材料
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15 巻 , 157 号
選択された号の論文の16件中1~16を表示しています
  • 西林 新蔵
    1966 年 15 巻 157 号 p. 632-639
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
  • 中原 康, 田沢 雄二郎
    1966 年 15 巻 157 号 p. 640-645
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    わが国および外国での人工軽量骨材の生産および使用状況, 価格等について調査した.
    (1) わが国の人工軽量骨材の生産状況について述べると, 市販および試作している会社が9社あり, このほかに目下研究している会社も数社ある.
    骨材の種類は, 原料より分類すると頁岩とフライアッシュに分けられ, 大部分が頁岩である. また製造方法により分類すると, 造粒型と非造粒型に分けられ, 造粒型は球状を呈し, 非造粒型は砕石状を呈しており, おのおのその特徴をもっている.
    (2) 外国では, 米国, ソ連, 西欧諸国において, かなり以前から研究および生産されており, その大部分は膨張頁岩, 膨張粘土でそのほかスラグ等があるが, 最近になってフライアッシュを用いたものも作られはじめた. 品質としては, 日本のものと大差ないようである.
    (3) 価格は現在 (1966年5月) 3900円/m3程度 (東京売渡し) で天然骨材に比べてかなり高い. 一般に人工軽量骨材の価格は, 原料費, 燃料費, 歩留り, 一般経費, 輸送費等であるが, 現在わが国では, 生産規模が小さいため, 一般経費が高いのと, 原料採石地近くに工場があり, 製品の輸送費が高いために価格が高い. 大量生産による一般経費の低減と工場と需要地の距離をせばめることによってかなりの価格低減ができると思われる.
  • 高柳 梅吉, 前川 昌大, 宮 居勤, 高月 輝夫
    1966 年 15 巻 157 号 p. 646-651
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    高炉からの溶融スラグに適当量の水を接触させて, 膨張高炉スラグを作り, これより破砕ままのスラグ骨材, 粒形を改良した球状化スラグ骨材, 粒形を改良し, 表面に被覆剤をコーティングした被覆スラグ骨材の3種を製造し, それぞれについて軽量コンクリート骨材としての諸性質を試験した. その結果, 三者とも良好な性質を有しており, 特に球状化スラグ骨材, 被覆スラグ骨材の諸性質は著しく改良され, 構造用軽量コンクリート骨材として使用可能であることがわかった.
    膨張高炉スラグ骨材をコンクリート骨材として使用する場合, 製造コストの面で有利な, 破砕ままのスラグ骨材, 球状化スラグ骨材の両骨材について, コンクリート調合のめやすとなる調合図を作製した.
  • 西岡 思郎
    1966 年 15 巻 157 号 p. 652-657
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    人工軽量骨材にはその原料, 粒形によって多様な骨材が見られるが, これらの要因がコンクリートの基礎的性状にいかなる影響を及ぼすかについて, フライアッシュを主原料とした造粒形の人工軽量骨材ジョーライトと頁岩を原料とした非造粒形の人工軽量骨材アサノライトを用いて比較検討し, 資料として取りまとめたものである.
    その結果, まだ固まらないコンクリートの性状に粒形の影響による若干の差がみられたが, 固まったコンクリートの基礎的性状については特に取り扱い上注意しなければならないような差異は認められなかった.
  • 中野 錦一, 片岡 宏治, 津村 宗治
    1966 年 15 巻 157 号 p. 658-663
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    人工軽量骨材を使用した軽量コンクリートで,「一定の養生条件 (養生温度20および5℃, 養生方法水中および気中 (RH 75℃)) で養生した場合の水セメント比と圧縮強度との関係」および「材令により養生条件が変化するときの軽量コンクリートの圧縮強度」に関する実験を行なった. 得られた実験の結果から次のようなことが明らかになった.
    (1) 軽量コンクリートの圧縮強度が150~300kg/cm2の範囲であれば, 普通コンクリートと水セメント比の等しい軽量コンクリートの圧縮強度は普通コンクリートのそれとほぼ同一である.
    (2) 5℃養生の軽量コンクリートの圧縮強度は, 20℃養生のそれに対して低下し, その低下率は, 水セメント比63~43%の範囲で18~21%であり普通コンクリートにおける低下率より若干小さい傾向がある.
    (3) 寒中における軽量コンクリートの配合強度を得るための水セメント比の算定は, 普通コンクリートにおける積算温度方式の図表 (JASS 5-寒中コンクリート) から水セメント比を求めればよい.
  • 大内 雅博, 山口 太郎, 尾崎 義典
    1966 年 15 巻 157 号 p. 664-668
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    高速道路構造物の軽量化のため, 人工軽量骨材コンクリートをレディーミックスコンクリートとして打設する場合の品質管理状況について, 実地の工事に際して工事期間中, 出荷工場および打設現場の両方においてロットを同じくするコンクリートの品質管理試験を行ない, 工場, 現場の両者のコンクリートの間には技術的に問題となるような有意差のないことを確かめた. また, 一般の普通コンクリートとまったく同様の変動幅, および安全率を設定することで, この種のコンクリートの品質管理を行ないうることを示した.
  • 窪田 祐, 笹部 昂夫
    1966 年 15 巻 157 号 p. 669-676
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    人工軽量骨材コンクリートが構造用コンクリートとして一般建築物に大量に使用されるようになってきたのはここ1~2年の間のことである. したがってその施工例が非常に少ないので, それらの例から施工上の一般的な問題点を取り上げることは困難と考えられる.
    ここでは比較的順調に施工した大阪新ガスビル新築工事の施工例を取り上げて説明し, これとほかに見聞したいくつかの施工例と比較してそこに起こった問題点を検討してみた.
  • 石田 満裔
    1966 年 15 巻 157 号 p. 677-683
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    人工軽量骨材を用いたコンクリートは, 現在, 骨材の価額が非常に高いので, これを用いた建物の躯体工事費は, いかに軽量化を図っても普通コンクリートを用いた場合に比べて割高になる。しかし, わが国の大都会の大部分の地域のように地盤が非常に悪く, くいその他の基礎支持のための工事費が比較的大きい場合には, 建物重量の軽減が工事費に及ぼす影響が大きいので, 高価な人工骨材軽量コンクリートを用いて, 充分なメリットの生ずる場合が多い.
    例1は, 地盤の地耐力がちょうど建物の重量に近いもので, 躯体の軽量化によって基礎くいを省略することが可能となったもので, また例2は, 地盤がきわめて軟弱で, くいの費用が建物躯体工事費の50%以上にも達するもので, 軽量化による工事費減少の非常に大きい例である.
    人工軽量骨材は, この2例のように, 構造強度を減ずることなく, 建物の重量を減少させたい場合に非常に有効であると考えられる.
  • 福島 正人, 二村 誠二
    1966 年 15 巻 157 号 p. 684-690
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    Shirasu is a kind of volcanic ashes, and is widely distributed in South Kyushu. It has a little lower melting and frothing temperature in comparison with other materials of artifical lightweight aggregate, and in homogeneous nature it can be mined at once abundantly and easily. The author has hit upon on idea that he will be able on that account to get a low-priced artificial lightweight aggregate made from Shirasu, and has manufactured for trial artificial lightweight sand and gravels (a tentative name; Calderite).
    Then, the author made an experiment on the basic data of the properties for aggregate, statical properties and elastic properties, and ascertained its practicability. Calderite sand belongs to 2 sort, C class on classification of JIS A 5002. But, Calderite sand seems to come a little short of the requisite strength of aggregate for fine aggregate of structural concrete, so it is necessary to make further studies of the formula of manufacturing. Calderite gravel belongs to 2 sort, C class or 3 sort, C class on classification of JIS A 5002. The author has proved that Calderite aggregate concrete can adequately be put to use, upon comparison with every standard from the results of the experiment on statical properties and elastic properties of Calderite aggregate concrete.
    But, Calderite manufactured for trial in generally felt a little soft and brittle. Then, it is necessary to study further as to the temperature in kiln and formula of manufacturing etc., and if so, it is hoped that the improvement of its quality will be made accordingly.
  • 奥島 正一, 小阪 義夫
    1966 年 15 巻 157 号 p. 691-698
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    It is the aim of this paper to present the results of fundamental investigation of the mechanical properties of lightweight aggregate concrete for structural use. Four domestic lightweight aggregates and one normal weight sand-and-gravel aggregate have been prepared for the investigation. The data have been reported on the properties of stress-strain diagram under uniaxial loading, the static and dynamic moduli of elasticity, Poisson's ratio, the relationship between compressive and splitting strengthes, and the failure criterion for concrete under combined stresses produced by axial and torsional loading of cylindrical specimen.
    Consequently, the following main results have been obtained by comparing various concretes on the bases of equal compressive strength.
    (1) The test values of moduli of elasticity (Initial tangent modulus; Ei, Secant modulus at the stress of 0.3 times of compressive strength; E0.3F, and Dynamic modulus of elasticity; Ed) of lightweight concrete are somewhat lower than the normal weight concrete, and the rate of decrease of these values generally depend on the unit weight of concrete.
    (2) The values of Poisson's ratio under the usual range of structural stresses are about 1/5-1/6 regardless of kind of concrete.
    (3) The ratio of the compressive strength to the splitting strength of lightweight concrete is slightly larger than in normal weight concrete.
    (4) The failure criterion for lightweight concrete analized according to Mohr's theory of failure differs from that in normal weight concrete. However, the failure criterion by octahedral stress analysis is somewhat independent of the kind of concrete.
  • 木村 恵雄, 鈴木 昇
    1966 年 15 巻 157 号 p. 699-706
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    Qualities of lightweight aggregate such as its specific gravity, shape of particles and grading can be controled in its producing process, and these factors will have important effect on the quality of structural lightweight concrete. To find sufficient quality of the aggregate to be used in structural lightweight concrete, the relation between these factors and compressive strength of concrete were investigated.
    Four types of coarse aggregates were used; the coated-type expanded shale, the peletized-type expanded shale, and the river gravel and crushed stone. River sand was used in all concrete mixes. The particles of expanded shales were previously divided into 7 groups of specific gravity ranging from 0.9 to 1.6, and a certain class from them in which all particles had almost uniform specific gravity was used in a concrete mix. The concrete mix was determined by trial mixes so as to obtain the highest possible volume fraction of coarse aggregate using 1:1 mortar (W/C=30%).
    The compressive tests were carried out on φ10×20cm cylinders, and the main results obtained are as follows.
    (1) The relation between the specific gravity of expanded shale aggregate and the compressive strength of concrete appeared differently in accordance with the strength level of concrete. In the case of high strength concrete, the strength was limited by inherent strength of aggregate, and its inherent strength of aggregate was proportional to the specific gravity of the aggregate.
    (2) If we evaluate the desirable quality of lightweight concrete in the form of specific strength, the ratio of strength to the specific gravity, there is the most suitable specific gravity of the aggregate which brings the maximum specific strength of concrete. From the results of this experiment, the most suitable value of specific gravity was estimated as follows for each strength-levels of concrete:
    The required concrete strength (kg/cm2) Suitable s.g. (Saturated Surface-dry)
    200∼300 1.3
    about 400 1.4
    about 550 1.5
    about 700 1.5∼1.6
    (3) The shape of the particles does not make any difference to the specific strength of the concrete, whereas the grading is one of the factors that affect the strength of concrete.
  • 水野 高明, 徳光 善治, 渡辺 明, 石川 達夫, 出光 隆
    1966 年 15 巻 157 号 p. 707-715
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    Recently, high strength artificial lightweight aggregates are being used for lightweight concrete as structural material in this country. Lightweight concrete seems to have different property from that of normal concrete, and requires specific treatment in the design and execution of structures.
    In order to study the fundamental properties of the lightweight concrete with artificial lightweight aggregates, measurement and observation were made of the consistency of fresh lightweight concrete and of the compressive strength and static modulus of elasticity of hardened lightweight concrete. The results obtained from these experiments were discussed in comparison with those of normal concrete.
    The diagonal tension test and the fatigue test were conducted on the beams of lightweight concrete and those of normal concrete. The investigation was made of their properties of the diagonal tensile strength, the fatigue properties, the behavior of the bond stress distribution, the behavior of the crack, and so on.
  • 岡田 清, 小柳 洽
    1966 年 15 巻 157 号 p. 716-723
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    The object of this study is to examine the strength and deformation characteristics of reinforced concrete slabs made of structural lightweight aggregate (Lionite sand and gravel-pelletized type), in order to ascertain the adequate safety of the composite slab structures to which the material is applied. Twelve slab specimens having 3/5 scale to standard design dimensions, and sixteen beam specimens were tested under static load to failure with various support and loading conditions. Normal concrete specimens were also tested for the purpose of comparing the characteristics of lightweight ones. This limited investigation indicates that the Lionite concrete has almost the same strength properties as normal one and may be used with sufficient safety. As to the deformation, lionite concrete specimens showed a little larger deflection than normal concrete. However, the discrepancy of their deflection was much smaller than that of modulus of elasticity. Two-span continuous slab specimens were considered to have failed in punching shear, though the corresponding simple slab specimens were in bending moment. This indicates that the carrying capacity of slab structures should be examined for punching shear rather than for bending moment when the degree of restrainment becomes higher.
  • 烏田 専右, 森永 繁, 成田 一徳
    1966 年 15 巻 157 号 p. 724-732
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
    This report includes the experimental study of following problems.
    (1) When the density of coarse aggregate is low, artificial lightweight aggregate concrete is easy to segregate during its consolidation or transportation.
    (2) As the result of (1), more defects or cold joints are apt to form than in the case of ordinary aggregate concrete.
    (3) There is a tendency that big air bubbles remain on the concrete surface, and when the frame boards are removed they carry off part of the concrete with them leaving its surface in rough appearance.
    With respect to (1), the degree of segregation of coarse aggregate under various mixing conditions was investigated by letting concrete run down a short oblique chute.
    Concerning (2) and (3), the cause of these phenomena was pursued from both mixing and consolidating conditions, and the method to prevent them was found to some degree.
  • 1966 年 15 巻 157 号 p. 733-737
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
  • 1966 年 15 巻 157 号 p. 738-750
    発行日: 1966/10/15
    公開日: 2009/06/03
    ジャーナル フリー
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