日本家庭科教育学会誌
Online ISSN : 2424-1938
Print ISSN : 0386-2666
ISSN-L : 0386-2666
52 巻, 4 号
選択された号の論文の7件中1~7を表示しています
  • 矢野 由起
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 229-239
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
  • 近藤 精洋, 滝山 桂子
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 240-249
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    Focusing on elementary school children, this study aims to form their value recognition through the consumer education. For this purpose, research concerning actual conditions, teaching practice and the evaluation were consecutively conducted. In this first report, actual conditions of purchasing behavior, and value judgment and recognition concerning confectioneries are studied. In 2003, the investigation was conducted with a sample of 953 fifth and sixth grade children of elementary schools in Chiba Prefecture. Results were obtained by the correspondence analysis and value portfolios. Most children had experience in purchasing confectioneries by themselves. However, they were less likely to understand the standpoint of production and marketing concerning the value recognition in selecting confectioneries. Based on our results, suggestions about the teaching practices of consumer education were made.
  • 近藤 精洋, 滝山 桂子
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 250-262
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    Following the results of the first report, this study aims to develop teaching method for forming the value recognition in selecting confectioneries from the viewpoint of production and marketing. In 2004, a teaching practice consisting of a simulation of confectioneries product development was conducted in the fifth grade class at an elementary school in Chiba Prefecture. Students' perceptions before and after the teaching practice were compared. The contents of the group discussion were also analyzed by the utterance protocols. Students' perceptions toward production and marketing were apparently improved after the class. Group discussions expanded viewpoints of the product development reflecting standpoint of the production and marketing. Concerning the utterance, we compared the type of decision making by trial and error with that of decision making by following the order. As a result, the former type was more frequently observed than the latter type. With this teaching practice method, the value recognition through understanding about the production and marketing was formed among the children.
  • 桑畑 美沙子, 浅井 玲子, 伊波 富久美, 今村 桂子, 國吉 真哉, 久保 加津代, 倉元 綾子, 立山 ちづ子, 福原 美江, 宮瀬 ...
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 263-271
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    熊本,鹿児島,大分,宮崎,沖縄の5県で1994〜2004年に報告された家庭科の授業実践事例で,「地域」の資源にかかわって授業が展開されたと読み取れた事例,368事例の中から,「地域」や社会を見つめ,そこでの生活課題に気づく視点(基準4),及び「地域」を変えようとする視点や「地域」再生の視点(基準5)に該当する事例を取り出し,基準4と5の学習内容を分析した。その結果,以下のことが明らかとなった。1.基準4と5の該当事例は,事例数も地域関連事例に占める割合も,年代としては2000年代より1990年代が,領域としては「環境」が多かった。2.基準4の学習内容を検討したところ,「環境」や「福祉」のように調査や見学を行ったり,あるいは統計資料を用いたり,「住居」のように「地域」や学校を点検することで,「地域」の実状を課題視させている事例と,「家族」や「保育」のように社会全体に見出される生活課題を自身の生活場面に引き寄せてとらえさせている事例に大別できた。「食物」はその両者が混在していた。しかし,いずれの領域でも,真に豊かな暮らしが保障されない現実を,「地域」や自身の生活場面に引き寄せて学習者たちに認識させようと教員は意図しているように思われた。3.基準5の学習内容を検討したところ,ほとんどの領域で,「地域」における生活課題の解決をめざすさまざまな取り組みが,ときにはその取り組みに参加した教員自身の体験も交えて紹介されていた。少数ではあったが,取り上げた生活課題の解決をめざして学習者自身が取り組んだ段階にまで到達していた事例も見出された。該当事例から,真に豊かな暮らしが妨げられている状況を切り開いていく主体者の育成をめざそうとしている教員の思いが,筆者らに読み取れた。4.以上のことから,基準4,5を導入した授業が展開されるには,「地域」にねざした教育実践や生活実践を追求したり,「地域」の人々の思いや動きをキャッチする感性やネットワークを保有することが教員に求められるといえよう。さらに,そのような教員の養成は筆者らの課題であろうと考えている。
  • 桑畑 美沙子, 浅井 玲子, 伊波 富久美, 今村 桂子, 國吉 真哉, 久保 加津代, 倉元 綾子, 立山 ちづ子, 福原 美江, 宮瀬 ...
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 272-282
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    The purpose of this study is to improve the teaching practices from local perspectives. One case from Level 1 (the lowest level) and the other cases from Levels 4 and 5 (the highest level) were selected from 368 cases collected in Kyushu and Okinawa between 1994 and 2004. In this paper, we present the problems of these plans and proposed the revised lesson plans. Additionally, the importance of teaching local living culture and living issues was discussed.
  • 鎌野 育代, 伊藤 葉子
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 283-290
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    The objective of this study is to examine the educational effectiveness of Experience in Early Childhood Education and Care (ECEC) of Junior High School Child Care Education (CCE). First, the specific scale for measuring junior high school students' Image for Child (IC) was developed which was administered to 362 (males, 183 females, 179) students before and after ECEC. Junior high school students' IC was found to change positively after their interaction with children in ECEC. Second, we selected the students who had lower level of affinity to children before CCE and consequently changed. These students' Self-Efficacy (SE) was studied before and after CCE, using modified SE scale. We found that the level of these students' SE increased significantly. These findings suggest that the significance of ECEC can be observed by the educational effectiveness toward the students with a initial lower level of affinity to child by giving all students the opportunities to interact with children in a mandatory subject of Home Economics.
  • 中村 紗織
    原稿種別: 本文
    2010 年 52 巻 4 号 p. 291-296
    発行日: 2010/01/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
feedback
Top