日本航空宇宙学会誌
Online ISSN : 2424-1369
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24 巻 , 270 号
選択された号の論文の5件中1~5を表示しています
  • 東 昭
    1976 年 24 巻 270 号 p. 309-323
    発行日: 1976/07/05
    公開日: 2009/05/25
    ジャーナル フリー
  • 長友 信人
    1976 年 24 巻 270 号 p. 323-332
    発行日: 1976/07/05
    公開日: 2009/05/25
    ジャーナル フリー
  • 加藤 榮二, 安達 勤
    1976 年 24 巻 270 号 p. 333-341
    発行日: 1976/07/05
    公開日: 2009/05/25
    ジャーナル フリー
    直線的な速度分布を持つ,いわゆる直線せん断流を風胴測定部に4種類作り,主流に直交させて円柱を置き,レイノルズ数も2.67×103~1.07×104の範囲で変えて,円柱後流および円柱から発生する渦に及ぼす主流の速度こう配の影響を調べた.その結果,次のようなせん断流の場合の性質が明らかになった.
    後流や渦列は後流中心線について非対称に拡がり,また低速側により多く拡がってゆく.渦の発生点は,速度こう配の増加とともに円柱に近づく.渦の発生周波数は高,低速側でともに等しく,一様流の場合と同様である.渦の縦間隔および縦横比は,速度こう配の増加とともに大きくなる.渦の減衰や渦列の不安定さは,一様流のものより著しく,また速度こう配の大きなものほど著しい.
    これらの減衰や不安定さに関連して,次のようなことが観察された.渦の横間隔は高速側の方が大きい.渦の強さは高,低速側で等しくなく,しかも流れの途中で逆転する.渦外部すなわち主流の乱れは,主流の速度こう配の増加とともに著しくなる.
  • 岡崎 修三, 西村 真人, 前田 弘
    1976 年 24 巻 270 号 p. 342-351
    発行日: 1976/07/05
    公開日: 2009/05/25
    ジャーナル フリー
    Static characteristics of an ACV (Air Cushion Vehicle) over irregular ground are investigated theoretically and experimentally. The exponential theory is developed for this purpose. Calculations are made for the case of two and three dimensional models, and the results are compared with experimental ones.
    Theoretical results show good agreement with those of experiments except the particular cases such as the hover height is very low, or the higher portions of ground roughness is close to the peripheral nozzle.
    The effects of the partition on lift and moment characteristics are also studied. Calculations show that partition equipped on the base affects the lift augmentation ratio especially at large d/D, but there exist little effects on experimental results. On the other hand, moment characteristics calculated agree with the measured values qualitatively.
  • 熊澤 隆平, 木村 逸郎
    1976 年 24 巻 270 号 p. 351-358
    発行日: 1976/07/05
    公開日: 2009/05/25
    ジャーナル フリー
    This report is concerned with the developement of a simple low-thrust plasma thruster, composed of a Duoplasmatron-type plasma source and a magnetic nozzle. The results of the experiment with various kind of propellants showed moderate thrust efficiencies (up to 31%) in wide range of specific impulse (400-8, 000sec), and high ionization efficiency. Such experimental results demonstrate its capability as a low-thrust plasma thruster. On the present device, in which a diverging magnetic field (magnetic nozzle) is applied to the discharge and exhaust region, there are several possible plasma acceleration mechanisms. The results of diagnostics of plasma beams in this device suggested that the prevailing acceleration mechanisms are (1) acceleration by magnetic expansion process and (2) acceleration by converting rotational kinetic energy to directed kinetic energy.
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