犯罪心理学研究
Online ISSN : 2424-2128
Print ISSN : 0017-7547
ISSN-L : 0017-7547
28 巻, 1 号
選択された号の論文の4件中1~4を表示しています
原著
  • 水田 恵三
    1990 年 28 巻 1 号 p. 1-18
    発行日: 1990年
    公開日: 2018/12/29
    ジャーナル フリー

    非行少年における職場適応上の「crisis」をE型(職場初期適応時障害型),F型(家族内役割の変動型),D型(適応客体の衰退型),W型(病気・傷害型),Y型(ヤクザ組員からの誘い型)に分け考究した。crisisは,「一定時点までの職業的社会化が中断され,基本的に異った職業領域での再社会化を行う場合に,そのような中断状況をもたらしたもの」と定義される。得られた結果の概略は以下のように示される。

    E型:非行へと至るライフスタイルとしては,生活が怠惰である「怠け型」が圧倒的に多い。職場適応上大きな障害となる型である。その一方で,非行化にはさ程影響を与えない。

    F型:非行へと至るライフスタイルは様々で一定のものはない。同世代の少年たちでは,このようなことを経験する者が少ないためか,心理的負担は大きく,職業的方向づけの転換が十分でないまま生活が急速に乱れ,それゆえ非行に陥りやすい。これも職場適応上大きな障害となる型である。その一方で,非行化にはさ程影響を与えない。

    D型:非行へと至るライフスタイルは,職場適応型と怠け型に分かれる。前者は,職場適応はしてはいるものの生活は不安定で転職数も多い。両者とも長期的な展望に立った職業の方向づけの転換が十分でないままに非行に至るというケースが多い。この型は,職場非適応と非行化の両方に影響を与える型である。

    W型:非行へと至るライフスタイルは,職場適応型と怠け型とに分かれる。前者は職場適応はしているものの生活は不安定である。そして,特に後者は病気や傷害を理由として怠けている場合が多く,生活態度の乱れから非行に至っている。この型も職場非適応と非行化の両者に影響を与える型である。

    Y型:大きくは露天商型と組員型に分かれる。特に前者は職場適応が以前から不良であったものが多い。そして,両者とも組の中核または周辺部にいて非行化が進む。この型は,特に非行化と反社会化に大きな影響を与える型である。

  • 中島 武二
    1990 年 28 巻 1 号 p. 19-32
    発行日: 1990年
    公開日: 2018/12/29
    ジャーナル フリー

    The social pathology in the field of education is educational pathology. In this study concerning educational pathology, I have focused on the educational action which has a disfunctional influence in spite of the good intention of those concerned to bring about better results through educational efforts.

    This study aims at clarifying (1) what kind of influence pathological experiences have on ego-identity achievement, which is an important factor in the developmental task of adolescence, and (2) what kind of significance they have in juvenile crime and delinquency, by comparing groups of ordinary students with groups of delinquent juveniles.

    The procedures I have followed and the results I have deduced from them are as follows:

    (1) I devised a valid and reliable scale to measure the pathological experiences.

    (2)I compared EPS (educational pathology scores) with IDS (identity dimension scores) and then EPS with IS (identity scores) , with the result that in the identity dimension scale the higher scorers tend to approach identity diffusion, while the lower scorers tend to approach identity achievement. As is genrally said development is also an important factor in promorting identity achievement. I could prove it in my study.

    (3) Delinquents in juvenile classification homes form a minority in the present educational system. The questionnaire items for ordinary students as the subject are not fit for the measurement of delinquents’ pathological experiences. Therefore, we should make the items having other contents, which will be fit for delinquents as our subject.

    (4) Negative identity is generally thought to be a clinical figure of identity diffusion. But as a result of the comparison between the student groups and the delinquent groups, identity dimension of delinquents and their identity status were found near the extremity of identity achievement. I think that most delinquents in juvenile classification homes are of Fukushima’s negative identity type II (antisocial type) , so we should work out a questionnaire of items appropriate to the measurement of juvenile delinquents of negative identity type II.

資料
feedback
Top