行動療法研究
Online ISSN : 2424-2594
Print ISSN : 0910-6529
31 巻, 2 号
選択された号の論文の5件中1~5を表示しています
  • Mingyi QING, Aimin WANG
    原稿種別: 本文
    2005 年31 巻2 号 p. 111-125
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2019/04/06
    ジャーナル フリー
    The development of behavioral therapy and cognitive behavioral therapy is closely related to the overall development of psychotherapy in China. This paper starts with a brief introduction of the development of psychotherapy in China, followed with a description of the development and status of behavioral therapy and cognitive behavioral therapy in China and the impacts of Eastern ideology and philosophy on these types of therapies. It also reveals the problems existing in this field and suggests directions for future developments.
  • Jan PRASKO, Jiri HORACEK, Beata PASKOVA, Richard ZALESKY
    原稿種別: 本文
    2005 年31 巻2 号 p. 127-146
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2019/04/06
    ジャーナル フリー
    The focus of this article was on providing updates on the neurocircuitry of anxiety disorder, partly with the aim of providing a clinical foundation for approaching the symptoms and cognitive-behavioral therapy of these conditions. Both animal and clinical studies indicate that the amygdala and paralimbic structures play an important role in conditioned fear, and hyperactivation of the limbic system is characteristic of a number of different anxiety disorders. Paralimbic regions such as anterior cingulate appears to play a key role in the interface of cognition and emotion. In addition, cortico-striato-thalamo-cortical pathways may be important in anxiety disorders, particularly in OCD. Treatment, which focused on reversing the effects of fear conditioning on psychological, somatic and behavioral symptoms associated with the efferent arm of the anxiety circuit, has been shown to be effective. The various psychotherapies target the cortical components and the explicit memory systems of the hippocampus and implicit memory of the amygdala. Behavioural therapies such as systematic desensitization or exposure produce "deconditioning", which works mainly on the implicit memory system (amygdala) and follow by retraining hippocampal neurons to reorganize the contextual cues that they store, so that they are no longer associated with danger signal and no longer produce the fear conditioning response. Cognitive therapy or other "speaking psychotherapies", in which the contextual memories are explored, may attack the same problem from the cortical level, mainly in temporal and prefrontal areas. Cognitive-behavioral therapies have been designed to reverse the impact of fear conditioning from both cortical and limbic perspectives.
  • 松岡 紘史, 神村 栄一
    原稿種別: 本文
    2005 年31 巻2 号 p. 147-157
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2019/04/06
    ジャーナル フリー
    本研究の目的は、ディストラクションが痛みに及ぼす効果を、注意の限界容量モデルと反応予期仮説の観点から検討することであった。実験参加者30名は、High-Distraction(HD)群、 Low-Distraction(LD)群、統制群の3群に無作為に分けられ、10℃の冷水に48秒間手を浸す課題を合計3回行った。第2、3試行で、HD群には、3秒に1題のペースで3つの1桁の数値の加算が要求される課題、 LD群には6秒に1題のペースで偶数・奇数の判断を行う課題にそれぞれ取り組むことが要求された。統制群は、課題を要求されなかった。ディストラクションが痛みの体験に及ぼす効果を検討したところ、ディストラクション課題への集中度が主観的痛みと主観的不快感に影響を与え、不快感の予期得点が主観的不快感に影響を与えていた。しかし、課題の難易度についての評価は、主観的痛み、および主観的不快感いずれに対しても影響していなかった。
  • 石川 信一, 坂野 雄二
    原稿種別: 本文
    2005 年31 巻2 号 p. 159-176
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2019/04/06
    ジャーナル フリー
    本研究の目的は、児童期不安症状の認知行動モデルを構築することであった。研究1の対象者は小学生546名であった。偏相関分析の結果、ストレッサーを統制した場合、認知変数は不安症状と関連がみられたのに対して、認知変数を統制した場合、ストレッサーと不安症状には関連がみられなかった。研究IIでは小学生550名であった。共分散構造分析の結果、「友だちとの関係」「学業」→「認知の誤り」→「ネガティブ自己陳述」→「不安障害傾向」→「分離不安」「パニック傾向」「心配」「特定の恐怖」「強迫傾向」というモデルの妥当性が確認された。本研究の結果、認知変数が不安症状に影響を与えることが示唆された。本研究の結果から、児童の認知の誤りやネガティブ自己陳述に働きかけることが、不安症状の改善をもたらすことが示唆された。
  • 佐藤 寛
    原稿種別: 本文
    2005 年31 巻2 号 p. 177-187
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2019/04/06
    ジャーナル フリー
    本研究の目的は、児童の非機能的態度を測定する尺度(DAIC)を作成し、非機能的態度が抑うつ症状と不安症状にどのような影響を与えているか検討することであった。まず、調査1において、小学校4年生から6年生までの451名にDAICを実施した。探索的因子分析の結果、児童の非機i能的態度には、「破局的・絶望的態度」と「賞賛・承認希求的態度」の2因子があることが明らかにされた。また、DAICは、ある程度の信頼性と妥当性を有することが確認された。次に、調査IIにおいて、小学校4年生から6年生までの617名を対象に、児童の非機能的態度が抑うつ症状と不安症状に与える影響について検討した。その結果、破局的・絶望的態度は抑うつ症状と不安症状を促進するものの、賞賛・承認希求的態度は抑うつ症状とは関連をもたず、不安症状に対してのみ促進的影響を及ぼしていることが示唆された。以上のことから、児童の非機能的態度の変容を目標とした認知行動療法的介入についての留意点が議論された。
feedback
Top