感情心理学研究
Online ISSN : 1882-8949
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13 巻 , 2 号
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  • 藤井 義久
    2006 年 13 巻 2 号 p. 39-48
    発行日: 2006/11/30
    公開日: 2009/04/07
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study was to analyze the relationship between school-phobia and anger among junior high school students. In a pilot test, 30 items were identified as being related to school phobia, and the School Phobia Feelings Scale was constructed using these items. Results of Study I using this scale indicated that school phobia could be explained by three factors: laziness, inferiority complex, and peer relationships (n=442). Moreover, feelings related to school phobia in girls were unrelated to grade level. In Study 2, an Anger Scale measuring anger in junior high school students in the areas of hostility, excitement, and physiological reactions was developed. The relationship between school phobia and anger was explored using these two scales. The results indicated (1) an increase in school phobia resulted in parents becoming an object of anger, and (2) problems with peer relationships increased levels of reported anger.
  • 荒川 歩, 竹原 卓真, 鈴木 直人
    2006 年 13 巻 2 号 p. 49-55
    発行日: 2006/11/30
    公開日: 2009/04/07
    ジャーナル フリー
    This research investigated the effects of various kinds of receiver's emotions on (1) incompatibility when people attached emoticons to cellular phone email messages, (2) the kind of emoticon, and (3) the relationship between the sender's message and the kind of emoticon utilized. Forty-two Japanese university students (27 female, 15 male) sent messages with an emoticon to an imaginary friend who felt an emotion (happy, sad, anxiety, anger). Results suggested that receivers attached an emoticon to an email when they felt anxious. When receivers felt anxiety, senders tended to attach a smiley emoticon. This suggests that an emoticon was not just used as an expressive message, but was also sent to manipulate a receiver's emotion.
  • 藤村 友美, 鈴木 直人
    2006 年 13 巻 2 号 p. 56-64
    発行日: 2006/11/30
    公開日: 2009/04/07
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study was to compare recognition processing of dynamic and static facial expressions evaluated through dimensional and categorical judgments. Facial stimuli were comprised of eight emotions (excitement, happy, calm, surprise, sleepy, fear, anger and sadness) based on dimensional perspectives. Participants evaluated each facial stimuli with three methods, Affect Grid (Russell, Weiss, & Mendelsohn, 1989), forced choice task, and on a seven-point Likert scale. For dynamic expressions, the results from the forced choice task and Likert scale were as follows: slow facial expressions (e. g., sleepy) were more easily identifiable, while unpleasant facial expressions (fear, anger and sadness) were often confused with each other. Results suggest that recognition of facial expressions differs between dynamic and static expressions.
  • Greg Siegle
    2006 年 13 巻 2 号 p. 65-82
    発行日: 2006/11/30
    公開日: 2009/04/07
    ジャーナル フリー
    うつ病の個人は、しばしば持続的で没入的な否定的思考を行う。この傾向は、情報の感情的特徴を認識する脳構造の間の、増強され、抑制が効かないフィードバックによってもたらされると仮定される。本論文では、この仮説を支持する、行動的知見、生理的知見、神経画像の知見を概観する。それらの知見は、うつ病の特徴は、感情的情報への増強され持続的な、行動、末梢生理、辺縁系活動の反応性、さらに辺縁系領域を抑制すると考えられている前頭前野によるコントロールの低下であることを示唆している。神経画像の知見は、それら2つの特徴が関連していることを示している。すなわち、扁桃体と前頭前野の活動は拮抗的であり、うつ病の個人においては、それら2部位の結合性が低下している。それらのメカニズムがうつ病の維持において重要であるとすれば、そうした問題を検討することは治療のために有益であろう。そこで、うつ病における感情反応性の障害に関する基礎的研究が、どのように治療場面へ応用できるかに関する、始まったばかりの試みを概観する。特に、新しく考案された、単極性うつ病における感情反応性の障害の脳内メカニズムを対象にした、「認知コントロール訓練」による「神経行動的」介入について紹介する。
  • 2006 年 13 巻 2 号 p. 83-106
    発行日: 2006/11/30
    公開日: 2009/04/07
    ジャーナル フリー
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