人工知能学会第二種研究会資料
Online ISSN : 2436-5556
2018 巻, BI-010 号
第10回 ビジネス・インフォマテックス研究会
選択された号の論文の10件中1~10を表示しています
  • 軽部 勲, 倉橋 節也
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 01-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    Japanese agricultural sector is facing several risks such as "the aging farming population", "theshortage of successors", "the increasing abandoned farmland" and "low profitability ". Japanesegovernment and farmers have been deploying various efforts to eliminate these risks such as changingThe Agricultural Land Act and investing Infrastructure investment. There are cases of improving sales byconstructing new irrigation facilities and developing means of transportation and sales channels. In thispaper, authors made simple plant selection models of farmers and governments and try to check theimpact to planting of farmers by MAS (multi agent simulation).

  • 鈴木 丈裕, 鈴木 智也
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 02-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    In foreign-exchange (FX) dealing, FX brokers basically cancel out the orders fromtheir customers to prevent the price fluctuation risk by cover transactions with global megabankscalled Counter Party (CP). Each CP has huge amount of money to play a role of market reader,and might have proprietary know-how to foresee future price movements. From this viewpoint,we try to extract their knowledge by a machine learning approach, and therefore we apply thestacking method that aggregates some predictors to extract the ensemble knowledge. If CP's pricequotations are decided by foreseeing future price possibilities, their quotations can be consideredas predictors. From this concept, we apply the stacking method to their quotations and obtain theensemble knowledge from them. Through some simulations using real price data, we could con-firm that the given ensemble knowledge improves the prediction accuracy of FX price movementscompared to the machine learning using a single CP's price quotation.

  • 松本 裕介, 菅 愛子, 高橋 大志
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 03-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    As business environment changes rapidly, companies must respond to the change. As one ofcountermeasures against big change, divestment by M&A is becoming one of the options. In this paper, weclassify the industries by using FCM in order to reflect the trend in industrial classification that businessstructure changes drastically, we analyze what kind of companies divest business. As a result of analyzingduring 15 years from 2002 to 2016, we found that companies with higher debt ratio would divest thebusiness. Analyzing the effectiveness of industrial classification by fuzzy c means is one of our future works.

  • 脊板 弘康
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 04-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    顧客第一主義を標榜し、品質第一主義を掲げて世界を席巻してきた日本企業で今、品質詐称事件が後を絶たない。企業組織が当初から悪意を持って詐称に及んだ事例もあるが、赤福事件の様に一見善意から詐称事件へと発展した例もあり、そこには日本独特の高コンテクスト社会が生んだ「忖度」の存在がみられる。本研究では Giddens の構造化の理論の枠組みを基に、日本独特の精神文化とも呼べる「忖度」が意図せざる不祥事へと企業組織を導いて行く様を、ビジネスゲームと表情分析を用いて再現させ、そのメカニズムを解明することを目的としている。また、このような方法が従来のアンケートで難しいと思われる動的な組織変容過程の研究に有効であることを示し、その構想を報告する。

  • 辛 郷孝, 菅 愛子, 山下 泰央, 高橋 大志
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 05-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    本研究は、外食産業の POS データを用いて経営力向上に繋げるサービスの実現を目的としている。日本の外食産業は、労働生産性が低い上、慢性的な人手不足で人材確保に苦労している。そこで、この課題を解消する対策として、1 テーブルごとの客単価向上が有効と仮説を立て、客単価の高い高級焼肉店の POS データを分析した。商品を提供する顧客層ごとに購買行動の特徴を明らかにし、機械学習を用いて販売政策の検討を行う。

  • 櫻井 大宙, 速見 勇磨, 山下 梨瑳, 長谷川 恵理子, 下山 力三, 福西 亮介, 黛 広樹, 鈴木 智也
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 06-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    Buyers of used cars have to predict their dealing prices at auto auction held afterabout one month, but it is very difficult to predict them because each condition of used cars iscompletely different such as mileage, model year, body color, etc. For this reason, we proposetwo prediction methods: as the first one, we consider the median of dealing prices in each carmodel as a base price and predict its future price by time-series models: ARIMA and SARIMA.After that, the predicted bace price is converted into the individual price of each used car by themachine learning method that learned the relationship between the condition of used cars includingindividual prices and the bace price. As the second method, we adopt the deep learning approachto directly predict individual future prices of used cars without using the base price, but using allthe information attached to each used car as explanatory variables. To verify the usefulness of ourproposed methods for a used car assessment system, we performed some prediction tests using thereal auto-auction price data.

  • 國上 真章, 菊地 剛正, 寺野 隆雄
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 07-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    We propose a formal model for describing managerial decision processes in cases of businessinnovation. This formal model named Managerial Decision-making Description Model (MDDM) consistsof three kinds of components, an environment, a business structure and an agent's decision. The businessinnovation is represented as a business structure transition, in which the agents redefine theobjective-resources pairs in the business structure. We show that the MDDM describes actual businesscases and compares their similarities and differences. We also consider the MDDM application to casebased analysis on organizational simulation and business gaming.

  • 菊地 剛正, 國上 真章, 高橋 大志, 鳥山 正博, 寺野 隆雄
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 08-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    組織におけるビジネス構造の転換を伴う経営意思決定を形式的かつ比較可能に表現するモデルとして,「経営意思決定記述モデル」(MDDM)が提案されている.当該モデルは,実際のビジネスケースやエージェントモデルのシミュレーション・ログを一定の共通形式で表現できる可能性が指摘されている.本稿では,企業組織の外部環境に対する認識の伝播を扱った実際のビジネスケースをMDDMを用いて記述した.更に,エージェント・ベースの組織シミュレーションモデルを構築し,シミュレーション・ログから生成された仮想ケースを同様に記述した.その上で,リアルなケースとバーチャルなケースの双方が相互比較可能であることを示した.

  • 瞿 雪吟, 菅 愛子, 高橋 大志
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 09-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    The paper proposes a method of building a sentiment dictionary using news and stock prices inChina markets by textual analysis in finance. In order to obtain the amount of word polarities, weassociated the frequencies of the news' one-hot wordlist to the abnormal change rate of stock prices onthe publish date which is calculated by the method of the event study. We conducted the support vectorregression (SVR) and build a sentiment dictionary with polarity data from learners. Furthermore, weattempt to predict the news polarities by using the sentiment dictionary.

  • 税所 篤大力, 菅 愛子, 高橋 大志
    原稿種別: 研究会資料
    2018 年 2018 巻 BI-010 号 p. 10-
    発行日: 2018/09/15
    公開日: 2022/02/03
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    Company executives play an important role in corporate activities. In this research, we focus onthe characteristics of the top executive of each company, who make the important decisions. We attemptto measure the facial emotional score of these executives from the photographs published on their firm'sannual report. In addition, we create a narcissism index from the number of times these executives appearon their reports. Finally, we analyze how these emotional scores or narcissism indexes relate with theircompany's performance and behavior.

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