Revue japonaise de didactique du français
Online ISSN : 2433-1902
Print ISSN : 1880-5930
16 巻, 1-2 号
選択された号の論文の29件中1~29を表示しています
Nº 1 Études didactiques
論文
  • Simon LANDRON
    原稿種別: Article
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 10-24
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    En 2019 a eu lieu pour la première fois à Taïwan un concours national d'éloquence en français destiné aux étudiants des universités. Notre intervention présente la façon dont nous avons profité de cette opportunité au sein de notre université pour entrainer le plus d'étudiants possible dans cette aventure et susciter chez eux motivation, envie d'apprendre de nouvelles choses, implication, et en même temps pour dynamiser les cours. Mobilisés autour de ce projet, avec une réelle envie de gagner, à la fois le prix, mais aussi la gratification de la reconnaissance officielle de leur compétence, les apprenants s'investissent dans les débats, cherchent le meilleur moyen pour convaincre, recherchent des informations. Produire un discours nécessite par ailleurs un véritable travail sur le corps : projeter sa voix, travailler sa tenue, travailler l'expressivité… Il s'agit d'autant de difficultés pour des apprenants taïwanais qui ont globalement tendance à être passifs, souvent timides. Ce type de tâche nécessite de prendre confiance en soi, ce qui leur servira non seulement pour parler en français, mais également pour toute leur vie. Bien que n'étant pas initialement prévu dans nos objectifs, utiliser cette opportunité pour enrichir les cours s'est avéré très fructueux.

    In 2019, a national eloquence competition in French for university students was held for the first time in Taiwan. Our intervention presents the way in which we took advantage of this opportunity within our university to train as many students as possible in this adventure and to arouse their motivation and desire to learn new things, involvement, and at the same time to energize courses. Mobilized around this project, with a real desire to win not only the price, but also the gratification of the official recognition of their competence, the learners get involved in the debates, seek the best means to convince, and seek information. Making a speech also requires real work on the body: projecting your voice, working on your outfit, working on expressiveness... These are all difficulties for Taiwanese learners who generally tend to be passive, and often shy. This type of task requires building self-confidence, which will help them not only to speak French, but also for their entire lives. Although not initially foreseen in our objectives, using this opportunity to enrich the courses has proven to be very successful.

  • 大山 万容, モーア ダニエル, ピアース ダニエル・ロイ, 入澤 佳菜, 北野 ゆき
    原稿種別: 本文
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 25-41
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    日本では外国語としてのフランス語教育(FLL)の研究者の多くが,大学レベルでのFLL推進の論拠として複言語主義に言及してきた(茂木,2018)が,複言語教育の実践そのものについての研究は少ない。2020年4月から小学校外国語教育が必修化されたが,英語のみの政策への抵抗として複言語教育を模索する実践者もいる。本稿では,西日本の2つの小学校で実践されている言語への目覚めアプローチを中心に,2つの複言語教育の事例を検証する。本論文は,1)日本の次世代のための,非エリート主義的で持続可能な外国語教育について,2)教育政策がますます英語偏重になりつつある日本での,言語への目覚め活動を中心とした複言語教育実践について,そして最後に,3)中国語,韓国語,フランス語など,都市の言語景観に存在する言語を教室で教えることの価値について議論する機会を提供する。

  • Cédric BELEC
    原稿種別: 本文
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 42-61
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    本稿ではeラーニングモジュールを通じて,日本人大学一年生の聞き取りスキルを発達させる可能性について考察する。日本の大学の枠組みや教材は学生のリスニング能力の向上を可能にするだろうか。年間45時間というコミュニケーションクラスで,演習のための限られた時間を削らずに,どのようにこの技能に必要なsavoir-faireやsavoir-êtreを培う支援ができるのだろうか。

    これらの疑問への回答を試みるために,第1章では言語教育における口頭理解能力の扱い方についての理論に着目し,第2章で日本の大学における言語教育の背景について検討する。第3章ではモジュールの実現について詳説する前に,授業と相補するeラーニングモジュールを構築するために適用した方法論について述べる。評価プロトコルと結果の提示後、この教育ツールを提供するクラスと提供しないクラスの比較分析により,モジュールを実施する場合においてその有効性が継時的に確認されることが明らかになった。

  • Hsin-l LEE, Tzumin WANG
    原稿種別: 本文
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 62-77
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    本稿は、アンケート調査を使用しフランス語と日本語を外国語として学習する中国人大学生が如何なる聴解メタ認知ストラテジー(SMCO)を用いるのかを究明するものである。結論から言えば、外国語の能力の高低を問わず、全ての学習者は自己評価と自己調節というストラテジーをあまり用いていないことが分った。言語習得の中で聴解が最も難しいと思われるため、外国語を学習する際に聴解メタ認知ストラテジーの導入と使用は聴解能力を上げられ、言語習得に役に立つと考えられる。

  • Nami YAMAGUCHI
    原稿種別: 本文
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 78-95
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    本研究の目的は,1文 / 1T-unit / 1節という3つの統語指標が学習レベルの向上と共に長くなるのかを確かめること,そしてこれらの統語単位を長くしている要因を探ることにある。調査を行うにあたり,A1からB2レベルの日本人学習者を対象にしたフランス語作文データを用いた。本論文ではまず,第二言語習得分野における統語の複雑さの捉えられ方とよく用いられる統語指標,そしてそれらの問題点について論じる。研究方法に関する章ではとりわけ使用データと言語単位の定義について詳しく記述する。統計処理の結果,1文の長さと1T-unitの長さは,AとB1及びAとB2を有意に判別できることが明らかになった。そして節の種類・構成を質的に分析した結果を元に,初級学習者が中級に到達するためのポイントを提示する。

  • Aqil CHEDDADI
    原稿種別: Article
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 96-111
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    L'acte de lire, souvent secondaire par rapport à l'oral, qui est mis en avant pour son importance communicative, est porteur d'un message qui est construit différemment par chacun. La lecture est aussi indispensable à l'épanouissement social de chacun à travers l'apprentissage et la communication en langues étrangères. Au Japon, nous observons un phénomène assez commun dans le contexte d'apprentissage des langues étrangères dans lequel beaucoup d'apprenants japonais réagissent avec un « blocage » face à un texte. Afin de mieux comprendre ces « blocages », nous commencerons par discuter de la place de la compétence en lecture dans l'enseignement du français langue étrangère. Ensuite, nous examinerons l'activité de lecture en tant que processus psycholinguistique, et ce pour pouvoir mieux comprendre les obstacles à la lecture en langue étrangère dans un contexte général. Ensuite, nous discuterons des difficultés rencontrées dans l'enseignement et l'apprentissage des compétences en lecture dans le contexte de l'enseignement des langues étrangères au Japon. Finalement, nous verrons des démarches d'enseignement de la lecture qu'il serait pertinent d'adopter dans ce contexte.

    The act of reading, which is often side-lined in favor of speech because of its communicative importance, also carries a meaning that is constructed differently by each person. It is also essential for the social development of every person through the act of learning and communicating in foreign languages. In Japan, we can observe a common phenomenon among foreign language learners where many learners react by « freezing-up » while reading a text. To better understand these learning difficulties, we will start the discussion by defining the importance of reading comprehension in the context of French as a foreign language. Next, we will define the reading activity as a psycholinguistic process, to be able to better understand the barriers to reading in foreign language in general. Then, we will discuss the difficulties encountered in the teaching and learning of reading skills in the context of foreign language education in Japan. Finally, we will examine teaching methods for reading activities that are relevant to this context.

実践報告
  • Aqil CHEDDADI, Sonia SILVA
    原稿種別: 本文
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 112-126
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    日本におけるフランス語の学習者は、学習方法がフランスと異なるため、議論や討論のようなアクティビティに対して苦手意識を持っている場合が多い。日本人の学習者は、確かに、討論の場で自分を前に押し出すことや、自分の考えを合理的に説明することに慣れていない。他方で、CECRLによると、B2レベルから学習者には討論に近いアクティビティに参加できるように、思考を合理的に述べる能力と、異なる考えを比較し、突き合わせる能力の習得が求められる。ところで、CECRLで求められている能力は、明らかに欧米さらに欧州中心主義的な考えに基づいており、日本の学習者の考え方や文化的なバックグラウンドを必ずしも踏まえていない。本論文では、この問題における仮説や困難を考察し、さらに合理的な思考能力の獲得の重要性について述べる。このため、日本の外国語授業における論証・論述の教育法を概観してから、フランス語の授業で討論に慣れさせるための実践方法を提案する。

講演
書評
出版物紹介
Fiche pédagogique
Nº 2 Études francophones
論文
  • Gérard VIGNER
    原稿種別: Article
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 151-166
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    La place des maîtres indigènes dans l'école coloniale n'a pas toujours été appréhendée à sa juste mesure. Un parcours de la littérature scientifique sur l'école coloniale, ainsi que l'interrogation d'un certain nombre de sources d'époque, permettent de mieux mesurer, de la fin du XIXe siècle au début de la Deuxième Guerre mondiale, l'importance d'un personnel d'enseignement dont l'influence dans le devenir de l'école dans les différents territoires est bien plus importante qu'on ne le croit.

    The place of indigenous teachers in the colonial school has not always been fully understood. A survey of the scientific literature on the colonial school, as well as the interrogation of a certain number of period sources, allows us to better measure, from the end of the 19th century to the beginning of the Second World War, the importance of a teaching staff whose influence in the future of the school in the various territories is much more important than one might expect.

  • Franck DELBARRE
    原稿種別: 本文
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 167-180
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    19世紀全体と20世紀の初めにわたり日本人の著者によって書かれたフランス語の研究書物の観点から見た日本におけるフランス語文法の文脈化についての論文に続き、本論はとりわけ前世紀の20年代におけるフランス語についての数冊の作品を文脈化された文法書として調査することを目的としている。しかしながら、本論は当該時代に日本において使用されていたフランス語に対する言語学的傾向の多様性は考慮に入れず、それらいくつかの傾向を述べるにとどめた。

  • Markus ARNOLD
    原稿種別: Article
    2021 年 16 巻 1-2 号 p. 181-198
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/28
    ジャーナル フリー

    This article proposes a parallel reading of three critical, programmatic, and visionary conceptualisations that call for rethinking cultural and political identities from the South and more generally the challenges of contemporary cohabitation (vivre-ensemble): the essay Amarres: Créolisations india-océanes (2005) by Françoise Vergès and Carpanin Marimoutou, Achille Mbembe’s notion of “Afropolitanism” (2005, 2010), and Felwine Sarr's Afrotopia (2016). From their respective locations (La Réunion, South Africa, Senegal), these authors engage with similar issues of cultural reappropriation, deconstruction of the modernist narrative and the imagination of a new relational anthropology. Between realism and utopia, their dissenting and foundational texts illustrate the complex relationships between knowledge, power, and desire – a distinctive feature of manifesto writing. To show the productive links between these three conceptualisations which are located at the interface between the imaginary and the pragmatic, the discussion will focus on their convergent notions of flux and mobility (circulation des mondes) and of plural memory (multiplication des mémoires), but also on the place ascribed to the arts and literature in this epistemological renewal.

出版物紹介
feedback
Top