日本LCA学会誌
Online ISSN : 1881-0519
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16 巻, 3 号
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目次
巻頭言
特集「持続可能性コンサルティング」
  • GOEDKOOP Mark
    2020 年 16 巻 3 号 p. 162-167
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/25
    ジャーナル フリー

    LCA consultancy has been an important factor in the development and application of LCA, especially in Europe and the Americas. The article explores how PRé Sustainability, one of these consultants found its way to develop from an early pioneer to become established in this area, and how this journey determined the cur-rent approach to the market (the DNA) and how it intends to develop in the future. There are some references with regards of the collaboration with Japanese organisations. The main conclusion is that through the strength of sharing a collaboration, a small organisation can become an important supplier of tools in which LCA data is applied far beyond the traditional limits of the LCA community.

  • 古島 康
    2020 年 16 巻 3 号 p. 168-173
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/25
    ジャーナル フリー

    1990 年代にライフサイクルアセスメント(LCA)が我が国に紹介されて以降、その活用方法は幅広い領域へと発展を遂げてきた。そしてその発展の多くは、海外における様々な動向への対応という側面が主たる要因となっている。本稿では、LCA 調査における重要な要素である目的、調査範囲、対象とする環境影響領域の 3 つの観点から、当社がこれまで携わってきた LCA 関連プロジェクトでの経験を通じ、その変化について論じる。

  • 正畠 宏一
    2020 年 16 巻 3 号 p. 174-181
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/25
    ジャーナル フリー

    本稿の目的は LCA コンサルタントの視点から、LCA の実施にあたって取り得る主な選択肢を明らかにし、 LCA コンサルタントの実力や果たす役割を明らかにすることである。同時に、既に確立された LCA という枠組み外において今後 LCA コンサルタントに期待される役割についても考察した。

  • 神崎 昌之
    2020 年 16 巻 3 号 p. 182-187
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/25
    ジャーナル フリー

    本稿の目的は、企業等が持続可能性にかかわる多様なイニシアチブが存在する現状を把握し今後の見通しを持つための材料を提供することである。企業が自身と社会の持続可能な発展を実現するための基盤としてバックキャスティングとライフサイクル思考に着目し、これらの考え方についてこれまでの活用の経緯や特徴を概観し、これらを軸とし現状を俯瞰した。例として地球温暖化の緩和策に着目し、バックキャスティングの考え方が SDGsという「共通言語」のもとに広く企業経営に浸透する素地ができつつあること、製品や組織の定量指標として継続的な改善などを「見える化」してゆくアプローチに加えて、イノベーションの創出というアプローチにおいてもLCA の活用が期待されていることを確認した。

  • BAITZ Martin, HERRMANN Constantin
    2020 年 16 巻 3 号 p. 188-195
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/25
    ジャーナル フリー

    Companies need to meet accepted sustainability standards with solutions that are unique to their business’ needs, requiring them to seek out sustainability experts for help. As part of Sphera’s mission to create a safer, more sustainable and productive world, Sphera works with companies around the world to help them along their sustainability journeys. Such a flexible approach allows Sphera to work with businesses without a fixed offering, remaining agile to better cater to any particular company’s needs. This adaptive approach has a complex strategy behind it that combines data, software and consulting to help clients move toward sustainabil-ity independence. The approach emphasizes education and training, which encourages innovation and a shift in business models. This leads to greater transparency in sustainability communication and creates a collaborative model for sustainability expansion along the value chain. This combination is what makes Sphera’s consulting strategy unique. In addition, Sphera’s consulting approach tackles corporate and product sustainability and the topics that arise where the two categories of sustainability meet. The intersection between product and corporate sustainability begins in a space where each side can inform the other. This synthesizing approach is, ultimately, always a life cycle approach. The life cycle of the product includes the value chain, whereas the lifecycle of the company is composed of the value chain of their entire product portfolio, including the com-pany’s operations itself. That combination involves value chain management and transcends simple solutions to lead companies to address bigger-picture topics, such as cooperative business practices, that will move modern economies toward a circular economy, an obligation for every company if we are to meet the rapidly mounting environmental challenges and create a sustainable future for humanity.

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