医学教育
Online ISSN : 2185-0453
Print ISSN : 0386-9644
ISSN-L : 0386-9644
54 巻, 6 号
選択された号の論文の51件中1~50を表示しています
Short report
  • Satoshi Ozeki, Hiroyasu Inoue, Sachiko Kasamo, Seiji Matsumoto
    原稿種別: research-article
    2023 年 54 巻 6 号 p. 543-548
    発行日: 2023/12/25
    公開日: 2024/02/08
    ジャーナル フリー

     Since its outbreak in 2019, COVID-19 has significantly impacted human lives worldwide. It has caused millions of deaths globally, as well as profound confusion and turmoil among medical professionals. During the COVID-19 pandemic, medical professionals have realized the challenges of controlling infectious diseases and the need to update their knowledge and skills to manage them better. This study examines physicians’ experiences of COVID-19 through an alumni survey conducted at Asahikawa Medical University faculty of medicine in Japan (final sample: 3,105 alumni since the university’s establishment in 1973). It draws important implications to enhance continuing education to prepare for future pandemics. An online questionnaire was developed and administered to investigate the alumni’s experiences with COVID-19, as well as their medical specialty and opinions on medical education. The response rate was 21.9%, with 680 responses collected out of the 3,105 questionnaires sent. Results show that the top three important items from participants’ experiences are infectious disease control and prevention (90.7%), acquisition of accurate knowledge on infectious diseases (85.1%), and providing accurate information on infectious diseases (83.6%). Furthermore, multiple coders conducted content analysis of free text data regarding other important elements. They identified the following major themes: information literacy, difficulty in risk management, medical treatment and healthcare system, and prejudice against medical workers and their families. Continuing education can be improved by incorporating alumni’s experiences with COVID-19 to better prepare for future pandemics.

短 報
  • 野村 理, 相馬 優樹, 鬼島 宏, 花田 裕之
    原稿種別: 研究論文
    2023 年 54 巻 6 号 p. 549-553
    発行日: 2023/12/25
    公開日: 2024/02/08
    ジャーナル フリー

    背景 : 医学生の試験室入退室動線上の密集回避のために, 試験が終了した学生から退室を許可した際の退室と医学生の試験成績との関連を検討した.

    方法 : 弘前大学医学部4年生が受験した救急医学定期試験において早期退室を許可した. 試験正答数を目的変数として, 早期退室の有無, 性別, 学士編入の有無を説明変数として多変量ロジスティック回帰分析を実施した.

    結果 : 対象130名のうち14名が早期退室をした. 学士編入学生および女性が統計的に有意に高スコアを示したが, 早期退室とは有意な関連はなかった.

    考察 : 試験退室時の円滑な動線確保対策として実施は正当化されうると考えられた.

特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【巻頭言】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【1 概説】
  • 福島 統
    原稿種別: 研究論文
    2023 年 54 巻 6 号 p. 555-563
    発行日: 2023/12/25
    公開日: 2024/02/08
    ジャーナル フリー

     国内では, 大学設置基準が2022年9月に改正された. COVID-19パンデミックを乗り越えてきた大学の経験を活かし, 現行のルールでは認められていない教育方法, 単位認定を「特例制度」として実施できる道が開かれている. 「特例制度」という社会実験の成果を今後の大学設置基準の改定に活かしていく必要がある. 海外では, このパンデミックを通じ, 医学生は守られるべき学習者かそれともエッセンシャルワーカーかという議論や, 今回のパンデミックのように医学教育の順次性が中断された時, 進級, 卒業, 臨床研修への移行にあたり, 教育時間ではなく学習者がどのような能力を獲得しているかに重点を置いたCompetency-based, Time-variable (CBTV) Educationなどの議論が行われている.

特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-1 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-2 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-3 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-4 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-5 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-6 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-7 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-8 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-9 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【2-10 卒業学習システム】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-1 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-2 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-3 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-4 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-5 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-6 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-7 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-8 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-9 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-10 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【3-11 新しい授業と実習の開発】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-1 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-2 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-3 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-4 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-5 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-6 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-7 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-8 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-9 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-10 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【4-11 これからの臨床教育】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【5-1 変容する教員・スタッフ養成】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【5-2 変容する教員・スタッフ養成】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【5-3 変容する教員・スタッフ養成】
特集 COVID-19パンデミック後の医学・医療者教育 【5-4 変容する教員・スタッフ養成】
掲示板 (意見)
掲示板
掲示板 (意見)
訃 報
―偲ぶ声―
feedback
Top