The Tohoku Journal of Experimental Medicine
Online ISSN : 1349-3329
Print ISSN : 0040-8727
ISSN-L : 0040-8727
Volume 7, Issue 3-4
Displaying 1-8 of 8 articles from this issue
  • Part III. The Effect of the Vegetative Nervous System upon the Blood Urea=Nitrogen Concentration
    KASANU TASHIRO
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 221-267
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
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  • Part IV. The Effect of Guanidine and Insuline upon the Blood Urea-Nitrogen Concentration
    KASANU TASHIRO
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 268-277
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
    1. When 30-50 mgrms. guanidine chloride per kilo body weight is injected into a rabbit, the blood urea-and the non-protein nitrogen concentration temporarily diminishes, while a larger dosage (about 150 mgrms. per kilo body weight) is followed by their gradual increase, which is still distinct even after 7 hours have passed.
    2. The subcutaneous injection of 2 units of insuline per kilo body weight in a rabbit gives rise to a significant reduction in the urea-and the non-protein nitrogen content of the blood to an extent which is well comparable with that in blood sugar, especially the amino-acids fraction shows such a great decrease that it sometimes indicates nought.
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  • Masatoki Koike
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 278-292
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
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  • I. Mitteilung. Über den Einfluss des Harns auf das hämolytische System bei der Komplementbindungsreaktion
    Megumi Takahata
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 293-306
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
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  • Kikuo Sakai
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 307-345
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
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  • SOZO HIRAYAMA
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 346-363
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
    The present investigations were performed on bilaterally splanchnectomized rabbits.
    1. Whether 0.1-0.3 mgrm. adrenaline in full strength (1:1, 000) is administered to the rabbit hypodermically or intravenously, or whether 0.1mgrm. or 0.3mgrm. is dosaged for kilo of body weight has no bearing upon either the strength or the duration of hyperglycaemia.
    As is well known, the hypodermical application of adrenaline brings about an intensive diuresis and glycosuria, while by the intravenous injection the urine secretion is greatly diminished and the sugar output in urine increases only a little.
    2. Anintravenous infusion of a large quantity of the dilute adrenaline saline solution, the total adrenaline quantity being dosaged as 0.1 mgrm. per kilo of body weight to 0.3 mgrm., without narcotic, also results in hyperglycaemia; if the blood sugar content in this series of experiments be calculated to the state of the initial haemoglobin content of blood, the dilution of the blood being taken into consideration, the maximum blood sugar content due to adrenaline does not materially differ from that yielded by the same dose of the drug in full strength (1:1, 000).
    3. The epinephrine load of the denervated suprarenal glands is not influenced by infusion of the dilute adrenaline saline solution.
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  • SOZO HIRAYAMA
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 364-381
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
    Administration, either by mouth or under skin, of urethane to rabbits in a dose of 1.0-2.0 grms. per kilo of body weight calls forth a long lasting hyperglycaemia and glycosuria. The hyperglycaemia indicates a wavelike fluctuation of the intensity, the length of one wave being some hours long, sometimes over ten hours.
    The intensity of hyperglycaemia and glycosuria chiefly depends upon the depth of narcosis. The intensity of hyperglycaemia and the magnitude of the fall of body temperature during the narcosis on the whole run parallel, and the protection of the body temperature fall can to some extent diminish the intensity of hyperglycaemia and glycosuria.
    Section of the splanchnic nerves on both sides has no influence upon the glycogenolytic action of urethane in rabbits.
    The oxygen content and its total capacity of arterial blood begin to decrease in the later stage of urethane narcosis, say 12 hours, and advance further in diminishing.
    The epinephrine load of the suprarenals diminishes under urethane narcosis; denervation of the gland can largely prevent the exhaustion.
    When the urethane hyperglycaemia is remarkable, diminution of the glycogen content of the muscles is unmistakable, while that of the liver shows a somewhat similar tendency, but inconstant.
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  • Shigehiro Katsura
    1926 Volume 7 Issue 3-4 Pages 382-410
    Published: June 30, 1926
    Released on J-STAGE: November 28, 2008
    JOURNAL FREE ACCESS
    1. Vorausgesetzt, dass die Resorption aus dem Darmkanal nicht vorsich geht, ist der Thoracicuslymphzucker sowohl bei normalen, ruhenden als auch bei hyperglykämischen sowie bei lange Zeit hungernden oder sogar glykogenfrei gemachten Tieren höher als der Serumzucker der Arterienoder der peripheren Venen, einschliesslich der Pfortader, aber sehr wenig niedriger als der Lebervenenserumzucker.
    2. Wenn man den Zuckergehalt der Thoracicuslymphe als 1 aufstellt, so ist das Verhältnis des Serumzuckergehalts der Lebervenen 1, 04. Mit anderen Worten: der ungefähre Zuckergehalt des Lebervenenserums kann dadurch erzielt werden, dass man den Thoracicuslymphzucker mit 1, 04 multipliziert.
    3. Die Thoracicuslymphe verdankt ihren hohen Zuckergehalt dem Blut der Leberkapillaren, aus denen der Zucker wahrscheinlich durch physikaliscbe Vorgänge in die Lymphe übergeht.
    4. Der Zuckergehalt der HaIslymphe ist sowohl im Hungerzustand als auch bei Zuckersteigerung durch Zufuhr von Kohlehydrat in den Darmtraktus mit dem des Carotisserums gleich.
    5. Bei der vergleichenden Untersuehung des Bluts und der Lymphe müssen die Proben von dem entsprechenden Gebiete entnommen werden; das Blut der A. carotis and A. femoralis muss z. B. mit der Hals-resp. Extremitätenlymphe und nicht mit der Thoracicuslymphe. verglichen werden. Letztere ist am rationellsten dem Lebervenenblut gleichzustellen.
    6. Bei Zufuhr von Traubenzucker in den Darmtraktus steigt der Zuckergehalt der Thoracicuslymphe zwar zusehends, erreicht aber nie die Höhe des Serumzuckers des Pfortader-und Lebervenensystems.
    7. Die enorme Zuckerzunahme des Portalserums ausgenommen, weicht das Verhältnis des Zuckergehalts der Lymphe und des Blutserums bei Kohlehydratresorption von dem bei Hunger und bei sonstiger Hyperglykämie im grossen und ganzen nicht ab.
    8. Es gibt also keinen Grund, anzunehmen, dass das Kohlehydrat aus dem Darmtraktus durch die Lymphgefässe resorbiert wird. Das Kohlehydrat wird ausschliesslich durch die Blutgefässe resorbiert, und die Zuckersteigerung der Thoracicuslymphe ist nur eine sekundäre, notwendige Folge der Serumzuckersteigerung.
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