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バーチャルスタジオ
井上 誠喜
2002 年 56 巻 10 号 p.
1538-1541
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
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清水 文雄
2002 年 56 巻 10 号 p.
1542-1545
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
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ソルトレークシティ五輪および双方向番組「ゴー!ゴー!マーケット」データ放送制作について
勘解 由哲, 藤井 達也, 鈴木 鎮男
2002 年 56 巻 10 号 p.
1546-1548
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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小野 良太
2002 年 56 巻 10 号 p.
1549-1550
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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斉藤 利夫
2002 年 56 巻 10 号 p.
1551-1558
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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内藤 整, 大場 省介, 松信 章一
2002 年 56 巻 10 号 p.
1559-1561
発行日: 2002年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
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脇田 玲
2002 年 56 巻 10 号 p.
1562-1566
発行日: 2002年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
近年, Web3Dという技術が大きな注目を集めている.世界中で多くの新技術が発表されており, めまぐるしい勢いでその進化を加速させている.
EC, 医療, エンジニアリングなど様々な分野での利用が期待されているこの新技術について, 技術動向, 標準化動向を中心に解説する.また, 映像メディアやコンテンツとしての可能性についても言及する.
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テレビ放送を測る
熊木 正人
2002 年 56 巻 10 号 p.
1567-1570
発行日: 2002年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
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江上 典文
2002 年 56 巻 10 号 p.
1575-1576
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
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吉田 雅彦
2002 年 56 巻 10 号 p.
1577-1578
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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館林 誠
2002 年 56 巻 10 号 p.
1579-1580
発行日: 2002年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
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小田切 智, 衣鳩 昌俊, 武井 毅, 大渕 竜太郎
2002 年 56 巻 10 号 p.
1589-1597
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
Effective storage and retrieval of three-dimensional (3D) models has become an important issue. In this paper, we proposes a method for shape-similarity search of 3D polygonal-mesh models. As the feature vector, we employed a set of envelopes of statistical distributions of mass concentrated on the surface. The envelopes are parameterized along principal axes of model inertia. As a distance measure among, we experimented with theEuclidean norm as well as a distance measure based on elastic matching by using the dynamic programming technique. Experiments showed that our approach could identify models having similar shapes fainy well. As a shot-coming feature vectors, the query results did not necessarily reflect subjective measures used by human beings.
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山崎 達也
2002 年 56 巻 10 号 p.
1598-1600
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
人と計算機システムを仲介する擬人化されたエージェントのプリミティブな動き (口, まばたき, 小首を傾げる動作) が, ユーザの印象評価に与える影響をSD法により測定し, 分析を行った.その結果, 2つの因子が抽出され, 複数の動きの組合せがユーザに高い印象度を与えることが明らかになった.
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手島 裕詞, 小堀 研一
2002 年 56 巻 10 号 p.
1601-1606
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
Morphing technology which transforms one shape into another has been used to make special effects in movies. This paper presents a three dimensional image morphing method without source to target object correspondence. This method applies to voxelized objects with full color texture. The algorithm consists of three parts, Decision of the regions to be transformed, calculating distance images for those regions and interpolation by using morphology operations. First, expansion or contraction regions are decided from the position of two shapes. Secondly, the distance images of those regions are generated to interpolate the shapes. This approach uses Minkowski difference to compute the metamorphosis. As a result, an automatic interpolation process is executed at needed frames. Some experimental results demonstrated that this method is more effective than previous methods for volume-based metamorphosis.
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梶原 景範, 高橋 裕樹, 中嶋 正之
2002 年 56 巻 10 号 p.
1607-1612
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
A rendering method that simultaneously renders both volumetric and polygonal objects is described. Using the method also makes rendering volumetric objects intersected by polygonal ones in the same scheme possible. A ray-volume buffer that stores colors and the transmittance of a ray at each voxel is described. The ray-volume buffer treats volumetric objects as textures. Therefore, the method can be achieved using conventional graphics pipeline by generating a ray-volume in advance. In contrast with the Marching Cube algorithm, the method can generate images that maintain the features of volumetric objects using a small number of surfaces because it renders a volume by using textured boundary surfaces obtained through the volumes.
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Romanos Piperakis, Hiroki Takahashi, Masayuki Nakajima
2002 年 56 巻 10 号 p.
1613-1619
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
Computer animation and virtual reality applications continue to gain popularity and be the focus of increasingly extensive research. However the shortcomings of a virtual environment are numerous and in order to create realistic scenes one must address a lot of practical issues. This paper deals with a realistic navigation strategy for collision free agent movement. In the scope of this paper, an agent is considered to be an autonomous, computer assisted or computer controlled entity, which unlike general collision detection and navigation algorithms relies on purely local geometric information of its surroundings to find a path towards a goal position. The approach taken is using depth information directly from the agent's view rendering pipeline to create a repelling force field around obstacles. More specifically the z-buffer of the agent's view is used to estimate a vector field around the obstacles that lie in the agent's path. By making use of the z-buffer the navigation strategy implemented is based solely on information the agent can acquire from its sensors at his present position. This makes the algorithm suitable for autonomous agents in either static or dynamic, unstructured environments, where no a priori information on the topology of the virtual world is known. Furthermore, the algorithm is simple and fast and could be easily extended to real world robots equipped with depth lenses.
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曽根 順治, 伊藤 優太, 礒部 正利, 久米 祐一郎, 徳山 喜政, 今野 晃市, 鳥谷 浩志, 近藤 浩一
2002 年 56 巻 10 号 p.
1620-1623
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
Web上で軽量化3次元データを流通させる試みが行われている.1つは, 設計データを活用したコンカレントエンジニアリングであり, 2つめは, アニメーションを活用した電子商取引やコミュニケーションである.このような状況の中で, 様々なリアリティーを高める研究も行われている.リアリティーを高める手段としては, 3面, 5面の没入感ディスプレイやドーム型ディスプレイが活用されている.本研究は, 軽量化3次元データを用いた場合にリアリティーを高める方法を検討するために, ドーム型ディスプレイを用いて, 実験により人間の体感変化を観察する.
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星野 聖, 小渡 悟, 神里 志穂子, 新垣 武士
2002 年 56 巻 10 号 p.
1624-1628
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
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手話認識のための上肢3次元運動推定を目的として, 3次元要素多面体から構成される人体モデルを用意し, また, 過去のオプティカルフローを元に現時刻の運動推定を行うことにより, 単眼CCDカメラでも自己遮蔽に強い3次元ジェスチャ認識システムを構築した.
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大渕 栄作
2002 年 56 巻 10 号 p.
1629-1632
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
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竹沢 恵, 長谷山 美紀, 北島 秀夫
2002 年 56 巻 10 号 p.
1633-1642
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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This paper proposes a high-accuracy quantization method for IFS parameters in fractal image coding by using genetic algorithms (GA). The development of IFS-parameter quantization methods is significant for image coding because quantization errors have a negative influence on reconstructed image quality. The conventional method quantizes the IFS parameters to the nearest possible values and thus minimizes the quantization errors. However, it does not necessarily minimize the errors in images reconstructed from an original. Therefore, a new quantization method which minimizes that error is proposed. The proposed method consists of two GAs; because if a simple GA searches for the optimal quantization-parameter set, it converges to local optima because of the complexity of the search space. Experimental results verify that the proposed method can effectively find the optimal quantization-parameter set and provide high-quality reconstructed images.
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坂本 博康, 村尾 晶弘, 速水 良晃
2002 年 56 巻 10 号 p.
1643-1650
発行日: 2002年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
This paper describes a method for constructing a precision online real-time measuring system of the interfacial tension of fluids by analyzing images of the fluids' drop shape interface. The measurement is based on MMSE fitting of a solution curve of Young-Laplace ordinary differential equations onto an observed drop curve. The system showed higher accuracy and efficiency than previously reported ones because we have introduced in our system a new method of detecting drop shape with sub-pixel accuracy and a Levenberg-Marquardt-Morrison method of nonlinear optimization. In addition, we have proposed a new method of evaluating curve fitting error. Our method presents an effectual and precise means of analyzing time dependent phenomena in various fluids' interfaces through observing interfacial tension.
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井上 光平, 浦浜 喜一
2002 年 56 巻 10 号 p.
1651-1656
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
ベクトル量子化によってビデオを記号列に変換し, 時間コレログラムに基づいて類似検索する方法を提案する.まず, カラーヒストグラムの2次形式距離に基づいてフレームのサンプル集合をクラスタリングしてコードブックを求め, 各ビデオをベクトル量子化して記号列に変換する.3角不等式に基づくフィルタリングにより記号列への変換を高速化する.次に, 記号列の特徴を時間コレログラムで表し, ビデオの類似検索を行う.コレログラム距離の不等式に基づくフィルタリングにより検索を高速化する.
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石川 清彦, 岸田 雅彦, 上條 晃司, 徳丸 春樹, 奥田 治雄
2002 年 56 巻 10 号 p.
1657-1662
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
In broadcasting stations, the data transfer rate of phase change optical disk systems for HDTV must be more than 100Mb/s. A conventional phase change disk system must drive a laser diode with multipulse in order to record data. However, using this method seems to make laser diode driving difficult if the data transfer rate is more than 100Mb/s to achieve. High data transfer rates requires high linear velocity. We theorized that the same cooling effect as occurs in multipulse appears at high linear velocity. A bit error rate of less than 10
-5 was obtained in 100Mb/s read/write experiments in which random data was recorded without multipulse onto a phase change disk by using RLL (1, 7) code and Partial Response Maximum Likelihood (PRML) at a scanning velocity of 25 m/s. This result proved that our theory was correct.
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日下 博也, 岸 靖典
2002 年 56 巻 10 号 p.
1663-1668
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
A high-resolution image-stabilizing system by using only digital processing was developed for camcorders. In this system, a CCD image sensor that has more pixels than a conventional CCD image sensor was adopted to get a large margin for image stabilization and to abolish electronic zooming processing that spoiled picture resolution in a conventional system. The image-stabilizing procedure was divided to two parts : compensation for low frequency image fluctuation and that for remained image fluctuation. The compensation for low frequency image fluctuation was achieved by a readout control of the CCD image sensor according to a motion prediction. On the other hand the compensation for remained image fluctuation was achieved by a readout control of an image memory according to a detected motion vector from images read out from the CCD image sensor. As a result, high image-stabilizing equal to that of a conventional system and maintenance of picture resolution were achieved.
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藤掛 英夫, 佐藤 弘人, 河北 真宏, 飯野 芳己, 菊池 宏
2002 年 56 巻 10 号 p.
1669-1673
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
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We studied the flare appearing in video images when a liquid crystal filter is used in front of a video camera. To clarify the generating mechanism of the flare, the relationship between the concentration of spacer particles dispersed in the liquid crystal and the intensity of light scattered by the filer was examined in detail by using a schlieren optical system with a laser light beam. We found that the light scattering is mainly caused by the spacers and glass substrates, so we evaluated their contribution ratio. From microscopic observation, we determined that the light scattering originated by the spacers includes light scattered by the spacer particles and that resulting from by liquid crystal alignment deformation caused by the spacer surfaces. As the light scattering of the spacers was in proportion to the spacer concentration, it could be considerably reduced by decreasing the spacer density. The flare in video images was reduced by decreasing the light scattering. The liquid crystal filter fabricated by using the flare-reduction method described above was utilized in actual television program.
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福田 淳, 苗村 昌秀, 和泉 吉則, 西 隆司
2002 年 56 巻 10 号 p.
1674-1680
発行日: 2002年
公開日: 2011/03/14
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Focusing on soccer programs, we have developed a method of retrieving scenes by categorizing the motion of important objects like a goalkeeper. It is designed for an object-based video database system that manages information about video objects in video sequences. The scene retrieval consists of two steps for the comparison process : (I) categorizing the motion and (II) calculating the similarity in distance to a reference video example of the same category. Motion categorization is carried out by probabilistically learning the sequences of motion parameters for a goalkeeper. We have implemented this method in an object relational database system containing various soccer scenes and verified it.
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