018/12/29
    ジャーナル フリー

    The purpose of this study is to review the trends of outdoor activities in school education and to provide the basic perspectives on the future direction of experiential activities in nature.

    Research sources are articles and reports related to outdoor activities, experiential activities in nature and outdoor education from 1950 to 2008.

    In summary, it was found that:

    1. nowadays, outdoor activities in school education are expected as experiential activities in nature that bring opportunities for children's life experiences and nature-based experiences;

    2. to implement effective and safe experiential activities in nature, schools should build a system for making effective use of the external staff who are able to sufficiently understand experiential activities in school education and the relationship with school curriculum;

    3. during overnight group activities in school education, by engaging in experiential activities that might involve the learning contents of each subject, school will be able to ensure the number of classes, which leads to another important idea to develop the experiential activity program as each coursework associated closely to before-and-after learning at school;

    4. in organizing experiential activities in nature, it is necessary to take the idea of utilizing immediate natural environment around children, and also improving the opportunities for experiential activities in nature means maintaining and developing the local area that could provide opportunities for the nature-based activities; and

    5. based on the significance of creating the occasions for experiential activities in the immediate natural environment, the collaboration among school. home and local community seems to contribute to restoring the influence of home life and local community in the educational process.

  • 山本 清龍, 本郷 哲郎
    ランドスケープ研究
    2006年 69 巻 5 号 641-644
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/11/13
    ジャーナル フリー
    Aokigahara Jukai forest spreads on the northwest base of Mt. Fuji and it is designated as national park. In spite of the protection by regulations, the increase of visitors and users immoral behavior still threaten natural resources in the park. Recent investigations and researches show that some visitors such as "eco-tour" participants are making an amendment of the utilization and they are starting to pay close attention to the natural environment. In order to combine utilization with resource protection successfully in the park, it is very important to grasp not only behavioral pattern but also consciousness of users. Therefore, we tried to find the relationship between the environmentally friendly consciousness and the attributes of users and to make the need for the guide clear. As a result, we found that the environmentally friendly consciousness is related to the image of the park and the use purpose, and that one day users and the ignorant of ecotourism do not feel the need for the guide. Based on those, it is effective to provide motivations and to spread the concept of the park administration and ecotourism for the appropriate use of natural resources. For this purpose the development of one day tour program including guidance for the utilization is needed.
  • CONE初級指導者 (リーダー) を事例として
    岡島 成行, 関 智子
    野外教育研究
    2006年 10 巻 1 号 71-84
    発行日: 2006年
    公開日: 2010/10/21
    ジャーナル フリー
    This research aims to examine whether introducing a nation-wide system of certification and training program on experiential education contributes to enhancing social well-being in rural agricultural areas. Focusing on a nonprofit organization managing the nation-wide training system, namely the Council for Outdoor and Nature Experiences (CONE), the study conducted a questionnaire survey on the outdoor and nature experiences among 600 randomly selected people who attended one of the training courses offered by CONE, which was compared with the response of 250 random samples from regular agricultural households. As a result, for many of the participants, such experiential education enables them a better understanding of and increases the level of affinity with the place where each resides, which then proved that such experiential education contributes to promoting the social well-being of rural agricultural communities. An especially remarkable result was observed in those working in primary industries, such as agriculture and forest production.Therefore, the study points out that the implementation of the nation-wide system or establishment of a local-level certification and training system on experiential education has great possibilities in enhancing social well-being among rural agricultural communities.
  • -人、自然と共に生きる繋がりを目指して-
    柳 敏晴
    環境教育
    2013年 23 巻 2 号 2_14-26
    発行日: 2013年
    公開日: 2015/10/20
    ジャーナル フリー
      The planet we live on has a water cycle that gives birth to “living things,” and thus life as we know it, goes on. Japan is an island surrounded by seas, covered by forests, and connects with the sea through its deep rivers that give us long and diverse shorelines and riverbanks. The various waterfronts on which we humans live influence our lives, products, labor, learning, sports, and recreation; these in turn have a historic, social, and cultural influence on us.
      This study examines the relationships between water, waterfront, waterfront activities, outdoor education, and environmental education. There are various definitions and wide use words for water, waterfront, waterfront activities, outdoor education and environmental education. Therefore, this study attempts to present relevant subjects connected with waterfront, waterfront activities, outdoor education and environmental education through available research and the actual living conditions in foreign countries.
      The main result of this study shows that waterfront and waterfront activities in Japan have their own historical and cultural attributes and outdoor education and environmental education can provide significant information about them.
      Environmental education is interdisciplinary and is related to social issues (overpopulation, consumption of resources, utilization of energy etc.), cultural issues (progress of developing countries, excessive use of natural resources, contraception etc.) and economic issues (growth and development etc.).
      Figure 6 shows the main result of this study on waterfront activities in different waterfronts. Waterfronts, as the study shows, have a major and direct influence on nature, outdoor education and environmental education. It helps us to understand how water circulate through nature and earth as we continue to live with a sense of wonder and amazement about how river water connects the forest and villages and the seas.
  • 遠藤 大哉, 青柳 健隆, 岡 浩一朗
    スポーツ産業学研究
    2015年 25 巻 2 号 2_185-2_199
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/11/12
    ジャーナル フリー
         Outdoor education contributes to positive youth development. Existing outdoor education in Japan has been conducted only in an “episodic” manner with a “single activity” basis in “imitation nature”, although regular and various activities in “grand nature” have been considered more valuable for the growth of children. Therefore, the purposes of the present study were to develop and practice an outdoor education program that performed a “plural number” of experiences with “multiple activities” in “genuine nature”, and to clarify the availability of the program. For this purpose, the “Buddy Kids Adventure Challenge Program” was developed on the basis of 12 years of practice with the “Buddy Adventure Team (Non-Profit Organization)”. An inventory survey was conducted for 49 participants in the Buddy Kids Adventure Challenge Program and 26 participants′ parents to evaluate the program in 2013. Free descriptive answers for the questions with respect to experiences in the program were descriptively analyzed and a model of the growth of the participants in the Buddy Kids Adventure Challenge Program was generated. As results, self-esteem was increased by developing competence. Additionally, outdoor activities in the program and flow experience were associated. Strong relationship between adverse circumstances and flow experience were also demonstrated. The growth model of the present study showed that desiring pleasure in “grand nature” could allow participants to confront adverse circumstances. These adverse circumstances give participants flow experience and confidence by helping them to overcome adverse circumstances. Finally, self-esteem was increased and growth of participants was enhanced.
feedback
Top