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相澤 清晴
2003 年 57 巻 10 号 p.
1228-1229
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
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橋本 樹明, 久保田 孝
2003 年 57 巻 10 号 p.
1230-1234
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
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赤塚 孝雄, 深見 忠典, 内田 公, 呉 勁, 武田 徹
2003 年 57 巻 10 号 p.
1235-1240
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
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向井 利春, 河北 真宏
2003 年 57 巻 10 号 p.
1241-1245
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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福本 雅朗, 角 康之, 間瀬 健二
2003 年 57 巻 10 号 p.
1246-1250
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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Windows環境下での使いこなし方
吾妻 健夫
2003 年 57 巻 10 号 p.
1251-1256
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
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本連載では, LATEXによる入稿, 組版の電子化推進のために, LATEXの基本的な使い方について解説する.連載3回目の本稿いは, Windows上でのLATEX文書作成環境の構築手順と, Windows上でLATEXを使いこなすための各種ツール, および, フォントの設定方法について説明する.
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ホームスタジオを作ってみる
木船 園子
2003 年 57 巻 10 号 p.
1257-1264
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
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中村 信英
2003 年 57 巻 10 号 p.
1265-1269
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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井上 光平, 浦浜 喜一
2003 年 57 巻 10 号 p.
1279-1283
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
Stippling is a simple non-photorealistic rendering (NPR) method. NPR stippling images are monochromatic binary images, which are made up of black dots distributed over white backgrounds. In this paper. we extend the composition and present methods for producing monochromatic multi-valued stippling and color stippling images. Our method is based on the scheme of point redistribution according to probability distributions presented by Secord et al. We extend their scheme and apply it to stippling with multi-valued dots over multi-valued backgrounds and to color images. Additionally, we develope a technique for improving the detail description by varying the dot sizes according to the gradient of tonal intensities of the input images.
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手島 裕詞, 西尾 孝治, 小堀 研一
2003 年 57 巻 10 号 p.
1284-1291
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
Similarity retrieval for three-dimensional models has been in the spotlight because of the increase in digital archives. We propose a similarity estimation method that uses mathematical morphology. It consists of a feature extraction and a similarity estimation process. First, position of a shape is determined by eigenvectors of the covariance matrix, and an amount of feature corresponding to the projections and hollows of the shape is extracted by repeating mathematical morphology. As the direction of the shape is occasionally reversed in the case that the eigenvectors of the covariance matrix are used, we apply the standard deviation to an amount of feature. Second, the degree of similarity between the amount of feature and those which are preserved in advance is calculated. Experimental results showed that our method is more effective than conventional ones.
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高橋 桂太, 苗村 健, 原島 博
2003 年 57 巻 10 号 p.
1292-1299
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
This paper focuses on the sampling problem in light field rendering (LFR), which is a fundamental approach to image based rendering. The quality of LFR depends on the light-ray database generated from pre-acquired images, since image synthesis is the process of gathering appropriate light-ray data from the database. For improving the quality, interpolation of light-ray data is effective. It is based on the assumption that objects in a scene are placed on a plane called a “focal plane”. According to the depth of the focal plane (which is the distance between cameras and the focal plane), a focus-like effect would appear on the synthesized images. In this paper, we formulate the depth of field in LFR to address the range of depth where scene objects can be rendered in focus. Our theory is based on the plenoptic sampling theory, and includes some other related works. The proposed concept could be applicable for intuitive measurements of synthesis quality, configurations of sampling conditions, and evaluations of spatial coding methods.
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奥村 文洋, 町田 貴史, 横矢 直和
2003 年 57 巻 10 号 p.
1300-1306
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
A technique is described for rendering in real time reflections on surfaces with non-uniform roughness, which is difficult to do with conventional methods. It combines off-line processing with hardware rendering. First, a multiscale environment map is created of the rough surfaces. Next, the pixels that would significantly affect the rendering results in an omnidirectional image are filtered out. Finally, the reflections on the surfaces are rendered in real time using the map to reflect the effects of the roughness. Experiments demonstrated that the proposed method can render surfaces with non-uniform roughness sufficiently accurately in real time.
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インタラクティブMRインテリアデザイン
安室 喜弘, 石川 悠, 井村 誠孝, 南 広一, 眞鍋 佳嗣, 千原 國宏
2003 年 57 巻 10 号 p.
1307-1313
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
For presenting virtual objects in a real space, mixed reality (MR) technique is very effective to simulate an overview of a scenery. In interior design, for instance, the coordinates of the arrangements and the colours of the items need to be determined based on various layout plans. We propose a new framework for interactively arranging and rendering virtual objects in real space by manipulating physical 3D markers. A 3D marker consists of 2D codes and a spherical mirror for acquiring both geometric and photometric conditions by single camera instantaneously. Experimental results showed that the proposed approach is effective for providing appropriate geometry and local lighting conditions to present each virtual object in a simple system. The proposed system allows the user to experiment arranging of virtual furniture and verify the created scene which is visually consistent with the physical space.
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吉本 恵子, 井村 誠孝, 金谷 一朗, 安室 喜弘, 眞鍋 佳嗣, 千原 國宏
2003 年 57 巻 10 号 p.
1314-1319
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
This paper proposes a method of synthesis of lighting environment based on the atmospheric conditions for creating highly realistic outdoor scenes. The optical atmospheric model takes into account the effects of Rayleigh and of Mie scattering as a part of the physical model. Clouds, which enhance the reality effect of rendered images, are extracted and composed onto the spherical light image. A CIE XYZV color model is used as a visual modelto create scotopic vision. A comparison of a calculated and a measured spherical light image showed that using the proposed method can reproduce a proper lighting environment under any atmospheric conditions.
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北村 喜文, 小西 孝重, 山本 澄彦, 岸野 文郎
2003 年 57 巻 10 号 p.
1320-1327
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
We propose a stereoscopic display system for multiple users. It allows three or more people to simultaneously observe individual stereoscopic image pairs from their own viewpoints. The system tracks the position of the user's heads and it generates distortion-free images for each user. The system consists of a normal display and a display mask with a hole in the center. The display mask is placed at a suitable distance over the display surface. By controlling the position of the image drawing area for each user according to the corresponding user's viewpoint, each user can observe the stereoscopic image pairs shown in an individual area of the display system with shutter glasses. On the other hand, no user is able to see the image drawing areas of the other users because these areas are adequately occluded by the display mask. Accordingly, the display system can simultaneously provide intelligible 3D stereoscopic images for three or more moving observers without flickering or distortion.
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曽根 順治, 生駒 仁, 徳山 喜政, 鳥谷 浩志, 千代倉 弘明
2003 年 57 巻 10 号 p.
1328-1333
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
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フリー
アニメーション作成時に物理モデルを組込むことによって, より現実感を持たせるための研究も多く行われているが, ポリゴンモデルに物理モデルを適用すると, 複雑な形状になるほど計算量が増えたり, SSDにおいては多くのパラメータを設定する必要があるなどの問題がある.本研究は, スケルトン法を基礎として物理モデルをラティス格子に適用し, また, モデル内部への物理モデルの配置を適切化することにより, なめらかな変形が計算できることを確認した.
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飯塚 篤史, 田中 悟史, 吉川 浩
2003 年 57 巻 10 号 p.
1334-1336
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
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コンピュータグラフィックスでは, レイトレーシング法やコースティクス法による光の反射や屈折等の表現がある.しかしこれらの手法では, ホログラムや回折格子による光の回折現象についての表現は行われていない.本研究では, CG内でのホログラムの表現方法の一つとして, 2次元回折格子よる回折光の表現の方法を提案する.
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長谷川 誠, 三河 賢治
2003 年 57 巻 10 号 p.
1337-1341
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
濃淡画像を3次元空間内の立体的な面としてとらえ, 画像が与えられた2次元平面を逐次十字型に4等分割し, ブロック内の輝度値を三角平面パッチで近似する.三角平面パッチの頂点座標からグラデーションベクトルを算出し, 各パッチをSVG形式によって記述する.標準画像 (肌色チャート) を用いてシミュレーションし, Webブラウザに表示する.ドローツールによって自然画像を対話的に変形する応用を示す.
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木村 誠, 斎藤 英雄
2003 年 57 巻 10 号 p.
1342-1346
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
本論文は, 2カメラ間の射影幾何のみに基づいた画像合成法 “View Morphing” を拡張し, 完全なキャリブレーションを使わずに, 3枚の画像から歪みのない画像合成を行ったものである.
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首振りカメラを用いた画像中の視野妨害となる水滴の除去
山下 淳, 金子 透, 西村 正樹, 三浦 憲二郎
2003 年 57 巻 10 号 p.
1347-1353
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
We propose a method for removing view-disturbing waterdrops from images by processing images taken with a pan-tilt camera system. Images that are taken on rainy days are often hard to make out due to adherent waterdrops on the surface of the protecting lens. In our method, a first image of a distant view is taken and then a second image is taken from a different angle. The new image is transformed with the projective transformation and compared with the first one to identify the regions with waterdrops. We can distinguish which image portion has waterdrops by considering the distance between two potential waterdrop regions. Finally, the region with waterdrops can be eliminated by merging two images. Experimental results showed the effectiveness of this method.
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阿部 清彦, 大内 幹夫, 大井 尚一, 大山 実
2003 年 57 巻 10 号 p.
1354-1360
発行日: 2003年
公開日: 2011/08/17
ジャーナル
フリー
Many communication aid systems have been developed for severely physically handicapped people like ALS patients. The eye-gaze input system is being studied as an interface for a communication aid that can operate a computer with eye movement alone. Conventional eye-gaze input systems, however, can harm users. This is due to the use of infrared rays on the eyes to detect the eye-gaze. The prolonged irradiation could potentially cause eye damage such as glassblower's cataract, retinitis solaris, or dry eyes. We propose an eye-gaze input system using a personal computer and a home video camera for eye-gaze detection under natural light. The system detects the eye-gaze using image analysis based on the limbus tracking method, and it does not require special image processing units or sensors. The system is safe, compact and easy to use.
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渡部 裕志, 堀田 政二, 宮原 末治
2003 年 57 巻 10 号 p.
1361-1366
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
ジャーナル
フリー
画像を文書, 特徴ベクトルを単語とみなして潜在意味解析 (Latent Semantic Analysis, LSA) により画像の類似検索を行うことを考える.本論文では, LSAにおける低次元空間の次元数や特異値による重み付けが検索精度へどのように影響するか調べるためにLSAを一般化する.さらに, LSAにより低次元空間に射影された画像と圧縮された特徴ベクトルを対応分析で2次元空間に配置することにより, LSAの効果を視覚的に考察できるようにする.実験により, LSAにおけるパラメータの検索精度への影響や, 用いる特徴ベクトルによる効果の違いについて調べる.
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大倉 充, 森田 展行, 濱本 高志, 島田 英之, 島田 恭宏, 宮垣 嘉也
2003 年 57 巻 10 号 p.
1367-1372
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
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手に持った豆電球により空中に描いた数式を認識して, 四則演算を行うシステムの試作を行った.数式記述に必要となる数字・演算子18カテゴリーを対象とした認識実験では, 入力総パターン数584に対して認識率97.6%を得た.基本的な実時間処理システムは完成した.
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向井 信彦, 坂口 義昭, 茂岡 尚史, 小杉 信
2003 年 57 巻 10 号 p.
1373-1375
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
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CGによる景観シミュレーションでは建造物などのより自然な描画を行うため, 一般に実写真のテクスチャマッピングを用いるが, 写真撮影には多大な労力を要するという問題点がある.そこで, 建造物の壁や道路などのテクスチャを簡易に生成する手法を考案した.
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吹抜 敬彦
2003 年 57 巻 10 号 p.
1377-1379
発行日: 2003年
公開日: 2011/03/14
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DCT量子化による歪みの抑圧のため, 「小信号は歪みと見なし, 大信号は信号と見なす」という画像の特徴を活かした手法を用いて, RTF (リップル修正フィルタ) を提案し, これによる歪み (ブロック歪みなど) 抑圧効果を実証した.低画質画像の高画質化などにも効果的である.
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