科学哲学
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32 巻, 1 号
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  • 川野 洋
    1999 年 32 巻 1 号 p. 1-14
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    In what follows, I would like to point out some basic aspects of the message in communication. First, a holistic agency as "the society of mind" (Minsky) emerges from interactions among its individual agents. Second, the messages which are sent out or received by the agents consist of two different constituents: "citation" and "commentaire" (Sperber), where the former is the invariant part of their meaning conditioned by semantic rules, and the latter is the variant one showing the agent's intention to perform the speech act. Third, what is expressed in the message of communication is a speaker's intention, making use of the "quoted" propositional meaning only as Stoff for its performance.
  • 小林 傳司
    1999 年 32 巻 1 号 p. 15-27
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    The development of science and technology has posed again the problem of the "legitimacy" of science and technology. Philosophy of science in the nineteenth century had such concern but recently it has lost the sensitivity to such a problematique. This article claims the recovery of this sensitivity in the sense of Social Epistemology advocated by Steve Fuller and argues that scientific research should be analyzed as a collective activity of knowledge production at face value. Then it is argued that justification of scientific knowledge is intrinsically social activity, and the identity of the content of scientific knowledge is not to be presumed but to be explained.
  • 戸田山 和久
    1999 年 32 巻 1 号 p. 29-43
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    To naturalize philosophy of science radically and thoroughly, we must re-examine the ontological character (not ontological commitment) of theories and ask how theories are realized in this physical world. Paul M. Churchland dare to answer to this question and claims that a theory is a partition across activation space which is realized by a specific pattern of synaptic weights in a brain. He also tries to justify some Feyerabendian strategies for doing science well in terms of neurocomputational functions of our brains. In this paper, Churchland's project to naturalize philosophy of science is defended against some criticisms. Then, a minor deficiency of his theory is pointed out and a way-out is suggested.
  • 太田 雅子
    1999 年 32 巻 1 号 p. 45-54
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    Higher-level (mental, sociological and biological, etc.) entities are said to be supervenient on more basic, lower-level (physical, micro-level) entities, and there is a view that lower-level theories can completely and sufficiently explain higher-level events. But Harold Kincaid criticizes such a view. He does not deny that lower-level theories do explain something, but argues that they are only partial and incomplete, because they cannot refer to higher-level kinds which supervene on the relevant lower-level entities and answer important questions about causal laws. I will argue that the completeness or sufficiency of explanation is often evaluated interest-relatively, and, against Kincaid, that higher-level explanation cannot be sufficient without mentioning lower-level causal mechanism.
  • 津留 竜馬
    1999 年 32 巻 1 号 p. 55-66
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    ここまで見てきたようなクリプキやグプタたちの理論をはじめとして,嘘つきパラドクスの解決を目指した真理の理論は多数提出されてきている.しかもそのうちのいくつかは,パラドクスの解決だけにとどまらない幅広い応用領域を持つなどして,非常に実り豊かな成果を挙げているように思われる.このような成果はもっと強調されてよい.しかし我々は,これらの高度にテクニカルな結果を眺めながらも,元々の素朴な非形式的レベルでのパラドクスのことを忘れてはならない.
    前節で見たように,これら真理の理論が我々が直観的に感じているような嘘つきパラドクスを解決しているとは,到底言えないからである.嘘つきパラドクスを真に解決してくれるような真理の理論は,いまだ現れていないのである.
  • 前田 高弘
    1999 年 32 巻 1 号 p. 67-81
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    注意されたいのは,私はスワンプマンがある種の生物学的機能や心的特性(ないしそれに似た何か)をもつことを否定してはいないということだ.スワンプマンが通常の照明の下で赤いリンゴを目の前にしたとき,彼はあなたが同様の条件下でもつ経験と同じ経験をもつという直観は,内在主義というより,物理的スーパーヴィニエンスに基づく自然主義に由来するものであるように思われる.だが他方で,心的特性を進化論的な観点によって捉えようとする外在主義も同様の自然主義によって動機づけられており,本稿は,この自然主義の内部における対立を調停する試みであると言える.この試みによって,外在主義者たちがスワンプマンに悩まされなくなれば幸いである.だが,たとえそうならなくても,スワンプマンを自然法則に関する形而上学的問題の中に位置づけることによって,志向性や感覚質に関する哲学的議論の場そのものからはスワンプマンに別れを告げることができれば私は満足である.そこではドッペルゲンガーだけで十分だろう.
  • 内井 惣七
    1999 年 32 巻 1 号 p. 83-86
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
  • 藤本 隆志他
    1999 年 32 巻 1 号 p. 87-98
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
  • 金森 修他
    1999 年 32 巻 1 号 p. 101-106
    発行日: 1999/05/15
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
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