生物教育
Online ISSN : 2434-1916
Print ISSN : 0287-119X
42 巻, 3 号
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総説
  • 大川 ち津る
    2002 年 42 巻 3 号 p. 108-125
    発行日: 2002年
    公開日: 2021/10/29
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    我々は多くの植物に囲まれて生活している.そして日常生活で植物の名前を知ることがしばしば必要となる.植物の「仲間分け」や「名前調べ」は,小・中・高校の理科の学習で行われる.児童生徒はこの学習を通して,植物の類縁関係を知る.また,自然に対する観察眼,親近感を培い,環境や環境問題に関心を持つことになる.著者は身の回りの種子植物に焦点を当て,それらの種名を同定するための教材を開発した.その植物検索教材は,一覧式検索法に基づく植物検索表,検索カード,検索プログラムである.検索のために注目する形質として,肉眼で観察できるものを主に取り上げた.これらの植物検索教材を用いて,中・高校生,大学生,及び現職教員を対象にして実習や研修を行い,大きな成果を納めることが出来た.本総説では,著者の開発したこれらの教材とその教育現場での活用について詳しく述べると共に,本研究に関連した他の研究についても紹介する.

研究論文
  • ―生産されるα-アミラーゼの分析―
    加賀 友子, 荒井 基夫
    2002 年 42 巻 3 号 p. 126-135
    発行日: 2002年
    公開日: 2021/10/29
    ジャーナル フリー

    3種のコウジカビ属(Aspergillus oryzae, A. niger, A. sojae)を小麦フスマを用いて培養し,酵素を抽出し,エチルアルコールで沈殿させた.こうして得たα-アミラーゼ粗酵素標品をNative-PAGEを用いて分析し,ヨウ素デンプン反応を利用してゲル上のα-アミラーゼを検出した.また,粗酵素標品をアルギン酸カルシウムゲルに固定化し,温度がα-アミラーゼのデンプン液化 活性に及ぼす影響をヨウ素デンプン反応を利用して調べた.フスマ培養や,エチルアルコールを用いた酵素の沈殿方法は比較的簡単な実験器具で実施できる.生徒が自分で微生物を培養し,酵素を抽出し,得られた酵素標品を使っで性質を分析するといった一連の実験を行うことにより,生徒の酵素実験に対する興味関心を増すことが期待できる.また,生徒はこの実験を通して,微生物とヒトの生活との関わりをも学ぶことができる.これらの酵素実験は,特に高校生物の課題研究や探究活動に適した教材であると考える.

研究報告
  • ―臨床検査技師養成課程実習―
    井上 浩義
    2002 年 42 巻 3 号 p. 136-140
    発行日: 2002年
    公開日: 2021/10/29
    ジャーナル フリー

    To assess the potential of the application of biologically acute effects of non-ionizing radiation in a school of medical technology, human lymphocytes were radiated in vitro by ultraviolet B (UV-B) at wavelengths from 280nm to 320nm. Survival ratios of radiated lymphocytes were examined with a trypan blue exclusion test. Lymphocytes were damaged by UV-B irradiation. At UV-B irradiant of 5 × 10−4 Jm−2 or 8 × 10−4 Jm−2 survival ratios were

    approximately 50% and 70%, respectively (significant at P < 0.05). The survival ratio decreased exponentially with incremental increase of UV-B irradiation. This suggests that the one-hit-one-target model (which is a well-known model of biological effects of ionizing radiation) will be applicable to the explanation of acute effects of UV-B irradiation on the human lymphocytes. Addition of xanthine oxidase/xanthine dehydrogenase, which produces activated oxygen, had no significant effect on lymphocyte survival.

    In conclusion, the irradiation experiment of UV-B on in vitro cultured human lymphocytes is an alternative to ionizing radiation for induction of biologically acute effects, and is suitable for laboratory practice in a school of medical technology.

研究資料
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